AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #1 Skrevet 3. juni 2020 Hei. Jeg og samboeren min snakker om å begynne å prøve å bli gravid om 1 års tid ca. Da er jeg ferdig med utdannelsen min og har mest sannsynlig fått meg fast jobb der jeg jobber nå. Jeg syns det er utrolig spennende å tenke på men også veldig skummelt. Jeg har endometriose og har prøvd tidligere i 4 år med eksen min uten hell. Jeg vet det er mange faktorer som spiller inn når man skal bli gravid og jeg vet også det at jeg var nok for tynn og stresset for mye (hadde det ikke så bra i det gamle forholdet innerst inne) som også var med på å påvirke det at jeg ikke kunne bli gravid. Men ønsker bare å få noen tips og kanskje noen solskinnshistorier fra dere der ute som har blitt gravid og har endometriose. Ja jeg vet det er "lenge til" vi skal begynne å prøve, men er veldig redd for at det ikke skal gå. Er også i begynnelsen av 30 årene. Anonymkode: 500ae...fda
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #2 Skrevet 3. juni 2020 Jeg har selv endometriose. Jeg har vært gjennom en lapraskopi hvor dem fant litt endometriose og fjernet dette. Begge egglederne mine er åpne. Endometriose hos meg "ødelegger" eggkvaliten. Alt hos meg ser veldig fint ut, normale sykluser på 26 dager (får mens på dag 26 hver eneste mnd) og legene trodde egentlig ikke jeg hadde endometriose siden jeg ikke hadde disse typiske symptomene. Vi har prøvd i 5 år nå. 2 år selv og 3 år med assistert befruktning har vært gjennom 8 ivf forsøk og har enda ikke blitt gravid. Jeg fikk ut mange egg på hver av mine forsøk, men satt alltid igjen med bare 1 egg som kunne settes inn på dag 2 eller 3. Jeg er 27 år Dette er min historie og jeg vet om flere som har blitt lett gravide med endometriose og vi får krysse fingrene for at du er en av dem. Anonymkode: 0f26d...b75
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #3 Skrevet 4. juni 2020 Fikk samme beskjed av legen når jeg ble operert. Egglederne mine er også åpne. Men frykten er jo der siden jeg ikke har blitt gravid før. Veldig trist å høre at dere har slitet så veldig med det, og håper den sitter snart ❤️ TS Anonymkode: 500ae...fda
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #4 Skrevet 4. juni 2020 Jeg har/hadde veldig mye endometriose, og legene var over hodet ikke bekymret for fertiliteten min (ble operert i mars). Jeg er 30 år, og er ikke de bekymret gidder ikke jeg å være det. Anonymkode: 854cb...db0
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #5 Skrevet 4. juni 2020 Det viktigste i prosessen er og vite om egglederne er åpne. Mange med endo som blir gravide. Stress er jo ikke bra. Uavhengig om man endo så er det jo mye som skal til om det klaffer. I ditt andre forhold var et nok mange faktor som spilte inn som gjorde at du ikke ble gravid. Du kan jo lese om endo og graviditet på Endometrioseforeningen sin side. Anonymkode: b422c...f76
Pillowtalk Skrevet 4. juni 2020 #6 Skrevet 4. juni 2020 Da jeg fikk påvist endo i 2016 og eggledere og livmor «så bra ut» var fortsatt kirurgen bekymret for fertilitet.. det samme sa gynekologen min etter op.. Vi startet å prøve litt i 2017. Vi har ikke fått det til på egenhånd, selvom jeg har regelmessige sykluser. Hadde første IVF i februar/mars. Ferskforsøket var neg. Heldigvis fikk jeg ett egg på frys, og ruger på det nå😍🤞🏼 Da jeg startet med IVF fant jeg ut at endoen hadde gjort eggreserven min lav (AMH PÅ 5,9) - jeg er 30 år. Ønsker deg lykke til med prøving!💛 Det er mange endo-pasienter som ikke sliter også!
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #7 Skrevet 4. juni 2020 Ei venninne har endometrise men har fått 3 barn ❤️ Noen av de kom lettere en andre. Tok lang tid med første men siste kom litt uventet Anonymkode: dfac4...90e
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #8 Skrevet 4. juni 2020 Jeg har ikke diagnostisert endometriose, men har vært innom 4-5 gynekologer det siste året som alle har utbrutt «men du har jo endometriose!» når de har tatt innvendig ultralyd. Har store smerter under mens, noen ganger også ellers i syklus og et relativt stort endometriom på den ene eggstokken. Vi har prøvd i noen år, og plutselig ble jeg spontant gravid. Mistet dessverre ganske kjapt. Opplevde en kjemisk graviditet ikke så lenge etter. Det viser at i alle fall én eggleder er åpen. Ble henvist til ivf, og fikk prøve dobbel dose letrozol mens vi ventet på svar og time der. Etter noen måneder med letrozol er jeg 11 uker gravid i dag. Krysser fingrene for at det går veien nå! Anonymkode: e82ba...6e8 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #9 Skrevet 4. juni 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke diagnostisert endometriose, men har vært innom 4-5 gynekologer det siste året som alle har utbrutt «men du har jo endometriose!» når de har tatt innvendig ultralyd. Har store smerter under mens, noen ganger også ellers i syklus og et relativt stort endometriom på den ene eggstokken. Vi har prøvd i noen år, og plutselig ble jeg spontant gravid. Mistet dessverre ganske kjapt. Opplevde en kjemisk graviditet ikke så lenge etter. Det viser at i alle fall én eggleder er åpen. Ble henvist til ivf, og fikk prøve dobbel dose letrozol mens vi ventet på svar og time der. Etter noen måneder med letrozol er jeg 11 uker gravid i dag. Krysser fingrene for at det går veien nå! Anonymkode: e82ba...6e8 Du sier du har stort endometrium på venstre eggstokk? Vet du hva endometrium er? Endometrium er slimhinne som kler livmoren , ikke eggstokkene.. Anonymkode: 0f26d...b75
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #10 Skrevet 5. juni 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Du sier du har stort endometrium på venstre eggstokk? Vet du hva endometrium er? Endometrium er slimhinne som kler livmoren , ikke eggstokkene.. Anonymkode: 0f26d...b75 Sorry, endometriom. Anonymkode: e82ba...6e8
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #11 Skrevet 5. juni 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Du sier du har stort endometrium på venstre eggstokk? Vet du hva endometrium er? Endometrium er slimhinne som kler livmoren , ikke eggstokkene.. Anonymkode: 0f26d...b75 Ja, leste innlegget mitt igjen nå, og skrev endometriom. Det er noe annet enn endometrium. Anonymkode: e82ba...6e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå