AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #1 Skrevet 3. juni 2020 Jeg venter et barn i slutten av september, og jeg og min samboer gleder oss veldig til det. Familien vår gleder seg også veldig mye, og noen litt mer enn andre.. søsteren min har siden starten av snakket om at hun vil være med på fødsel, være fadder, være verdens beste tante og alt sånn. Noe jeg synes er spesielt når jeg ikke egentlig har gitt noe utrykk for at jeg vil ha med meg noen andre enn partner på fødsel, blandt annet. Hun snakker hele tiden om hvor mye barnevakt hun skal være og at det er så viktig At barna lærer seg å sove borte tidlig.. noe jeg forstår, men dette er strengt tatt ikke hennes barn, og jeg må ikke gjøre alt av det samme hun gjorde når hun fikk sitt barn for 5 år siden.. hun har handlet inn barneseng, vippestol, bilstol og spisestol til min baby - for å ha hjemme hos seg selv. Fordi hun forventer at jeg enten skal være der hele tiden, eller å være barnevakt flere ganger i uken.. og jeg synes dette her er litt merkelig? Eller er det vanlig at Man blir sånn når «lillesøster skal ha sin første baby»? Jeg skjønner at hun synes det er koselig, jeg også syntes det når hun fikk barn, men jeg var ikke helt der hvor jeg handlet inn masse babyutstyr og sånn til å ga liggende hjemme hos meg selv? Og ihvertfall ikke før babyen er født? hun var alene med sin baby på grunn av at far stakk av tidlig i svangerskapet(det var et uturbulent og kort forhold på 2 måneder..) og hun trengte derfor mye hjelp av foreldrene våres og mange rundt seg - men jeg har vært i et fast forholdt og samboerskap de siste fire årene, og ser jo helst for meg at jeg ikke ender opp alene i dette her.. og det virker ikke som at hun forstår at vi er to stk. Jeg synes dette her blir veldig slitsomt og mye, masete og litt irriterende. Hvordan kan jeg si til henne at dette er mitt barn, og jeg tar ting i mitt tempo når babyen er født?(jeg vet hun ønsker seg flere barn, men uansett, dette er mitt - og det er det eneste jeg kan ha for meg selv når hun stort sett alltid ellers har et stort behov for å ta del i, eller «ta fra» meg alt annet). Men igjen, jeg vet ikke om dette er normalt? Masingen om fødsel og den biten er en ting, men denne handlinga av diverse utstyr? Anonymkode: ac635...c01
Mona123 Skrevet 3. juni 2020 #2 Skrevet 3. juni 2020 Hun mener jo det egentlig godt, og synes hun er veldig snill som til og med kjøpt utstyr til å ha hos henne. Da slipper du å sende med den dagen det eventuelt er behov for pass og overnatting. Hun er nok veldig spent og gleder seg hun også! Men hva om du forteller henne direkte på en hyggelig måte at du gjerne vil fikse alt selv om sier ifra hvis du har behov for noe hjelp? 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #3 Skrevet 3. juni 2020 Mine søsken hadde alt av utstyr siden de fikk barn først, men de behold ekstra for å ha i tilfelle vi var på besøk veldig kjekt! Måtte mase litt på svigers for å få de til å kjøpe litt utstyr så vi slapp å drasse med alt når vi besøker dem. Ville ikke tenkt noe mer over det. Du må ikke sende ungen din bort, men når du er på besøk er det veldig kjekt med stol, vogn, seng evt. Tilgjengelig for måltider og dupp. Samt leker og vippestol. Jeg merker stor forskjell på å besøke folk som har barn selv og dermed utstyr og de som ikke har enda. 😅 Foretrekker glatt førstnevnte! Du kan si på en fin måte at du bare ønsker partner med under fødsel. Men i disse koronatider er det kanskje greit med en backup og 😬 Anonymkode: 68372...c7a 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #4 Skrevet 3. juni 2020 Høres bare ut som du har en god storesøster som bryr seg 😊👍 Synes du selv blir litt for mye av det gode så si ifra. Anonymkode: e0a98...ba3
Mumsmums Skrevet 3. juni 2020 #5 Skrevet 3. juni 2020 Synes dette er merkelig. Barnet er ikke født ennå og hun har kjøpt feks bilstol. Tenker hun å passe denne lille nyfødte babyen mye.. hadde vært annerledes om barnet hadde gått i bhg og tanten skulle hente, da hadde det vært greit at hun hadde bilstol selv. Og vippestol er jo meget enkelt å ta med når man skal noe sted, hvis man er avhengig av å ha den🤷♀️ og blir ikke brukt så veldig lenge. Spisestol er jo veldig kjekt at man kan ha der man er mye. Man samles jo ofte rundt mat, og en et barn trenger en høystol i kanskje 3-4 år. Min trives best på tripptrapp og han er 7.. Seng er jo også greit hvis hun har plass. Men en reiseseng er liksågreit... At hun "krever" (siden hun ikke spurte, bare sa at hun sku være med) å være med på fødselen er det værste tenker jeg. Særlig når du ikke vil! Her tenker jeg du bare må si fra. Eller støtte deg på korona å si at ingen flere en far får komme på sykhuset nå. Eller så må du bare rett og slett si at du ikke ønsker flere enn far der. Fødelsopplevelsen din kan bli negativ hvis du er litt irritert over at hun er der, og som jeg forstår styrer hun over deg og kanskje vil hun da "ta over" fødselen din og. At hun kjøper utstyr ser jeg ikke på som et problem for deg, men unødvendig. Men hva hun vi bruke pengene sine på må være opp til henne.. så er det opp til deg hvor ofte barnet DITT skal bruke utstyret. 1
Loff77 Skrevet 3. juni 2020 #6 Skrevet 3. juni 2020 Høres jo super engasjert ut da, og gleder seg mye😀 Er jo helt innafor å si att hun må roe ned litt og lufte de tankene du har her👍
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #7 Skrevet 3. juni 2020 Dette kunne min søster fort ha gjort ettersom hun er slik som person. Jeg synes bare det er hyggelig. Hun synes det er utrolig kjekt at jeg skal ha barn og snakker ofte om hvor kjekt det blir med tette søskenbarn, ferieturer vi kan dra på sammen osv. Ofte blir det jo med praten når det kommer til en del av det man snakker om uansett. Synes det virker som hun bryr seg om deg og gleder seg til å ta del i den lilles liv, men det er fult lov å si ifra (på en hyggelig måte) når det blir for mye. Anonymkode: e90aa...f21
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå