Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var gravid for flere år siden, og tok da slike gravids-vitaminer. Da får man jo det man trenger, men legen sa også at det var ok å ta folat, tran og gjerne noe multivitaminer separat.

Er gravid i uke 16 nå, og har tatt folat frem til uke 12, samt tran og litt diverse vitaminer (D, multivitamin). Ser først i dag at det i 2018 kom ny anbefaling om jod. Det var ikke tema sist svangerskap. Man skal helst ha fulle jodlagre ved starten av graviditeten, og det har liten nytte å ta det i svangerskapet. Snakket med legen om dette for 4 uker siden, og hun var ikke så opptatt av det, så jeg har ikke gjort noe.

Jeg spiser lite hvit fisk, men får i meg noe meieriprodukter (ikke 8 dl per dag, kanskje 2dl).

Er nå livreddfor at det går utover barnets hjernefunksjon (IQ, utvikling, språk, motorikk).

Noen som har noe erfaring her? Vil det hjelpe å starte med kosttilskudd nå? Er det virkelig så krise?

Hvor mye hvit fisk og melk får dere gravide i dere, uten å ta tilskudd?

Anonymkode: f99bf...639

AnonymBruker
Skrevet

Begynne å ta jod nå og ikke tenk mer på det. Det var lenge omdiskutert hvor nødvendig det egentlig var med jod. Det er ikke som om du har utsatt ungen for alkohol. Dette går helt fint. 

Anonymkode: 3f229...87a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har tatt multivitaminer siden starten er det jo som oftest jod i dem, sjekk boksen å se :)

Anonymkode: f7ef6...696

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tok ikke jod med noen av mine tre første, og de er alle tre friske, smarte jenter! Tar nå med nummer fire, var egentlig tilfeldig jeg kom borti en artikkel om det før jeg ble gravid nå for siste gang. 

Anonymkode: 20b20...058

AnonymBruker
Skrevet

Jod er ikke noe man lagrer, høres ut som du kanskje blandet med folat? Det skal man helst ta 3 mnd før og være i orden ved graviditet. Samt ut 12. Uke.

Jod må du tilføre hver dag. Og det er viktig, spesielt i svangerskap. Bare pass på at du får i deg nok nå fremover.

Anonymkode: 41b0a...36f

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har tatt multivitaminer siden starten er det jo som oftest jod i dem, sjekk boksen å se :)

Anonymkode: f7ef6...696

Nei det stemmer ikke alltid. Men ja lurt å sjekke for innhold. Jeg har tatt gravid mamma kosttilskudd og der er det ikke jod. 

Anonymkode: 1494c...96e

AnonymBruker
Skrevet

Det er uansett ikke forseint å begynne nå. Jod er viktig for normal hjerneutvikling til barnet når du ammer også så du bør begynne nå og gå på det frem til du er ferdig med å amme. Mest sansynlig så går det bra. Det er mye jod i egg også og du må huske på at det er mye meieriprodukter i mat også som vil hjelpe på. Ost er det også veldig mye jod i og har du brukt salt i matlagingen så har vanlig jozo salt tilsatt jod.

Anonymkode: 7955b...36a

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jod er ikke noe man lagrer, høres ut som du kanskje blandet med folat? Det skal man helst ta 3 mnd før og være i orden ved graviditet. Samt ut 12. Uke.

Jod må du tilføre hver dag. Og det er viktig, spesielt i svangerskap. Bare pass på at du får i deg nok nå fremover.

Anonymkode: 41b0a...36f

Jo, det finnes et Jodlager selv om du ikke kan teste for det.

Anonymkode: 7955b...36a

Skrevet

Det kan dessverre være for sent å begynne med tilskudd etter man har blitt gravid, ifølge forskning. Men siden dette er forholdsvis nye anbefalinger er nok ikke problemet SÅ stort her til lands, kanskje takket være godt inntak av melk og andre meieriprodukter, samt fisk.

«Fordi mange studier viser at jodmangel i svangerskapet har konsekvenser for barna, er oppmerksomheten i altfor stor grad rettet mot å få opp jodinntaket blant gravide. Det tar imidlertid lang tid å bygge opp jodstatus og oppmerksomheten må heller rettes mot høyere jodinntak hos unge kvinner generelt, sier forsker Anne Lise Brantsæter ved Folkehelseinstituttet.

Derfor anbefaler de norske helsemyndighetene at unge kvinner bør ha et tilstrekkelig inntak av jod og eventuelt ta tilskudd i god tid før et svangerskap – på samme måte som anbefalingen for tilskudd av folat»

https://forskning.no/mat-og-helse-opplysningskontoret-for-meieriprodukter-partner/viktig-a-fa-i-seg-nok-jod-for-man-blir-gravid/1295544

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...