Gå til innhold

Er jeg for gjerrig eller fornuftig med pengene? Uenig med ektemannen og øvrig familie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer ble litt uenige om  pengebruken i vår familie. Jeg vil helst at vi ikke drar på ferie i år (i Norge). Min bror vil ha oss med på Norgesferie i leid hytte og reise litt rundt på vestlandskysten. Jeg synes vi ikke har råd, mens samboer mener vi bør unne oss det. Min familie og samboer mener at jeg unner meg selv og min mann altfor lite. 

Det er slik at samboer står uten jobb og han bodde i utlandet den de siste 3 årene pga studier, så han har heller ikke rett til noe fra nav. Han søker alt av jobber nå, men får ikke napp. 

Jeg har en jobb som er relativt sett godt betalt, og det er den vi lever av. Leiligheten vi bor i er 65% nedbetalt. Siden vi bor i Oslo-området med høye boligpriser er dette ansett som ganske bra. Vi har i tillegg ca. 450 000 i sparepenger. Vi har i tillegg svigerforeldre og mine foreldre med god økonomi som gjerne stepper inn hvis det skulle skje noe, ikke at vi belager oss på dem. Men de er rause mot oss, vi fikk 40 000 av svigers nå nylig, da vi fikk barn. Men disse er øremerket til lappen. 

Min mann og øvrig familie mener vi har «masse» penger. Mens jeg synes det ikke er mye, og at man bør ha såpass i bakhånd i tilfelle ble skulle skje. Korona epedimien er et strålende eksempel på hvor viktig sparing er. 

Jeg holder derfor alle utgifter på et minimum, bruker under SIFOs standardbudsjett på både mat, klær og øvrige utgifter. Familien mener at det er trist å leve sånn, vi som har så mye penger blr unne oss litt mer. 

Hva tenker dere? Bør jeg unne meg mer? Eller er dette fornuftig? Hva hadde du gjort?

Anonymkode: 8dd8e...1cb

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er flink og fornuftig, men er ett ordtak som sier at man ikke skal spare seg til fant (eller noe).
Man må ikke glemme å leve og ville vel sett på om man ikke kan prioritere den opplevelsen det vil bli å feriere med familien i sommer. Vi hadde en mor som var veldig forsiktig med penger da jeg var liten, noen kalte det gjerrig, men det jeg husker aller best er våre ferieturer til syden om høsten, var billigst da. Man kan dra på tur og forsøke å ikke spise ute hver dag, ikke kjøpe ting hele tiden og lage med lunsjpakker til å spise på stranden/på tur.

Anonymkode: 1392f...da2

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Du er fornuftig men hadde revurdert ferien. Hvor mye blir det? 

Man bør ikke belage seg på forbruk som er over inntekt selv om dere har penger på konto. Forbruket i det daglige, inkludert ferier bør ligge under inntekt. 

450 000kr på sparekonto gjør seg bedre som lett tilgjengelige men langsiktige  investeringer enn på forbruk. Det er ikke veldig mye penger heller, så lenge mann eier. Utgifter på noen hundre tusen kan forekomme. 

Dere har unnet din mann utenlandsstudier og han er uten jobb for øyeblikket, idiotisk timing å øke forbruket på, i alle fall det daglige. 

Heier på deg. 

Anonymkode: a9114...041

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg holder derfor alle utgifter på et minimum, bruker under SIFOs standardbudsjett på både mat, klær og øvrige utgifter. Familien mener at det er trist å leve sånn, vi som har så mye penger blr unne oss litt mer. 

Jeg var enig med deg helt til jeg leste dette.

Sifos standardbudsjett er veldig nøkternt, det har ikke rom for annet enn nødvendigheter.

Jeg er enig med av.. da2 i dette:

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må ikke glemme å leve og ville vel sett på om man ikke kan prioritere den opplevelsen det vil bli å feriere med familien i sommer.

Anonymkode: 7af9c...e77

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker som deg, eneste forskjell er at min samboer er enig. Men vi får også endel kommentarer på at vi er «gjerrig» og burde unne oss mer. Vi ser det bare ikke sånn. 

Vi reiser heller ikke på ferie, har et månedsbudsjett langt under SIFO, bor på landet med bare en gammel bil... Årlig inntekt på ca 4 millioner, og høy formue. Dette får visst ikke folk til å stemme;) og nå vet de heller ikke hvor godt vi tjener, siden det ikke er noe vi snakker om.

Men, det som er viktig (har ihvertfall vært det for oss), er å bli enig om mål, prioriteringer og hva som er viktig for oss. Så kanskje dette er en god mulighet for deg og din samboer å snakke om hvordan dere vil ha det:)

Anonymkode: b0362...69a

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Ingen kan fortelle dere at du eller din mann og hans familie har rett eller feil.

MEN: 

Din mann får skaffe seg inntekt hvis han har lyst å bruke penger. Det er helt utrolig frekt å tro at bare fordi dere til nå har vært fornuftige så er det fritt frem å åpne pengesekken.

SÅ lurer jeg på hvorfor din svigerfamilie kjenner så godt til økonomien deres at de mener dere kan bruke penger på ferie? Er dette noe du vifter med i en hver anledning - slik jeg opplever du gjør i denne tråden? Fint at du har god råd, spart opp og betalt ned. Godt utgangspunkt for tråden. Men jeg trenger ikke vite at du har 450K på konto og 65 % nedbetalt bolig for å svare deg. Det holder å si at vi har en solid buffer og har betalt godt ned på boligen.

Å spare så mye at en aldri unne seg noe godt eller gøy er ikke min stil. Jeg liker å reise og oppleve ting. Er du sikker på at din preferanse om å helst være hjemme ikke styrer hvordan du bruker pengene? Altså: din mann liker å reise og oppleve, det samme gjør dine svigerforeldre. Du, derimot, liker ikke å bruke penger på dette. Har jeg rett?

Nøkternhet i hverdagen - helt fint. Men av og til må man faktisk leve litt også. Kompromisset bør være at dere setter dere ned og regner over hva en slik ferie koster og ser om dere kan foreta den turen uten å bruke av bufferkontoen. Dere får jo feriepenger snart - burde holde til en nøktern ferie (dere har fortsatt bare en inntekt). Reis for feriepengene - ikke rør buffer.

Skrevet

Du sier dere nylig har fått barn, er dette deres første? Mange er lite interessert i å reise med et spedbarn, og det er forståelig. Men dere må ha en ærlig samtale om hva dere har lyst til i ferien, ikke bare begrunnet ut ifra pengebruk.

Som Blondie65 sier, du får jo feriepenger i januar, en grei sum hvis du har god inntekt. Hadde du tenkt å leve hjemme, for under SIFOs budsjett, og spare resten av feriepengene? I så fall synes jeg det virker som du er litt gjerrig, ja.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville blitt enig med mannen min at når han får seg jobb så feires det med en kul ferie eller helgeutflukt etter korona restriksjonene er løftet. 

Anonymkode: ad4c0...664

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboer ble litt uenige om  pengebruken i vår familie. Jeg vil helst at vi ikke drar på ferie i år (i Norge). Min bror vil ha oss med på Norgesferie i leid hytte og reise litt rundt på vestlandskysten. Jeg synes vi ikke har råd, mens samboer mener vi bør unne oss det. Min familie og samboer mener at jeg unner meg selv og min mann altfor lite. 

Det er slik at samboer står uten jobb og han bodde i utlandet den de siste 3 årene pga studier, så han har heller ikke rett til noe fra nav. Han søker alt av jobber nå, men får ikke napp. 

Jeg har en jobb som er relativt sett godt betalt, og det er den vi lever av. Leiligheten vi bor i er 65% nedbetalt. Siden vi bor i Oslo-området med høye boligpriser er dette ansett som ganske bra. Vi har i tillegg ca. 450 000 i sparepenger. Vi har i tillegg svigerforeldre og mine foreldre med god økonomi som gjerne stepper inn hvis det skulle skje noe, ikke at vi belager oss på dem. Men de er rause mot oss, vi fikk 40 000 av svigers nå nylig, da vi fikk barn. Men disse er øremerket til lappen. 

Min mann og øvrig familie mener vi har «masse» penger. Mens jeg synes det ikke er mye, og at man bør ha såpass i bakhånd i tilfelle ble skulle skje. Korona epedimien er et strålende eksempel på hvor viktig sparing er. 

Hva tenker dere? Bør jeg unne meg mer? Eller er dette fornuftig? Hva hadde du gjort?

