AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #1 Del Skrevet 4. juni 2020 Hei! Sliter litt med mageproblemer/refluks/spiserørsbetennelse. Har noen poster om det alt, så håper folk ikke er lei meg enda. Men har lest litt videre om dette og det virker som en alternativ oppfatning er at dette ofte blir feildiagnostisert/behandlet mot for høy magesyre når problemet ofte kan være at man har for lav magesyre? Derfor lurer jeg på om noen her har opplevd at dette var tilfellet og hvordan de eventuelt diagnostiserte/behandlet det? Jeg tok en test i dag tidlig hvor man skal drikke bikarbonat utblandet i vann. Har man nok/høy magesyre skal det visstnok komme en rap rimelig raskt, men om ikke kan det være et tegn på for lite magesyre. Jeg hadde en ørliten rap like etter, men kom ellers ingenting. Småraper litt uansett, så mistenker at den jeg fikk ikke hadde med det jeg drakk å gjøre. PS: Har legetime i morgen. Takk for alle svar Anonymkode: d165b...553 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #2 Del Skrevet 4. juni 2020 Anyone? :) Var innom apoteket, men hun jeg snakket med hadde aldri hørt om dette og mente at jeg nok hadde høy magesyre... Har kun spist 1 måltid i dag. Er ikke sulten. Og har en ubehagelig følelse i svelget. Kan fort bli en effektiv slankekur om dette fortsetter. Men er jo egentlig alt slank. Anonymkode: d165b...553 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MFO Skrevet 4. juni 2020 #3 Del Skrevet 4. juni 2020 Sjekk bloggen til Helene Ragnhild. Hun er ernæringsfysiolog og har skrevet en del om dette. Hun har blant annet en slags selvtest du tar for å sjekke om du har det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #4 Del Skrevet 4. juni 2020 Jeg har en venninne som også mistenkte dette. Hun har ikke fått det påvist. Men hun har prøvd syredempende uten resultat. Hun fant da råd om å drikke en type bringebæreddik eller noe sånt. Noe hadde hun kjøpt på helsekosten og noe hadde hun laget selv. Hun syntes det hjalp. Anonymkode: a9d33...8ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #5 Del Skrevet 4. juni 2020 28 minutter siden, MFO skrev: Sjekk bloggen til Helene Ragnhild. Hun er ernæringsfysiolog og har skrevet en del om dette. Hun har blant annet en slags selvtest du tar for å sjekke om du har det. Takk for tipset! Leste raskt og hun virket jo ganske hissig på det der, ja. Fikk lastet ned testen og det er den samme som jeg beskrev i åpningsinnlegget. Jeg fikk en ørliten rap like etter, men raper mye ellers, så kan ha vært tilfeldig. Kom ingen stor rap. Får prøve igjen i morgen. 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en venninne som også mistenkte dette. Hun har ikke fått det påvist. Men hun har prøvd syredempende uten resultat. Hun fant da råd om å drikke en type bringebæreddik eller noe sånt. Noe hadde hun kjøpt på helsekosten og noe hadde hun laget selv. Hun syntes det hjalp. Anonymkode: a9d33...8ec Interessant Får høre litt med legen i morgen. Men kan jo virke som 90 % alltid tror det er høy magesyre som er for problemet og ikke motsatt. Dette var jo også nytt for meg. Men når jeg har lest litt om det nå så virker det jo logisk. Særlig det at det virker som jeg er langvarig mett og lite sulten kan jo tyde på at det er noe. Har kun spist 1 måltid i dag og kveldsmat blir trolig kun av 'mental lyst' og fordi kroppen sikkert trenger det. Anonymkode: d165b...553 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #6 Del Skrevet 4. juni 2020 Jeg prøvde Aciglumin man får kjøpt på apoteket og for meg ble plagene mye mindre. Det er på en måte opplest og vedtatt at sånne problemer kommer av for mye magesyre, men for lite magesyre gir jo mye av de samme symptomene. Har ikke diagnostisert for lite magesyre, men testet det ut selv. Anonymkode: b8658...877 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MFO Skrevet 4. juni 2020 #7 Del Skrevet 4. juni 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tipset! Leste raskt og hun virket jo ganske hissig på det der, ja. Fikk lastet ned testen og det er den samme som jeg beskrev i åpningsinnlegget. Jeg fikk en ørliten rap like etter, men raper mye ellers, så kan ha vært tilfeldig. Kom ingen stor rap. Får prøve igjen i morgen. Interessant Får høre litt med legen i morgen. Men kan jo virke som 90 % alltid tror det er høy magesyre som er for problemet og ikke motsatt. Dette var jo også nytt for meg. Men når jeg har lest litt om det nå så virker det jo logisk. Særlig det at det virker som jeg er langvarig mett og lite sulten kan jo tyde på at det er noe. Har kun spist 1 måltid i dag og kveldsmat blir trolig kun av 'mental lyst' og fordi kroppen sikkert trenger det. Anonymkode: d165b...553 Hun har også noen tips til å forbedre det😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #8 Del Skrevet 4. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg prøvde Aciglumin man får kjøpt på apoteket og for meg ble plagene mye mindre. Det er på en måte opplest og vedtatt at sånne problemer kommer av for mye magesyre, men for lite magesyre gir jo mye av de samme symptomene. Har ikke diagnostisert for lite magesyre, men testet det ut selv. Anonymkode: b8658...877 Interessant. Mindre, men ikke borte? Var dette noe du forsøkte på egenhånd? 1 time siden, MFO skrev: Hun har også noen tips til å forbedre det😊 Får se når det kommer. Nå har jeg drukket en sitron og spiser ingefær. Normalt ting jeg ville unngått, men har ikke så mye å tape på å prøve. Finnes vel også tilskudd man kan ta, men får se hva legen sier Anonymkode: d165b...553 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #9 Del Skrevet 5. juni 2020 Vel. I går drakk jeg saften av en hel sitron. I tillegg spiste jeg en god del syltet ingefær. Dette er ting jeg normalt ville skydd som pesten gitt mine problemer og som jeg automatisk tenker ville forverret min syreproblematikk om jeg har for mye magesyre. Men har definitivt ikke blitt verre, så ikke overrasket om jeg faktisk kan ha for lite magesyre. Har legetime om noen timer. Stygt redd jeg bare får noen resepter og ikke særlig hjelp, men får i det minste tatt prøver og utelukket noe alvorlig vil jeg tro. Anonymkode: d165b...553 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #10 Del Skrevet 5. juni 2020 Ferdig hos lege. Gikk omtrent som ventet. Han mener jeg har gastritt. Han hadde lite tro på at det var for lav magesyre og mener jeg har for høy. Fikk derfor utskrevet protonpumpehemmer, men av et annet merke/virkestoff enn de jeg har brukt. Husker ikke navnet i farten. Vurderer gi det noen dager før jeg eventuelt begynner med disse. Har vært innom apotek og spurt etter tabletter mot lav magesyre og alle ser på meg med store spørrende øyne. Tydeligvis ingen som har hørt om dette og alle peker mot tabletter for høy syre. Anonymkode: d165b...553 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #11 Del Skrevet 5. juni 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ferdig hos lege. Gikk omtrent som ventet. Han mener jeg har gastritt. Han hadde lite tro på at det var for lav magesyre og mener jeg har for høy. Fikk derfor utskrevet protonpumpehemmer, men av et annet merke/virkestoff enn de jeg har brukt. Husker ikke navnet i farten. Vurderer gi det noen dager før jeg eventuelt begynner med disse. Har vært innom apotek og spurt etter tabletter mot lav magesyre og alle ser på meg med store spørrende øyne. Tydeligvis ingen som har hørt om dette og alle peker mot tabletter for høy syre. Anonymkode: d165b...553 Men kjære vene, du spør jo etter legemidler som ikke eksisterer! Diagnosen eksisterer ikke, «lav magesyre» er en alternativ tullballdiagnose, så jeg begriper ikke hvorfor du går på apotek og til lege og ber om hjelp. Anonymkode: 05339...e3e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #12 Del Skrevet 5. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men kjære vene, du spør jo etter legemidler som ikke eksisterer! Diagnosen eksisterer ikke, «lav magesyre» er en alternativ tullballdiagnose, så jeg begriper ikke hvorfor du går på apotek og til lege og ber om hjelp. Anonymkode: 05339...e3e Legemiddelet som ikke eksisterer kan du lese om her: https://www.apotek1.no/produkter/aciglumin-naf-250mg-tabletter-100stk-310850p Var også en bruker i tråden som har brukt det med effekt og jeg var nettopp innom et annet apotek hvor den som jobbet der kjente til produktet. Jeg går til lege for å be om hjelp av den grunn at jeg er syk. Anonymkode: d165b...553 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #13 Del Skrevet 5. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Legemiddelet som ikke eksisterer kan du lese om her: https://www.apotek1.no/produkter/aciglumin-naf-250mg-tabletter-100stk-310850p Var også en bruker i tråden som har brukt det med effekt og jeg var nettopp innom et annet apotek hvor den som jobbet der kjente til produktet. Jeg går til lege for å be om hjelp av den grunn at jeg er syk. Anonymkode: d165b...553 Det er lite forskning som viser effekt av denne medisinen. Du kan selvsagt prøve den og se om den gir noe effekt, men fastlegen kan bare anbefale medikamenter som har påvist effekt. Jeg ville heller tatt kontakt med en ernæringsfysiolog og fått hjelp med kosthold som påvirker magesyren. Anonymkode: 65423...72f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #14 Del Skrevet 6. juni 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er lite forskning som viser effekt av denne medisinen. Du kan selvsagt prøve den og se om den gir noe effekt, men fastlegen kan bare anbefale medikamenter som har påvist effekt. Jeg ville heller tatt kontakt med en ernæringsfysiolog og fått hjelp med kosthold som påvirker magesyren. Anonymkode: 65423...72f Nei, jeg er litt skeptisk selv. Ville nok heller forsøkt å spise mat som øker magesyren fremfor å ta tabletter. Om jeg faktisk har for lite magesyre da. Har drukket litt sitronsaft og spist syltet ingefær. Har ikke blitt bedre, tror jeg, men heller ikke verre. Tror kanskje jeg prøver en runde med Nexium som var det legen foreskrev nå, så får jeg se hva som skjer videre fremover. Helst ønsker jeg å løse årsaken og tror jeg skal være i stand til å ikke kunne gå på tabletter. Mulig løsningen kan være å gradvis trappe ned om ting blir bedre på Nexium. Takk for svar :) Anonymkode: d165b...553 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #15 Del Skrevet 6. juni 2020 Ja, det stemmer. I de aller fleste tilfellene er det snakk om for lite magesyre. Jeg tar eplecideredikk i litt vann en gang om dagen - gjerne før et proteinrikt måltid, da det kreves mer magesyre for å fordøye protein. Fungerer veldig godt her! Men ikke av den filtrerte typen man får kjøpt på butikken, men en ufiltrert og upasteurisert en som man får kjøpt på helsekost. Litt dyr, men varer veldig lenge. Anbefaler å ta en før man legger seg, om man sliter med sure oppstøt på natten. Det er veldig uheldig å gå på syrenøytraliserende, ihvertfall. Optimal magesyre er så utrolig viktig! Anonymkode: b064f...25a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #16 Del Skrevet 6. juni 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er lite forskning som viser effekt av denne medisinen. Du kan selvsagt prøve den og se om den gir noe effekt, men fastlegen kan bare anbefale medikamenter som har påvist effekt. Jeg ville heller tatt kontakt med en ernæringsfysiolog og fått hjelp med kosthold som påvirker magesyren. Anonymkode: 65423...72f jeg har vært til ernæringsfysiolog som satte meg på denne... neste steg var hos fastlege; nexium. absolutt mye bedre i magen nå etter ca 3 mnd på nexium. Anonymkode: 56023...3b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #17 Del Skrevet 9. juni 2020 På 6.6.2020 den 17.58, AnonymBruker skrev: jeg har vært til ernæringsfysiolog som satte meg på denne... neste steg var hos fastlege; nexium. absolutt mye bedre i magen nå etter ca 3 mnd på nexium. Anonymkode: 56023...3b8 Hva slags effekt hadde du av øke magesyren da? Noen negative eller bare at du ikke ble bedre? Jeg startet på Nexium og tror jeg er litt bedre allerede. Har også bygd opp sengen i ene enden. Tenker vel i utgangspunktet å bruke det i 2-3 uker eller til jeg er symptomfri og så starte en gradvis nedtrapping. 3 måneder høres lenge ut. Er planen å gå på dette fast? Hva er diagnosen din? Anonymkode: d165b...553 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #18 Del Skrevet 9. juni 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva slags effekt hadde du av øke magesyren da? Noen negative eller bare at du ikke ble bedre? Jeg startet på Nexium og tror jeg er litt bedre allerede. Har også bygd opp sengen i ene enden. Tenker vel i utgangspunktet å bruke det i 2-3 uker eller til jeg er symptomfri og så starte en gradvis nedtrapping. 3 måneder høres lenge ut. Er planen å gå på dette fast? Hva er diagnosen din? Anonymkode: d165b...553 merket ingen endring på aciglumin. jeg merket stor endring etter ca 1 1/2 mnd på nexium; mindre kvalme, luftsmerter og forstoppelse. jeg har ibs, me og noen andre autoimmune tilstander. men føler at ibs er en diagnose legene setter fordi de ikke kommer videre😬legen sa at jeg kunne gå lenge på nexium, fordi jeg har vært dårlig i magen i mange år. klarer ikke fikse det på en mnd. Anonymkode: 56023...3b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #19 Del Skrevet 13. juni 2020 Ok! Takk for svar! Håper det ordner seg for deg. :) Jeg er mye bedre nå etter en uke med Nexium og oppbygd seng. Tenker jeg fortsetter slik til jeg er 100 % symptomfri og noen uker videre før jeg til slutt begynner å trappe ned. Anonymkode: d165b...553 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #20 Del Skrevet 13. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok! Takk for svar! Håper det ordner seg for deg. Jeg er mye bedre nå etter en uke med Nexium og oppbygd seng. Tenker jeg fortsetter slik til jeg er 100 % symptomfri og noen uker videre før jeg til slutt begynner å trappe ned. Anonymkode: d165b...553 takk. oi så bra☺️du responderer raskt på medisinen! Anonymkode: 56023...3b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå