Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Kva "bør" ein ha lest, dersom ein er litteratur-interessert? Eg studerer nordisk litteratur, og har oppdaga at intertekstualitet i tekstar gjer at eg kjenner eg har for lite kjennskap til såkalt stor litteratur. Nokon som kan anbefale meg klassiske forfattarar og gode bøker eg bør ha kjennskap til? Tenkte å lese litt i sommar, ja... ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest IdaCra
Skrevet

Anbefaler virkelig bøkene til Peter Høegh!

Ida

Gjest Gjesta
Skrevet

Bibelen er jo veldig ofte kilde til intertekstualitet :) Videre kunne du kanskje lese klassikere som Don Quixote, Anna Karenina e.l.

Skrevet

Hva er intertekstualitet?

Hvis det er det jeg forbinder med bibelen, så er Ibsen det første jeg kom på... men skuespill er kanskje ikke akkurat gode bøker.

Gjest Gjesta
Skrevet
Hva er intertekstualitet?

Kort forklart er det når et litterært verk på en mer eller mindre subtil måte henviser til et annet litterært verk. I vår vestlige kultur blir Bibelen ofte henvist til, og hvis man da ikke har kunnskap om innholdet, får man ikke med seg henvisningene.

Skrevet

Æsj, det betyr da ingen verdens ting. Les det du har lyst til. Livet er for kort til å lese kjedelige bøker bare fordi alle liksom skal gjøre det :) Ikke dermed sagt at slike bøker er nødt til å være kjedelige, men ingen bøker 'skal' leses. Kun dersom vi har lyst :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Kan legge til på lista di Goethe, Dickens, Thomas Mann, Dostojevski, plus diktene til T.S. Eliot :)

Kanskje jeg kommer på flere etterhvert (har også studert litteratur)

Skrevet

Ja, les det du har lyst til!

Har ikke lest veldig mye klassis litteratur selv..

Men av klassikere liker jeg Pan av Knut Hamsun. Skuespill av Ibsen er helt greit å lese selv om de er skrevet som skuespill. Hver enkelt tar ikke så lang tid heller. Men det går jo an å se disse stykkene på teater eller ulike filminger av div stykker.

Bidlet av Dorian Grey av Oscar Wilde ble jeg fasinert av.

Og Prosessen av Kafka (litt tung, men bra).

Gjest Ciara - ikke innlogget
Skrevet

Jeg skjønner akkurat hva du mener. Jeg studerer litteratur selv, og det er veldig gøy å få dypere forståelse av en tekst fordi man har lest verkene som er intertekster i dem.

Bibelen

Dostojevskij

Dante

Homer

Skrevet

Du får gå løs på klassikerne:

Bibelen, Dante, Shakespear, Dostojevskij, Ibsen, Hamsun, sagalitteraturen, Rushdie, de greske tragediene osv osv.

Hvis du skal ta bare én, så ville jeg gått for Bibelen og lest den sammen med en "bibelnøkkel" (et forklaringsverk).

Skrevet

Kort forklart er det når et litterært verk på en mer eller mindre subtil måte henviser til et annet litterært verk.

Det var akkurat det jeg tippet, siden bibelen var blitt nevnt.

:ler:

Gjest gjest1
Skrevet

Tusen takk for tips, alle sammen!! No har eg sendt ei bestilling til biblioteket mitt, gledar meg til til med lesinga. Sjøvsagt les eg berre det er har lyst til, men det er kjekt med litt innsikt liksom... :) Og i sommar har eg tid til å lese noko anna enn pensum...

Gjest lesemusa
Skrevet

Mange gode tips her. Thomas Mann er jo, i tillegg til å være en klassiker, en av de som nevner mange av de intertekstuelle kildene sine (- det ble sikkert feil formulert, men jeg er ikke litt.viter) ved navn, så du liksom får konkrete tråder til viktige forfatterskap og verker.

Stefan Zweig (? feil stavet?) skrev en "selvbiografi/tidsdokument, Verden av i går, hvor han henfaller ganske mye til anbefalinger og beundring ovenfor andre forfattere (og kunstnere. Man bør nok kjenne et minimum av billedkunstens historie også).

Rilke bør du lese.

Av nyere forfattere som nevner mye sånt kommer jeg på Thomas Bernhard.

(de der tyskspråklige flinkisene, altså...)

Engelsk- eller norskspråklige forfattere er jeg ikke så god på, men antar man bør lese Miltons Paradise Lost, alt av Shakespeare, Ibsen, ridder-, saga- og mytologisk litteratur. En del store greske diktere bør man absolutt kjenne til og ha lest en del av (selv er jeg ganske blank her:/). Grunnstruktur og tematikk fra sistnevnte "sjanger" har blitt brukt om og om igjen i mange ulike former.

Skrevet

Har nett gått i gang med Gormenghast-trilogien sjølv, av Mervy Peake. Fekk denne anbefalt (og kjøpte inn) for mange år sidan som ikkje berre skikkeleg bra, men òg eit viktig verk.

Håpar det stemmer... ;-)

Gjest Ms Chanandler Bong
Skrevet

Sigrid Undset. Er ikke noen særlig fan av norsk litteratur, men falt virkelig for Kristin Lavransdatter.

Skrevet

Kurt Vonnegut, og Joseph Heller.

Moderne klassikere.........den ene av dem lever jo minsanten enda :-)

Nyskapende og definitivt innen definisjonen "god litteratur" (selv om jeg protesterer på begrepet...jeg er litt mer i "smak og behag-leiren")

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...