Gå til innhold

Invitert i bryllup av gammel skolevenninne, vi er nå studenter, ok med 500kr?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En gammel venninne fra Barneskolen har bedt meg i sitt bryllup. Vi har hatt litt sporadisk kontakt siden skolen. Vi er nå studenter og jeg planlegger å prøve å få til en reise til henne (hun bor på andre siden av landet, så jeg må ta to fly og buss for å komme dit), dette i seg selv er veldig kostbart for meg som student, men ønsker å glede henne da vi var bestevenner i mange år og hun håper jeg kan komme ettersom hun ikke ellers har så stort nettverk der hun bor nå. Hun og mannen ønsker seg bare penger i bryllupsgave. Er det ok å gi 500kr? Eller blir dette for lite? Er redd jeg økonomisk sett ikke kan gi mer ettersom det koster meg rundt 4000kr å komme meg dit tur/retur. 

Anonymkode: def57...3f3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt er det ok, du kommer deg jo dit og tilbake, for meg hadde det vært gave nok om en gammel venninne ville gjøre det for meg i mitt bryllup!

Men du, bedt i selve bryllupet middag og alt eller bare kaffegjest? Sjekk det ut, har lest noen historier her...

Anonymkode: 3ebdd...c3d

• Liker 24
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

500 kr er mer enn nok. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er det ok, du kommer deg jo dit og tilbake, for meg hadde det vært gave nok om en gammel venninne ville gjøre det for meg i mitt bryllup!

Men du, bedt i selve bryllupet middag og alt eller bare kaffegjest? Sjekk det ut, har lest noen historier her...

Anonymkode: 3ebdd...c3d

Middag og bryllupsfest står det. 

AnonymBruker
Skrevet

Å gå i bryllup til folk som kun ønsker seg pengegaver hadde jeg ikke brukt ressurser på. Men, 500 er mer enn nok om du velger å dra.

Anonymkode: 6ef31...c3c

• Liker 3
Skrevet

500kr er innafor 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å gå i bryllup til folk som kun ønsker seg pengegaver hadde jeg ikke brukt ressurser på. Men, 500 er mer enn nok om du velger å dra.

Hva skal det bety?

Anonymkode: fc597...d9c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva skal det bety?

Det betyr at jeg synes det er en uting. Hadde heller gitt gavekort eller noe på en opplevelse, og ikke en 500-lapp i hånden. For meg virker det som at folk da gifter seg bare for å få penger. Nei takk! 

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva hvis de har det meste? Unødvendig å ønske seg ting de ikke trenger...

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen fikk 200 av ei venninne som var student. Og da bodde hun så nære at hun kunne gå til bryllupet. Jeg satte pris på at hun kom og at hun ga det hun følte hun kunne gi. For min del hadde jeg ikke trengt gave heller, når man vet folk er i litt pressede situasjoner så bør man vise litt forståelse. Jeg ville jo bare ha de jeg er glad i på festen, det var det som var viktig :)

Anonymkode: bfc7d...e9f

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Tror det er normalt at relativt «unge» folk i midten/slutten av tjueårene ønsker seg penger. De skal jo etablere seg, kanskje bruke pengene på bryllupsreise, eller kjøpe seg selv det de trenger sammen. Istedenfor å få masse dall som blir stående i skap. Dessuten et det jo praktisk greit for meg som reiser dit ut på landet og kommer med 2 fly og buss at jeg slipper å tenke på å komme meg til et tilbords eller glassmagasinet for å finne en bryllupsgave 😊

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Tror det er normalt at relativt «unge» folk i midten/slutten av tjueårene ønsker seg penger. De skal jo etablere seg, kanskje bruke pengene på bryllupsreise, eller kjøpe seg selv det de trenger sammen. Istedenfor å få masse dall som blir stående i skap. Dessuten et det jo praktisk greit for meg som reiser dit ut på landet og kommer med 2 fly og buss at jeg slipper å tenke på å komme meg til et tilbords eller glassmagasinet for å finne en bryllupsgave 😊

Ja, det er mulig det er normalt i noen kretser? Jeg har vært i ganske mange bryllup og aldri opplevd det.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare slapp av, ts. 

Det er kun her inne på kg det er helt innafor å sette materialistiske ønsker til flere tusen kroner på en ønskeliste, men en 500-lapp er fy-fy

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Mye heller en 500-lapp og at du kommer enn noe dill til tusenvis av kroner. Som tidligere brud vil jeg si at det aller viktigste var bidrag til en fin fest (altså oppmøte).

Anonymkode: 67343...64e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Mrs Robinson skrev:

Bare slapp av, ts. 

Det er kun her inne på kg det er helt innafor å sette materialistiske ønsker til flere tusen kroner på en ønskeliste, men en 500-lapp er fy-fy

Jeg synes ikke det er noe bedre heller, men penger i ren form er liksom bare.. 😬

Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke det er noe bedre heller, men penger i ren form er liksom bare.. 😬

Fordi..?

Det er da helt normale gaver i andre sosiale sammenkomster (bursdag, konfirmasjon og dåp feks). 

Det er da mye bedre at et par som har alt, får penger til å bruke på noe de vil ha, enn å måtte stappe alt av skuffer og skap fullt av vaser, bestikk, sausenebb og lysestaker dom aldri blir brukt. 

Vi ønsket oss penger til noe spesifikt, og hadde normal ønskeliste i tillegg dersom noen ville gi det. Fikk tilbakemeldinger på at mange foretrakk å gi penger foran å risikere å kjøpe dobbelt opp av alskens vaser og bestikk. Og det gjenspeilet seg i gavene også - totalt sett et 5-sifret beløp + noen materialistiske gaver ble gitt. 

Om noen furter for at vi ønsket oss begge deler, er strengt talt ikke mitt problem 😛 man gir det man ønsker 

Endret av Mrs Robinson
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr at jeg synes det er en uting. Hadde heller gitt gavekort eller noe på en opplevelse, og ikke en 500-lapp i hånden. For meg virker det som at folk da gifter seg bare for å få penger. Nei takk! 

Er gavekort er jo penger. Dessuten gir man ikke kontant. 
Pengegave betyr at paret kan spare til noe de trenger. Det er da bedre det enn at de absolutt på liv og død skal bli tvunget til å ønske eg champagneglass og kaffekopper. Kusinen min hadde en liste over ting, men ønsker også donasjon til bryllupsreise. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde to venninner som bor på andre siden av landet i mitt bryllup, de ga ikke gave. Jeg reagerte ikke på det, det viktigste for meg var at de kom og var med på dagen. Er klart det er dyrt med reise og gjerne opphold og mat utenom, folk flest har jo forståelse for at det er nok for en student. 

Anonymkode: b6875...0ac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Mrs Robinson skrev:

Fordi..?

Det er da helt normale gaver i andre sosiale sammenkomster (bursdag, konfirmasjon og dåp feks). 

Det er da mye bedre at et par som har alt, får penger til å bruke på noe de vil ha, enn å måtte stappe alt av skuffer og skap fullt av vaser, bestikk, sausenebb og lysestaker dom aldri blir brukt. 

Vi ønsket oss penger til noe spesifikt, og hadde normal ønskeliste i tillegg dersom noen ville gi det. Fikk tilbakemeldinger på at mange foretrakk å gi penger foran å risikere å kjøpe dobbelt opp av alskens vaser og bestikk. Og det gjenspeilet seg i gavene også - totalt sett et 5-sifret beløp + noen materialistiske gaver ble gitt. 

Om noen furter for at vi ønsket oss begge deler, er strengt talt ikke mitt problem 😛 man gir det man ønsker 

Det er jo innafor, å ha ønskeliste og i tillegg si man også ønsker penger.

søskenbarnet mitt inviterte alle søskenbarna til kaffe. Sendte melding til forloveden å spurte hva de ønsker seg. Hun svarte penger til bryllupsreise. Så jeg svarte! Åå så koselig, hvor skal dere? Svaret var: sola hvor mye penger vi inn i bryllupet😦

vurderte å bli hjemme fordi jeg synes det var så frekt. Men mamma sa vi måtte gå.

så jeg og søsknene mine ga 2000kr i kronestykker. 

Anonymkode: 8e1ef...dc6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo innafor, å ha ønskeliste og i tillegg si man også ønsker penger.

søskenbarnet mitt inviterte alle søskenbarna til kaffe. Sendte melding til forloveden å spurte hva de ønsker seg. Hun svarte penger til bryllupsreise. Så jeg svarte! Åå så koselig, hvor skal dere? Svaret var: sola hvor mye penger vi inn i bryllupet😦

vurderte å bli hjemme fordi jeg synes det var så frekt. Men mamma sa vi måtte gå.

så jeg og søsknene mine ga 2000kr i kronestykker. 

Det er snart 3 år siden, og de har enda ikke vært noen plass! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...