Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Vet ikke helt hvor jeg skal begynne, men skal forsøke å forklare på best mulig måte.

Jeg har vært i et forhold nå i 3 år, med ei dame. Jeg har ikke "rukket" å bli ordentlig kjent med hennes familie, da vi bor på hver vår kant av landet (heldigvis). Det gjør også min familie, men de har vi et veldig godt forhold til. 

Saken er det at de er så gammeldagse og har noen grusomme holdninger som jeg har store problemer med. For det først er vi et lesbisk par. De er delvis homofobe, og tar sjeldent kontakt med dattera si. De er rasister med store bokstaver, og stefaren lirer stadig vekk av seg hvor lite andre er verdt. Enten du er arbeidsledig, mørkhudet eller kanskje ikke er som han? Jeg har sagt til min samboer at dette er holdninger jeg IKKE respekterer, og jeg blir fysisk uvel av å være i nærheten av dem. Samtidig skjønner jeg jo at hun har lyst å ha et noenlunde greit forhold til familien sin. Hun støtter heller ikke slike holdninger, men er redd for å si fra til dem, sien kontakten er så laber som den er fra før. 

De har derimot ytret ønske om å treffe mine foreldre flere ganger, noe jeg ikke har lyst til siden de er HELT motsatte av dem. Min familie har jobber som innebærer flerkulturelle, og jeg bare gremmes av tanken på å skal introdusere de for svigers. Jeg bare vet at det aldri kommer til å gå bra. Hva tenker dere? Syns dere det er ok at jeg sier i fra, dersom det blir diskriminerende samtaler når de er hos oss? Vet ikke hvor lenge jeg orker mer kjenner jeg. Tenker bare på når vi en dag skal få barn, og hvis de skal ha sånne holdinger rundt mitt barn. Det nekter jeg!!

Anonymkode: e41d6...01f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

noen tanker? :)

Skrevet

Det jeg tenker er at du skal fraskrive deg litt av den ansvarsfølelsen du sitter med. Inviter til treff, og la det stå til. At svigers evt. velger å fremstå som idioter hvis det blir en sammenkomst, får stå på deres egen regning. Ja, det kan bli dødskleint- men husk at det ikke er dine rasistiske og homofobiske meninger som ytres. Det verste som kan skje er at det blir med det ene treffet, og ferdig med det. 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, løkkisalad skrev:

Det jeg tenker er at du skal fraskrive deg litt av den ansvarsfølelsen du sitter med. Inviter til treff, og la det stå til. At svigers evt. velger å fremstå som idioter hvis det blir en sammenkomst, får stå på deres egen regning. Ja, det kan bli dødskleint- men husk at det ikke er dine rasistiske og homofobiske meninger som ytres. Det verste som kan skje er at det blir med det ene treffet, og ferdig med det. 

Takk for svar. Ja jeg ser bare ikke grunnen til at de skal treffes, ettersom mine foreldre ikke deler NOEN av de samme verdiene som de har. Moren stakkar er vel blitt mer eller mindre "hjernevasket" av mannen sin, og en av de første møtene med henne, klarte hun å lire fra seg: "skjønner ikke hvorfor de i Afrika sutrer så mye over at de ikke har klær, de trenger jo ikke det når det er så varmt der". Jeg har liksom NULL respekt for dem, og det kveler meg at jeg nok må innse å ha noe med de å gjøre hvis jeg skal være sammen med dattera deres. Jeg vil jo helst ikke ha noe med dem å gjøre.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Ja jeg ser bare ikke grunnen til at de skal treffes, ettersom mine foreldre ikke deler NOEN av de samme verdiene som de har. Moren stakkar er vel blitt mer eller mindre "hjernevasket" av mannen sin, og en av de første møtene med henne, klarte hun å lire fra seg: "skjønner ikke hvorfor de i Afrika sutrer så mye over at de ikke har klær, de trenger jo ikke det når det er så varmt der". Jeg har liksom NULL respekt for dem, og det kveler meg at jeg nok må innse å ha noe med de å gjøre hvis jeg skal være sammen med dattera deres. Jeg vil jo helst ikke ha noe med dem å gjøre.

Æsj, noen mennesker altså..😤😤

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min familie har jobber som innebærer flerkulturelle, og jeg bare gremmes av tanken på å skal introdusere de for svigers. Jeg bare vet at det aldri kommer til å gå bra.

Jeg tenker at når man er voksen, som dine foreldre sikkert er, så vet man at det finnes mennesker som har dårlige holdninger, og så greier man å snakke sammen. Jeg forstår deg godt da..

Anonymkode: d9a4c...54a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at når man er voksen, som dine foreldre sikkert er, så vet man at det finnes mennesker som har dårlige holdninger, og så greier man å snakke sammen. Jeg forstår deg godt da..

Anonymkode: d9a4c...54a

ja:) tusen takk. Bra det er flere som ikke liker sånne holdninger

• Liker 1
Skrevet

Forstår deg godt. Har en svigermor som klarer å si de helt utroligste ting. Foreldrene mine er heldigvis oppegående og har valgt å holde en normal høflig tone når vi er sammen. De klarer å få henne til å avslutte tåpelige utsagn og bytter litt på hvem som konverserer med henne for ingen holder ut lenge av gangen når hun er på sitt værste. Vi har alle slått hardt ned på rasistiske ytringer m.m, så ting har gått seg til med årene. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare forbeder foreldrene dine på dette og snakk med dem om det, så de vet hva de kommer til.  Kanskje foreldrene dine kan si ifra når de er ufine? Det beste hadde såklart vært om du klarte å si hardt ifra og sette dem ut litt så kanskje de klarer å holde seg når de er hos dere, men skjønner at det er ukomf og vanskelig når det er svigers.

Og bra dere borlangt unna, da slipper dere store problemer med eventuelle barn. Aldri la de sitte barnevakt alene, det hadde aldri kommet på tale her med de holdningene

Anonymkode: 9731c...122

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er en positiv ting at de ønsker å møte foreldrene dine. Da er de tydeligvis glade i datteren sin og ønsker å vite mer om datteren sin partner. Kanskje de begynner å venne seg til tanken, og kanskje også akseptere at dere er homofile? 
Forbered foreldrene dine på hvordan de kan være, så kanskje dere til og med får det litt hyggelig. 

Anonymkode: ab453...478

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du burde behandle familien hennes som du vil hun skal behandle familien din. 

Anonymkode: e44e9...0d0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at ingen velger sin familie. Dette er din kjærestes familie og det bør du respektere uansett om du liker dem eller ei. Forsøk heller å skift tema om de begynner å prate om ting du ikke liker. Forbered dine foreldre på dem, så går det nok fint. Det er jo bare et møte på et par timer så er det over. 

Anonymkode: 1cef5...668

AnonymBruker
Skrevet

Folk med andre holdninger og som man bare ikke går så godt overens med finnes over alt, men ekstra kjipt når det er dine svigerforeldre. Selv jobber jeg i et veldig mannssjåvinistisk miljø, og det kommer stadig en del kommentarer som jeg ikke er enig i (særlig fra min sjef). Min taktikk er å bare overse det, så lenge det ikke er direkte rettet mot meg. Da trekker jeg min grense og gir beskjed, dette har fungert godt i mange år for meg. 

Så mitt tips er at du, gjerne i samråd med din samboer, blir enig i hvor grensen går. Hva er dere ok med at blir ytret hjemme hos dere. Hvis grensen overskrides, gi beskjed. Frem til da, bare la de komme med sine dumheter. 

Ifht at de vil møte dine foreldre tenker jeg det går fint. Jeg ville advart dine foreldre litt på forhånd, og så kan de selv gi beskjed om de finner ytringene ubehagelig. 

Anonymkode: 9f81e...a41

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 5.6.2020 den 0.28, Alvario skrev:

Forstår deg godt. Har en svigermor som klarer å si de helt utroligste ting. Foreldrene mine er heldigvis oppegående og har valgt å holde en normal høflig tone når vi er sammen. De klarer å få henne til å avslutte tåpelige utsagn og bytter litt på hvem som konverserer med henne for ingen holder ut lenge av gangen når hun er på sitt værste. Vi har alle slått hardt ned på rasistiske ytringer m.m, så ting har gått seg til med årene. 

Ja. Kan jeg spørre om hva du sier tilbake da hvis de kommer med typiske rasistiske utsagn? Jeg har klart å holde meg til nå, men jeg kjenner jeg blir så sint på meg selv etterpå fordi jeg ikke sa noe, at jeg er nødt til å få sagt i fra på en måte. Jeg vil jo ikke lage noe ubehag, men jeg aksepterer ikke sånne holdninger i mitt hus. Og når vi en vakker dag får barn, så skal de slippe å få høre sånne hatske holdninger fra nærmeste familie i hvertfall. DER setter jeg ned foten

AnonymBruker
Skrevet
På 5.6.2020 den 0.29, AnonymBruker skrev:

Bare forbeder foreldrene dine på dette og snakk med dem om det, så de vet hva de kommer til.  Kanskje foreldrene dine kan si ifra når de er ufine? Det beste hadde såklart vært om du klarte å si hardt ifra og sette dem ut litt så kanskje de klarer å holde seg når de er hos dere, men skjønner at det er ukomf og vanskelig når det er svigers.

Og bra dere borlangt unna, da slipper dere store problemer med eventuelle barn. Aldri la de sitte barnevakt alene, det hadde aldri kommet på tale her med de holdningene

Anonymkode: 9731c...122

Så du mener jeg kan kreve det? At de ikke får lov til det altså? Jeg har jo sagt til min sambo at ALDRI om de får lov å hjernevaske barna våre med slike grusomme holdninger. Det er hun jo forsåvidt enig i. Heldigvis snakker jo barn mye, så det kommer vel frem hvis de noen gang sier sånne ting uten at vi får det med oss.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Kan jeg spørre om hva du sier tilbake da hvis de kommer med typiske rasistiske utsagn? Jeg har klart å holde meg til nå, men jeg kjenner jeg blir så sint på meg selv etterpå fordi jeg ikke sa noe, at jeg er nødt til å få sagt i fra på en måte. Jeg vil jo ikke lage noe ubehag, men jeg aksepterer ikke sånne holdninger i mitt hus. Og når vi en vakker dag får barn, så skal de slippe å få høre sånne hatske holdninger fra nærmeste familie i hvertfall. DER setter jeg ned foten

Det er ikke meg du siterer, men jeg har også et par stykker i svigerfamilien som kan komme med rasistiske utsagn, og resten av familien slår alltid ned på det der og da. Det er egentlig ganske rett frem og enkelt.

Hvis de "bare" sier noe hvor de nevner f.eks. hudfarge på en nedsettende måte, sier vi at det ikke er greit å si, og hvis de kommer med en påstand (f.eks. sånne folk er sånn og sånn) sier vi at det ikke er sant og kommer evt med motargumenter.

Det er alltid innafor å protestere når andre sier noe fordomsfullt, rasistisk, homofobisk, sexistisk osv. osv. Det er ikke den som protesterer som lager dårlig stemning, det er den som kommer med disse utsagnene som skaper den dårlige stemningen.

Hvis du ikke vil at de kommende barna dine skal høre sånt, bør du snakke med kjæresten din om hvordan hun ser for seg at det skal bli - for jeg kan godt skjønne at hun vil ha kontakt med foreldrene sine - hun er jo glad i dem, tross alt ...Det er derfor vi ikke har brutt med de nevne familiemedlemmene, men jeg tror heller ikke at barna har noe skade av å høre hva de sier når alle arresterer dem på det, tvert i mot tror jeg de lærer at man skal si fra hvis noen sier noe slemt om andre.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville latt dine foreldre avgjøre om de skulle treffes. Er vel de og du som kommer til å reagere mest på deres holdninger. Kanskje dine foreldre kan ha en positiv påvirkning på svigers & co. Hvem vet.

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

I starten prøvde vi bare å overse og gå over på noe annet. Så fant vi ut at vi aktivt måtte gi beskjed om at dette ikke var noe vi tolererte, og at vi tydelig slo ned på slike utsagn. 

Hvordan vi svarer er nok alt etter hva som kommer ut og i hvilke setting vi er.

Svigermor kan typisk si at «disse innvandrerne kommer her og tar alt vårt». Da minner vi henne om hvor heldig hun er som er født her i det norske trygdesystemet siden hun fikk en skade og ble ufør tidlig. Spør henne hvilket land hun ville flyktet til om hun satt på bar bakke midt inni en krig. «Utdanner» henne med å fortelle hvordan hele storfamilier samler alle pengene sine for å sende den sterkeste unge gutten i familien de tror klarer å overleve flukten til Norge, og snur på det og spør hvem vi skulle sendt fra vår familie. 

Når hun kommer med type utsagn som den negeren/svartingen slår vi det rett ned og sier at det er ikke slik vi snakker om andre mennesker. Spør hvorfor hun tenker de genuint er dårligere folk pga en hudfarg osv.

Høres ut som vi behandler henne litt som ett barn, og det gjør vi nok til dels også. Hun har ingen utdanning etter ungdomskolen og har oppgitt livets harde skole på facebook, og på mange måter så forstår man hun er litt enkel. Det er ingen unnskyldning, men samtidig hadde jeg reagert ennå mer på om det var utdannede oppegående folk som kom med slike rasistiske utsagn.  Svigerfar har gitt opp for 30 år siden og lever bare med det. Samtidig kommer han ikke med like utalelser selv heldigvis.

Vi har barn, og til tross for at svigers er blitt bedre detter det jevlig ut noe som ikke er greit likevel. Derfor har vi snakket med ungene om dette, og de «tar» henne også når hun sier ugreie ting. De er heldigvis reflekterte barn og forstår at farmor sier ting som ikke er greie, men at hun i bunn er en ok person. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Alvario skrev:

I starten prøvde vi bare å overse og gå over på noe annet. Så fant vi ut at vi aktivt måtte gi beskjed om at dette ikke var noe vi tolererte, og at vi tydelig slo ned på slike utsagn. 

Hvordan vi svarer er nok alt etter hva som kommer ut og i hvilke setting vi er.

Svigermor kan typisk si at «disse innvandrerne kommer her og tar alt vårt». Da minner vi henne om hvor heldig hun er som er født her i det norske trygdesystemet siden hun fikk en skade og ble ufør tidlig. Spør henne hvilket land hun ville flyktet til om hun satt på bar bakke midt inni en krig. «Utdanner» henne med å fortelle hvordan hele storfamilier samler alle pengene sine for å sende den sterkeste unge gutten i familien de tror klarer å overleve flukten til Norge, og snur på det og spør hvem vi skulle sendt fra vår familie. 

Når hun kommer med type utsagn som den negeren/svartingen slår vi det rett ned og sier at det er ikke slik vi snakker om andre mennesker. Spør hvorfor hun tenker de genuint er dårligere folk pga en hudfarg osv.

Høres ut som vi behandler henne litt som ett barn, og det gjør vi nok til dels også. Hun har ingen utdanning etter ungdomskolen og har oppgitt livets harde skole på facebook, og på mange måter så forstår man hun er litt enkel. Det er ingen unnskyldning, men samtidig hadde jeg reagert ennå mer på om det var utdannede oppegående folk som kom med slike rasistiske utsagn.  Svigerfar har gitt opp for 30 år siden og lever bare med det. Samtidig kommer han ikke med like utalelser selv heldigvis.

Vi har barn, og til tross for at svigers er blitt bedre detter det jevlig ut noe som ikke er greit likevel. Derfor har vi snakket med ungene om dette, og de «tar» henne også når hun sier ugreie ting. De er heldigvis reflekterte barn og forstår at farmor sier ting som ikke er greie, men at hun i bunn er en ok person. 

Takk for utfyllende svar :) Samme er vel her, hun har ikke noe utdanning, men han har mange år på baken i et privat firma. Første gangen jeg møtte de, klarte han også å lire av seg at folk som jobba innafor kommunen, bare var hjernedøde rotter! Fordi det ikke krevde nok av folk. Det er ganske sårende å høre på, når flere i min familie jobber innenfor kommunen, og det er der jeg må bli flinkere på å si i fra. Det er vel i utgangspunktet ganske drøyt å strø om seg med slike kommentarer på et første møte, men noen eier jo bare ikke folkeskikk. 

Det er litt moro det du skriver om "livets harde skole" fordi jeg tok det opp i går i en diskusjon om rasisme. Jeg har lagt merke til at de som kommenterer nedsettende om innvandrere ofte er "livets harde skole - garden" og da blir jeg litt flirfull. Høres sikkert ikke noe bedre ut selv nå, men jeg mener når du oppgir "livets harde skole" på facebook, så sier det litt om deg. Jeg ser jo at moren hennes er blitt sterkt påvirket av stefar, fordi hun mener alltid det samme som han. 

Det første jeg skal lære barna mine er gode holdninger, og hvordan vi skal møte andre! Det skal være helt sikkert. Mine barn skal ikke bli sett på som dum og uvitende fjotter, som bare strør rundt seg med negativitet og oppgulp! :) Bra du har lært dine det. Det er jo så viktig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...