AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #1 Skrevet 3. juni 2020 Lastet det ned mest for underholdning og følger noen kjendiser. Er så mye barnslig språk der inne (min fav <33, bae, min bff feks) og bilder av folk som kysser på venninna si eller gliser bredt i kamera. Selvsagt kledd i hotpants som knapt nok dekker fiseringen deres. Den ene har mer blekede tenner enn den andre🤣 Godt voksne jenter oppi 20 årene. Og disse skal liksom være forbilder for mine barn🤔 Anonymkode: 64fd9...60b 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #2 Skrevet 3. juni 2020 Folk som reklamerer for kirurgi og plastiske inngrep, og folk som skal poste bilde av feks middagen sin eller en godteriskål hvor de skriver de er stappa og spiste såå mye (gjerne alt for mye) også er det bilde av kun biittelitt mat. Jeg skjønner jo at de mest sannsynlig har forsynt seg flere ganger, og at det er estetisk penere med mindre porsjoner på bildet, men 13 år gamle meg hadde ikke det, og muligens gitt meg for forvrengt bilde av hva som er for mye mat. Noen mener kanskje jeg er hårsår men det er faktisk små ting som kan over tid føre til et anstrengt forhold til mat. Anonymkode: 9b528...122 9
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #3 Skrevet 3. juni 2020 Jeg irriterer meg over hvor overfladiske folk er. Det er bare selfies og fisking etter likes og kommentarer. Ofte kommenterer man på hverandres bilder, kommenterer du ikke, får du ikke en kommentar tilbake. Jeg savner da Instagram ble brukt til å dele kreativitet, fine bilder - nå er det bare skryting og mas. Hele story funksjonen er helt idiotisk også. Skulle ønske sosiale medier aldri fantes. Føler meg tvunget til å følge med på alt, samtidig som at jeg blir negativt påvirket av alt alle legger ut. Føler meg som en dritt. Anonymkode: 4fa5b...f8f 6
youcancallmejune Skrevet 3. juni 2020 #4 Skrevet 3. juni 2020 Instagram og andre sosiale medier blir hva vi gjør dem til. Følger man sånt er det det man får. Jeg følger andre typer mennesker og emner og er veldig fornøyd. Ingen hotpants, bae og bff å se. Jeg får i stedet masse flott kunst, kultur og interessante mennesker 👍 16
IkkeAnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #5 Skrevet 3. juni 2020 Just now, youcancallmejune said: Instagram og andre sosiale medier blir hva vi gjør dem til. Følger man sånt er det det man får. Jeg følger andre typer mennesker og emner og er veldig fornøyd. Ingen hotpants, bae og bff å se. Jeg får i stedet masse flott kunst, kultur og interessante mennesker 👍 Samme her!!! Instagram blir hva man gjør det til! Er bare å følge helt andre profiler! 7
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #6 Skrevet 3. juni 2020 Instagramen min er veldig koselig. Jeg følger venner, humorkontoer, morsomme kjendiser, en haug katter fra hele verden, folk som reiser mye og legger ut vakre bilder, kontorer med trær og skog. Ikke et eneste narsissistisk influensernek. Hvis noen legger meg til bare for å slette meg igjen når jeg har lagt til dem også, så ryker de. Anonymkode: 4bfad...880 6
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 3. juni 2020 #7 Skrevet 3. juni 2020 Kommer an på hva man følger, ja. Jeg følger i hovedsak bare humorkontoer og katter 😂
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #8 Skrevet 3. juni 2020 Lei av alt det (u)sosiale tøvet. Folk forveksler det med vennskap IRL og tror det er vennskap. Anonymkode: 334b9...3f5 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #9 Skrevet 3. juni 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg irriterer meg over hvor overfladiske folk er. Det er bare selfies og fisking etter likes og kommentarer. Ofte kommenterer man på hverandres bilder, kommenterer du ikke, får du ikke en kommentar tilbake. Jeg savner da Instagram ble brukt til å dele kreativitet, fine bilder - nå er det bare skryting og mas. Hele story funksjonen er helt idiotisk også. Skulle ønske sosiale medier aldri fantes. Føler meg tvunget til å følge med på alt, samtidig som at jeg blir negativt påvirket av alt alle legger ut. Føler meg som en dritt. Anonymkode: 4fa5b...f8f Du må bli bedre på å slette alt som får deg til å føle deg dårlig. Man må være mer selektiv enn før, men det er fortsatt mulig. Anonymkode: 4bfad...880
Example Skrevet 3. juni 2020 #10 Skrevet 3. juni 2020 Glansbildene som ikke reflekterer hverdagen, og hvor et øyeblikks perfekthet er det ultimate. Den dagen man lager middagen for å ta bilde av den eller går en topptur for å ta et bilde på toppen, bør man ta en lang alvorsprat med seg selv. Sannsynligvis en av hovedgrunnene til at mange unge i dag sliter med dårlig selvbilde. De prøver å etterleve dette som blir skapt rundt dem, og som de fleste på en eller annen måte er aktive deltagere i. Et eksperiment som er vanskelig å se den fulle konsekvensen av. 6
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #11 Skrevet 3. juni 2020 ELSKER sosiale medier - det er utelukkende hva man gjør det til selv. Jeg følger familie, venner og bekjente jeg genuint er glad i og bryr meg om, og jeg digger å se de legge ut bilder av opplevelser, kosleige ting og familiene sine, blir så glad på deres vegne. Utrolig fin måte å følge med og holde kontakten. Jeg deler bilder av familien, meg og kona, ting vi gjør og opplevelser. Det er kosleig å dele glade minner med andre man kjenner. Følger også kreative kontoer som inspirer meg. De som syntes SoMe er tull, er som regel en del av problemet selv. Er man ikke glad på andres vegne eller liker å se andre har det bra, så er det dette som er problemet - ikke det de andre poster eller at de er "overfladiske". Og om man ikk eliker kjendiser og "influencere" så er det bare å ikke føkge disse. Jeg har aldri sett halvnakne folk eller sånne irriterende ting - det er hva du gjør det til selv, og for meg er det utelukkende positivt og givende! Anonymkode: 22dbe...880 5
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #12 Skrevet 3. juni 2020 1 minutt siden, Example skrev: Glansbildene som ikke reflekterer hverdagen, og hvor et øyeblikks perfekthet er det ultimate. Den dagen man lager middagen for å ta bilde av den eller går en topptur for å ta et bilde på toppen, bør man ta en lang alvorsprat med seg selv. Sannsynligvis en av hovedgrunnene til at mange unge i dag sliter med dårlig selvbilde. De prøver å etterleve dette som blir skapt rundt dem, og som de fleste på en eller annen måte er aktive deltagere i. Et eksperiment som er vanskelig å se den fulle konsekvensen av. Mange har jo fantastisk flotte liv hvor dette faktisk reflekterer hverdagen, ikke alle har det kjipt og trasig. Om dette er for vanskelig å se på, er det jo bare å ikke følge noen. SoMe er hva man gjør det til selv, og man er 100% ansvarlig for seg og sitt. Har man for lav selvkontroll til å ikke følge folk som får deg til å føle seg dårlig, burde man gå til psykolog eller ta en alvorsprat med seg selv. Anonymkode: 22dbe...880 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #13 Skrevet 3. juni 2020 Jeg følger en del treningskontoer, men veldig mange blir ekstremt opptatt av nærbilder av rumpen sin. Jeg er møkklei av å få ræv trykt opp i trynet, så jeg avfølger alle dem som gjør det. Anonymkode: b6d06...c86 8
Gjest TheCatLady Skrevet 3. juni 2020 #14 Skrevet 3. juni 2020 Egentlig bare teite folk i kommentarfeltet, men det er lett å unngå og jeg følger ikke kontoer som eventuelt hadde gitt meg en dårlig følelse. Folk som legger ut masse selfies for å dyrke sitt eget ego er ikke spesielt interessant eller inspirerende. Jeg følger egentlig for det meste folk jeg synes er interessante, morsomme, kule og utenom det går det i mat, reising, katter, fine bilder osv. Følger også familie og venner.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #15 Skrevet 3. juni 2020 Irriterer meg over alle med lukka profil på Instagram når jeg vil snoke 😂 Anonymkode: 32059...e47 10
Example Skrevet 3. juni 2020 #16 Skrevet 3. juni 2020 (endret) 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange har jo fantastisk flotte liv hvor dette faktisk reflekterer hverdagen, ikke alle har det kjipt og trasig. Om dette er for vanskelig å se på, er det jo bare å ikke følge noen. SoMe er hva man gjør det til selv, og man er 100% ansvarlig for seg og sitt. Har man for lav selvkontroll til å ikke følge folk som får deg til å føle seg dårlig, burde man gå til psykolog eller ta en alvorsprat med seg selv. Anonymkode: 22dbe...880 Det er ikke snakk om å ha det kjipt og trasig, men at livet har opp- og nedturer. De trenger ikke være så store, men de færreste deler disse svingningene i sosiale medier. Personlig hadde jeg en fantastisk flott helg med venner på hyttetur ved sjøen. Da jeg kom tilbake på jobb på mandag, hadde jeg en kjip dag der med ting som skjedde. Ikke noe ekstraordinært, men vanlige ting som noen ganger skjer i hverdagen. Hvis jeg skulle delt starten av denne uken på sosiale medier, ville det vært et flott bilde av norsk natur og eller godt lag med venner i strålende solsteike, men ikke de hverdagslige hendelsene som skjer for alle en gang i blant på jobb. Det ville da med andre ord ikke vist et riktig bilde. Ikke at det nødvendigvis hadde vært feil å gjøre det, men vi deler som regel ting som vi opplever som positivt (så er jeg klar over at det finnes de som deler alt mulig og da gjerne "oversharer"). For min del, er det ikke noe problem. Jeg er trygg på meg selv og min egen tilværelse. Jeg jobber dog med ungdom som strever med å møte alle kravene de opplever at deres digitale verden stiller dem. Det er dessverre naturen med sosiale medier, og det er det mange brukere av dem som ikke forstår enda, fordi de er unge. Og ja, jeg vil påstå at alle har liv hvor ting går opp og ned. Så er det alltids noen som er lykkeligere enn andre, men spørsmålet er om denne lykken kommer fra sosiale medier. Sosiale medier er konstruert for å gi oss dopamin når vi får "likes". Det er beregnet for å skape avhengighet, og det er ikke nødvendigvis noe som gjør en lykkeligere. Endret 3. juni 2020 av Example 1
Blålilla Skrevet 3. juni 2020 #17 Skrevet 3. juni 2020 Irriterer meg over de som bruker skjønnhetsfilter hele tiden. Mange er jo ugjenkjennelige i virkeligheten. 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #18 Skrevet 3. juni 2020 Folk som spammer Folk som stadig legger ut info om sine sykdommer Folk som sprer propaganda (feks vaksinemotstandere) Anonymkode: 353d7...f5f
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #19 Skrevet 3. juni 2020 Det blir for mye "glamour". Savner litt mer realistisk stil. Anonymkode: 78dd2...b26 5
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #20 Skrevet 3. juni 2020 11 minutter siden, Example skrev: Det er ikke snakk om å ha det kjipt og trasig, men at livet har opp- og nedturer. De trenger ikke være så store, men de færreste deler disse svingningene i sosiale medier. Personlig hadde jeg en fantastisk flott helg med venner på hyttetur ved sjøen. Da jeg kom tilbake på jobb på mandag, hadde jeg en kjip dag der med ting som skjedde. Ikke noe ekstraordinært, men vanlige ting som noen ganger skjer i hverdagen. Hvis jeg skulle delt starten av denne uken på sosiale medier, ville det vært et flott bilde av norsk natur og eller godt lag med venner i strålende solsteike, men ikke de hverdagslige hendelsene som skjer for alle en gang i blant på jobb. Det ville da med andre ord ikke vist et riktig bilde. Ikke at det nødvendigvis hadde vært feil å gjøre det, men vi deler som regel ting som vi opplever som positivt (så er jeg klar over at det finnes de som deler alt mulig og da gjerne "oversharer"). For min del, er det ikke noe problem. Jeg er trygg på meg selv og min egen tilværelse. Jeg jobber dog med ungdom som strever med å møte alle kravene de opplever at deres digitale verden stiller dem. Det er dessverre naturen med sosiale medier, og det er det mange brukere av dem som ikke forstår enda, fordi de er unge. Og ja, jeg vil påstå at alle har liv hvor ting går opp og ned. Så er det alltids noen som er lykkeligere enn andre, men spørsmålet er om denne lykken kommer fra sosiale medier. Sosiale medier er konstruert for å gi oss dopamin når vi får "likes". Det er beregnet for å skape avhengighet, og det er ikke nødvendigvis noe som gjør en lykkeligere. Man sier jo heller ikke til bekjente "igår hadde jeg vondt i magen og sykt diare, det satte demper på kvelden", man sier jo det hyggelig som skjedde. Det gir jo et eksakt samme bilde som å ta et bilde på some av skogsturen man var på, men ikke toalettskåla. Å si at sosiale medier gir et kunstigere bilder er derfor ikke riktig, man gjengir den samme inofen man hadde fortalt om i virkligheten. Jeg har ingenting jeg ville endret på i livet mitt, men har ibs da - men er fortsatt lykkelig. Det er ikke et falsk glansbilde at jeg legger ut bilde av hunden i villmarka og teltturen vi var på, selv om jeg dreit litt bak en busk liksom Anonymkode: 22dbe...880 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå