AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #1 Skrevet 3. juni 2020 Jenta vår på snart 10 år har bare en venn på skolen. Sier hun ikke vil bli kjent med nye. Det flyttet en ny jente til skolen nettop. Jenta vår dro bort til henne allerede før skolen hadde startet (dette var mens det enda var hjemmeundervisning), og de lekte sammen i to dager. Så begynte skolen igjen, og nå leker de ikke sammen mer fordi noen andre jenter «tok henne», sier jenta vår. Virker som hun ikke vil leke når det er flere sammen rett og slett. Tidligere lekte hun med flere. Det bor 2-3 klassevenner i gata her men de vil hun aldri dra på besøk hos. Det er kun denne ene venninnen som er bra nok. Og hun venninnen vil aldri dra til noen eller være utendørs, men må alltid ha besøk hjemme hos seg om de skal leke sammen. Jeg er litt bekymret for fremtiden. Enn om hun blir ensom og ikke har noen venner igjen. Prøver å spørre men hun sier det ikke et noen spesiell grunn til at hun ikke leker med flere. Hun sier det er nok å ha bare en venn. Jeg var mye alene når jeg var ung. Har nesten ingen nære venner nå heller, men mest bekjente og andre venner. Men jeg ønsker ikke at hun skal ende opp som meg. Jeg hadde 1 venn, som slet med sitt og var mye borte fra skolen. Som førte til at jeg var mye alene på skolen. Jeg lekte med noen andre i blant, men de var flaue av å være sammen med meg, og jeg ble sett på som den rare og stille jenta. Har snakket med skolen om dette men de vet ikke helt hva de skal gjøre. Det skjer liksom ingenting. Flere i samme situasjon? Anonymkode: 9cb61...6e2
Mrs Robinson Skrevet 3. juni 2020 #2 Skrevet 3. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var mye alene når jeg var ung. Har nesten ingen nære venner nå heller, men mest bekjente og andre venner. Men jeg ønsker ikke at hun skal ende opp som meg. Jeg hadde 1 venn, som slet med sitt og var mye borte fra skolen. Som førte til at jeg var mye alene på skolen. Jeg lekte med noen andre i blant, men de var flaue av å være sammen med meg, og jeg ble sett på som den rare og stille jenta. Har snakket med skolen om dette men de vet ikke helt hva de skal gjøre. Det skjer liksom ingenting. Jeg tenker du ikke skal projisere dine følelser og tanker over på henne. Hun virker da fornøyd med 1 venn? 8
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #3 Skrevet 3. juni 2020 1 minutt siden, Mrs Robinson skrev: Jeg tenker du ikke skal projisere dine følelser og tanker over på henne. Hun virker da fornøyd med 1 venn? Jo, men hun kommer til å bli ensom senere? Ikke i stand til å sosialisere seg med flere samtidig og få nye venner. Er redd for det. Anonymkode: 9cb61...6e2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #4 Skrevet 3. juni 2020 Det er ikke alle som trenger titalls venner. Anonymkode: 74cbd...810
Mrs Robinson Skrevet 3. juni 2020 #5 Skrevet 3. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jo, men hun kommer til å bli ensom senere? Ikke i stand til å sosialisere seg med flere samtidig og få nye venner. Er redd for det. Anonymkode: 9cb61...6e2 Hvorfor skulle hun bli det?
Forundret.. Skrevet 3. juni 2020 #6 Skrevet 3. juni 2020 Jeg ville ha pratet med venninnen sine foreldre og spurt dem om hva dere som voksne kan gjøre for at de to er mer med andre, det fordi at hvis en av dem er syk, reiser bort eller lignende så blir utomatisk den andre alene. Dere kan kanskje finne på noe som inkluderer alle jentene i klassen, ungene i gata eller noe sånt. 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #7 Skrevet 3. juni 2020 La henne finne litt ut av dette på egenhånd. Hvis hun er fornøyd, så får det vel være greit. Jeg er voksen nå, men hadde få venner da jeg var yngre. En del overfladiske venner på ungdomsskolen, bare. I dag har jeg kontakt med rundt 5 stk fast, og jeg syns det holder i massevis. Noen trives godt med få venner. Det viktigste er at man har i hvert fall noen få faste venner. Og de trenger ikke nødvendigvis være barndomsvenner heller. Mine beste venner ble jeg kjent med på folkehøgskole og høgskole. En av de ble jeg kjent med da jeg tok videreutdanning i en alder av 28👍. Har bare kontakt med ei fra barneskolen, men hun begynte i 5. , og vi gikk ikke på samme klassetrinn en gang. Anonymkode: ffe71...e95
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #8 Skrevet 3. juni 2020 Jeg tenker at jenta er sånn som meg. Jeg sliter med å forholde meg til flere personer samtidig, synes det er lettere med bare en eller to. Føler meg ofte «overkjørt» i større grupper, at ingen hører på hva jeg sier eller legger merke til meg. Anonymkode: 50499...5ff 3
Bonitapia Skrevet 3. juni 2020 #9 Skrevet 3. juni 2020 Som å lese om egen 10 åring dette. Mitt råd er å foreslå invitasjoner til aktiviteter de kan gjøre sammen. F. eks har vi tenkt å ha pizza og spillkveld 1 gang i måneden, da har hun invitert de hun hadde lyst å invitere. En gang var de 2, en annen 3. Hun styrte invitasjonen. (jeg hjalp første gangen med å invitere, sendte sms til foreldrene) Nå i pinsen hadde vi badeparty. Jeg satte bare frem vannspreder og diverse uteleker, og serverte litt brødmat og is. Nå kjøpte jeg gatekritt og teip i går hun hadde lyst å bruke etter skolen i dag og da foreslo jeg at hun spurte om ei ville bli med på dette når hun var på skolen. Føler hun ikke "kommer på" å avtale leketreff, så ved å få litt tips slik håper jeg å få mer gang på det. Håper dette var litt til hjelp 😊 Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #10 Skrevet 3. juni 2020 Hva sier de på skolen da? Virker hun å trives med den sosiale situasjonen der? Er hun ensom? Holdes hun utenfor? Det kan godt være at hun best mestrer et annet barn av gangen, og at hun ikke har et stort sosialt behov. Men jeg ville vært på vakt likevel, i tilfelle hun faktisk sliter, men ikke klarer å snakke om det. Ofte er det jo enklere å si at det er et valg, enn å si at man ikke får innpass hos de andre. Bonitapia har gode tips, men sjekk med datteren din, så du ikke trakker over hennes grenser der, enten fordi hun faktisk ikke vil være med andre, eller fordi noe er stygg med henne. Anonymkode: c7d1c...2a3 1
Lykkeligliten Skrevet 3. juni 2020 #11 Skrevet 3. juni 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jenta vår på snart 10 år har bare en venn på skolen. Sier hun ikke vil bli kjent med nye. Det flyttet en ny jente til skolen nettop. Jenta vår dro bort til henne allerede før skolen hadde startet (dette var mens det enda var hjemmeundervisning), og de lekte sammen i to dager. Så begynte skolen igjen, og nå leker de ikke sammen mer fordi noen andre jenter «tok henne», sier jenta vår. Virker som hun ikke vil leke når det er flere sammen rett og slett. Tidligere lekte hun med flere. Det bor 2-3 klassevenner i gata her men de vil hun aldri dra på besøk hos. Det er kun denne ene venninnen som er bra nok. Og hun venninnen vil aldri dra til noen eller være utendørs, men må alltid ha besøk hjemme hos seg om de skal leke sammen. Jeg er litt bekymret for fremtiden. Enn om hun blir ensom og ikke har noen venner igjen. Prøver å spørre men hun sier det ikke et noen spesiell grunn til at hun ikke leker med flere. Hun sier det er nok å ha bare en venn. Jeg var mye alene når jeg var ung. Har nesten ingen nære venner nå heller, men mest bekjente og andre venner. Men jeg ønsker ikke at hun skal ende opp som meg. Jeg hadde 1 venn, som slet med sitt og var mye borte fra skolen. Som førte til at jeg var mye alene på skolen. Jeg lekte med noen andre i blant, men de var flaue av å være sammen med meg, og jeg ble sett på som den rare og stille jenta. Har snakket med skolen om dette men de vet ikke helt hva de skal gjøre. Det skjer liksom ingenting. Flere i samme situasjon? Anonymkode: 9cb61...6e2 Hva med å prøve å kontakte noen foreldre på privaten å få til noen playdates med barna?😊 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #12 Skrevet 3. juni 2020 Jeg var slik som barn:) Hadde en bestevenninne og vi holdt oss for oss selv. Jeg var lykkelig med det! Ble gradvis mer sosial og på videregående hadde jeg en større vennegjeng. Ikke bekymre deg:) Jeg har nå en datter som leker med forskjellige hver dag på skolen omtrent. Og jeg bekymrer meg for at hun ikke har noen bestevenner😅 Så vi blander våre egne preferanser og følelser inn her tror jeg! Anonymkode: be6bd...a11
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #13 Skrevet 3. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg var slik som barn:) Hadde en bestevenninne og vi holdt oss for oss selv. Jeg var lykkelig med det! Ble gradvis mer sosial og på videregående hadde jeg en større vennegjeng. Ikke bekymre deg:) Jeg har nå en datter som leker med forskjellige hver dag på skolen omtrent. Og jeg bekymrer meg for at hun ikke har noen bestevenner😅 Så vi blander våre egne preferanser og følelser inn her tror jeg! Anonymkode: be6bd...a11 Samme her, jeg hadde én bestevenninne lenge, og var aldri sammen med andre enn henne. For mitt vedkommende varte den fasen til jeg var tolv, og da «løsnet» det sosiale. Før det hadde jeg vært mer enn lykkelig med denne ene venninnen, synes det ble pes med flere. Og plutselig så var det bare kjekt at vi var flere! Heldigvis la ikke mine foreldre seg opp i at jeg bare hadde én venninne i mange år, og prøvde aldri å «fikse» på det. Det var jo ikke noe å fikse! Nå, som jeg er godt voksen, har jeg flere gode venninner enn de fleste, og har fått mange nye selv de siste årene. Anonymkode: 3a88a...513
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #14 Skrevet 3. juni 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo, men hun kommer til å bli ensom senere? Ikke i stand til å sosialisere seg med flere samtidig og få nye venner. Er redd for det. Anonymkode: 9cb61...6e2 Jeg er enig med deg i at dette kan bli et problem for henne etter hvert. Veldig bra om du kan forsøke å stimulere henne til å omgås flere folk. Nå virker det jo også som hun er interessert i det da, i og med at hun opprinnelig var interessert i å leke med denne nyinnflyttede jenta. Du må bare for all del unngå at datteren din oppfatter at du kritiserer henne eller ikke er fornøyd med henne som hun er. Stimuleringen må skje i det skjulte. Jeg knyttet meg selv tett til én bestevenninne som barn. Det fungerte dårlig da hun plutselig en gang fikk øynene opp for noen andre, og jeg sto igjen alene. Anonymkode: 85975...8c3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #15 Skrevet 3. juni 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: La henne finne litt ut av dette på egenhånd. Hvis hun er fornøyd, så får det vel være greit. Jeg er voksen nå, men hadde få venner da jeg var yngre. En del overfladiske venner på ungdomsskolen, bare. I dag har jeg kontakt med rundt 5 stk fast, og jeg syns det holder i massevis. Noen trives godt med få venner. Det viktigste er at man har i hvert fall noen få faste venner. Og de trenger ikke nødvendigvis være barndomsvenner heller. Mine beste venner ble jeg kjent med på folkehøgskole og høgskole. En av de ble jeg kjent med da jeg tok videreutdanning i en alder av 28👍. Har bare kontakt med ei fra barneskolen, men hun begynte i 5. , og vi gikk ikke på samme klassetrinn en gang. Anonymkode: ffe71...e95 En del av nettverket sitt dannes ofte når en er ung og kan påvirke voksenlivet med få venner og lite sosialt liv. Når du beskriver antall venner du har og har hatt høres det ut som det som er normalt for de fleste. Jeg har egentlig ingen venner fra min oppvekst. Har såvidt kontakt med 1. Grunnen til dette er at jeg kun brukte tid på 1 - 2 venner i ungdommen og derfor utvidet jeg ikke nettverket mitt. De to jeg var venn med er ikke gode venner i voksen alder. Ellers så består nettverket mitt nå av familie og samboers familie. Føles sårt iblant å ikke ha skikkelige gode venninner. Jeg forstår bekymringen til TS, men jeg håper og tror at dette løser seg etterhvert. Gode råd i tråden her. Anonymkode: ec5eb...ce1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #16 Skrevet 3. juni 2020 40 minutter siden, AnonymBruker said: En del av nettverket sitt dannes ofte når en er ung og kan påvirke voksenlivet med få venner og lite sosialt liv. Når du beskriver antall venner du har og har hatt høres det ut som det som er normalt for de fleste. Jeg har egentlig ingen venner fra min oppvekst. Har såvidt kontakt med 1. Grunnen til dette er at jeg kun brukte tid på 1 - 2 venner i ungdommen og derfor utvidet jeg ikke nettverket mitt. De to jeg var venn med er ikke gode venner i voksen alder. Ellers så består nettverket mitt nå av familie og samboers familie. Føles sårt iblant å ikke ha skikkelige gode venninner. Jeg forstår bekymringen til TS, men jeg håper og tror at dette løser seg etterhvert. Gode råd i tråden her. Anonymkode: ec5eb...ce1 Tenker at det er viktig å være på litt ulike arenaer, hvis man vil ha fler venner. Jeg gikk på to forskjellige vgs, folkehøgskole, og studert på to forskjellige skoler. Jeg har en god venn fra barneskolen, en fra vgs, en fra folkehøgskolen, en fra første høgskolen jeg gikk på, og en fra da jeg studerte på den andre høgskolen. Hadde jeg ikke fartet så mye rundt, hadde jeg nok bare hatt to venner i dag. Har også noen jeg ønsker å pleie vennskapet videre med, som jeg møtte via hobby for ikke så lenge siden. Det virker som om de også er interessert i at dette skal vare. Kan være et tips for TS også, om hun ønsker å se om dattera kan klare å få flere venner. Bli med på en fritidsaktivitet eller noe. Anonymkode: ffe71...e95
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå