Gå til innhold

For lite magesyre? Ikke for mye? Noen med erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Update!

Er bedre enn jeg var på det verste, men føler kanskje jeg har fått et lite tilbakefall. Har drukket litt vin i uken og mulig det der derfor. 

Har noen her hatt spiserørsbetennelse? Hvordan opplevdes det?

Jeg trodde i starten at jeg kanskje var forkjølet ettersom jeg var sår når jeg pustet inn. Men har gått vekk fra dette og i kombinasjon med andre symptomer har jeg konkludert med at det er spiserøret som er ømt/betent. 

Får bare fortsette med Nexium og se hvordan det går :)

Anonymkode: d165b...553

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Update!

Er bedre enn jeg var på det verste, men føler kanskje jeg har fått et lite tilbakefall. Har drukket litt vin i uken og mulig det der derfor. 

Har noen her hatt spiserørsbetennelse? Hvordan opplevdes det?

Jeg trodde i starten at jeg kanskje var forkjølet ettersom jeg var sår når jeg pustet inn. Men har gått vekk fra dette og i kombinasjon med andre symptomer har jeg konkludert med at det er spiserøret som er ømt/betent. 

Får bare fortsette med Nexium og se hvordan det går :)

Jeg har ikke hatt spiserørsbetennelse, men magesår. Jeg kunne ikke drikke alkohol på måneder etterpå, da fikk jeg smerter med en gang som varte i et par dager.

Anonymkode: a9d33...8ec

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke hatt spiserørsbetennelse, men magesår. Jeg kunne ikke drikke alkohol på måneder etterpå, da fikk jeg smerter med en gang som varte i et par dager.

Takk for svar! :) 

Legen spekulerte vel i om jeg hadde gastritt - som jeg tror er en slags betennelse i magen. Jeg bør nok holde meg unna alkohol, ja. Gjorde dette først, men når jeg ble mye bedre tok jeg sjansen ( i små mengder). 

Hvordan behandlet du dette? Også med syredempende?

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legen spekulerte vel i om jeg hadde gastritt - som jeg tror er en slags betennelse i magen. Jeg bør nok holde meg unna alkohol, ja. Gjorde dette først, men når jeg ble mye bedre tok jeg sjansen ( i små mengder). 

lurer på om det er dette min lege mistenker at jeg kan ha. men da må jeg ta gastroskopi. sa han noe om det?? har lest om noen pusteprøver, var det en tilstand som het sibo🤔husker ikke helt. usj tok gastro for noen år siden😬ikke lyst

Anonymkode: 56023...3b8

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med Nexium.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

lurer på om det er dette min lege mistenker at jeg kan ha. men da må jeg ta gastroskopi. sa han noe om det?? har lest om noen pusteprøver, var det en tilstand som het sibo🤔husker ikke helt. usj tok gastro for noen år siden😬ikke lyst

Anonymkode: 56023...3b8

Tror det må bekreftes med gastroskopi, ja. Men virker som de medisinerer i første omgang for å se om det hjelper. I hvert fall for min del som har hatt det før. Anbefaler narkose om du må ta gastroskopi igjen. Ubehagelig :)

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Med Nexium.

40 mg per dag? Hvor lenge gikk du på det? Trappet du ned?

Jeg sluttet med dette tidligere i år og det gikk bra en stund, men fikk tilbakefall av symptomene mine. Så tenker jeg bør trappe ned når jeg omsider slutter denne gang.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det må bekreftes med gastroskopi, ja. Men virker som de medisinerer i første omgang for å se om det hjelper. I hvert fall for min del som har hatt det før. Anbefaler narkose om du må ta gastroskopi igjen. Ubehagelig :)

40 mg per dag? Hvor lenge gikk du på det? Trappet du ned?

Jeg sluttet med dette tidligere i år og det gikk bra en stund, men fikk tilbakefall av symptomene mine. Så tenker jeg bør trappe ned når jeg omsider slutter denne gang.

40 mg morgen og kveld. Jeg står på det enda, tre år etterpå. Prøvde å slutte men fikk smertene og halsbrannen tilbake med en gang. Jeg har fått diagnosen GERD. Har vurdert om jeg skal prøve å gå ned til 40 mg kun om morgenen og se om ikke det holder. Det burde jo holde.

AnonymBruker
Skrevet
På 6.6.2020 den 15.41, AnonymBruker skrev:

Ja, det stemmer. I de aller fleste tilfellene er det snakk om for lite magesyre. Jeg tar eplecideredikk i litt vann en gang om dagen - gjerne før et proteinrikt måltid, da det kreves mer magesyre for å fordøye protein. Fungerer veldig godt her! :) Men ikke av den filtrerte typen man får kjøpt på butikken, men en ufiltrert og upasteurisert en som man får kjøpt på helsekost. Litt dyr, men varer veldig lenge. Anbefaler å ta en før man legger seg, om man sliter med sure oppstøt på natten.

Det er veldig uheldig å gå på syrenøytraliserende, ihvertfall. Optimal magesyre er så utrolig viktig!

Anonymkode: b064f...25a

Det er fint at du har effekt av tiltakene dine, men du kan jo ikke si at dette er tilfelle hos nesten alle. Hvordan i all verden vet du det?

Anonymkode: 24348...7a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...