Jeg synes familien trenger å få nesa ut av lommeboka di???? Hvorfor driver de å bryr seg så mye om hva dere bruker penger på, hva du har, hva dere sparer og tjener da egentlig?

Har de ikke noe annet å tenke på om dagen kanskje, eller sitter mannen din hos foreldrene sine og klager på at du bestemmer og sparer og ikke vil bruke? Om han gjør det så hadde jeg seriøst vurdert hvor empatisk / lojal han er ovenfor deg og dere som familie. 

Anonymkode: e0450...31e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

. Men vi får også endel kommentarer på at vi er «gjerrig» og burde unne oss mer. Vi ser det bare ikke sånn. 

De får vel reise så mye de vil selv da!! slutte å bry seg så sinnsykt om hvordan dere bruker pengene deres. Bli litt sinna. Dette ER ikke OK! De viser null respekt for deg som faktisk tjener pengene de vil du skal bruke. Hvorfor mener de at du ikke fortjener respekt nok til å bestemme over pengene selv? er du bare pengetjenemaskin??

Anonymkode: e0450...31e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan klarer dere å leve under sifo?

Anonymkode: 935c5...db1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Blondie65 skrev:

Nøkternhet i hverdagen - helt fint. Men av og til må man faktisk leve litt også. Kompromisset bør være at dere setter dere ned og regner over hva en slik ferie koster og ser om dere kan foreta den turen uten å bruke av bufferkontoen. Dere får jo feriepenger snart - burde holde til en nøktern ferie (dere har fortsatt bare en inntekt). Reis for feriepengene - ikke rør buffer.

Helt enig!

Anonymkode: 7af9c...e77

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du, din samboer har ikke anledning til å insistere på tur når det er du som (sannsynligvis da) må ta nattevåk pga småtten ikke klarer å sove så godt når dere farter rundt. Det er du som har inntekten og må se at beløpet på konto synker for hver gang dere drar kortet. 

Gi beskjed til familien din at dere blir hjemme. Tur kan dere dra på når mannen er sikret inntekt og du vet at dere ikke må spise av bufferen for å overleve. Dette er svært svært viktig at de forstår. Du trenger trygghet økonomisk for å ha det bra, og hvis du skal gå rundt å være redd for pengene kommer du til å knipe enda hardere igjen på lommeboka. Det vil du ikke. Det vil sannsynligvis heller ikke de. 

Anonymkode: 43310...0ef

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Leve frivillig under SIFO? Blir så trist på vegne av barnet ditt som kommer til å vokse opp i dette gjerrig- regimet

Anonymkode: a4f95...a73

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Dere sitter ikke godt i det før mannen får seg jobb igjen. Ferie med småbarn er overrated, mye mindre stress med dagsutflukter og å unne seg ekstra god mat hjemme.

Anonymkode: ee6d8...a34

• Liker 9
Skrevet

Sorry, men jeg synes du er litt gnien. Selv studenter drar på hytteferie.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke samboeren din kan kreve noe som helst når han ikke bringer penger til familien, han får først skaffe seg en inntekt, så bidra i diskusjonen om bruk. Det være sagt syns jeg dere kan se på muligheten for en liten ferie, uten å bruke mye penger. Er det sånn at det skal leies en hytte og så tas dagsutflukter fra denne, eller skal dere kjøre rundt og leie hytter underveis? Skal dere leie en hytte fast et sted hadde jeg vurdert muligheten for å kjøre vestover og være med på hytta en liten uke, uten å reise rundt på vestlandet (som koster en del med ferger og bom). Da kan dere lage mat hjemme og bruke nærområdet der hytta er, uten at det trenger å koste voldsomt mye mer enn om dere var hjemme. 

Anonymkode: a25cc...93a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan klarer dere å leve under sifo?

Anonymkode: 935c5...db1

Det er jo ikke noe problem, bare veldig miserabelt. Ha det kaldt hjemme om vinteren, gå i gamle klær, ikke la barna gå på noen aktiviteter, spis poteter, husmannknekkebrød, first price syltetøy, poteter og mishandlet svinekjøtt til 29 kroner kiloen... 

Ellers lurer jeg på hvorfor mange av dere bitcher om den frekke svigerfamilien, når ts sier «MIN familie og mannen min...»

Anonymkode: b574c...79a

• Liker 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...