AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #1 Skrevet 3. juni 2020 Jeg vet ikke hva jeg vil med innlegget. Jeg trenger å lufte meg. For tre år siden rullet vi ut en "skandale" på (min nå tidligere) arbeidsplass. En leder som systematisk hadde bedrevet psykisk vold og trakassering mot flere ansatte over flere år. Vi var fire avdelinger på fire forskjellige lokasjoner, og leder på den ene. Alle fire avdelinger hadde forskjellige oppgaver, men innenfor samme felt (helsesektor) og leder var kontorleder. Det er vanskelig å beskrive hva leder gjorde, for det er vanskelig den dag i dag å skjønne at alt er sant selvom det er selvopplevd. Det var enkelthendelser mot ansatte, men samtidig gjort for å sette oss opp mot hverandre. Hen kunne for eksempel ha medarbeidersamtaler hvor vi fikk beskjed at det var levert avvik på oss fordi vi hadde gjort feil i dataprogrammet, men det var sagt på en slik måte at vi ikke turte ta konfrontasjonen. Vi fikk beskjed at vi lo for mye på kontoret,andre ble forstyrret. Andre ting leder har gjort er å kjefte opp en ansatt for å ringe et firma vi har avtale med for å komme å skifte for på heve-senk bordet, fordi "dette var å gå over leders hode, og nå ble det advarsel!" (Øverste leder avviste da dette, vi hadde lov å ringe dem, de hadde ansvar for bord, printer og makuleringsmaskin, og vi var en stor kontortjeneste). Altså, som sagt,det er så mye. Så.jævlig.mye. Hele saken endte hos bedriftshelsetjenesten, hos HR og helt hos sykehusdirektøren. Leder ble "bare" omplassert. Igjen satt vi og lurte på hva vi egentlig hadde opplevd, stolte ikke på noen, flere ble henvist psykolog og flere sluttet. Nå, tre år senere har jeg begynt å få tilbakevendende mareritt fra denne tiden. Jeg drømmer om denne lederen, om tidligere kolleger, og prosessen. Jeg fant brevet HR sendte ut på slutten og gikk i krampegråt. Lederen fikk meg til å tvile på mine evner som ansatt og yrkesutøver. Jeg følte meg, og føler meg enda, så liten. Jeg er et voksent menneske, men føler meg fem år gammel. Jeg er så sliten. Anonymkode: 1a25c...9a8 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #2 Skrevet 4. juni 2020 Slik er det på det fleste arbeidsplasser, skittent spill. Arbeidslivet er helt ødelagt, ledere er konfliktskye. Slipper alltid unna. Anonymkode: 3ecbb...729 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #3 Skrevet 4. juni 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slipper alltid unna. Eller blir forfremmet. Gå til arbeidsrettet psykolog. Få ryddet opp i dette grumset. Start å rake kastanjen ut av asken, ikke bær ved til bålet. Få henvisning via fastlege. Anbefaler disse varmt; https://www.norskarbeidshelse.no/helsepersonell/ Anonymkode: 357a4...ef7 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #4 Skrevet 4. juni 2020 Opplever noe lignende selv. Min manager sier så mye stygt til meg, at jeg er treg i oppfattelsen og at "alle" sier det. Hun bare gruser selvtilliten min. Vet ikke hva annet jeg skal gjøre enn å faktisk bare slutte. Anonymkode: 7c2a1...0b8 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #5 Skrevet 4. juni 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Opplever noe lignende selv. Min manager sier så mye stygt til meg, at jeg er treg i oppfattelsen og at "alle" sier det. Hun bare gruser selvtilliten min. Vet ikke hva annet jeg skal gjøre enn å faktisk bare slutte. Anonymkode: 7c2a1...0b8 Lær henne dette! Funker på voksne også, merkelig nok... Anonymkode: 357a4...ef7 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #6 Skrevet 4. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Opplever noe lignende selv. Min manager sier så mye stygt til meg, at jeg er treg i oppfattelsen og at "alle" sier det. Hun bare gruser selvtilliten min. Vet ikke hva annet jeg skal gjøre enn å faktisk bare slutte. Anonymkode: 7c2a1...0b8 Ta lydopptak. Det hjalp endel for meg. Dokumentar alt! e-post, sms og lydopptak. Anonymkode: 3ecbb...729
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #7 Skrevet 4. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Slik er det på det fleste arbeidsplasser, skittent spill. Arbeidslivet er helt ødelagt, ledere er konfliktskye. Slipper alltid unna. Anonymkode: 3ecbb...729 Nei det er det ikke. Å dra alle arbeidsplasser under en kam er bare tåpelig. Jeg har aldri i mine 25 år i arbeidslivet opplevd lignende trakassering. Jeg har hatt en sur sjef som kjeftet for alt mulig men han ble ikke særlig lenge heldigvis Anonymkode: 497fd...f01
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #8 Skrevet 4. juni 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei det er det ikke. Å dra alle arbeidsplasser under en kam er bare tåpelig. Jeg har aldri i mine 25 år i arbeidslivet opplevd lignende trakassering. Jeg har hatt en sur sjef som kjeftet for alt mulig men han ble ikke særlig lenge heldigvis Anonymkode: 497fd...f01 De fleste arbeidsgivere hater sine ansatte. Anonymkode: 3ecbb...729
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #9 Skrevet 6. juni 2020 På 3.6.2020 den 21.14, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke hva jeg vil med innlegget. Jeg trenger å lufte meg. For tre år siden rullet vi ut en "skandale" på (min nå tidligere) arbeidsplass. En leder som systematisk hadde bedrevet psykisk vold og trakassering mot flere ansatte over flere år. Vi var fire avdelinger på fire forskjellige lokasjoner, og leder på den ene. Alle fire avdelinger hadde forskjellige oppgaver, men innenfor samme felt (helsesektor) og leder var kontorleder. Det er vanskelig å beskrive hva leder gjorde, for det er vanskelig den dag i dag å skjønne at alt er sant selvom det er selvopplevd. Det var enkelthendelser mot ansatte, men samtidig gjort for å sette oss opp mot hverandre. Hen kunne for eksempel ha medarbeidersamtaler hvor vi fikk beskjed at det var levert avvik på oss fordi vi hadde gjort feil i dataprogrammet, men det var sagt på en slik måte at vi ikke turte ta konfrontasjonen. Vi fikk beskjed at vi lo for mye på kontoret,andre ble forstyrret. Andre ting leder har gjort er å kjefte opp en ansatt for å ringe et firma vi har avtale med for å komme å skifte for på heve-senk bordet, fordi "dette var å gå over leders hode, og nå ble det advarsel!" (Øverste leder avviste da dette, vi hadde lov å ringe dem, de hadde ansvar for bord, printer og makuleringsmaskin, og vi var en stor kontortjeneste). Altså, som sagt,det er så mye. Så.jævlig.mye. Hele saken endte hos bedriftshelsetjenesten, hos HR og helt hos sykehusdirektøren. Leder ble "bare" omplassert. Igjen satt vi og lurte på hva vi egentlig hadde opplevd, stolte ikke på noen, flere ble henvist psykolog og flere sluttet. Nå, tre år senere har jeg begynt å få tilbakevendende mareritt fra denne tiden. Jeg drømmer om denne lederen, om tidligere kolleger, og prosessen. Jeg fant brevet HR sendte ut på slutten og gikk i krampegråt. Lederen fikk meg til å tvile på mine evner som ansatt og yrkesutøver. Jeg følte meg, og føler meg enda, så liten. Jeg er et voksent menneske, men føler meg fem år gammel. Jeg er så sliten. Anonymkode: 1a25c...9a8 Jeg har en lignende historie og fikk PTSD av hele greia. Det at du fremdeles drømmer om dette og at det følger deg tyder på at du er i samme gata. Oppsøk hjelp for å få sortert dette. For meg har det påvirket meg så mye at jeg sliter med å se at jeg kan ha noe å bidra med i en ny jobb, noe som jo selvsagt er bare tull. Det er ikke meg det er noe feil med. Men det føles slik. Og jeg sliter med å stole på folk, dvs nye personer jeg treffer, eller gamle kollegaer. Og jeg har vært ufattelig sliten, hele kroppen har protestert og sagt ifra. Det har vart i flere år. Det verste var å se at ledelse, BHT, foreningen og til og med fastlegen ikke tok det alvorlig. Som enslig arbeidstager er man David mot Goliat. Det er ganske typisk at en slik leder klarer å hekte seg fast i en ny lederstilling, fordi hen skaper frykt og/eller er god til å snakke for seg. Det er lettere å knuse deg enn hen. Nå er jeg glad jeg kom meg bort fra arbeidsplassen, og jeg kommer til å bli svært på vakt på lignende ledere og arbeidsmiljø fremover. Det skjer ikke at jeg holder ut "litt til, for å se om det bedrer seg". Heretter meler jeg min egen kake og lojaliteten min er kun til meg selv. Anonymkode: 16006...f23
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #10 Skrevet 6. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har en lignende historie og fikk PTSD av hele greia. Det er sannelig ikke rart folk får en merkelig oppfatning av PTSD, når krangel på jobben nærmest sidestilles med krigstraumer og alvorlige overgrep. Men men, sånn har det blitt. Anonymkode: 43f35...ac9
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #11 Skrevet 6. juni 2020 Hva skal man si ? Sånne Sladrere finner du overalt. Problemet er at du har en leder som er åpen for en slik tulling og forsurer av miljøet. Er vel en umoden sjel som aldri skulle blitt leder, eller ennå ikke er tørr bak øra. Du har to valg, 1.Fagforening, ikke alltid det hjelper, men er verdt å prøve. 2. Finn deg en ny jobb. Ikke alltid lett på mindre steder, ser den. Anonymkode: fb867...6ff
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #12 Skrevet 6. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva skal man si ? Sånne Sladrere finner du overalt. Problemet er at du har en leder som er åpen for en slik tulling og forsurer av miljøet. Er vel en umoden sjel som aldri skulle blitt leder, eller ennå ikke er tørr bak øra. Du har to valg, 1.Fagforening, ikke alltid det hjelper, men er verdt å prøve. 2. Finn deg en ny jobb. Ikke alltid lett på mindre steder, ser den. Anonymkode: fb867...6ff Feil tråd Anonymkode: fb867...6ff
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #13 Skrevet 6. juni 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er sannelig ikke rart folk får en merkelig oppfatning av PTSD, når krangel på jobben nærmest sidestilles med krigstraumer og alvorlige overgrep. Men men, sånn har det blitt. Anonymkode: 43f35...ac9 Ja, det er ikke rart, siden folk er lite opplyst. Det er et traume å bli mobbet, og det er det man blir. Det er et traume å måtte gå på jobb og skal utføre noen innen helse (ha ansvar for andres liv) og være redd. Hver dag. Over lang tid. Og ikke kunne stole på at noen hjelper deg. At du blir trakassert, andre forhindrer jobben du skal gjøre, rapporterer inn ting du ikke har gjort eller gjør feil "på dine vegne". Du har ingen kontroll. Det å oppleve at man ikke har kontroll over egen situasjon i lang tid kan gi traumer. Og det kommer an på hvordan man er skrudd sammen. Noen "tåler" å oppleve krig. Hvorfor har ikke alle som har opplevd krig PTSD? Og hendelsen i hovedinnlegget er mer alvorlig enn "en krangel". Anonymkode: 16006...f23
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #14 Skrevet 6. juni 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er sannelig ikke rart folk får en merkelig oppfatning av PTSD, når krangel på jobben nærmest sidestilles med krigstraumer og alvorlige overgrep. Men men, sånn har det blitt. Anonymkode: 43f35...ac9 Vi er alle forskjellige og reagerer ulikt. Mange kan også ha gått i år og blitt utsatt for psykisk terror på jobb, men har håndtert det bra - til det plutselig blir for mye. Selv trodde jeg aldri at jeg skulle bli psykisk syk, men her sitter jeg nå da med angst og depresjon grunnet jobben. Anonymkode: ecbe2...e72
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #15 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 4.6.2020 den 9.36): Opplever noe lignende selv. Min manager sier så mye stygt til meg, at jeg er treg i oppfattelsen og at "alle" sier det. Hun bare gruser selvtilliten min. Vet ikke hva annet jeg skal gjøre enn å faktisk bare slutte. Anonymkode: 7c2a1...0b8 Hvordan gikk det? Anonymkode: 21442...d68
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #16 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 6.6.2020 den 11.21): Det er sannelig ikke rart folk får en merkelig oppfatning av PTSD, når krangel på jobben nærmest sidestilles med krigstraumer og alvorlige overgrep. Men men, sånn har det blitt. Anonymkode: 43f35...ac9 Det kan absolutt være en fordel å lese seg opp på PTSD, trakassering, mobbing - og følgene av dette, før man uttaler seg slik som du gjør her. Innlegget ditt oppfattes i beste fall naivt og kunnskapsløst. Anonymkode: 8717e...7ad 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #17 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 4.6.2020 den 16.39): De fleste arbeidsgivere hater sine ansatte. Anonymkode: 3ecbb...729 Hvorfor? Anonymkode: 21442...d68
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #18 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 6.6.2020 den 11.48): Vi er alle forskjellige og reagerer ulikt. Mange kan også ha gått i år og blitt utsatt for psykisk terror på jobb, men har håndtert det bra - til det plutselig blir for mye. Selv trodde jeg aldri at jeg skulle bli psykisk syk, men her sitter jeg nå da med angst og depresjon grunnet jobben. Anonymkode: ecbe2...e72 😟😢 Anonymkode: 21442...d68
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #19 Skrevet 31. mai 2021 On 6/6/2020 at 11:21 AM, AnonymBruker said: Det er sannelig ikke rart folk får en merkelig oppfatning av PTSD, når krangel på jobben nærmest sidestilles med krigstraumer og alvorlige overgrep. Men men, sånn har det blitt. Anonymkode: 43f35...ac9 Hvis du har vært i en slik situasjon skjønner du at det er de samme mekanismene som aktiveres....... Anonymkode: 99785...e1e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå