Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et lite utbrudd fra meg. Jeg har jobbet  3 år på et sted og vi skifter på hvem som tar rapportering hver uke. Alt går stille og rolig stort sett hver uke, men de gangene kollega X skal gjøre jobben, er det alltid noe! Alltid! Det er alltid en systemfeil, noe hen ikke forstår eller ikke finner. Hen må alltid komme med indirekte beskyldninger som om noen har klusset med dokumentet, ikke lagt det der det skal være osv evt. at IT ansvarlig har ødelagt noe. Hen MÅ bry en av oss andre.

Ofte er det: "Åja, der fant jeg den" etter å ha beslaglagt tiden til 4 andre i tur og orden fra kl 7 på morgenen. 

Hun ringer, sender e-post og klager, klager og klager over " dårlige" rutiner, mangelfull dokumentasjon, mangelfull informasjon, feil opplysninger. Det er alltid noe å henge seg opp i.

Alt må inn med teskje. Grunnen til at vi andre gjør jobben i ro og fred, er fordi vi andre bare fikser det, tenker selv og skjønner. Er ikke ting helt a4( noe de aldri er) får hun nærmest panikk og det er jo hele tiden.

Hver gang hun har ansvar, må man i grunn avsette tid, for hun kommer til å kreve oppmerksomhet uansett. Hun er ikke ny, men har jobbet i snart 8 år på avdelingen og er spesialist

Flere med en litt needy kollega?

Anonymkode: 0109c...f64

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt ønsket om rutiner og orden i arbeidet. Å hele tiden måtte lete, spørre folk osv er veldig frustrerende. Det jeg ikke skjønner er at noen ikke har tatt tak i dette siden det virker å være et stort problem for alle. Om dama har jobbet der i 8 år og ingen (leder spesielt) har sett at sviktende rutiner er med på å forsinke arbeidet og gjøre noe med arbeidsmiljøet, er det flere som bør lastes enn din irriterende kollega. 

Enten får leder ordne opp rutinene, eller ta en prat med kollegaen og sette henne til en jobb hun klarer å utføre.

Anonymkode: 5e0d4...9d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner godt ønsket om rutiner og orden i arbeidet. Å hele tiden måtte lete, spørre folk osv er veldig frustrerende. Det jeg ikke skjønner er at noen ikke har tatt tak i dette siden det virker å være et stort problem for alle. Om dama har jobbet der i 8 år og ingen (leder spesielt) har sett at sviktende rutiner er med på å forsinke arbeidet og gjøre noe med arbeidsmiljøet, er det flere som bør lastes enn din irriterende kollega. 

Enten får leder ordne opp rutinene, eller ta en prat med kollegaen og sette henne til en jobb hun klarer å utføre.

Hvis det kun er en person som alltid må ha hjelp og involverer ørten andre personer hver gang fordi h*n mener det er lite rutiner og manglende dokumentasjon, så tyder det heller på at leder bør ta en samtale med henne. 

Sånne kolleger finner man dessverre mange steder. Det er alltid en eller noen personer som ikke greier å jobbe selvstendig. Og ja, det er faktisk ganske slitsomt i lengden å kontinuerlig måtte hjelpe samme person med det samme ti ganger uten at det går inn når man har sine egne arbeidsoppgaver også. 

Anonymkode: 27671...b09

AnonymBruker
Skrevet
På 3.6.2020 den 11.34, AnonymBruker skrev:

Hvis det kun er en person som alltid må ha hjelp og involverer ørten andre personer hver gang fordi h*n mener det er lite rutiner og manglende dokumentasjon, så tyder det heller på at leder bør ta en samtale med henne. 

Sånne kolleger finner man dessverre mange steder. Det er alltid en eller noen personer som ikke greier å jobbe selvstendig. Og ja, det er faktisk ganske slitsomt i lengden å kontinuerlig måtte hjelpe samme person med det samme ti ganger uten at det går inn når man har sine egne arbeidsoppgaver også. 

Jeg skriver også at det er et ledelsesproblem. Men her ser det også ut til at "sånn har vi alltid gjort det her" og "vi godtar at det er sånn og ingen gidder å gjøre noe med saken" er blitt en innarbeidet holdning. Slik er det mange steder. Man larr det skure og gå fordi det på ett eller annet vis har fungert, og at ingen gidder/tør å ta opp saken. Som igjen reflekterer ledelsen.

Men, jeg skjønner godt frustrasjonen over kollegaen, og derfor nevner jeg også at det kan være lurt å vurder om man skal sette henne til andre arbeidsoppgaver som hun kan klare å utføre. Saken er altså nødvendigvis ikke en enveis sak.

Skrevet

Jeg hadde en sånn kollega som var helt håpløs. Om ikke ting var lagt til rette for en spesifikk oppgave så utførte han ikke oppgaven.

Alle vi andre klarte det helt fint. Vi innhentet den informasjonen vi trengte, vi satte av tid og fikk gjennomført det vi skulle, vi tok initiativ til å gjøre ting innen fristen, så det ikke skulle bli kluss (enkelte oppgaver MÅTTE gjøres innen satte frister, ellers ble det et helvetes styr).

Ikke han her. Om ikke han fikk spesifikk beskjed om å gjøre noe innen en viss tidsfrist, og det spesifikt ble satt av tid i turnusen, så ble det ikke gjort. Han kunne vært litt fremsynt og BEDT OM å få satt av tid i turnusen til disse oppgavene, men det syntes han var noen andre sin jobb å passe på. Han var 55 år, kunne jobben ut og inn, og visste UTMERKET godt hvor viktige de ulike tidsfristene var, og hva som ble konsekvensen av å ikke overholde dem. Men ikke faen om han skulle strekke seg en cm for å gjøre arbeidshverdagen lettere for både ham selv og oss andre.  

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skriver også at det er et ledelsesproblem. Men her ser det også ut til at "sånn har vi alltid gjort det her" og "vi godtar at det er sånn og ingen gidder å gjøre noe med saken" er blitt en innarbeidet holdning. Slik er det mange steder. Man larr det skure og gå fordi det på ett eller annet vis har fungert, og at ingen gidder/tør å ta opp saken. Som igjen reflekterer ledelsen.

Men, jeg skjønner godt frustrasjonen over kollegaen, og derfor nevner jeg også at det kan være lurt å vurder om man skal sette henne til andre arbeidsoppgaver som hun kan klare å utføre. Saken er altså nødvendigvis ikke en enveis sak.

Som sagt, jeg kunne forstått det hvis det var flere personer som hadde akkurat samme utfordring, men når det kun er en eneste person som aldri greier noe uten hjelp, så tyder det mer på at det er denne ene personen som bør ha en prat med sjefen om det å kunne jobbe selvstendig. 

Relatert til det, så har man også viljen til å skrive ned rutiner/dokumentasjon osv. etter hvert som man lærer seg en ny jobb. Man kan ikke forvente at alt fra A-Å er tilrettelagt og dokumentert ned i hver minste detalj for hver oppgave man skal gjøre, man må også selv ta ansvar for å opparbeide seg evnen til å dokumentere og lære slik at man vet det til neste gang man møter samme type oppgave. Det er faktisk ikke så vanskelig å ta notater og skrive ned rutinebeskrivelser, fremgangsmåter osv. slik at man er mer forberedt til neste gang. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...