AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #1 Skrevet 4. juni 2020 Jeg har nå holdt på med endringer i min livsstil og kosthold ca 12 dager og merker at det er enkelte ting som påvirker prosessen. Bla at jeg kjenner en frykt for å KUN spise kjøtt, egg, fisk osv enda jeg fint klarer å se logikken i at vi i en annen tid med jakt og vandring må ha levd på kjøtt og fisk grillet på sten/spyd over ilden. Jeg merker også at enkelte typer kjøttvarer, som hamburger, byr meg litt imot pga den intense fett og kjøtt lukta de avgir under tilberedning. Mens stekt bacon og stekt fisk ikke gir samme reaksjon. I tillegg, etter å ha spist kjøttdeig og biff, kjenner jeg veldig godt den lukta fra kjøttet (jern eller hva det er) og kjenner lukta sive fra egen kropp også i timesvis etterpå. Etter flere dager med burgere, fisk, bacon, egg, lever, biff, cottage cheese, salt, noe bær osv har jeg merket at det sterke suget jeg har hatt i mange år etter sukker, snop og annet usunt mat er borte. Det er som om det har forsvunnet.Jeg spiser så mye som jeg har lyst på og er mett hver dag og går ikke sulten til sengs. Jeg har 2 måltider hver dag, og er ikke sulten før ca kl 14, og opplever ikke den type sult eller nummen svimmelhet jeg alltid opplevde på sukker/høyt inntak av hvete og kornprodukter og grønnsaker/frukt. I tillegg er huden i ansiktet merkbart annerledes allerede.Hendene er ikke hovne lenger (hovnet alltid opp etter måltider), og det samme gjelder ansiktet. Magen føles også mye bedre, luftplager og surt oppstøt er blitt borte. De siste 2 dagene har jeg dessuten testet kroppen ved å gå tilbake til det tidligere kostholdet (uvanene) med fleskepannekaker, snop, kaker, brus, ferdigmat,pasta, grønnsaker,bønner, linser, frukt osv og jeg merker veldig godt at jeg blir trøttere, stivere i kroppen og føler meg veldig ukomfortabel. Det er såpass sterkt ubehag sammenlignet med hvordan kroppen min opplevdes de dagene hvor jeg kun spiste animalsk, at jeg fortsatt føler jeg vil ha kjøtt. Jeg er begynt å fantasere om stekt fisk og biff. Men, som allerede nevnt er det en del av meg som sliter med "skal jeg virkelig kun spise kjøtt heretter". For min helse, så vil jeg det for jeg merker allerede positive resultater, mens det føles som om jeg står på kanten av stupet av FRYKT, fordi jeg kommer fra en bakgrunn hvor det kun ble spist kjøttkaker og kanskje stek på søndager. Resten av uken var det raspeball, pølse (knapt noe kjøtt der), leverpostei, ost, fisk, egg, tomatsuppe, brød, De første dagene tenkte jeg "Ok, jeg tester det 30 dager" og følte meg optimistisk og googlet og så på youtube carnivorer. Men så begynte jeg å legge merke til denne emosjonelle reaksjonen i kroppen når jeg skulle tilberede kjøttet. Å spise kun kjøtt går jo imot alt jeg er vant til og opplært til i det norske samfunnet. Pluss all annen info rundt for mye fisk, for mye egg, for mye ditt og datt. Det er skremmende å føle at jeg er på utrygg grunn enda dette kostholdet hittil har gitt meg en følelse av å bli frisk og normal i kroppen, i motsetning til alt sukkeret, hvete, grønnsaker og frukt som i sin kombinasjon fikk meg til å føle meg som et matvrak som aldri fikk nok og alltid måtte ha noe å spise på. Jeg har også vært veganer i 6 mnd med hele pakka av linser, frukt, grønt, ris, bønner, b12, vitamin d, og blodprøvetaking, Men selv da ble det aldri nok mat for å få opp energinivået enda jeg spiste flere store måltider tidlig og sent. Jeg har prøvd det meste, også ketodietten, blodtypedietten osv. Men med kjøtt og fisk, er det faktisk første gang på mange år hvor jeg føler at kroppen endelig er min og ikke kjemper imot meg. Er denne emosjonelle og mentale "sperren" noe dere andre som kun spiser kjøtt også har opplevd i startfasen av livsstilsendingen mot kjøttbasert/carnivore? Er det noen her inne som vil dele fysiske, psykiske, emosjonelle erfaringer de har hatt rundt startfasen av å endre kostholdet til et mer kjøttbasert/carnivore livsstil? Anonymkode: 90b68...c38 6
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #2 Skrevet 4. juni 2020 Bare vær forberedt på at du vil møte mye hets om du er åpen om det. De offisielle kostholdsrådene går mer og mer mot vegansk og flere og flere går over til plantebasert kosthold i våre dager, så det å innrømme høyt at du føler deg bedre av å spise kjøtt kommer til å være som å banne i kirka 😅 Selv spiser både jeg og min søster mest kjøtt ( jeg tåler dessverre ikke fisk eller sjømat. Har aldri gjort det og får anafylastisk sjokk av det ) og grønnsaker og har aldri følt oss bedre. Jeg la om for rundt 10 år siden, og min søster fulgte etter noen år etterpå og vi har aldri sett oss tilbake. Anonymkode: 7b666...0cc 7
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #3 Skrevet 4. juni 2020 24 minutter siden, AnonymBruker said: Bare vær forberedt på at du vil møte mye hets om du er åpen om det. De offisielle kostholdsrådene går mer og mer mot vegansk og flere og flere går over til plantebasert kosthold i våre dager, så det å innrømme høyt at du føler deg bedre av å spise kjøtt kommer til å være som å banne i kirka 😅 Selv spiser både jeg og min søster mest kjøtt ( jeg tåler dessverre ikke fisk eller sjømat. Har aldri gjort det og får anafylastisk sjokk av det ) og grønnsaker og har aldri følt oss bedre. Jeg la om for rundt 10 år siden, og min søster fulgte etter noen år etterpå og vi har aldri sett oss tilbake. Anonymkode: 7b666...0cc Jeg har ikke fortalt noen om dette, men jeg ser bla at de som sitter i kassa på en av butikkene jeg handler i fikk et nysgjerrig uttrykk i ansiktet ene dagen jeg kom med kun fisk, biff, vann og ost. Nok for en uke Jeg har ingen planer om å si noe fordi jeg er mer opptatt av at jeg skal ha det bra i min kropp enn at andre skal godkjenne eller kritisere mitt valg. Jeg opplevde nok av positive forandringer til å vite at jeg vil teste det ut litt lenger. Har du noen råd og tips som kan være nyttig å få med seg? Hvordan tilbereder du som oftest maten? Spiser du ost? Anonymkode: 90b68...c38 7
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #4 Skrevet 4. juni 2020 Bare husk på å få i deg mer innmat, ikke bare " biff", og kvalitets mat (ikke bare melkeku som har stått i fjøset i 10 år). Skal du prøve rå upasteurisert melk? Er selv på fasting. Starter for tre uker siden. Etter fysisk sykdom la jeg på meg, og så kom koronakrisen som gjorde at jeg ble rett og slett deprimert. Mye alkohol og snacks i sofaen..😟Har lagt på meg mye, legen sa at alt var tipp topp med meg etter blodprøver, men både jeg og han sa at jeg må gå ned minst 15 kg. Så jeg har intermittent fasting: 16 timer faste og 8 timer spisevindu. Kjører selv på med carnivore diett, annen hver uke (LCHF den andre uken) men er litt vanskelig når mannen i huset er "redd" kjøtt og egg.... Anonymkode: 04d3f...34a 8
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #5 Skrevet 4. juni 2020 Funker denne dietten for vektnedgang? Og hvilke produkter kan mann spise? Er det kun kjøtt og egg? Anonymkode: bea39...5dd
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #6 Skrevet 5. juni 2020 On 6/4/2020 at 5:13 PM, AnonymBruker said: Bare husk på å få i deg mer innmat, ikke bare " biff", og kvalitets mat (ikke bare melkeku som har stått i fjøset i 10 år). Skal du prøve rå upasteurisert melk? Er selv på fasting. Starter for tre uker siden. Etter fysisk sykdom la jeg på meg, og så kom koronakrisen som gjorde at jeg ble rett og slett deprimert. Mye alkohol og snacks i sofaen..😟Har lagt på meg mye, legen sa at alt var tipp topp med meg etter blodprøver, men både jeg og han sa at jeg må gå ned minst 15 kg. Så jeg har intermittent fasting: 16 timer faste og 8 timer spisevindu. Kjører selv på med carnivore diett, annen hver uke (LCHF den andre uken) men er litt vanskelig når mannen i huset er "redd" kjøtt og egg.... Anonymkode: 04d3f...34a Har skaffet noe okselever og skal teste ut lever fra flere typer dyr, pluss brisk. Vet ikke hvor jeg får tak i slik melk. Det var den beste melka i min barndom, Holder til på Vestlandet. Anonymkode: 90b68...c38 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #7 Skrevet 5. juni 2020 23 hours ago, AnonymBruker said: Funker denne dietten for vektnedgang? Og hvilke produkter kan mann spise? Er det kun kjøtt og egg? Anonymkode: bea39...5dd Sjekk det på Youtube. Søk Carnivore weightloss. Det meste er på engelsk. Det er mange som gir råd og tips om hva og hvordan der. Alt du liker og tåler av animalske produkter. Det inkluderer all sjømat fisk, fugl, svin, biff, vilt, egg, ost..Det er personlig hva man liker og føler kroppen trives best med sier de. Anonymkode: 90b68...c38 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #8 Skrevet 5. juni 2020 Vi er omnivore og ikke rene kjøttspisere. Kroppen vår er ikke laget for å leve alene på animalske produkter. Så vær forberedt på næringsmangel, dårligere helse, tidlig død og tarmkreft. Anonymkode: 652a1...a49 8
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #9 Skrevet 5. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi er omnivore og ikke rene kjøttspisere. Kroppen vår er ikke laget for å leve alene på animalske produkter. Så vær forberedt på næringsmangel, dårligere helse, tidlig død og tarmkreft. Anonymkode: 652a1...a49 Kroppen vår tåler fint å være på carnivore i kortere perioder. Den er laget for det. Hva tror du jegere/sankere spiste om vintrene? I tillegg er vi laget for perioder uten mat. Anonymkode: bdb22...42d 8
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #10 Skrevet 5. juni 2020 Prøvde carnivore i litt over 2 mnd. Hovedgrunnen til at jeg sluttet var det sosiale. Jeg spiste ikke kjøtt som var prosessert (hamburger, pølser osv -> Jeg ble dårlig av det) Men ja som du skriver, ALT av cravings forsvant. Når jeg endelig ble sulten derimot var jeg sulten. Skikkelig ulvehunger. Men det var fantastisk befriende å slippe å tenke på mat hele tiden. Det savner jeg virkelig. Vi mennesker er omnivores. Vi er laget for i perioder å kun overleve på feks kjøtt eller vegansk. Avhengig av hvor man stammer fra, vil det variere hvor lenge og hvor godt man trives på slike dietter. Kommer formødrene fra norden har man større sannsynlighet for at man tåler godt en kjøttbasert diett. Det sunneste for kroppen din er å kutte ned på prosessert mat, korn og sukker, og kutte ned på antall måltider i løpet av dagen. Og introdusere faste, og spise sesongbasert. Selv om vi lever i en moderne verden, er kroppene våre "gamle". Evolusjonen går ikke like raskt som kulturen/teknologien vår. Vi har alle kropper som er bedre tilpasset et jeger/sankersamfunn enn pizza og cola med netflix. Jeg tenker du fint kan leve på carnivore noen mnd i løpet av året, men at du da holder deg unna søppelmat (pølser, bacon, hamburger osv). Det er svidd kjøtt og prosessert kjøtt som er bevist kreftfremkallende. Det er ikke gjort studier på rent kjøtt. Anonymkode: bdb22...42d 5
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #11 Skrevet 5. juni 2020 Man kan kanskje få i seg det man trenger med et vegetariansk eller vegansk kosthold, men det er en veldig moderne ide å droppe kjøtt. I vår historie har vi vært helt avhengige av å spise kjøtt, fett og innmat fra dyr. I dag kan man spise planter som er importert fra hele verden, og frukt og grønnsaker som er ekstremt forskjellig fra det vi kunne høste fra naturen i menneskehetens barndom. Det fantes ikke bananer og brokkoli i steinalderen. Det går kanskje an å leve greit på kun grønnsaker, men personlig tar jeg ikke sjansen. 99,99% av alle planter er ufordøyelige og/eller giftige for mennesker. Når det gjelder kjøtt er det omvendt. Det finnes vel en og annen fisk som kan være giftig, men ellers er dyr god næring for mennesker, og ikke bare kjøttet, men fett, hud, marg, lever osv. Man ser kanskje for seg at en carnivore-diett består av biff og koteletter, men egentlig bør den inneholde alt fra fisk til slanger og insekter. Hvis frukt og grønt var livsviktig ville inuittene på Grønland vært utdødd for lengst. Anonymkode: 8f9d0...fc6 7
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #12 Skrevet 5. juni 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Kroppen vår tåler fint å være på carnivore i kortere perioder. Den er laget for det. Hva tror du jegere/sankere spiste om vintrene? I tillegg er vi laget for perioder uten mat. Anonymkode: bdb22...42d Ja, kroppen kan prosessere utelukkende kjøtt og gå uten mat i perioder - men det betyr ikke at det er bra for helsa. Vil legge til at du ikke kan ta utgangspunkt i f.eks. norske forhold og årstidavariasjoner for hvordan jeger-/sanker-samfunn fungerte/fungerer i dag. Anonymkode: c3f22...3c1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #13 Skrevet 6. juni 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, kroppen kan prosessere utelukkende kjøtt og gå uten mat i perioder - men det betyr ikke at det er bra for helsa. Vil legge til at du ikke kan ta utgangspunkt i f.eks. norske forhold og årstidavariasjoner for hvordan jeger-/sanker-samfunn fungerte/fungerer i dag. Anonymkode: c3f22...3c1 Det er jo nettopp det det er - bra for helsa. Vi er designet for det. Bruk av faste har blitt gjort i alle kulturer fordi det er bra for helsa. Problemet er at ingen tjener penger på at du ikke spiser. Derfor er det "livsfarlig" idag å hoppe over et måltid. Og derfor har vesten est ut som ballonger. Den siste setningen skjønte jeg ikke hva du ville fram til? De hadde årstidsvariasjoner for 10k år siden også om det var det du lurte på. Anonymkode: bdb22...42d 7
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #14 Skrevet 6. juni 2020 Har nok ville variert med fisk, men så lenge en holder seg til magert ubehandlet kjøtt dekker det jo det meste av mineraler og proteiner vi trenger. God næring. Anonymkode: 1500f...413
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #15 Skrevet 6. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har nok ville variert med fisk, men så lenge en holder seg til magert ubehandlet kjøtt dekker det jo det meste av mineraler og proteiner vi trenger. God næring. Anonymkode: 1500f...413 Magert kjøtt skal man holde seg litt unna. 80% av energien på carnivore bør komme fra fett. Ellers vil man gå rundt sulten hele tiden, og rase ned i vekt. Anonymkode: bdb22...42d 6
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #16 Skrevet 7. juni 2020 Plante mat er ren gift. Det er ingen som snakker om det. Les litt om oksilater og antinæringstoff 😄 Kjøtt inneholder alle vitaminer og mineraler. Det har ingen oksilater og antinæringstoff. Og til TS, glem alt du har hørt fra "kostholds ekspertene". Kolestrol er ikke farlig. Les mer om LDL og HDL. Også les om hormonsystemet. Good fucking game man. Anonymkode: e0fff...a94 5
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #17 Skrevet 7. juni 2020 På 5.6.2020 den 17.23, AnonymBruker skrev: Har skaffet noe okselever og skal teste ut lever fra flere typer dyr, pluss brisk. Vet ikke hvor jeg får tak i slik melk. Det var den beste melka i min barndom, Holder til på Vestlandet. Anonymkode: 90b68...c38 Du bør kjenne en bonde for det er vel strengt talt ikke lov å selge slik melk. Anonymkode: be21a...00b
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #18 Skrevet 7. juni 2020 On 6/5/2020 at 5:23 PM, AnonymBruker said: Har skaffet noe okselever og skal teste ut lever fra flere typer dyr, pluss brisk. Vet ikke hvor jeg får tak i slik melk. Det var den beste melka i min barndom, Holder til på Vestlandet. Anonymkode: 90b68...c38 Hvis du går på okologisknorge.no under varer, så ser du produsenter fra ditt fylke som selger gressforet kjøtt og andre økologiske kjøttprodusenter. Da kan du også høre om du kan få upasteurisert melk hos dem. Jeg bor i Trøndelag, får tak i mye godt gressforet kjøtt og innmat. fant en bonde som ikke er på den lista som har høns i skauen, de egga er økologisk og er utrolig mørgeoransje i fargen. kommer aldri til å fortelle om han, for de eggene og hønene hans som bor og lever som de vil i skauen er det beste jeg noen gang har vært borti. Koster litt, men dette er en investering i helsa mi. Denne uka har jeg gått ned 3 kg, og på tre uker 10 cm rundt magen. Og jeg er ikke sulten. Fortsatt på fastetid; 16 timer faste, 8 timer spisevindu. Skal på carnivore neste uke, LCHF denne uka. Anonymkode: 04d3f...34a 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #19 Skrevet 8. juni 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Du bør kjenne en bonde for det er vel strengt talt ikke lov å selge slik melk. Anonymkode: be21a...00b Joda, de har lov å selge upasteurisert melk, men ikke å tilby det. Hvis noen kontakter dem og spør om å få kjøpe, så har de lov til å si ja. Anonymkode: 12298...8e3 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #20 Skrevet 8. juni 2020 Jeg føler vi er blitt løyet til av "kostholdseksperter", studier som er sponset og betalt som viser hvor sunne planter skal være. Jeg vet med sikkerhet at jeg føler meg bedre når jeg spiser mindre fullkorn, grønnsaker osv, ting med mye fiber. For hver gang jeg spiser fullkorn eller noen typer grønnsaker blir jeg veldig dårlig. Når jeg spiser kjøtt, fisk, egg og hvit ris (jeg trenger karbohydrater) føler jeg meg mye bedre. Hvis jeg spiser annen type ris blir jeg dårlig igjen! Fullt av fiber og gift. Anonymkode: 57e82...44b 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå