AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #1 Skrevet 3. juni 2020 Har vært vegetarianer i 1,5 år... Jeg synes det er vanskelig å få i meg nok proteiner osv da jeg trener mye. Jeg tror jeg vil bli pescetarianer eller at jeg spiser kjøtt, men sjeldent. At jeg også spiser kjøtt som jeg blir servert på middagsbesøk... Er dette veldig umoralsk? Har noen erfaring med å gå tilbake til kjøtt? Anonymkode: 4b7bd...0e4
Gjest Aniita Skrevet 3. juni 2020 #2 Skrevet 3. juni 2020 Jeg har vært veganer av og på i flere år. Det er noe med det at på lang sikt så er det vanskelig å ikke falle tilbake til et kjøttbasert kosthold. Du er ikke umoralsk fordi du spiser kjøtt. Men tenk deg nøye om, hvor mye betyr dyrenes ve og vel for deg? Kanskje du spiser et for lite variert vegetarkosthold? Lager du smoothies og buddha bowls? Det er mye god vegetarmat som rent smaksmessig kan smake bedre enn vanlig kjøttmiddag. Jeg føler meg alltid, etter en stund på kjøtt, melk og egg, at jeg går på junk food. At det ikke er bra for kroppen. Blodtrykket mitt var mye lavere, normalt, da jeg var veganer. Nå er det noe høyt. Bare noe jeg har lagt merke til. Og dem fraråder folk å spise mer enn så og så mye rødt kjøtt i uka. Det må være en god grunn til det. Du kan jo gå tilbake til kjøtt og se etter en stund, hvordan du føler deg. Og om du vil tilbake til vegetarmat.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #3 Skrevet 4. juni 2020 Man trenger da slett ikke være vegetarianer eller veganer for å ta hensyn til dyrenes ve og vel. TS: Velg linefanget og ikke rødlistet villfisk, unngå oppdrettsfisk, og velg økologisk kjøtt i små mengder, gjerne fra lokale småskalaprodusenter, slik at dyrene har unngått transport til slakteri. Pass også på at egg og meieriprodukter er økologiske. I økologisk landbruk er det strenge regler for dyrevelferd. Hva som er umoralsk for deg kan bare du avgjøre, det kommer jo også an på hvorfor du er blitt vegetarianer. Anonymkode: f7e82...960 7
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #4 Skrevet 4. juni 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Har vært vegetarianer i 1,5 år... Jeg synes det er vanskelig å få i meg nok proteiner osv da jeg trener mye. Jeg tror jeg vil bli pescetarianer eller at jeg spiser kjøtt, men sjeldent. At jeg også spiser kjøtt som jeg blir servert på middagsbesøk... Er dette veldig umoralsk? Har noen erfaring med å gå tilbake til kjøtt? Anonymkode: 4b7bd...0e4 Alt mat minus sukker og olje inneholder proteiner så proteiner er ikke noe problem selvom man ikke spise kjøtt. Selv er jeg veganer som trener mye styrke,og proteiner er mitt minste problem Anonymkode: 69b6e...64b 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #5 Skrevet 4. juni 2020 Ble kjøttspiser pga helsa. Er jo mye mer enn bare proteiner i kjøtt. Vitaminer, mineraler osv. Anonymkode: 6377e...228 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #6 Skrevet 4. juni 2020 Har erfaring med begge deler. Du må jo bestemme selv. Anbefaler deg å da holde deg unna oppdrettsfisk etc., da trenger du ikke føle på at du støtter de største industriene, som blåser i det. Jeg var veggis i seks år, men nå spiser jeg fisk (vilt/ikke oppdrett). Det hender også jeg spiser kjøtt, men kjøper jeg det, så handler jeg fra smågårder med fokus på dyrevelferd. For min del ble jeg også tvunget til å bli god til å lage mat da jeg var veggis. Mitt tips er at du kjøper en vegetarkokebok e.l, hvis du ikke har. Der skal det gå an å få i seg nok næring hvis du bare fokuserer på å lage god og annerledes mat Det er viktig å spise godt selv om man unngår kjøtt. Hadde et fryktelig kjedelig første år som vegetar, siden jeg bare var vant til å slenge litt kjøtt på alt og så var det liksom en ferdig middag. Som vegetarianer må man være litt mer kreativ. Anonymkode: 57254...7e2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #7 Skrevet 4. juni 2020 Om det er umoralsk eller ikke er opp til deg selv. Moral er subjektivt. For meg er det akkurat det samme å spise planter/kjøtt. Organisk materiale alt sammen uansett. Anonymkode: f58fc...e69 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #8 Skrevet 4. juni 2020 Pga alvorlig jernmangel over tid (og ingen tilskudd fungerte) har jeg økt på med mitt kjøttinntak. Jeg tar også leverkapsler (Rein styrke) fordi det er enklere for meg enn å faktisk spise kjøttet. Ellers spiser jeg egg. Der har hjulpet mye 😊 Anonymkode: c744c...45d 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #9 Skrevet 4. juni 2020 Gjør det som føles riktig for deg Anonymkode: a99f7...c3e
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #10 Skrevet 4. juni 2020 Jegspiser kun sjømat. Men er jeg på middag hos andre og de har lagd gryter eller lignende så spiser jeg jo. For meg er det smaken av kjøtt som ikke er god. Ergo ikke pga samvittighet at jeg ikke spiser kjøtt Anonymkode: 7d498...bef
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #11 Skrevet 4. juni 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om det er umoralsk eller ikke er opp til deg selv. Moral er subjektivt. For meg er det akkurat det samme å spise planter/kjøtt. Organisk materiale alt sammen uansett. Anonymkode: f58fc...e69 Da er det vel bare å begynne og spise mennesker og. Organisk materiale. Anonymkode: 57254...7e2 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #12 Skrevet 4. juni 2020 13 hours ago, AnonymBruker said: Har vært vegetarianer i 1,5 år... Jeg synes det er vanskelig å få i meg nok proteiner osv da jeg trener mye. Jeg tror jeg vil bli pescetarianer eller at jeg spiser kjøtt, men sjeldent. At jeg også spiser kjøtt som jeg blir servert på middagsbesøk... Er dette veldig umoralsk? Har noen erfaring med å gå tilbake til kjøtt? Anonymkode: 4b7bd...0e4 Har ikke erfaring, men mener det overhodet ikke er umoralsk. Det spørs jo selvfølgelig på hva du har tidligere sagt, det kan jo bli hyklerisk hvis du har i flere år promotert hvor fælt det er å spise kjøtt. Men uansett, hva andre måtte tenke kommer under hva du selv gjør med din egen helse. Heier på deg og dine valg, synes du skal gjøre akkurat det du føler er best for deg - og gi f. i hva andre måtte mene om det. Anonymkode: 70048...fba
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #13 Skrevet 4. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Da er det vel bare å begynne og spise mennesker og. Organisk materiale. Anonymkode: 57254...7e2 Ja, selvsagt, her i huset er det grillet arm på menyen i dag. Anonymkode: 70048...fba 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #14 Skrevet 4. juni 2020 du kan jo velge kjøtt som er fanget (elg, hjort villsvin) eller kjøtt som er av frittgående typen. f.eks. rein. Anonymkode: 05298...8aa 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #15 Skrevet 4. juni 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Da er det vel bare å begynne og spise mennesker og. Organisk materiale. Anonymkode: 57254...7e2 Blir det samme det, men vi mennesker har valgt å heve oss over andre former for liv. Holder meg til det for nå av praktiske årsaker. Kanskje det blir menneske på grillen om noen tiår. Anonymkode: f58fc...e69 1
Gjest Aniita Skrevet 4. juni 2020 #16 Skrevet 4. juni 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Man trenger da slett ikke være vegetarianer eller veganer for å ta hensyn til dyrenes ve og vel. TS: Velg linefanget og ikke rødlistet villfisk, unngå oppdrettsfisk, og velg økologisk kjøtt i små mengder, gjerne fra lokale småskalaprodusenter, slik at dyrene har unngått transport til slakteri. Pass også på at egg og meieriprodukter er økologiske. I økologisk landbruk er det strenge regler for dyrevelferd. Hva som er umoralsk for deg kan bare du avgjøre, det kommer jo også an på hvorfor du er blitt vegetarianer. Anonymkode: f7e82...960 Nei, men de som har valgt å bli det, har mest valgt det fordi de tar veldig sterk avstand fra terroren som foregår i kjøttindustrien og i slakterhusene. Spesielt veganere er nesten religiøst (etter min erfaring) opptatt av å spre budskapet om at alt liv er like viktig. De ser på det å slakte og spise dyr som et kraftig overgrep, likedan med melkeindustrien og egg. Og dersom man først har fått denne oppfatningen i livet, og har ment at det skal være sånn over flere år, så er det rart å gå tilbake til å spise kjøtt. Man kan føle seg som en sviker.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #17 Skrevet 4. juni 2020 Du dreper jo mer dyr med plantebasert kosthold enn ved kjøttbasert. Er bare en idiotisk religion dette her. Kjøtt inneholder alle vitaminer og mineraler som trengs for optimal helse. Tror ikke vi mennesker er skapt for å gå å ta tilskudd fordi man spiser okylatrik plantebasert giftig kosthold. Anonymkode: 310ac...f31 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #18 Skrevet 4. juni 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du dreper jo mer dyr med plantebasert kosthold enn ved kjøttbasert. Er bare en idiotisk religion dette her. Kjøtt inneholder alle vitaminer og mineraler som trengs for optimal helse. Tror ikke vi mennesker er skapt for å gå å ta tilskudd fordi man spiser okylatrik plantebasert giftig kosthold. Anonymkode: 310ac...f31 Wow just wow🤦🏼♀️ Anonymkode: 69b6e...64b 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #19 Skrevet 6. juni 2020 På 4.6.2020 den 0.56, AnonymBruker skrev: Har vært vegetarianer i 1,5 år... Jeg synes det er vanskelig å få i meg nok proteiner osv da jeg trener mye. Jeg tror jeg vil bli pescetarianer eller at jeg spiser kjøtt, men sjeldent. At jeg også spiser kjøtt som jeg blir servert på middagsbesøk... Er dette veldig umoralsk? Har noen erfaring med å gå tilbake til kjøtt? Anonymkode: 4b7bd...0e4 Jeg også trener veldig mye(styrke) og er veganer. Det fins mange matvarer med mye proteiner: Chia, brokkoli, blomkål, poteter med skinn, kjøtterstatninger, peanøttsmør, nøtter generelt, bønner, solsikkefrø, gresskarfrø linser, havre, tempeh og tofu, tørka tomater, kikerter. Jeg mener at å spise kjøtt for å få proteiner er en veldig dårlig unnskyldning til å fortsette med den ødeleggende vanen. Anonymkode: eff44...969 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #20 Skrevet 6. juni 2020 Hva spiser du? Du kan alltids spise seitan. Trener styrke selv, men protein har ikke vært problem. Om du ikke vil spise soya kan du fortsatt få i deg proteiner via belgfrukter, linser, frø, nøtter. Så har du også matvarer som har litt protein som korn, bulgur og den slags Moral er det opp til deg å avgjøre. Personlig ville jeg heller tatt en scoop erteprotein om dagen, enn å bidra til å drepe bevisste dyr med følelser. Jeg mener det skal mye til for å rettferdiggjøre masedrap av dyr som er i stand til å føle og lide. Det er ganske brutalt og primitivt å drepe dyr i hopetall i det som skal være et empatisk og moderne samfunn. Dyra fortjener bedre. Anonymkode: e95d3...e90
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå