Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg å regne ut strømmen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er leietaker, bare så det er klart. Huseier har hovedmåler oppe hos seg og har installert en sånn underteller til kjellerleiligheten (der jeg bor). Vi har kommet frem til en avtale hvor jeg kun betaler mitt strømforbruk og ikke nettleie eller sånn ekstra utgifter. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal regne det ut.  

Spørsmålet er:

I Mai måned brukte jeg 1015,8 kW og strømprisen  var på 9,91 øre. Hvordan finner jeg ut av hvor mye dette blir i kroner/øre, og hvordan ser formelen ut? 

Setter pris på om noen kan hjelpe meg så jeg kan regne det ut selv fremover.

Anonymkode: f8e56...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var strømprisen 9,91 øre? (i hele perioden?)

Uansett: strømprisen oppgis per kilowatt. Så hvis prisen er lik hele perioden så er det så enkelt som pris per kw ganger antall kw. I ditt tilfelle hvis jeg har forstått deg riktig: 1015,8 × 0,991 kroner. Det blir 1006 kroner. Du må altså bare gjøre om ørene til kroner og gange med antall kw. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En har du automatisk måler? Om strømprisen var 9,91 øre er dette en gjennomsnitt . Prisen endres time for time selv om gj. Kanskje er 9,91 dvs at det er umulig å regne nøyaktig strømpris. Men som solmåneogstjerner sier over er det nermeste man kommer

Anonymkode: d359a...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Var strømprisen 9,91 øre? 

Uansett: strømprisen oppgis per kilowatt. Så hvis prisen er lik hele perioden så er det så enkelt som pris per kw ganger antall kw. I ditt tilfelle hvis jeg har forstått deg riktig: 1015,8 × 0,991 kroner. Det blir 1006 kroner. Du må altså bare gjøre om ørene til kroner og gange med antall kw. 

Fremgangsmåten er riktig, men 9,91 øre utgjør 0,0991 kroner og ikke 0,991 kroner. Dermed skall TS betale ca. 100,67 kr for strøm. 

Anonymkode: 737a4...1ef

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fremgangsmåten er riktig, men 9,91 øre utgjør 0,0991 kroner og ikke 0,991 kroner. Dermed skall TS betale ca. 100,67 kr for strøm. 

Anonymkode: 737a4...1ef

Haha det er selvsagt helt riktig! En manglende null kan utgjøre mye!

Men: var strømprisen virkelig så lav? Jeg tenker som utgangspunkt (snitt over året), en krone per kw. Var vel derfor jeg syntes svaret jeg kom frem til virket logisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det virker rart om utleier mener du ikke skal betale nettleie på forbrukt strøm. Er det ikke de faste utgiftene han mener du skal slippe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er jo nettleia og avgiften som drar opp prisen. Spesielt avgiften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Var strømprisen 9,91 øre? (i hele perioden?)

Det står en måned til måned gjennomsnitt på nettsiden, så det skal være 9,91 øre for hele perioden. Jeg ringte LOS og fikk det bekreftet. Men da jeg ba om hjelp til å regne det ut, så kom de frem til 100 og noe (?) De regnet det på samme måte som deg. Takk for svar men ble bare forvirret nå 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står en måned til måned gjennomsnitt på nettsiden, så det skal være 9,91 øre for hele perioden. Jeg ringte LOS og fikk det bekreftet. Men da jeg ba om hjelp til å regne det ut, så kom de frem til 100 og noe (?) De regnet det på samme måte som deg. Takk for svar men ble bare forvirret nå 😅

Les et annet svar under meg. Jeg glemte en null. Skal bli ca 100,6 kroner.  Beklager at jeg forvirret deg 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Men: var strømprisen virkelig så lav? Jeg tenker som utgangspunkt (snitt over året), en krone per kw. Var vel derfor jeg syntes svaret jeg kom frem til virket logisk. 

Jeg ble nesten sjokkert selv. Jeg bor med 2 barn så det burde vært høyere. Men det er visst historiske lave priser nå. Takk for hjelpa uansett! 🙏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Strøm regnes etter kWh. Kraft er ganske billig, men alle kostnadene på toppen er dyre. Her en min siste strømregning, med et forbruk på 320 kWh:

Kraft: 30 kr

Opprinnelsesgaranti: 50 kr

Månedsleie: 35 kr

Nettleie fastbeløp: 170 kr

Nettleie forbruk: 70 kr

Forbruksavgift: 60 kr

Det jeg betaler for er administrativt/gebyr/avgift, og skarve 30 kr for selve strømmen. Så 100 kr stemmer ganske godt da, men ikke hvis man er vant til å se en regning inkl. alle avgifter. 

Anonymkode: 057bd...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, Ronaldbrei skrev:

Syns det virker rart om utleier mener du ikke skal betale nettleie på forbrukt strøm. Er det ikke de faste utgiftene han mener du skal slippe? 

Kunne han krevd det? Står ingenting på kontrakten. Foreløpig har han ikke sagt noe om det og har heller ikke hatt noen motsigelser til denne avtalen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Strøm regnes etter kWh. Kraft er ganske billig, men alle kostnadene på toppen er dyre. Her en min siste strømregning, med et forbruk på 320 kWh:

Kraft: 30 kr

Opprinnelsesgaranti: 50 kr

Månedsleie: 35 kr

Nettleie fastbeløp: 170 kr

Nettleie forbruk: 70 kr

Forbruksavgift: 60 kr

Det jeg betaler for er administrativt/gebyr/avgift, og skarve 30 kr for selve strømmen. Så 100 kr stemmer ganske godt da, men ikke hvis man er vant til å se en regning inkl. alle avgifter. 

Anonymkode: 057bd...5d9

Det er vel unnskyldningen min. Og du har lavt forbruk i forhold til meg. Dermed blir andelen 'andre ting' i forhold til selve forbruket høyere også. 

Sorry ts, at jeg bare gir deg enda mer forvirring! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kunne han krevd det? Står ingenting på kontrakten. Foreløpig har han ikke sagt noe om det og har heller ikke hatt noen motsigelser til denne avtalen. :) 

Aner ikke, men ville aldri leid ut å betalt nettleia for de kwh leietaker har brukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for svar men ble bare forvirret nå 😅

Det ble greit forklart fra verdensrommet over her, men for å gjøre det superenkelt;

forbruk ganger pris er formelen

For deg blir regnestykket 1015,8 x 9,91 = 10066 øre

For å få 10066 øre til kroner deler vi på 100, 10066/100 = 100,66 kroner 

Anonymkode: d015c...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ble greit forklart fra verdensrommet over her, men for å gjøre det superenkelt;

forbruk ganger pris er formelen

For deg blir regnestykket 1015,8 x 9,91 = 10066 øre

For å få 10066 øre til kroner deler vi på 100, 10066/100 = 100,66 kroner 

Anonymkode: d015c...d30

Nå skjønner jeg! Tusen takk :)

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Mulig du slipper unna med den prisen, men i så fall sponser utleier strømmen din med 40-60 øre pr kwh siden mye av nettleia er forbruksbasert.

Anonymkode: d200e...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...