AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #1 Skrevet 4. juni 2020 (endret) Leste nylig en sak der der ble sagt at vi her i Norge snart har så mange gamle at de unge kommer til å slite kraftig på mange områder, samt at man mente vi måtte ha større innvandring for å få opp fødselstallet og de unge menneskene (drifte Norge osv) Samtidig er vi snart 8 millioner mennesker på Jorden, og det snakkes om at vi vil nå 13 millioner før det "flater" ut av seg selv på 11 millioner. I tillegg til dette rapporteres det at halvparten av alt liv på sjø og land av det naturlige insekt, fisk og dyrehabitatet er borte pga jakt, fjerning av skog og vannmangelen i store deler av områder hvor elvene og sjøene har vært store men som nå er inntørket. Og da har jeg ikke tatt med all plasten som forurenser vann, luft og jord pluss mye mer annet. Jorden er snart ikke istand til å hverken gi oss føde eller vern fra uvær, stormer, fra solen, og menneskapte feller. Hvis ingen lever til å styre, reparerer og fikse nødvendige elektriske komponenter feks i kjernereaktorer, og ingen vet hva de må gjøre for å hindre nedsmelting, så er mange ille ute flere steder på Jorden. Midt oppi dette, jobber mennesker på harde livet for å hindre selvmord i alle aldersgrupper fra 15 til 100 år. Mediene flommer over av dette, særlig på youtube. For meg ser det ut som en kamp vi ikke kan vinne. Hvorfor skal man holde liv i mennesker som ikke ønsker å leve mer, når det totalt sett ser ut til å gå ille for hele 11 millioner etterhvert pga flom, uvær, mangel på mat, både kjøtt og korn, grønnsaker? Det hele får meg til å huske en film jeg så, der en stor andel av mennesker frivillig valgte å gå i døden. Ikke fordi de hadde dødsønske, men fordi det ga de yngre menneskene en større sjanse til å overleve. Er det ikke der vi ender etterhvert egentlig? Burde det da ikke være greit at de som ikke lenger ønsker å leve fikk ende sitt liv uten at alle andre på død og liv skal "redde" dem fra en fremtid som ikke blir bedre? Og slutte med å stigmatisere og ha tabu rundt selvmord? Hvorfor er det ikke greit at noen har et dødsønske? Er det bedre at de bare "eksisterer" mens andre tror at de har reddet et menneske og dermed soler seg i glansen som en redningsmann? Er ikke det egoistisk å redde mennesker som har tatt et valg og bestemme at ditt valg om å redde et menneske veier tyngre enn dette menneskets rett til å bestemme over eget liv? Jeg syns mediedekningen på selvmord er altfor unyansert. Altfor snevert. Og det viser i sterk grad hvor lite fritt ett menneske er selv i Norge, landet hvor alle liker å skryte av hvor frie de er. Når man ikke engang er fr nok til å velge om man vil leve eller dø. Neste gang noen skriver om temaet i norske medier, håper jeg at de er modige nok til å ta alt dette med i betraktningen, og samtidig går inn for at vi skal få en lovfestet rett til å velge selv når vi vil dø, Ironisk nok, så er det mange flere som dør av feil kosthold, medisiner, feilbehandling fra leger osv enn de som velger å ta sitt eget liv. Anonymkode: 4bffc...5ad Endret 4. juni 2020 av Elaine Marley 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #2 Skrevet 4. juni 2020 Husker jeg tenkte det samme da jeg var ung og menneskefiende og ikke ville donere organene mine fordi jeg ikke ville ha overbefolkning. Tok meg noen måneder å forstå hvor kynisk jeg var. Selvmord handler om lidelse, og i mange tilfeller kan man forebygge. Et samfunn bør etter min mening ikke bare akseptere at folk vil ta livet av seg. Ofte handler det om vonde sosiale forhold, ikke bare om personlige dødsønsker. Jeg tror overhodet ikke det hjelper verden om vi bare driter i de som står i fare for å ta selvmord. Det er litt som å si at det er bra at fattige dør, for da går kanskje overpopulasjonen ned. Det blir ikke noe mindre rovdrift på naturen bare fordi noen tar selvmord. Der må det systemendring til. Anonymkode: 4d7f2...8a5 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #3 Skrevet 4. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Leste nylig en sak der der ble sagt at vi her i Norge snart har så mange gamle at de unge kommer til å slite kraftig på mange områder, samt at man mente vi måtte ha større innvandring for å få opp fødselstallet og de unge menneskene (drifte Norge osv) Samtidig er vi snart 8 billioner mennesker på Jorden, og det snakkes om at vi vil nå 13 billioner før det "flater" ut av seg selv på 11 billioner. I tillegg til dette rapporteres det at halvparten av alt liv på sjø og land av det naturlige insekt, fisk og dyrehabitatet er borte pga jakt, fjerning av skog og vannmangelen i store deler av områder hvor elvene og sjøene har vært store men som nå er inntørket. Og da har jeg ikke tatt med all plasten som forurenser vann, luft og jord pluss mye mer annet. Jorden er snart ikke istand til å hverken gi oss føde eller vern fra uvær, stormer, fra solen, og menneskapte feller. Hvis ingen lever til å styre, reparerer og fikse nødvendige elektriske komponenter feks i kjernereaktorer, og ingen vet hva de må gjøre for å hindre nedsmelting, så er mange ille ute flere steder på Jorden. Midt oppi dette, jobber mennesker på harde livet for å hindre selvmord i alle aldersgrupper fra 15 til 100 år. Mediene flommer over av dette, særlig på youtube. For meg ser det ut som en kamp vi ikke kan vinne. Hvorfor skal man holde liv i mennesker som ikke ønsker å leve mer, når det totalt sett ser ut til å gå ille for hele 11 billioner etterhvert pga flom, uvær, mangel på mat, både kjøtt og korn, grønnsaker? Det hele får meg til å huske en film jeg så, der en stor andel av mennesker frivillig valgte å gå i døden. Ikke fordi de hadde dødsønske, men fordi det ga de yngre menneskene en større sjanse til å overleve. Er det ikke der vi ender etterhvert egentlig? Burde det da ikke være greit at de som ikke lenger ønsker å leve fikk ende sitt liv uten at alle andre på død og liv skal "redde" dem fra en fremtid som ikke blir bedre? Og slutte med å stigmatisere og ha tabu rundt selvmord? Hvorfor er det ikke greit at noen har et dødsønske? Er det bedre at de bare "eksisterer" mens andre tror at de har reddet et menneske og dermed soler seg i glansen som en redningsmann? Er ikke det egoistisk å redde mennesker som har tatt et valg og bestemme at ditt valg om å redde et menneske veier tyngre enn dette menneskets rett til å bestemme over eget liv? Jeg syns mediedekningen på selvmord er altfor unyansert. Altfor snevert. Og det viser i sterk grad hvor lite fritt ett menneske er selv i Norge, landet hvor alle liker å skryte av hvor frie de er. Når man ikke engang er fr nok til å velge om man vil leve eller dø. Neste gang noen skriver om temaet i norske medier, håper jeg at de er modige nok til å ta alt dette med i betraktningen, og samtidig går inn for at vi skal få en lovfestet rett til å velge selv når vi vil dø, Ironisk nok, så er det mange flere som dør av feil kosthold, medisiner, feilbehandling fra leger osv enn de som velger å ta sitt eget liv. Anonymkode: 4bffc...5ad Spør du virkelig hvorfor vi skal jobbe med forebygging av selvmord? Fordi alt blir bedre, det å ta livet sitt er meningsløst. Fordi nesten alle som tar livet sitt har familie, og ved sitt selvmord skader andres helse. Kostnadene ved selvmord er skyhøye, de kan gi pårørende helseplager i flere generasjoner. Det er ikke sånn at et menneske tar livet sitt og så går omgivelsene videre uten å stusse. Sykemeldinger og langvarige helseproblemer, smitteeffekt av selvmordsforsøk, i det hele tatt: enorme konsekvenser i lang lang tid. Derfor skal vi forebygge ♥️ Anonymkode: 76383...620 2
Elaine Marley Skrevet 4. juni 2020 #4 Skrevet 4. juni 2020 Tråden er ryddet for avsporinger. Elaine Marley, mod.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #5 Skrevet 4. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Spør du virkelig hvorfor vi skal jobbe med forebygging av selvmord? Fordi alt blir bedre, det å ta livet sitt er meningsløst. Fordi nesten alle som tar livet sitt har familie, og ved sitt selvmord skader andres helse. Kostnadene ved selvmord er skyhøye, de kan gi pårørende helseplager i flere generasjoner. Det er ikke sånn at et menneske tar livet sitt og så går omgivelsene videre uten å stusse. Sykemeldinger og langvarige helseproblemer, smitteeffekt av selvmordsforsøk, i det hele tatt: enorme konsekvenser i lang lang tid. Derfor skal vi forebygge ♥️ Anonymkode: 76383...620 Jeg har verken venner eller familie. Om jeg dør påvirker det ikke annet en at samfunnet sparer penger på å ikke betale ut uføretrygden min, og leiligheten min kan leies ut til noen nye. Og forebyggingen er rævva og systemet fungerer ikke. Avdelinger og sengeposter blir lagt ned vært eneste år fordi kommunene skal spare penger. Anonymkode: 3b54a...68e 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #6 Skrevet 6. juni 2020 Milliarder, ikke millioner. Anonymkode: 97a4d...355 4
AmandaVI Skrevet 6. juni 2020 #7 Skrevet 6. juni 2020 Som jeg skrev i en annen tråd her har viruset og alle forbudene og restriksjonene gått sterkt utover livskvaliteten min, som ikke var mye å skryte av fra før. Livet mitt har vært det ene og flere traumet etter det andre fra jeg ble født. Depresjonen jeg har nå begynte i mars i fjor. Jeg slåss imot de vonde tankene og smerten, men jo eldre jeg blir, jo vanskeligere blir kampen og det er ganske enkelt ikke verdt det lenger. Jeg får ingen prestasjonsfølelse av det, det er bare slitsomt. Slik jeg ser det, for mitt eget vedkommende er den dagen jeg ikke orker mer og gjør slutt på lidelsen bare naturen som går sin gang, akkurat som med hvilken som helst annen sykdom som er alvorlig nok. Det er like ulogisk at folk med alvorlige psykiske lidelser skal tvinges til å leve som at en som er hjernedød eller har kroniske, uutholdelige smerter skal det. Folk er så redde for døden og den er så tabubelagt at man nesten ikke kan si ordet en gang. Spør du meg er det den største velsignelsen mennesket har.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #8 Skrevet 6. juni 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Milliarder, ikke millioner. Anonymkode: 97a4d...355 Men tenk så deilig hvis vi hadde vært 8 millioner her da! *drømme* Anonymkode: c2145...196 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #9 Skrevet 6. juni 2020 Hyklersk fra ende til annen. Om en person lider så mye at selvmord er løsningen så er det bra at vedkommende fikk slutt på problemet sitt. Men nei, her skal det holdes liv i folk for enhver pris for at ikke andre rundt skal føle seg ille. Personen som lider får stort sett ikke ressurser og hjelp til å takle problemet annet enn et kort tidsrom etterpå. Ser jo mange her inne skriver om ensomhet: vil avvergelse av et selvmordsforsøk gi vedkommende et nettverk? Nei. Vil avvergelse av et selvmordsforsøk hjelpe den som har spilt på seg milliongjeld? Nei. Vil avvergelse av et selvmordsforsøk fjerne psykisk sykdom? Nei. Anonymkode: 0542f...91c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå