NilleMille Skrevet 4. juni 2020 #1 Skrevet 4. juni 2020 Snuppa er helt håpløs å holde i seng. Hver eneste kveld står hun opp flere ganger «for å si noe». jeg sender henne tilbake i seng, så går det å minutter og det samme skjer. flere med samme problem? evt noen gode råd?
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #2 Skrevet 4. juni 2020 Hva slags ting er det hun kommer for å si? Er det mulig at hun har en form for angst forbundet med leggingen? Er hun mørkredd? Har hun mye mareritt kanskje? Prøvd å spørre henne om dette? Anonymkode: d8eb8...acf
Ulrikke Skrevet 4. juni 2020 #3 Skrevet 4. juni 2020 Kommer an på om hun bare er skravlesyk eller om hun er engstelig for noe, trist osv... Men med utgangspunkt i at hun bare synes det er kjedelig å legge seg: hadde samme greia i omtrent samme alder. Pratet på sengekanten, sa natta og gikk ut. Lagde en avtale om at det var maks EN gang hun fikk stå opp hvis hun hadde glemt å si noe (og senest 15 minutter etter at jeg hadde gått ut). For hver gang hun sto opp etter det var det ti minutter tidligere leggetid dagen etter (hun brukte jo tid på å stå opp, snakke og roe seg i senga igjen etterpå for hver gang hun sto opp, så det var forståelig for henne ihvertfall). Å legge seg tidligere er jo sjelden gøy, så det funket her. Hadde hun vært lei seg eller redd hadde jeg ikke valgt den metoden. 6
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #4 Skrevet 5. juni 2020 Og du har satt av godt med tid på ettermiddag eller kveld så hun faktisk får snakket om alle de tingene som hun vil snakke om? Anonymkode: db8fc...4f7 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #5 Skrevet 5. juni 2020 jeg føler med deg. har en akkurat lik åtteåring. og folkens.. det MÅ ikke alltid være noe galt selv om de sliter med legging. Hos oss har det fungert med belønning. Altså. om hun er flink med leggingen, ikke står opp, roper osv. unødvendig så få hun premiering i slutten av uka. I form av ting hun "trenger" som jeg uansett må skaffe, men som jeg vet hun ønsker seg. nye sommersandaler, øredobber, caps, solbriller osv. Anonymkode: 47592...d70 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #6 Skrevet 5. juni 2020 Vi begynte også med en halvtime senere legging. dette hjalp også. Anonymkode: 47592...d70 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #7 Skrevet 5. juni 2020 Det er jo ikke så lett å sove når en har så mye på hjertet 😊😍 Hvordan er leggerutinene? Får dere lagt inn tid til samtale før leggetid, og roet ned med lesing/lydbok og mørkt rom? Ikke ha for kort tid mellom hektiske aktiviteter / dataspill og leggetid? Anonymkode: 1c58d...1fe 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #8 Skrevet 5. juni 2020 akkurat sånn er vår 9 åring også. helt håpløs. Ikke knekt nøkkelen enda, men må være streng med henne hvis ikke holder hun det gående sent.. belønning var lurt 😄 Anonymkode: a1364...443 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #9 Skrevet 5. juni 2020 Hvis det er mange småting hun skal spør om eller si så kjøp en bok til henne som hun kan skrive de tingene ned i slik at hun husker det og kan fortelle om det på morgenen. Anonymkode: 3edab...e60 2
NilleMille Skrevet 5. juni 2020 Forfatter #10 Skrevet 5. juni 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva slags ting er det hun kommer for å si? Er det mulig at hun har en form for angst forbundet med leggingen? Er hun mørkredd? Har hun mye mareritt kanskje? Prøvd å spørre henne om dette? Anonymkode: d8eb8...acf Det er alt fra å vise en nupp, til hva hun vil ha på matpakka. Hun er verken mørkeredd eller har angst rundt det. Har snakket masse om dette. 😳
NilleMille Skrevet 5. juni 2020 Forfatter #11 Skrevet 5. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke så lett å sove når en har så mye på hjertet 😊😍 Hvordan er leggerutinene? Får dere lagt inn tid til samtale før leggetid, og roet ned med lesing/lydbok og mørkt rom? Ikke ha for kort tid mellom hektiske aktiviteter / dataspill og leggetid? Anonymkode: 1c58d...1fe Hun spiser kveldsmat en time-45 min før leggetid. Da sitter vi og prater, løser gåter eller ser TV. Så er det vask og tannpuss. Seng og nattakos. Er hun rask med stelling, så får hun alltid lov å lese noen sider etter vi har sagt natta 😊
NilleMille Skrevet 5. juni 2020 Forfatter #12 Skrevet 5. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: jeg føler med deg. har en akkurat lik åtteåring. og folkens.. det MÅ ikke alltid være noe galt selv om de sliter med legging. Hos oss har det fungert med belønning. Altså. om hun er flink med leggingen, ikke står opp, roper osv. unødvendig så få hun premiering i slutten av uka. I form av ting hun "trenger" som jeg uansett må skaffe, men som jeg vet hun ønsker seg. nye sommersandaler, øredobber, caps, solbriller osv. Anonymkode: 47592...d70 Nei, lite galt her, og ingen angst eller underliggende ting. Hun er bare en type som suser litt og glemmer stadig alt det spennende hun vil fortelle. Og det kommer gjerne tilbake igjen når hun har lagt seg 😂 Her har vi også hatt periode med belønning, noe som til dels funket innimellom. Må kanskje gå tilbake på det.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #13 Skrevet 5. juni 2020 Kanskje lydbok som hun kan sovne til? Da får hun tankene over på noe annet, samtidig så hun kan ha øynene lukket og lyset av/dempet. Det funker på vår gutt med 10000 tanker i hodet rett før leggetid 😊 Anonymkode: 1c58d...1fe 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #14 Skrevet 5. juni 2020 Jeg har en slik skravlehøne selv 😅 hun ropte støtt og stadig for å fortelle noe hun glemte. Jeg tok en prat med henne og saat når vi har sagt natta, så er det sovetid. Vi ble enige om å sette av litt tid på sengekanten til å snakke om alt og ingenting, og når vi da er ferdig så har jeg en vennlig påminner om at NÅ er det natta og at jeg gleder meg til å snakke med med henne i morgen. 😉 Det har fungert fint her ihvertfall 🙂 Anonymkode: 4d640...723 1
NilleMille Skrevet 5. juni 2020 Forfatter #15 Skrevet 5. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kanskje lydbok som hun kan sovne til? Da får hun tankene over på noe annet, samtidig så hun kan ha øynene lukket og lyset av/dempet. Det funker på vår gutt med 10000 tanker i hodet rett før leggetid 😊 Anonymkode: 1c58d...1fe Smart! Godt tips 😊
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #16 Skrevet 5. juni 2020 5 timer siden, NilleMille skrev: Det er alt fra å vise en nupp, til hva hun vil ha på matpakka. Hun er verken mørkeredd eller har angst rundt det. Har snakket masse om dette. 😳 Jeg tror jeg nok hadde sagt at jeg ikke tar imot spørsmål etter leggetid. Med mindre det er noe helt spesielt svarer jeg at det må vi ta i morgen. «I morgen vil jeg ha servelat på skiven» svar: «det tar vi i morgen». «Jeg trenger et nytt pennal» «det tar vi i morgen» «huset vårt brenner» «ok, jeg kommer» Anonymkode: 1e121...582
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #17 Skrevet 5. juni 2020 Kjøp en notatbok/dagbok hvor hun kan skrive ned alle disse tingene hun ønsker og fortelle om, så kan dere lese det sammen over frokosten 😊 Anonymkode: 9eb9f...c75 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå