AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #1 Skrevet 3. juni 2020 Til dere som er langtidsprøvere. Hvordan klarer dere å holde motet oppe? Føler meg skikkelig lei og trist ettter 15 mnd prøving... Det første prøveåret gikk ok, men nå er det vanskelig å tenke positivt. Ble jo gravid to ganger, men begge endte i SA. Vi har fortsatt ikke krav til utredning: "bare" to SA, og bare 6 mnd uten graviditet etter den siste. Er 31 år. Fastlegen sier at det er bare uflaks, "lykke til med videre forsøk". Uff. Vurderer å gå privat etter sommerferie. Trenger rett og slett noen støttende ord... Anonymkode: f504f...757
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #2 Skrevet 3. juni 2020 Skjønner at det er veldig tungt. Forhåpentligvis er det deres tur snart. Her tok det 37 PP før spiren satt til tross for at ingenting var galt med oss. På slutten hadde jeg egentlig bare tenkt at vi ikke vil få det til uten hjelp. Hver måned hadde vi sex rundt EL, og mot mens så ble jeg mindre og mindre ivrig for å teste da jeg heller ventet på mens siden den var regelmessig. Plutselig i november kom ikke mens, og jeg fikk positiv test. Ble veldig overrasket, men akkurat denne mnd så hadde vi sex rundt 8-9 dager på rad på kvelden og spermen lå inni meg til dagen etter. Aner ikke om det var tilfeldig, men jeg har aldri blitt gravid før de 3 årene vi har prøvd. Heller ikke de 6 årene på p-piller til tross for at jeg slurvet litt med de 😊 Etter utredning så ble det litt enklere for da visste vi om det var noe galt eller ikke, og tok det derfra. Men samtidig veldig håpløst å ikke få det til på så lang tid. Ville tatt det privat heller for å slippe ventetiden (hvis man har råd til det). Lykke til med prøvingen, og håper det er deres tur snart 😊 Anonymkode: 5abb4...2c1
Trine bb Skrevet 3. juni 2020 #3 Skrevet 3. juni 2020 jeg gikk til en privat lege denne mnd og fink klomifen. Første dag i siste mens var 13. Eggløsning den 24, sjekket den 26 at egget var sluppet. jeg håper denne mnd. Har hørt at klomifen har hjulpet mange så kanskje det hjelper deg også. Er i dag 10 dpo og har fått to positive tester men strekene er svake så tør ikke håpe for mye.
Amatariel Skrevet 3. juni 2020 #4 Skrevet 3. juni 2020 Hvis dere har forsøkt 15 måneder så forstår jeg ikke hvorfor ikke fastlegen har henvist deg til hjelp videre? Man teller jo måneder tilsammen, og hvis det har gått mer enn 1 år siden dere startet å prøve og du i dag ikke er gravid, så ville jeg krevd en henvisning. Eller bytt fastlege! Om ikke noe av dette går ville jeg ha kontaktet gynekolog privat. Andre gang jeg var prøver var det utenkelig å vente et helt år, så jeg kontaktet selv gynekolog etter 4 måneder. Nå har jeg nettopp startet ny prøverunde og allerede pp1 dro jeg til Medicus. Det er fryktelig kjedelig med ventetid, og hvis man kan gjøre noe selv for fremgang så sier jeg 'go for it'. Du kan tydeligvis bli gravid, så det er veldig liten odds for at det skulle være noe galt egentlig. Det tar bare litt tid. Jeg ble også fortalt at det var uflaks at jeg mistet... hadde tre aborter på et drøyt år. Ingenting galt med meg. Noen får bare mer enn andre i livet... Ellers kan jeg anbefale å være aktiv her inne. Skravle, opprette dagbok, henge med likesinnede, få erfaringer osv. Vi blir en fin gjeng der mange er i samme båt - det hjelper alltid 1
Eugenniee Skrevet 3. juni 2020 #5 Skrevet 3. juni 2020 17 minutter siden, Amatariel said: Hvis dere har forsøkt 15 måneder så forstår jeg ikke hvorfor ikke fastlegen har henvist deg til hjelp videre? Man teller jo måneder tilsammen, og hvis det har gått mer enn 1 år siden dere startet å prøve og du i dag ikke er gravid, så ville jeg krevd en henvisning. Eller bytt fastlege! Om ikke noe av dette går ville jeg ha kontaktet gynekolog privat. Andre gang jeg var prøver var det utenkelig å vente et helt år, så jeg kontaktet selv gynekolog etter 4 måneder. Nå har jeg nettopp startet ny prøverunde og allerede pp1 dro jeg til Medicus. Det er fryktelig kjedelig med ventetid, og hvis man kan gjøre noe selv for fremgang så sier jeg 'go for it'. Du kan tydeligvis bli gravid, så det er veldig liten odds for at det skulle være noe galt egentlig. Det tar bare litt tid. Jeg ble også fortalt at det var uflaks at jeg mistet... hadde tre aborter på et drøyt år. Ingenting galt med meg. Noen får bare mer enn andre i livet... Ellers kan jeg anbefale å være aktiv her inne. Skravle, opprette dagbok, henge med likesinnede, få erfaringer osv. Vi blir en fin gjeng der mange er i samme båt - det hjelper alltid Takk for svar! Så synd at du hadde tre aborter, det er innmari tøff... Fikk beskjed at det må være ett år uten oppnådd graviditet, men jeg oppnådde jo graviditet to ganger. Skal dra til en privat gynekolog etter sommerferie, ja, blir gal av å "bare slappe av og vente". Både jeg og mannen føler oss litt alene i dette. Det hjelpe masse å snakke med noen som er i samme båt, ja 🙂
Amatariel Skrevet 3. juni 2020 #6 Skrevet 3. juni 2020 2 minutter siden, Eugenniee skrev: Fikk beskjed at det må være ett år uten oppnådd graviditet, men jeg oppnådde jo graviditet to ganger. Skal dra til en privat gynekolog etter sommerferie, ja, blir gal av å "bare slappe av og vente". Ja det vil jeg i høyeste grad anbefale. Jeg har vært prøver mange ganger, og involvert i flere gynekologer oppover årene og aldri hørt noen si det før. Derimot har jeg ofte hørt om fastleger som finner på mye rart. Hadde jeg vært deg hadde jeg gått inn på Medicus sine nettsider og skrevet i kontaktskjemaet der (om du ikke bor langt unna en). Min erfaring er at man blir såå godt tatt i mot, ivaretatt og blir forstått. De er raske også, så om det er noe du ønsker vil jeg nok tro at du får en første sjekk, tatt blodprøver før sommerferien. Masse lykke til!
Eugenniee Skrevet 3. juni 2020 #7 Skrevet 3. juni 2020 4 minutter siden, Amatariel said: Ja det vil jeg i høyeste grad anbefale. Jeg har vært prøver mange ganger, og involvert i flere gynekologer oppover årene og aldri hørt noen si det før. Derimot har jeg ofte hørt om fastleger som finner på mye rart. Hadde jeg vært deg hadde jeg gått inn på Medicus sine nettsider og skrevet i kontaktskjemaet der (om du ikke bor langt unna en). Min erfaring er at man blir såå godt tatt i mot, ivaretatt og blir forstått. De er raske også, så om det er noe du ønsker vil jeg nok tro at du får en første sjekk, tatt blodprøver før sommerferien. Masse lykke til! Så bra å høre at du har positive erfaringer av Medicus, vi vurderer å kontakte dem 😊 Takk!
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #8 Skrevet 22. juni 2020 Vi har prøvd i over 1 år, og bestemte oss for å kontakte fastlege forrige uke. Fikk direkte henvisning til Medicus, og skal inn allerede neste uke. Synes det er direkte sløvt at fastlege ikke har henvist dere.. Ta en telefon til Medicus, så plutselig har dere svar før sommerferien kicker inn😊 Masse lykke til🤞🏼 Anonymkode: ee78e...e19
Eugenniee Skrevet 22. juni 2020 #9 Skrevet 22. juni 2020 55 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har prøvd i over 1 år, og bestemte oss for å kontakte fastlege forrige uke. Fikk direkte henvisning til Medicus, og skal inn allerede neste uke. Synes det er direkte sløvt at fastlege ikke har henvist dere.. Ta en telefon til Medicus, så plutselig har dere svar før sommerferien kicker inn😊 Masse lykke til🤞🏼 Anonymkode: ee78e...e19 Det er jo kjempefort! Så bra at dere ikke måtte vente lenge til timen. Vi ringte Medicus også. Fikk svar at først må de ta en blodprøve fra meg, første dagene i syklusen. Var overrasket at de har ganske lang ventetid akkurat nå: ringte 10 juni, første ledige timen var 23 juni 😬 Men mannen fikk timen for sædprøven, den kan heldigvis tas når som helst. Skuffet at det blir mer og mer venting: vente til mensen for å ta en blodprøve, vente etter at de åpner igjen etter sommerferien...Da blir jeg allerede i den andre halvdelen av syklusen, så må vente til mensen igjen for å ta ul i follikulærfasen. Det er tungt(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå