Newbeginnings Skrevet 4. juni 2020 #1 Skrevet 4. juni 2020 Den siste uka har jeg fått flere titalls oppringninger fra ulike nummer hvor det står under "Radom, Mazovien, Polen"- som visstnok er et område. Jeg har ikke svart på noen av dem, og har forløpende gått inn og blokkert hvert eneste nummer. men de ringer og ringer fra stadig nye versjoner av dette nummeret.. Kan man bli tappet for penger om man tar telefonen og ber dem ryke og reise? Er så drittlei den greia der nå..
goomba Skrevet 4. juni 2020 #2 Skrevet 4. juni 2020 De kan ikke gjøre deg noe bare ved at du tar telefonen, men det beste er å ignorere eller legge på så fort som mulig. Avhengig av hvordan du bruker telefonen, for eksempel om du må svare på legitime oppringninger fra numre som ikke er lagret i din kontaktliste, så kan du sjekke ut muligheten for å dempe en telefonsamtale under innstillinger på iphone. Jeg tror det er liknende muligheter på noen android telefoner også. 2
Mousj Skrevet 5. juni 2020 #3 Skrevet 5. juni 2020 On 6/4/2020 at 4:58 PM, goomba said: De kan ikke gjøre deg noe bare ved at du tar telefonen, men det beste er å ignorere eller legge på så fort som mulig. Avhengig av hvordan du bruker telefonen, for eksempel om du må svare på legitime oppringninger fra numre som ikke er lagret i din kontaktliste, så kan du sjekke ut muligheten for å dempe en telefonsamtale under innstillinger på iphone. Jeg tror det er liknende muligheter på noen android telefoner også. Jo de kan gjøre deg noe. Målet er at du skal ringe tilbake, og da påløper dyre telleskritt som blir belastet deg. Bare fortsett som du gjør, la det ringe ut og blokker.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #4 Skrevet 5. juni 2020 1 minutt siden, Mousj skrev: Jo de kan gjøre deg noe. Målet er at du skal ringe tilbake, og da påløper dyre telleskritt som blir belastet deg. Bare fortsett som du gjør, la det ringe ut og blokker. Hvis du ringer til dem, ja. Men hvis man svarer når de ringer til deg, da skjer det ikke så mye, så vidt jeg har forstått? Jeg har svart ved et par anledninger etter femtiellevte anrop fra Senegal eller Albania, og det er helt stille i noen få sekunder før de legger på/samtalen blir avsluttet. Så finner jeg vel ut på neste mobilregning om det straffet seg eller ikke. Men ja, de ringer og legger på for å gjøre deg nysgjerrig og ringe tilbake, og da blir du satt over til svindyre teletorg-nummer. Anonymkode: 0c904...37b
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #5 Skrevet 5. juni 2020 Du kan velge å blokkere alle utenlandske nummer. Så lenge du ikke har en jobb hvor du får slike telefoner, eller andre grunner (familie/venner som bor i et annet land)til at du vil ta imot samtaler fra utlandet så kan det være en grei løsning. (Om familie/venner som egentlig er fra Norge ringer når de er utenlands så ringer de vel mest sannsynlig fra egen mobiltelefon). Har du personer med utenlandsk nummer som du ønsker å ta imot samtaler fra så er det bare å informere dem om at de må ringe deg på f eks messenger. Anonymkode: c6357...10d 1
goomba Skrevet 5. juni 2020 #7 Skrevet 5. juni 2020 18 minutter siden, Mousj said: Jo de kan gjøre deg noe. Målet er at du skal ringe tilbake, og da påløper dyre telleskritt som blir belastet deg. Bare fortsett som du gjør, la det ringe ut og blokker. TS spurte om konsekvenser ang. det å ta telefonen når den ringer. Det kan i utgangspunktet ikke gjøre dem noe, så lenge de ikke gir fra seg personlige opplysninger. Men det beste er uansett å ignorere og/eller blokkere. Hvis målet er å ringe tilbake for å påløpe kostnader, vil oppringer legge på etter bare ett ring og/eller legge igjen en beskjed på telefonsvarer. 1
Newbeginnings Skrevet 26. september 2020 Forfatter #8 Skrevet 26. september 2020 Herregud - nå er jeg så lei av å bli terrorisert av slike nummer fra Polen!!! De ringer meg fortsatt, har holdt på et halvt år!! Jeg har aldri svart. fikk tips i en annen tråd om å installere Truecaller-appen. Det gjorde jeg, men den hjelper INGENTING. Den stopper ikke disse anropene og kan av og til bare si til meg etterpå at «spammere er oppdaget». Ja takk, det vet jeg jævlig godt!! 🥵🥵 jeg har også prøvd å legge inn +48 i blokkeringslista på Truecaller, i håp om at den stopper alle polske anrop. Funker ikke. har flere slike «se hvem som ringer»- apper aktivert på tlf, men ingen av dem hjelper meg. De ringer og ringer. har til sist sett meg nødt til å slå på «demp ukjente anrop» på innstillinger - men da havner jo alle anrop fra nr som ikke er lagra på svarer. Veldig upraktisk når jeg venter på tlf fra lege, bank osv... ringte Telenor og spurte om de kunne blokkere alle anrop fra Polen evt utlandet for meg. Men det var visst helt umulig!! Kunne evt bytte nr sa de, hvilket jeg ikke har lyst til da jeg har hatt nr i 20 år.. hva i svarte skal jeg gjøre. Jeg klikker snart!! Vi snakker flere oppringninger per dag i perioder.. og det er selvsagt nye nr hele tiden, som genereres på PC 🤯🤬🤬🤬 har iPhone, btw. Tror android har en bedre løsning på dette
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå