Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan ser arbeidsdagen deres ut? Jobber dere mye selvstendig eller i team? Mye papirarbeid eller praksis? Hva gjør dere egentlig?? Spør fordi jeg er interessert i barnevern, men aner ikke hva man egentlig gjør daglig! Fortell meg gjerne så mye dere kan 🙂

Anonymkode: 8071c...99b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Opp (lol, dårlig døgnrytme, så sikkert ingen som er våkne nå)

Skrevet

Barnevernfeltet er stort og variert. Er det jobb innen den kommunale bvtj du tenker på? 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, spegel skrev:

Barnevernfeltet er stort og variert. Er det jobb innen den kommunale bvtj du tenker på? 

Blant annet! Er såvidt innom tanken om å studere barnevern mye fordi det gjør meg kvalifisert til å jobbe som barnevernspedagog. Har i dag en utdanning som er helt håpløs å få jobb med. Også liker jeg at barnevernsutduanningen er vid, og at man kan videreutdanne seg bredt. Så er interessert i å høre fra alle som har tatt bachelor i barnevern. Hvordan studiet var, hvor fort dere fikk jobb etter endt utdanning (fulltid, vikar e.l) og hvor dere fikk jobb. 🙂 

AnonymBruker
Skrevet

Utdanningen er enkel, arbeidslivet er noe tøffere. 😉 Man bruker mye av seg selv, og står overfor tøffe beslutninger og i krevende situasjoner. Veldig givende, da. 

Lønna er ingenting å rope hurra for. 

Som saksbehandler er det mye skrivearbeid. Mange tidsfrister å forholde seg til, og høyt tempo og ofte manglende ressurser i kommunen som gjør at familier ikke får god nok hjelp. 

Tenk gjennom hvordan du er som person, om du orker å stå i konflikter og bli "hatet". Samtidig som du må gi omsorg å være profesjonell. Har inntrykk av at mange tar utdannelsen fordi den er enkel, og ikke har satt seg inn i hva som venter etter levert bachelor. 

Anonymkode: 54407...de9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utdanningen er enkel, arbeidslivet er noe tøffere. 😉 Man bruker mye av seg selv, og står overfor tøffe beslutninger og i krevende situasjoner. Veldig givende, da. 

Lønna er ingenting å rope hurra for. 

Som saksbehandler er det mye skrivearbeid. Mange tidsfrister å forholde seg til, og høyt tempo og ofte manglende ressurser i kommunen som gjør at familier ikke får god nok hjelp. 

Tenk gjennom hvordan du er som person, om du orker å stå i konflikter og bli "hatet". Samtidig som du må gi omsorg å være profesjonell. Har inntrykk av at mange tar utdannelsen fordi den er enkel, og ikke har satt seg inn i hva som venter etter levert bachelor. 

Anonymkode: 54407...de9

Takk for svar! Kjente ikke så til hvordan utdanningen var på forhånd, så sånn sett var det jo en lettelse å høre at den ikke er så vanskelig, hehe. Er det ikke en del krevende jus-emner? Er det jeg er mest bekymret for. Har jo veldig respekt for yrket, og er redd for å gjøre noe feil i henhold til lover og regler når jeg er ute i jobb 😕 

Hadde du mulighet til å ha deltidsjobb ved siden av studiene? Mye praksis? Som saksbehandler, jobber du mye direkte med barn og deres familier, eller mest kontorarbeid? Mye samarbeid med kolleger? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte på barnevernsstudiet for 10 år siden og hoppet av etter 1 år, fordi jeg syntes fagene generelt var enkle og kjedelige. Gikk over til førskolelærer utdanningen som passet meg midt i blinken. Der er det mye pedagogikk/psykologi og praktisk/estetiske fag som passet meg bedre. 

Anonymkode: 10f3c...582

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte på barnevernsstudiet for 10 år siden og hoppet av etter 1 år, fordi jeg syntes fagene generelt var enkle og kjedelige. Gikk over til førskolelærer utdanningen som passet meg midt i blinken. Der er det mye pedagogikk/psykologi og praktisk/estetiske fag som passet meg bedre. 

Hvordan var emnene i barnevern i forhold? Jeg ville gått ut ifra at det var ganske likt? 

AnonymBruker
Skrevet

.

Skrevet

Følger. Lurer også på om det går an å få jobb i barnevern med barnehagelærer-utdanning, og hva forskjellen på arbeidsoppgaver isåfall da blir? 

Er overrasket over at det går igjen at barnevern er enkelt å studere, skulle tro det var tøffere enn barnehagelærer...?

AnonymBruker
Skrevet

Det er mye variert arbeid. Stort krav til dokumentasjon og bruker endel tid på det. Så er det mye møter, telefoner, hjemmebesøk, tilsyn, rusprøver, samarbeidsmøter med andre instanser, foreldreveiledning, samtaler med barn og ungdom, akuttarbeid, oppmøte i fylkesnemnd, tingrett og lagmannsrett, tverrfaglig tidlig innsats, opplysningsarbeid, bistand til politiet, oppfølging av barn som er plassert, observasjoner etc.

Dagene flyr.... 

Anonymkode: bde91...59d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye variert arbeid. Stort krav til dokumentasjon og bruker endel tid på det. Så er det mye møter, telefoner, hjemmebesøk, tilsyn, rusprøver, samarbeidsmøter med andre instanser, foreldreveiledning, samtaler med barn og ungdom, akuttarbeid, oppmøte i fylkesnemnd, tingrett og lagmannsrett, tverrfaglig tidlig innsats, opplysningsarbeid, bistand til politiet, oppfølging av barn som er plassert, observasjoner etc.

Dagene flyr.... 

Såpass! Jobber du som barnevernspedagog? Høres ut som om det kan bli veldig mye til tider. Må du noen gang ta med deg arbeidet hjem?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Såpass! Jobber du som barnevernspedagog? Høres ut som om det kan bli veldig mye til tider. Må du noen gang ta med deg arbeidet hjem? 

Glemte å spørre, men jobber du med en sak av gangen eller flere samtidig?

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jobber som barnevernspedagog. Jobber endel hjemme også. Både skriving, men også tilsyn, rusprøver, hjemmebesøk osv. er ofte på ettermiddagstid og i helger. Har også vakt hver 6.uke. Da må jeg være tilgjengelig på telefon og for utrykning 24 timer i døgnet, pluss vanlig dagjobb i tillegg.

Trives godt i jobben, men vi er alt for få ansatte

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Glemte å spørre, men jobber du med en sak av gangen eller flere samtidig?

Har gjennomsnittlig 20-25 saker samtidig. Både undersøkelse, hjelpetiltak og plasseringstiltak 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Studiet er hva du selv gjør det til. Jeg leste mye tilleggslitteratur og var helt knekjørt etter bachelor. Tar i dag utdanning som spesialist i klinisk pedagogikk. Utdanningen er variert i innhold og form. 
til spm om man kan jobbe innen bv som bhg-lærer er jeg ikke sikker på, men barnevernspedagogutdanningen går Gradvis over Til å bli femårig masterutdanning og på sikt kommer nok lisens også. Da vil det være vanskelig å ha andre profesjoner som bhg-lærer innen feltet. Det et likeve et tverrprofesjonelt felt, med ulike roller i de ulike. 

Anonymkode: 3b2fc...31e

AnonymBruker
Skrevet

Har gjennomsnittlig 20-25 saker samtidig. Både undersøkelse, hjelpetiltak og plasseringstiltak 

Det var voldsomt. Får inntrykk av at dere virkelig gjør mye jobb i forhold til lønna! Takk for så gode svar 🙂 Da krysser jeg fingrene for at det er ganske gode jobbmuligheter etter endt utdanning?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan var emnene i barnevern i forhold? Jeg ville gått ut ifra at det var ganske likt? 

Det jeg fikk med meg i løpet av 1 året var at barnevernsutd har mer jus/lovverk/samfunnsfaglig og mye mye mindre pedagogikk og psykologi/metodikk.

Ikke drama, musikk, forming, fysisk fostring,matte...

En barnevernspedagog kan ikke jobbe som pedagogisk leder i bhg, kun som assistent. Om en førskolelærer kan jobbe som barnevernspedagog er jeg usikker på. 

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg fikk med meg i løpet av 1 året var at barnevernsutd har mer jus/lovverk/samfunnsfaglig og mye mye mindre pedagogikk og psykologi/metodikk.

Ikke drama, musikk, forming, fysisk fostring,matte...

En barnevernspedagog kan ikke jobbe som pedagogisk leder i bhg, kun som assistent. Om en førskolelærer kan jobbe som barnevernspedagog er jeg usikker på. 

Jo, barnevernspedagoger kan være pedagogiske ledere i barnehager. Jeg vet om to. 

Anonymkode: 7f228...8e4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, barnevernspedagoger kan være pedagogiske ledere i barnehager. Jeg vet om to. 

Anonymkode: 7f228...8e4

Veldig greit å vite at det finnes flere muligheter innenfor barnevern! Vet du om de har noen etterutdanning? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...