Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

jeg trakk noe den franske revolusjonen + perioden rundt som industrialiseringen som forberedelses delen. Ble spurt mye rundt de forskjellige ideologiene, maktfordeling og opplysningtiden under denne delen. Senere gikk vi helt vekk fra dette og ble utspurt om norge i middelalderen/ vikingtiden uten noe forberedelse. De andre jeg tok eksamen med trakk antikken, norges historien fra 1814- første verdenskrig, og perioden etter andre verdenskrig. Ingen trakk første og andre verdenskrig, men samtlige ble spurt om årsakene til krigene/ konsekvensene. Husk å fokusere på de store detaljene. Jeg ble sjeldens spurt om detaljkunnskap men masse oversiktlig om årsaker, konsekvenser og generell beskrivelse av perioden jeg valgte

Anonymkode: 641da...319

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg trakk noe den franske revolusjonen + perioden rundt som industrialiseringen som forberedelses delen. Ble spurt mye rundt de forskjellige ideologiene, maktfordeling og opplysningtiden under denne delen. Senere gikk vi helt vekk fra dette og ble utspurt om norge i middelalderen/ vikingtiden uten noe forberedelse. De andre jeg tok eksamen med trakk antikken, norges historien fra 1814- første verdenskrig, og perioden etter andre verdenskrig. Ingen trakk første og andre verdenskrig, men samtlige ble spurt om årsakene til krigene/ konsekvensene. Husk å fokusere på de store detaljene. Jeg ble sjeldens spurt om detaljkunnskap men masse oversiktlig om årsaker, konsekvenser og generell beskrivelse av perioden jeg valgte

Anonymkode: 641da...319

Det viktigste er vel å kunne det store bilde og kunne trekke frem de lange linjene? Er jo ganske stort fag, så skal godt gjøres å huske detaljer.

Anonymkode: 68474...de4

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det viktigste er vel å kunne det store bilde og kunne trekke frem de lange linjene? Er jo ganske stort fag, så skal godt gjøres å huske detaljer.

Anonymkode: 68474...de4

beklager. jeg mente IKKE fokuser på detaljene. Gikk litt fort 

Anonymkode: 641da...319

Gjest Fjeud
1 time siden, AnonymBruker skrev:

jeg trakk noe den franske revolusjonen + perioden rundt som industrialiseringen som forberedelses delen. Ble spurt mye rundt de forskjellige ideologiene, maktfordeling og opplysningtiden under denne delen. Senere gikk vi helt vekk fra dette og ble utspurt om norge i middelalderen/ vikingtiden uten noe forberedelse. De andre jeg tok eksamen med trakk antikken, norges historien fra 1814- første verdenskrig, og perioden etter andre verdenskrig. Ingen trakk første og andre verdenskrig, men samtlige ble spurt om årsakene til krigene/ konsekvensene. Husk å fokusere på de store detaljene. Jeg ble sjeldens spurt om detaljkunnskap men masse oversiktlig om årsaker, konsekvenser og generell beskrivelse av perioden jeg valgte

Anonymkode: 641da...319

 

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det viktigste er vel å kunne det store bilde og kunne trekke frem de lange linjene? Er jo ganske stort fag, så skal godt gjøres å huske detaljer.

Anonymkode: 68474...de4

Jeg ble spurt om når tyskland innvaderte russland, og hvorfor norske kommunister under starten av innvasjonen i Norge ikke deltok i motstandsbevegelsen og hva pakten som var årsaken for dette het, hvem som undertegnet den og når. Så det er nok endel sensorer som vektlegger detaljer om du ønsker en god karakter.

 

jeg fikk forøvrig om norge under 2vk på forberedt del og senmiddelalder på uforberedt del.

Annonse

13 timer siden, Fjeud skrev:

 

Jeg ble spurt om når tyskland innvaderte russland, og hvorfor norske kommunister under starten av innvasjonen i Norge ikke deltok i motstandsbevegelsen og hva pakten som var årsaken for dette het, hvem som undertegnet den og når. Så det er nok endel sensorer som vektlegger detaljer om du ønsker en god karakter.

 

jeg fikk forøvrig om norge under 2vk på forberedt del og senmiddelalder på uforberedt del.

Sa du noe som førte de sensorene til de spørsmåla? Sa du feks at Tyskland invaderte Russland eller noe? Fordi når man først nevner en hendelse, så liker de at man forteller litt om de før man går videre 😄 Så de vet at vi forstår det vi snakker om

Man kan til en viss grad styre samtalen selv. Jeg gjorde det under naturfag eksamen. Og tenker man seg nøye over hva man sier, så kan man styre litt spørsmåla man får. Ganske kjent fenomen. Flere sensorer har sagt til meg at slik det foregår, og de sier også at det viktigste i historie faget er å se sammenhengen i ting, det store og de lange linjene. 

 

Har hatt 3 muntlige eksamener i år og har til viss grad styrt hele samtalen selv. Jeg snakket om kosmetiske produkter på utspørrelsen i naturfag feks. Og siden jeg ikke hadde lest kjempe mye på det, så sa jeg det jeg kunne også sa jeg sist at solkrem er kosmetisk produkt og er ganske nyttig nå som det er mye sol. Og da visste jeg at han kom til å bytte tema over til stråling noe som jeg kunne bedre om. Så han spurte hvorfor det er så viktig. 

 

 

AnonymBruker
1 time siden, gladjenta96 skrev:

Man kan til en viss grad styre samtalen selv. Jeg gjorde det under naturfag eksamen. Og tenker man seg nøye over hva man sier, så kan man styre litt spørsmåla man får. Ganske kjent fenomen. Flere sensorer har sagt til meg at slik det foregår, og de sier også at det viktigste i historie faget er å se sammenhengen i ting, det store og de lange linjene. 

 

Har hatt 3 muntlige eksamener i år og har til viss grad styrt hele samtalen selv. Jeg snakket om kosmetiske produkter på utspørrelsen i naturfag feks. Og siden jeg ikke hadde lest kjempe mye på det, så sa jeg det jeg kunne også sa jeg sist at solkrem er kosmetisk produkt og er ganske nyttig nå som det er mye sol. Og da visste jeg at han kom til å bytte tema over til stråling noe som jeg kunne bedre om. Så han spurte hvorfor det er så viktig. 

 

 

Enig i at man ofte kan styre samtalen litt selv. Begynn med det du kan godt, og håp at de stopper deg før du blir nødt til å komme inn på det du ikke kan så godt. 

Anonymkode: 93d1a...8d1

Annonse

På 4.6.2020 den 11.13, Emiliekjenn skrev:

Skal ha eksamen om en uke, så tenker det ligger litt læring ut i fra å lese og svare på andres oppgaver 😄

Jeg trakk en oppgave om omveltninger. Oppgaven la masse fokus på kriger og konflikter i verden. Snakket selv om 1.verdenskrig, og hvilke endringer vi ser. 

AnonymBruker

Jeg trakk den russiske revolusjonen. Dette var på vgs, så fikk oppgaven 24 timer før og skulle selv lage problemstilling. Samtalen dreide seg en del om 1. verdenskrig og mellomkrigstiden (særlig i Norge, en del politikk), ideologier og disse i sammenheng med opptakten til 2. verdenskrig.

Anonymkode: cb686...0f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...