Gå til innhold

Tips til enkle uteplanter nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har akkurat flyttet i nytt hus og her er det er bed som jeg har veldig lyst til å begynne litt med. Men jeg har aldri drevet med sånt før og aner ikke hvor jeg skal begynne! 

Bor på vestlandskysten, så det er mye fukt. Bedet er plassert med gode solforhold. Jeg vil gjerne ha noen fine, fargerike blomster som jeg kan plante nå på sommeren. Helst noe som ikke er så vanskelig å ta vare på. Noen tips?

Og - jeg har jo ikke noe utstyr... Hva bør jeg kjøpe sånn helt til å begynne med? 

Setter stor pris på svar! 🌻

Anonymkode: 429c2...8c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du stauder (planter som kommer år etter år) eller engangs?

AnonymBruker
Skrevet

Ville kjøpt sommerblomster dette året og brukt høst/vinter på å planlegge staudebed til neste år. På ditt nærmeste hageland/gartneri har de de sommerblomstene som passer for din landsdel, bare si at du skal plante i bed og ikke i krukke. Staudebed vokser av seg selv når man bare har klart å bestemme seg for hvilke stadier man vil ha. Tenk fargesammensetning og at blomsteingstidspunktene skal harmonere og at du bør ha både vpårblomstrende, sommer- og høstblomstrende, og at staudene bør være i ulik høyde for å skape dynamikk. De fargene du liker i år er kanskje ikke de du liker neste år. Fargene bør passe til huset. Bland ulike bladfasonger og bladfarger. Tenk også tekstur; myke ullete blader og glatte blader. Samt noe som ikke blir spist opp av iberiaskogsneglen. Puh.

Anonymkode: 9fd53...a70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...