Gå til innhold

Eie eller lease bil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Spør for svigermor her; jeg har ikke lappen selv og har ikke peiling på hva bil koster.

Svigermor har en eldre bil som stadig må lappes på på verksted. Sist hun var der sa de rett ut at hun bør vurdere å skrape den. Så nå har hun såvidt begynt å se seg om etter en annen.

Greia er at hun har ikke så veldig god råd, så det blir en fortsatt en litt gammel bil hun får kjøpt seg. Hun spurte meg om kanskje hun kunne lease en bil? I årlige kostnader vil jeg tro det blir det samme som det hun bruker på normalt bilhold + verksted nå. Eller er det kanskje ikke mulig å lease biler som ikke er de nyeste mest fancy modellene? Hva er prisen i måneden ca?

Hun har også en hund, om det påvirker mulighetene for å lease. Den er ganske stor og reiser i bagasjerommet. 

Hun sliter også med endel angst og blir utrolig stressa når hun går rundt og er redd for at noe skal skje med bilen. Hun tør ikke dra på langturer lenger selv om hun elsker å kjøre og kjører gjerne Norge rundt om sommeren for å treffe gamle venner. 

Setter pris på all feedback, vil så gjerne hjelpe henne, men jeg kan virkelig ingenting om bil. 

Anonymkode: df40b...077

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er av den oppfatning at du skal ha en solid økonomi for å lease en bil. Først må du ut med et kontantbeløp. Når du leverer bilen tilbake etter endt leasingperiode så går de over hele for å sjekke den minste skade og regningen får du.

Hadde heller sjekket på Finn. Du finner biler av eldre modell som har kjørt lite. Kanskje brukt av en pensjonist eller bil nr. 2. 

Anonymkode: 93372...b3a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leaser bil,  men det er ikke noe økonomisk. Jeg gjør det for jeg preferer en ny bil, men ikke ønsker å ta opp et billån. Leasingavtalen min kan sies opp ganske enkelt viss jeg ombestemmer meg. Men det er uansett lite økonomisk. 

Men skal men velge økonomisk velger man en bil som ikke er splitter ny. De fleste biler taper mye verdi de første årene. Men unngå en bil som er for gammel eller gått for langt, da er det gjerne en del som må fikses. 

Jeg tror jeg ville sett etter en bil som var kanskje rundt 3 år, deretter ville jeg valgt en som hadde nybilgaranti i 5 år. Og ikke pådratt seg altfor mange kilometer. 

Anonymkode: a5a10...e46

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun har ikke råd til en tre år gammel bil, hun ser på ti+ år gamle. Den hun har nå er tjue år gammel og hun har hatt den i tre år. 

AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke leaset gamle biler, kun nye pga regelverket. Anbefaler deg å leste de siste innleggene i tråden om «hvorfor folk har råd til dyr bil». Leasing er dyrere enn billån.

Anonymkode: ce217...e8f

AnonymBruker
Skrevet

Leasing er dumt rett og slett. Du betaler masse i innkudd + mye hver mnd. Dessuten må du ha kasko-forsikring og risikerer å få 10-15 lapper i regning når du leverer bilen. Kjøp heller en brukt.

Anonymkode: b3c87...3c7

Skrevet

Leasing er kun om du vil kjøre en helt ny bil, noe som er nedsnødd økonomisk sett,og ikke vil pådra deg gjeld som påvirker total gjeldssum.

For all annen bruk, og spesielt denne saken: En så ny bil som økonomisk mulig. Velg et utypisk merke, ukurant farge, liten motorstørrelse eller manglende tilleggsutstyr. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Har lært mye og ser at leasing da ikke er et alternativ. Setter stor pris på at dere tok dere tid til å svare meg!

AnonymBruker
Skrevet

Eie, kjøp en enkel østasiatisk bruktbil til 50-60000 kr. Da går du på FINN og ser etter bil for 70000, så pruter du hardt. Vær forberedt på å måtte kjøpe nye dekk, og sett av 10-15000 kr/år til vedlikehold. 

Anonymkode: eb742...2d6

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eie, kjøp en enkel østasiatisk bruktbil til 50-60000 kr. Da går du på FINN og ser etter bil for 70000, så pruter du hardt. Vær forberedt på å måtte kjøpe nye dekk, og sett av 10-15000 kr/år til vedlikehold. 

Anonymkode: eb742...2d6

+velg en som har hatt understellsbehandling som ny. 

Anonymkode: 802d4...918

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...