AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #1 Skrevet 4. juni 2020 Hei! Hva menes med blikkontakt/feste blikket? Har en liten en på 6 uker, kom 4 uker før termin. Har bare kortvarig blikkontakt i noen få sekunder før han flytter blikket videre. Synes ofte han ser over eller ved siden av meg. Var på 6 ukers kontroll denne uken og HS mente jeg ikke burde bekymre meg ennå da han kun er 2 uker korrigert og det ofte kan ta litt tid. Men jeg klarer ikke å la vær. Redd han er autist, vet det er tidlig men. Han sover mye, men når han er våken prater jeg mye, gjør grimaser og prøver å få kontakt. Har sett antydninger til smil når jeg tuller med han. Noen beroligende ord eller erfaringer? Anonymkode: 411b9...e66
Tesss Skrevet 4. juni 2020 #2 Skrevet 4. juni 2020 Dette tror jeg er helt normalt! Jeg fødte også 4 uker før termin. Noen barn trenger mer tid tror jeg, og det krever mye av de så tidlig å holde øyekontakt. Min sov også utrolig mye, og gjorde det egentlig de første 2-3 mnd. Kan jeg spørre litt urelatert, startet fødselen bare av seg selv? Det gjorde den her, fikk aldri noe svar på hvorfor han kom før tiden.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #3 Skrevet 4. juni 2020 58 minutter siden, Tesss skrev: Dette tror jeg er helt normalt! Jeg fødte også 4 uker før termin. Noen barn trenger mer tid tror jeg, og det krever mye av de så tidlig å holde øyekontakt. Min sov også utrolig mye, og gjorde det egentlig de første 2-3 mnd. Kan jeg spørre litt urelatert, startet fødselen bare av seg selv? Det gjorde den her, fikk aldri noe svar på hvorfor han kom før tiden. Takk, det hjalp 😊 Ble satt i gang da pga svangerskapsforgiftning. Anonymkode: 411b9...e66
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #4 Skrevet 4. juni 2020 Gutten vår hadde veldig dårlig øyekontakt hele babyperioden. Han fulgte med, men det var dårlig med øyekontakt. Virket som han kikket forbi oss på en måte eller kikket på munnen vår. Uansett - i dag er han er frisk og oppegående toåring som gir masse blikkontakt. Jeg vil råde deg til å ikke søke opp informasjon om autisme og andre typer utviklingsavvik på nett. Det er til å bli gal av. Barn er forskjellige. Anonymkode: 98816...b3e
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #5 Skrevet 4. juni 2020 Det vanligste er ved at en så liten baby ikke har mye blikkontakt, eller at blikkontakten er veldig tilfeldig. Mine barn har brukt mer enn både 2 og 6 uker på å få ordentlig blikkontakt, og de har vært fullbårne, sterke, friske barn. Ingen av dem har et snev av autisme. Det dummeste du kan gjøre det neste året, eller to årene, er å lure på om barnet ditt henger etter. De aller, aller, aller fleste barn vokser i rykk og napp. Noe går raskt, mens andre ting går sakte. Min minste er 10 mnd. om to dager og krabber fortsatt ikke. De andre dro seg opp og gikk ved møblene da de var like gamle. Likevel må jeg bare holde hodet kaldt, for jeg vet at det kommer, og at det på sikt ikke spiller noen som helst rolle. Anonymkode: 6deb1...14e 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #6 Skrevet 4. juni 2020 Forsøk å stol på helsestasjonen når de sier at alt er normalt. Barn utvikler seg i så ulik takt, og både å lese om hva som skal skje utviklingsmessig på ulike tidspunkt og å sammenligne med andre barn kan noen ganger føre til at man blir stresset. Vi har to tette barn, dermed husker jeg fortsatt hvordan det var med storesøster sett opp mot lillesøster nå. Med storesøster så vi de første flyktige smilene da hun var 6 uker (født 40+0), og vi var fortsatt ikke helt sikre på at det faktisk var smil. Blikkontakten var også kortvarig lenge, og jeg syntes det var vanskelig å se om hun så på oss, ved siden av oss eller "gjennom oss" i begynnelsen. Hun lo også en god del seinere enn jeg leste at de skulle. Lillesøster gliste stort og tydelig da hun var 4 uker og de kommenterte at hun holdt blikket lenge og pludret i vei til legen da vi var på 6-ukers kontroll. Hadde vi fått lillesøster først hadde jeg sikkert trodd det var noe galt med storesøster. Men hun er en sosial og blid toåring nå. Anonymkode: d8a3f...39c 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #7 Skrevet 4. juni 2020 Takk for deres erfaringer! Dere aner ikke hvor mye det hjelper en smule stresset førstegangsmor ❤️ Anonymkode: 411b9...e66
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #8 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 4.6.2020 den 13.35): Gutten vår hadde veldig dårlig øyekontakt hele babyperioden. Han fulgte med, men det var dårlig med øyekontakt. Virket som han kikket forbi oss på en måte eller kikket på munnen vår. Uansett - i dag er han er frisk og oppegående toåring som gir masse blikkontakt. Jeg vil råde deg til å ikke søke opp informasjon om autisme og andre typer utviklingsavvik på nett. Det er til å bli gal av. Barn er forskjellige. Anonymkode: 98816...b3e Hei! Når begynte blikkontakten å bli bedre for deres baby? Var det slik at dere liksom tenkte mye over det når han var baby, og tenkte det var noe galt? Unngikk han blikket deres når dere prøvde å få kontakt? Er i en lignende situasjon og vil gjerne høre hvordan det har vært for andre. Anonymkode: a58c7...431
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #9 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 4.6.2020 den 12.24): Hei! Hva menes med blikkontakt/feste blikket? Har en liten en på 6 uker, kom 4 uker før termin. Har bare kortvarig blikkontakt i noen få sekunder før han flytter blikket videre. Synes ofte han ser over eller ved siden av meg. Var på 6 ukers kontroll denne uken og HS mente jeg ikke burde bekymre meg ennå da han kun er 2 uker korrigert og det ofte kan ta litt tid. Men jeg klarer ikke å la vær. Redd han er autist, vet det er tidlig men. Han sover mye, men når han er våken prater jeg mye, gjør grimaser og prøver å få kontakt. Har sett antydninger til smil når jeg tuller med han. Noen beroligende ord eller erfaringer? Anonymkode: 411b9...e66 Hei! Hvordan gikk det med din baby? Gikk det seg til med blikkontakt og det hele? :) Anonymkode: a58c7...431
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #10 Skrevet 9. desember 2020 Min er også straks 6 uker, men født etter termin. Han fester blikket på oss over lengre tid og smiler mye til oss, kikker også en del i taket og andre steder. Anonymkode: 20106...768
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #11 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 4.6.2020 den 13.35): Gutten vår hadde veldig dårlig øyekontakt hele babyperioden. Han fulgte med, men det var dårlig med øyekontakt. Virket som han kikket forbi oss på en måte eller kikket på munnen vår. Uansett - i dag er han er frisk og oppegående toåring som gir masse blikkontakt. Jeg vil råde deg til å ikke søke opp informasjon om autisme og andre typer utviklingsavvik på nett. Det er til å bli gal av. Barn er forskjellige. Anonymkode: 98816...b3e Hei, ser dette er et «gammelt» innlegg, men håper du ser det allikevel. Kan jeg spørre hvordan gutten din var ellers? Utenom blikkontakt? Pludra han mye? Søkte han kontakt med andre selv? Smilte/lo han lett med andre? Jeg har nemlig gjort den feilen du nevner her- søkt opp på nett- og ja!!! Man blir gal. Min baby er 6 mnd og jeg opplever det litt som at hun har kortvarig blikkontakt og ja ser en del på munnen når jeg prater. Hadde vært så greit å høre om andres erfaringer. Anonymkode: a3edc...0ae
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #12 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei, ser dette er et «gammelt» innlegg, men håper du ser det allikevel. Kan jeg spørre hvordan gutten din var ellers? Utenom blikkontakt? Pludra han mye? Søkte han kontakt med andre selv? Smilte/lo han lett med andre? Jeg har nemlig gjort den feilen du nevner her- søkt opp på nett- og ja!!! Man blir gal. Min baby er 6 mnd og jeg opplever det litt som at hun har kortvarig blikkontakt og ja ser en del på munnen når jeg prater. Hadde vært så greit å høre om andres erfaringer. Anonymkode: a3edc...0ae Vet ikke om det er autisme du er bekymret for, men dersom barnet ditt kun er 6 mnd og det ér autisme du tenker på, så trenger du nok ikke bekymre deg så mye for det nå. Vi mistenkte ingenting hos datteren vår før hun var 1,5-2 år. Og vi har faktisk et par med autisme i familien til og med. Datteren vår har lite og kortvarig blikkontakt, lever litt i sin egen verden og viser liten interesse for andre barn. Hun smiler og ler, og er veldig med dersom man gjør ting hun liker/synes er interessant, babler/pludrer og synger/nynner. Kan være litt repetitiv og har stort sett alltid en leke i hver hånd. Nå er hun 2,5 år og har nylig fått diagnosen barneautisme. Og hun som 2,5-åring har fått diagnosen tidlig. Synes det er så fælt å se at folk bruker setningen «redd for at barnet er autist» (ikke at du har det, altså). Høres så negativt ut.. Barnet er fortsatt det samme, men trenger sannsynligvis bare litt mer hjelp. Anonymkode: 7fbcd...1de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå