AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #1 Skrevet 3. juni 2020 Hei, jeg går vg2 og har tenkt å utdanne meg til psykolog. Jeg vet at man må ta psykologi profesjonsstudium i Norge for å bli godkjent som psykolog i Norge, men frykter at jeg ikke får høyt nok snitt til å komme inn. Jeg kan selvfølgelig ta opp fag som privatist, men jeg lurer på om det ikke er noe måte man kan utdanne seg i utlandet og bli godkjent i Norge? Kunne gjerne tatt utdanningen min i utlandet, men vet at da kan jeg få problemer med å få jobb som psykolog i Norge. Noen som har noen erfaringer eller kunnskap om dette? Anonymkode: ca79b...8cf
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #2 Skrevet 3. juni 2020 Det er veldig risikabelt, se hva som skjedde med Ungarn-studentene, som plutselig ikke fikk autorisasjon... Hvis du skal gjøre det, er såvidt jeg kjenner til Danmark det tryggeste valget. Anonymkode: b64de...dda 5
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #3 Skrevet 3. juni 2020 Hvis du skal rett inn på psykologutdanningen i Danmark trenger du S1 og S2 matte. Det letteste er å søke seg inn på master der, men det er veldig kompetetivt, og du trenger sannsynligvis veldig mange A på den tilpassede bachelorgraden din for å få plass i Aarhus. Ellers er det ingen andre muligheter. Anonymkode: 3056c...672
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #4 Skrevet 3. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis du skal rett inn på psykologutdanningen i Danmark trenger du S1 og S2 matte. Det letteste er å søke seg inn på master der, men det er veldig kompetetivt, og du trenger sannsynligvis veldig mange A på den tilpassede bachelorgraden din for å få plass i Aarhus. Ellers er det ingen andre muligheter. Anonymkode: 3056c...672 Det stemmer ikke at du trenger s1 og s2 matte. Du trenger heller ikke a. Sannheten er at de endrer seg fra år til år. Et år kommer du inn med c i snitt i Aarhus, et annet år kommer du inn med a/b snitt. Danmark er fullt mulig. Aalborg kommer du bare inn på hvis du tar alt der. De som svarer så pessimistisk er bare redde for at noen skal få noen bedre muligheter enn seg selv. Anonymkode: 88f4c...61f 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #5 Skrevet 4. juni 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Det stemmer ikke at du trenger s1 og s2 matte. Du trenger heller ikke a. Sannheten er at de endrer seg fra år til år. Et år kommer du inn med c i snitt i Aarhus, et annet år kommer du inn med a/b snitt. Danmark er fullt mulig. Aalborg kommer du bare inn på hvis du tar alt der. De som svarer så pessimistisk er bare redde for at noen skal få noen bedre muligheter enn seg selv. Anonymkode: 88f4c...61f På alle nettsidene for psykologi utdanninger i Danmark krever de Matematik B, som er S1+S2. Og ifølge Universitetet i København vil de norske bachelorutdanningene fra 2022 ikke lenger være gyldig adgangskrav. Så den veien er ikke mulig lenger. Den sikreste veien er å ta bachelor i Høgskolen i Innlandet også søke seg til master i Aarhus. Anonymkode: 3056c...672 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #6 Skrevet 6. juni 2020 En annen mulighet du har, er å søke deg inn på bachelor (gjelder NTNU) og få startet på utdanningen, fordi det er felles emner med profesjonsutdannningen i starten. Det eneste du mangler er klinisk, men det kan du ta når du søker deg over til profesjon. Da kan du få en smak av hva psykologiutdanningen er, og samtidig ta opp de fagene du trenger for å få gode nok karakterer. Ett års utdanning gjør også at du får 2 konkurransepoeng ekstra. Det du må være obs på er at utdanningen vil ta deg litt lenger tid, iom at du blir hengende etter på klinisk. Men er du flink med å ta opp fag fra vgs (og det ikke er for mange karakterer du må ta opp) kan du søke deg over til profesjon allerede etter ett år. Og så kan det kanskje være lurt å ha det studiestedet med lavest poenggrense øverst på prioriteringslista di når du søker. "Alle vil til UiO," noe som gjør at du havner langt bak på lista. Kommer du ikke inn på UiT (som jeg tror blir lavest), kommer du heller ikke inn i Oslo. Men sjekk ut utfallet av Ungarnsaken før du søker deg dit, i alle fall. Anonymkode: 639a7...9c0
Gjest Fjeud Skrevet 6. juni 2020 #7 Skrevet 6. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: En annen mulighet du har, er å søke deg inn på bachelor (gjelder NTNU) og få startet på utdanningen, fordi det er felles emner med profesjonsutdannningen i starten. Det eneste du mangler er klinisk, men det kan du ta når du søker deg over til profesjon. Da kan du få en smak av hva psykologiutdanningen er, og samtidig ta opp de fagene du trenger for å få gode nok karakterer. Ett års utdanning gjør også at du får 2 konkurransepoeng ekstra. Det du må være obs på er at utdanningen vil ta deg litt lenger tid, iom at du blir hengende etter på klinisk. Men er du flink med å ta opp fag fra vgs (og det ikke er for mange karakterer du må ta opp) kan du søke deg over til profesjon allerede etter ett år. Og så kan det kanskje være lurt å ha det studiestedet med lavest poenggrense øverst på prioriteringslista di når du søker. "Alle vil til UiO," noe som gjør at du havner langt bak på lista. Kommer du ikke inn på UiT (som jeg tror blir lavest), kommer du heller ikke inn i Oslo. Men sjekk ut utfallet av Ungarnsaken før du søker deg dit, i alle fall. Anonymkode: 639a7...9c0 Vanligvis godkjenner de ikke fagene fra bachelor, fordi fagene for profesjonselevene har en klinisk del, og dermed ikke blir «tilsvarende». Det burde du sjekke med fakultetet før du begynner om du har intensjoner om å gjøre det.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #8 Skrevet 6. juni 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: En annen mulighet du har, er å søke deg inn på bachelor (gjelder NTNU) og få startet på utdanningen, fordi det er felles emner med profesjonsutdannningen i starten. Det eneste du mangler er klinisk, men det kan du ta når du søker deg over til profesjon. Da kan du få en smak av hva psykologiutdanningen er, og samtidig ta opp de fagene du trenger for å få gode nok karakterer. Ett års utdanning gjør også at du får 2 konkurransepoeng ekstra. Det du må være obs på er at utdanningen vil ta deg litt lenger tid, iom at du blir hengende etter på klinisk. Men er du flink med å ta opp fag fra vgs (og det ikke er for mange karakterer du må ta opp) kan du søke deg over til profesjon allerede etter ett år. Og så kan det kanskje være lurt å ha det studiestedet med lavest poenggrense øverst på prioriteringslista di når du søker. "Alle vil til UiO," noe som gjør at du havner langt bak på lista. Kommer du ikke inn på UiT (som jeg tror blir lavest), kommer du heller ikke inn i Oslo. Men sjekk ut utfallet av Ungarnsaken før du søker deg dit, i alle fall. Anonymkode: 639a7...9c0 Hvis TS ønsker å gå på UiO, må hen sette UiO øverst på lista. Hvis hen setter UIT øverst og kommer inn, står hen ikke på venteliste på UiO. Anonymkode: b64de...dda 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #9 Skrevet 7. juni 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis TS ønsker å gå på UiO, må hen sette UiO øverst på lista. Hvis hen setter UIT øverst og kommer inn, står hen ikke på venteliste på UiO. Anonymkode: b64de...dda Hvis målet er først å fremst å komme inn på profesjon, ikke at det er et bestemt sted, så kan man velge det stedet man tror man har størst sjanse å komme inn. Anonymkode: 639a7...9c0
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #10 Skrevet 7. juni 2020 18 timer siden, Fjeud skrev: Vanligvis godkjenner de ikke fagene fra bachelor, fordi fagene for profesjonselevene har en klinisk del, og dermed ikke blir «tilsvarende». Det burde du sjekke med fakultetet før du begynner om du har intensjoner om å gjøre det. På NTNU er de tilsvarende. Profesjon har kliniske fag i tillegg, utenom. Men det er selvfølgelig best å forhøre seg først. (Jeg kjenner til folk som har tatt bachelor først og så gått over på profesjon. Men: alle har tatt bacheloren ved NTNU, for den er annerledes enn andre steder.) Anonymkode: 639a7...9c0
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #11 Skrevet 7. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis målet er først å fremst å komme inn på profesjon, ikke at det er et bestemt sted, så kan man velge det stedet man tror man har størst sjanse å komme inn. Anonymkode: 639a7...9c0 Det har vel ikke noe å si om man setter et studiested som nummer en eller ti på lista? Annet enn at hvis man kommer inn på nummer en, står man ikke på venteliste på studiene som er lengre ned på lista. Man har ikke større sjanse for å komme inn ved UIT hvis man har det som førstevalg, vs om man har UIT som andrevalg, med UiO på førstevalg. Anonymkode: b64de...dda 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå