Gå til innhold

Hudpleiere: Får man rynker av litt sol også?overskyet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hører ofte folk si at sola forårsaker de fleste rynker hos mennesker.

Synes ikke det er noe galt med naturlige rynker, men de fleste ønsker vel ikke se ut som de har solødelagt hud når det ikke er nødvendig å få det engang...

Så lurer på om all soleksponering forårsaker rynker, eller om det bare er når man blir solbrent og er for lenge ute i sola?

Anonymkode: 00b61...957

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man får rynker av å eldes..

Anonymkode: e70ff...ba0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke hudpleier, men i alle år siden 90-tallet har jeg lest at solkrem må påføres, også på overskyede dager,  for å unngå solskader.

Uv-strålingen kan være sterk selv om det ikke er klarvær.

Anonymkode: 60e82...1d9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må legge til, jeg skriver 90-tallet,  fordi solbeskyttelse på 80-tallet betød enten spenol eller sololje uten faktor.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får rynker av å eldes..

Anonymkode: e70ff...ba0

Nja, ikke så drastiske som folk som tar solarium får.

De fleste får litt fine linjer med alderen, ikke dype rynker som mange solskadede får.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg må legge til, jeg skriver 90-tallet,  fordi solbeskyttelse på 80-tallet betød enten spenol eller sololje uten faktor.

What? HVem trodde at Spenol hadde SPF selv på 90tallet? 😅

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det ser ut til å være bred enighet om at såkalt fotoaldring, som skyldes at særlig UVA-stråler trenger ned i lærhuden (dermis) og skader bindevevet, er den faktoren som har størst betydning for utvikling av rynker i ansiktet. UVA-stråler trenger gjennom både skydekke og vindusruter.

Endret av Roci
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er hudpleier. 

Det er overdreven sol/solarium og solskade som spesifikt gir rynker. Hvis man smører jeg med solkrem(gjerne høy faktor uten parfyme) så skal det være bra nok. Huden må også ha litt D-vitamin vetdu. Ikke blokke sola helt ute!:) 

Anonymkode: 77230...faa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er hudpleier. 

Det er overdreven sol/solarium og solskade som spesifikt gir rynker. Hvis man smører jeg med solkrem(gjerne høy faktor uten parfyme) så skal det være bra nok. Huden må også ha litt D-vitamin vetdu. Ikke blokke sola helt ute!:) 

Hva legger du i solskade når du skriver "overdreven sol/solarium og solskade"?

Anonymkode: 6b2af...dc7

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva legger du i solskade når du skriver "overdreven sol/solarium og solskade"?

Hvis man stadig vekk blir solbrent. Sole seg uten solkrem er som å be om å få flere rynker. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man stadig vekk blir solbrent. Sole seg uten solkrem er som å be om å få flere rynker. 

Så det er greit f.eks 10 minutter uten solbeskyttelse hver dag, så lenge en ikke blir brnt?

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så det er greit f.eks 10 minutter uten solbeskyttelse hver dag, så lenge en ikke blir brnt?

Kommer helt an på UV-indeksen. 

Er det 6 eller mer burde du ikke tilbringe tid i solen uten solkrem. 

https://www.yr.no/uv-varsel/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke bruke solbeskyttelse? Du får en mye jevnere brunfarge. Fort for å bli rødprikkete i huden uten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man burde bruke solkrem hele året hver dag, uavhengi om sola er "fremme" eller ikke, UVA stråling er det uansett som er det overskyet. De fleste er skyld i store deler av sine egne rynker pga dårlig solbeskyttelse, bedre å være bleikere og heller bruke selvbruning, enn å ha stygge rynker og større risk for kreft!

Anonymkode: a9fb3...fe4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke bruke solbeskyttelse? Du får en mye jevnere brunfarge. Fort for å bli rødprikkete i huden uten. 

10 minutt i solen uten SPF dekker dagsbehovet for vitamin D :) 

Anonymkode: 944a5...042

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man burde bruke solkrem hele året hver dag, uavhengi om sola er "fremme" eller ikke, UVA stråling er det uansett som er det overskyet. De fleste er skyld i store deler av sine egne rynker pga dårlig solbeskyttelse, bedre å være bleikere og heller bruke selvbruning, enn å ha stygge rynker og større risk for kreft!

Skylle ønske jeg viste det før jeg var 34😔

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skylle ønske jeg viste det før jeg var 34😔

Aldri for sent å starte å beskytte huden sin, alt hjelper! 😄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt dette med å bruke solfaktor året rundt for å forebygge rynker, for det er vel slik at virkningen går over etter et par timer, sånn at man må smøre seg annenhver time hele dagen for at det skal være noen vits? Selv bruker jeg dagkrem med solfaktor hver dag, men regner med at det ikke har stort å si, spesielt i hele den tiden med hjemmekontor, hvor jeg som regel ikke har gått ut før etter flere timer etter at jeg har smurt meg inn.

NB, jeg snakker ikke om det å beskytte seg i sola for ikke å bli solbrent, for det er noe helt annet, og det regner jeg med at de aller fleste passer på.

Anonymkode: 12a6c...f51

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 3.6.2020 den 9.29, AnonymBruker skrev:

Neida. Jeg var i Hellas sommeren 1982, og da brukte vi solfaktor. Riktignok var faktor 6 sett på som svært høy beskyttelse, men solkrem med faktor var slett ikke uvanlig på 80-tallet, altså.

Anonymkode: 12a6c...f51

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste et sted at det ble anbefalt å smøre seg med solkrem selv når man bare skal være inne foran pc-en, fordi pc-en gir fra seg stråling som gir deg rynker. Stemmer det, og?

Anonymkode: 44c41...6ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...