AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #1 Skrevet 4. juni 2020 Vi har en stor enebolig som vi bør få minst 8 millioner for. Den har leilighet med gode inntekter, den beste utsikten i byen og ligger i et ‘godt strøk’. Huset er bygget i 2005. Vi har to barn som fortsatt bor hjemme men det er ikke mange år til de flytter ut. Nå lurer vi på hvor lenge vi bør vente for å selge boligen og kjøpe noe mindre? Boligen blir jo eldre, men er godt vedlikeholdt. Vi har pusset jevnlig opp og den er ganske moderne men ikke hypermoderne. Vi har ikke taklister, rene flater osv. Planen er jo å hjelpe ungene med startkapital når de skal kjøpe bolig. Selv trenger vi ikke så stort hus når vi skal bo alene. Men det er for tidlig å gi dem penger allerede nå, vil det være dumt å vente noen år til? Anonymkode: 83dbf...773
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #2 Skrevet 4. juni 2020 Det er vel ingen her som kan si når et er økonomisk smart å selge en bestemt bolig? Dere må vurdere det lokale markedet, høre litt med meglere og banken, følge med på lignende boliger når disse selges. Her jeg bor, gikk boligene superraskt for bare et halvt år siden. Nå sliter folk. Boliger fra 2018, sentral beliggenhet, mye sol osv. Vet om folk som trodde de skulle få 3 millioner for leiligheter på 45 kvm. Nå ligger disse ute til langt under, og har gjort det i et par måneder. Om et halvt år igjen, kan dette ha endret seg. Men poenget er, at markedet er i stadig forandring. Det er umulig å time markedet, for selv iløpet av tiden det tar å forberede salget, kan markedet ha snudd. Så dere får heller selge når livssituasjonen tilsier det. Dere kjøper og selger tross alt i samme marked. Så da forstår jeg egentlig ikke helt behovet for å selge når dere får mest mulig. Dere må jo da sannsynligvis ut med en høy pris for det dere kjøper og. Anonymkode: e412d...c65 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #3 Skrevet 4. juni 2020 Jeg tenker ikke på kort sikt, altså ift kortsiktige svingninger i markedet, men på lang sikt - altså hvor lenge bør vi vente ift forhold til husets alder. Mine foreldre sitt hus er til sammenligning bygget i 1968 så det vil jo være mye billigere enn vårt, pga alder. Markedet her vi bor er fortsatt bra og det er en attraktiv bolig. Vi skal uansett kjøpe noe som er billigere enn det vi bor i nå. Anonymkode: 83dbf...773
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #4 Skrevet 4. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mine foreldre sitt hus er til sammenligning bygget i 1968 så det vil jo være mye billigere enn vårt, Tror det er en altfor enkel konklusjon. Har selv solgt mine foreldre sitt hus, og det var 40 år gammelt og gikk for langt over prisantydning. Ja, det måtte moderniseres fra inngangsdøren og ut, men det hadde en fantastisk og praktisk beliggenhet. Mange eldre hus har mye mer tomt enn dagens eneboliger, noe som gjør dem attraktive. Så alder i seg selv trenger ikke å bety noe. Det er ofte beliggenheten folk betaler for, og da ikke bare sol og utsikt, men nærhet til kollektivtransport, skole, handlesenter osv. Om det er mye å gjøre, så skremmer ikke det nødvendigvis vekk folk. Er man handy, har fagfolk i familien osv, trenger ikke det å være noe som demper kjøpelysten. En bolig kan være flott, ny og med super utsikt. Men ligger den 15 - 20 minutter fra nærmeste busstopp, kan det senke prisen med flere hundre tusen. En eldre bolig, også med utsikt og sol, pluss nærhet til kollektivtransport, kan skape en rivende budrunde. Anonymkode: e412d...c65 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå