Gå til innhold

Kuttet brødmengden kraftig - for mye melk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har tidligere spist brød til både frokost, lunsj og kvelds, ja til og med som mellommåltid. Har nå lagt om kostholdet og spiser kun brød til kvelds. De øvrige måltidene består av mye melk i form av frokostblandinger, yoghurt, havregrøt med melk og diverse hjemmelagde pannekaker og kjøleskapsgrøt. Har jeg feilet helt? Det hender selvsagt at jeg spiser andre ting som egg og knekkebrød med div pålegg, men det er stort sett melk i alle måltider nå. Det skal sies at jeg bruker ekstra lettmelk og har ingen allergener. 

Anonymkode: 6ffb6...c2f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For å svare på om du feiler må vi nesten vite hva målet ditt er...

Anonymkode: 678a9...b14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke problemet. Du har ikke allergier.

Skal du ned i vekt? 

Du kan fint lage havregryn uten melk hvis du vil la vær, men jeg sliter med å forstå hva som egentlig er problemet ditt :)

Anonymkode: 5efb3...9b5

Skrevet

Hva er poenget ditt, TS?

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Poenget er om det er bra/sunt å bruke så mye melkeprodukter fremfor brød. Altså om kostholdet egentlig er like gjensidig som før, bare at jeg har erstattet brød med melk.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Poenget er om det er bra/sunt å bruke så mye melkeprodukter fremfor brød. Altså om kostholdet egentlig er like gjensidig som før, bare at jeg har erstattet brød med melk.

Du bruker jo fortsatt mye av det samme som er i brød da, i frokostblandinger og pannekaker osv. Grovt brød er jo ikke noe mer usunt enn dette, tvert i mot er vanlige pannekaker mye mer usunt. Melka trenger du nok ikke bekymre deg så mye for, men det er mye kalorier i melk, så det kan jo hende et måltid blir veldig kaloririkt. Det betyr ikke at man skal kutte ut melk fordi det også inneholder mye protein blant annet, men at man kan kanskje kutte litt ned på mengden når man går ned i vekt. 

Anonymkode: db8ba...7c0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er målet kutte ned på kh eller bare brød i seg selv? Foreslår da feks omeletter, salat, havregrøt eller pannekaker uten mel (kan lages på kokosmelk). 

Anonymkode: 25c7d...b72

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er målet kutte ned på kh eller bare brød i seg selv? Foreslår da feks omeletter, salat, havregrøt eller pannekaker uten mel (kan lages på kokosmelk). 

I mine øyne er ikke mye melkeprodukter sunt det heller. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har tidligere spist brød til både frokost, lunsj og kvelds, ja til og med som mellommåltid. Har nå lagt om kostholdet og spiser kun brød til kvelds. De øvrige måltidene består av mye melk i form av frokostblandinger, yoghurt, havregrøt med melk og diverse hjemmelagde pannekaker og kjøleskapsgrøt. Har jeg feilet helt? Det hender selvsagt at jeg spiser andre ting som egg og knekkebrød med div pålegg, men det er stort sett melk i alle måltider nå. Det skal sies at jeg bruker ekstra lettmelk og har ingen allergener. 

Tja. Det er et poeng i seg selv å spise mest mulig variert innen den ekstremt snevre variasjonen i tilgang vi moderne mennesker har. Så da tenker jeg at du «optimalt» sett bør spise melk til det samme mengde måltid som du nå begrenser korn til: ett. La oss si du spiser korn til ett måltid. Fisk og grønnsaker til ett. Egg og grønnsaker til det tredje. Melk og frukt til det fjerde. Da har du variert. Så kan du kaste inn litt kjøtt når du får lyst å fråtse litt.

Anonymkode: 75fbc...bc2

AnonymBruker
Skrevet

Må du spise så voldsomt mange måltider da? Måltidene høres lite mettende ut hvis du trenger frokost, lunsj, middag, kvelds PLUSS mellommåltider.

Anonymkode: efcdd...0ff

AnonymBruker
Skrevet
På 3.6.2020 den 12.08, AnonymBruker skrev:

Hvor er frukt og grønnsaker? og fisk?  (du bør spise minimum 500 g grønnsaker/ frukt pr dag for å følge kostholdsrådene)

Anonymkode: bf60c...eaf

AnonymBruker
Skrevet

Tenker jo primært at kostholdet ditt inneholder veldig lite farger, lite variasjon og veldig lite fisk/proteiner. Jeg spiser grønnsaker eller bær til hvert måltid. Og har ofte proteiner som fisk i ulike varianter, eller bønner, linser, med mer. 

Men som mange allerede har påpekt - sunt kan være så mye. 

Anonymkode: 7e32b...fa4

AnonymBruker
Skrevet

For mye melk og kalsium kan redusere jernopptak.

Anonymkode: 9d681...b8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...