Gå til innhold

Ungdom som ikke tørker seg etter dobesøk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min er 14 år gammel og vi har i flere år strevd med å få han til å tørke seg etter dobesøk. Både nr 1 og nr 2. 

Senest idag luktet det veldig av han, og sender han i dusjen når det er sånn. Men jeg er så sliten og lei av det, vil bare at han skal tørke seg så vi slipper denne evige masingen 😵 

Hva hadde du gjort? 

Anonymkode: 8fcf2...215

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er han 14 år?! Da tror jeg det ligger noe mer bak enn at han ikke gidder å tørke seg. Har dere sjekket opp i om det kan være noe medisinsk? Jeg tenker da altså fysisk. Hvis ikke så må det være noe psykisk. For en "normal" 14-åring er ganske selvbevisste i den alderen, og vil nødig gå å lukte avføring/urin. 

Anonymkode: 56088...fee

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Har vært både hos lege og sykehus flere ganger, det er ikke noe feil med han fysisk. Han sier selv at han glemmer det, ikke har tid etc. men at han skal skjerpe seg. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du sagt at andre faktisk kjenner avføring lukt av han? 

Anonymkode: 91abb...e37

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du må være litt tøff med ham og si at han lukter. Har han kompiser i det hele tatt lengere?

Anonymkode: 53da5...cc3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ts

Han har adhd og strever med det sosiale. Er sosial på skolen, men ikke mye på fritiden. 

Vi har sagt at det lukter, forklart hvordan det oppleves for andre, at det er ekkelt for de rundt som lukter det etc. 

Men hva ville dere gjort? 

AnonymBruker
Skrevet

Blitt med han på do, å stått sammen med han helt til han begynte å tørke seg. Evt at han må dusje etter hver dotur.

Anonymkode: 89a20...8ce

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at dette er veldig unormalt. Hvordan virker han mentalt, og i forhold til skole? Kan det ligge en annen diagnose bak her i tillegg til adhd? 

Anonymkode: e09e3...1c5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Har vært både hos lege og sykehus flere ganger, det er ikke noe feil med han fysisk. Han sier selv at han glemmer det, ikke har tid etc. men at han skal skjerpe seg. 

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Han har adhd og strever med det sosiale. Er sosial på skolen, men ikke mye på fritiden. 

Vi har sagt at det lukter, forklart hvordan det oppleves for andre, at det er ekkelt for de rundt som lukter det etc. 

Men hva ville dere gjort? 

Da hadde jeg tatt han med til psykolog! For som sagt, "normale" 14-åringer tørker seg, uansett om de har ADHD eller ei. At han ikke klarer å opprettholde den mest grunnleggende hygienen som å tørke seg bak, er ganske urovekkende!

Det er jo ikke bare det at det lukter, men jeg som mor hadde vært veldig bekymret for årsaken til det og hva det vil gjøre for han sosialt, på skole og senere i arbeidslivet om problemet ikke blir tatt tak i. 

Hvordan virker gutten din når dere snakker om det da? Flau?

Få en time til psykolog asap! 

Anonymkode: 56088...fee

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

En 14-åring bør kunne tørke seg bak... Jeg tenker at dette kan være psykisk, at han sliter med noe psykisk i tillegg til adhd... Han er ikke deprimert elns? Da er det vanlig at til og med de enkleste oppgavene blir umulige å gjennomføre... Jeg snakker bare av erfaring... Jeg tenker at du først og fremst bør snakke med sønnen din... Ta det opp med ham på en så behagelig måte som overhode mulig... Vis at du lytter til det han har å si, så åpner han seg sikkert... Det er sikkert noe mer som ligger bak, som sønnen din ikke har fortalt deg om...

Anonymkode: 56907...5ba

Skrevet

Tørker han seg ikke i det hele tatt etter avføring? Eller tørker han seg og det kommer sivende ut litt etterpå? Slik var det med min sønn. Han var forstoppet. 

Tørker han seg ikke i det hele tatt burde dere søke hjelp om hvordan gå frem, siden han er 14 år. Jeg mener det er begrenset hvor mye man kan presse seg på i en slik situasjon med en tenåring. Kan kanskje søke råd hos hjelp hos helsesykepleier, lærer, lege, familieteam for hvordan gå frem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta fra ham privilegier han liker hvis han ikke gidder tørke seg. Se om det får opp motivasjonen.

Anonymkode: c60c2...891

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...