Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bruker ikke innlegg i det hele tatt, lekker nesten ingenting. Brukte ullinnlegg da det var kaldt, for å være sikker på å holde varmen. 

Anonymkode: 803c9...8fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Brukte engangs innerst og ull ytters. Likte de fra libero bedre enn natusan.

Anonymkode: b5323...456

AnonymBruker
Skrevet

Begynte med engangs med ull utenpå, fødte i mai fjor, de første mnd, lakk ganske mye. Gikk over til bambus, og bomull, på høsten. Valgte som regel ull utenpå uansett da jeg syns det var mest behagelig.

Mitt tips er å starte med engangs og evt. ull utenpå, for å se behovet før du evt. kjøper gjenbruksinnlegg.

Anonymkode: ff9c3...684

Gjest Albbas
Skrevet

Foretrekker stoff, men det må være sånne med fukttett sperre ytterst. :) jeg liker de fra ImseVimse. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble anbefalt stoff av ammeveileder, særlig da brystvortene var såre. Så unngikk jeg at det kom lo i sårene. Desverre funket ammeinnlegg i stoff ganske dårlig fordi de måtte byttes hele tiden.. 

Gikk over til å bruke engangs, men smurte litt purelan der brystvorten kom til å treffe, det funket kjempebra. 

Anonymkode: 316f3...7d8

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer nok an på hvor mye du lekker.

Med første lakk jeg kjempemye i månedsvis, og byttet ammeinnlegg mange ganger om dagen. Når jeg ammet fra det ene brystet, stod spruten fra det andre dersom jeg ikke la på ammeinnlegg (og byttet under ammingen).

Med andremann var det bare litt lekkasje helt i starten. Har knapt brukt ammeinnlegg.

Det blir fort mye avfall om man bruker engangs, og jeg ville derfor hatt i stoff og supplert med engang dersom det blir behov for det.

Skal du kjøpe engangs, bør du styre unna de rimeligste på Rema. De blir fulle med en gang, og de er også fuktige. Selv om de er billige per stykk, blir de dyre fordi du må bytte hele tiden. Jeg har bedre erfaring med Natusan og fra apotek (men de er igjen dyre).

Et par ammeinnlegg i ull ville jeg hatt uansett for å forhindre brystbetennelse. Da har man vanlig ammeinnlegg som suger væske innerst, og ull utenpå for å isolere. Kjøp/strikk kjempestore ammeinnlegg av ull. De skal dekke store deler av frontpartiet, og brystene vokser når man er gravid. Har aldri hørt om noen som har hatt for store ammeinnlegg av ull. Det viste seg at jeg hadde "pupper av stål" som tålte "alt", men har hørt historier om kvinner som får brystbetennelse bare de henter avisa i vind eller dersom de tar ut noe av fryseren. Det er uansett godt å være varm på brystene.

Anonymkode: c1389...e5c

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at for å bruke engangs må du kjøpe de litt dyre på apoteket for at de ikke skal klistre eller være ekle.
Men selv de var stive og vonde å bruke etter å ha testet stoff.

Når det gjelder stoffinnlegg, så er det innlegg med fuktsperre/vanntett ytterlag/PUL jeg brukte. Det finnes mange typer av disse, og det er ikke helt umulig å sy selv heller, med de riktige materialene.
Ikke bare får man dem i diverse farger og mønstre om man ønsker det, men de kan også kjøpes i for eksempel "bambus" eller noe annet som er supermykt og absorberer fukt veldig godt.

Jeg lakk nok ikke mest, men noe var det, hele ammeperioden på. Normalt byttet jeg innlegg 3-4 ganger hver dag. Og engangs føltes da nesten alltid litt fuktige, og tapen klistret seg ofte litt sammen og sånt. Stoffinnleggene (de gode i "bambus") var både varme og føltes tørre i overflaten. (Jeg hadde noen billigere i bomull, men de føltes fort våte.)

Ammeinnlegg i ull ble jeg fortalt at jeg "måtte ha" før jeg fødte. Når jeg brukte engangs på vinteren var de også et "must" å ha utenpå så jeg ikke frøs. Med vaskbare stoffinnlegg synes jeg ikke behovet var der lenger. De var ikke fuktige mot huden, og varmet ganske godt i seg selv.

Konklusjon:

Stoff er MYE bedre enn engangs. Men det er viktig å vite at det finnes mange typer, slik at du kjøper det som fungerer bra i bruk.

Anonymkode: a2733...00e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...