AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #21 Skrevet 3. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: vært butikksjef i jysk, sykmeldte meg og fikk en sluttpakke på 6 mnder. Distriktsjefen prøvde å presse meg ut og jeg tok da kontakt med en advokat. Dm mistet jobben sin og vi skrev under en skriftlig kontrakt der jeg skal få gode referanser av dm og rs. Anonymkode: fd20d...8f9 Oi hvor i landet var dette, er det lenge siden? Fikk du sluttpakke fordi du var syk? Anonymkode: ae5e5...0e2
Djungelvrål Skrevet 3. juni 2020 #22 Skrevet 3. juni 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Er dessverre helt vanlig. Arbeidstilsynet tar ikke slike saker når det gjelder butikksjefer pga. kontraktene. Da media gikk hardt ut mot gratisjobbing ble det slutt på det blant de ansatte, heldigvis. Men det førte til at vi sjefene jobbet enda mer. Vi har fastlønn og ikke mye å stille opp med. Kjeft om vi ikke gjør ALT, da jobber vi heller ekstra. Ingen ber oss om det, men de aller fleste føler de MÅ. Anonymkode: 6e363...1e1 Hun vil jo samlet sett ha en mye lavere timelønn enn en vanlig ansatt pga antall timer, hvorfor skal folk jobbe gratis?? 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #23 Skrevet 3. juni 2020 5 hours ago, AnonymBruker said: Oi hvor i landet var dette, er det lenge siden? Fikk du sluttpakke fordi du var syk? Anonymkode: ae5e5...0e2 fikk sluttpakke da det ble for mye på jobben. Fritiden ble brukt på jobb og fikk kjeft av å ta påskeferie, etc. Dm sine forventinger ble urealistisk. Sykmeldte meg og dm prøvde å presse meg ut, og da tok jeg kontakt med en advokat. Deretter fikk jeg en sluttpakke og dm mistet senere jobben sin. Anonymkode: fd20d...8f9 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #24 Skrevet 3. juni 2020 Har selv jobbet på jysk for 12 år siden. Ikke noe har endret seg siden da ser jeg. Triste greier. Anonymkode: dab54...5d9 1
ToveM Skrevet 3. juni 2020 #25 Skrevet 3. juni 2020 Er dere organisert? Ville aldri jobbet uten å ha en fagforening i ryggen. 2
Susanne23 Skrevet 3. juni 2020 #26 Skrevet 3. juni 2020 Dette har blitt snakket om i over 10 år nå. Jeg forventer ingen endring eller vilje til å ordne opp i slike ting i fremtiden. Er bare realistisk.
miss spjåk Skrevet 3. juni 2020 #27 Skrevet 3. juni 2020 Boikotter JYSK fremover. Om dette innlegget stemmer er det ille. Et slikt arbeidsliv hører ikke hjemme i Norge og det må vi forbrukere gi signal om. Ts, kan du kontakte andre i kjeden som opplever det samme som deg? Hjelper å vite at man ikke står alene og man føler seg sterkere. Her må du stå opp for deg selv! Ingen takker deg når du eventuelt blir utbrent, og tiden du skulle hatt til overs med familien får du aldri igjen. Håper du følger rådene her. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #28 Skrevet 3. juni 2020 Tusen takk. Ja vi er flere som prøver å få andre til å prate med media. Men svært mange er livredde for å bli gjenkjent og deretter få represalier. Det er mange mange ille historier, men mange unike og gjenkjennbar. Man kan heller ikke vite hvem man kan stole på. Anonymkode: ae5e5...0e2 2
Linselus77 Skrevet 3. juni 2020 #29 Skrevet 3. juni 2020 Jeg er en av de som bare leser og ikke kommenterer, til vanlig. Nå må jeg bare lette på trykket. Jeg jobbet som butikksjef i jysk i noen år (kom meg heldigvis til noe annet). Kjenner godt igjen det som blir beskrevet her, enormt arbeidspress og skyhøye forventninger fra ledelsen, alt for høye! Det er en klar forventning om at butikksjefene i jysk skal jobbe mye mer enn de timene som er påkrevd. Lønnen (som vi har taushetsplikt på, mest sannsynlig pga lønnsforskjeller) er forholdsvis lik lønnen til assisterende butikksjef, så vi fikk beskjed om at bonusen vi kunne få basert på innsats og hardt arbeid var en gulrot og veide opp for "lav" månedslønn. Jeg hadde måneder der jeg jobbet over 250 timer (vet det ikke er lov, men følte jeg ikke hadde noe valg), tar man månedslønn og deler på antall timer var den sjokkerende lav! Jeg har gått glipp av utrolig mye fritid og sosialt liv, tid jeg aldri får igjen. Så noen hadde skrevet i tråden at det virker som en kult, det vil jeg også kalle det. Man blir sugd inn i det, og for de fleste får man så "jyskblått blod" at man ikke ser noe annet! Jeg har vært der selv, men glad jeg fikk en "awakening". I forhold til organisering fikk jeg og mine kolleger inntrykk av at jysk egentlig ikke ønsker at ansatte skal organiseres (blir aldri sagt høyt), mange er organisert, pga dette har jysk bare bestemt at alle, organisert eller ikke, får samme fordeler (ferieuker, feriepenger etc). Med å gjør dette er det mange som føler de får alle fordelene, men slipper å betale kontingent. Problemet der kommer når du kommer i konflikt med arbeidsgiver, da stå du uten en organisasjon i ryggen, noe en kollega en annen plass i landet fikk kjenne på både lommebok og helse for et par år siden. I tillegg har det vært vanlig med "dugnad" der ansatte, til og med de som har praksis fra nav, har stått på å jobbet etter stengetid eller i forbindelse med nye butikker. De har blitt betalt i mat og drikke, ingen lønn, ingen overtid. Jeg tenker tilbake og blir fysisk kvalm over det jeg har vært med å bidra til! Selv om "alle andre" gjorde det, så burde jeg ikke kjørt dugnad for de ansatte selv. Når bemanningen er lav, om det er pga størrelse på butikk, sykdom eller ferieavvikling, så er det så ufattelig mye som hele tiden skal gjennomføres at det er ikke mulig å rekke over alt innenfor den tiden det er forventet. Man blir pålagt akkurat like mange oppgaver i en butikk med 4-5 ansatte som i en med 15-20 ansatte, det er ikke overkommelig for de mindre butikkene. Det er vel en generell mening fra ledelsen (butikksjef og oppover) at de som ønsker å ha en karriere, de må stå på! Dugnadsånden i Norge er stor og lett å utnytte. Tenkte på det når det var saker hos XXL angående dugnad, at det var bare barnemat i forhold til hva jysk driver med! Var heller ikke greit/lov å sette opp ansatte med overtid i timeplanen, da fikk vi beskjed om å flytte overskytende timer på andre dager/uker for å unngå overtidsbetaling. Så om en ansatt jobbet 37.5 timer en uke og måtte settes inn 5 timer ekstra den uken fikk vi beskjed om å flytte det til uken før eller etter så de ikke stod med for mange timer en uke. Tydelig at det er basert på lønnsbesparelser. Det er også en vanvittig konkurranse/vinnerkultur! Noe som igjen bidrog til ekstremt press å mer dugnad. Ufattelig trist, jysk har et enormt potensial, men de må nok skifte ut en del av sine "vonde epler" før det kan gå. Som tidligere sekt/kult medlem synes jeg det er utrolig bra at noen tar det opp! Forstår veldig godt at ingen tørr stå frem med navn, det er jo en fryktbasert ledelseskultur, og du får fort en vanskelig hverdag om du går ut mot dem... I forhold til sakene nettavisen har publisert og kommentarene fra jysk er jeg overrasket over at det fremstår som butikkene har hatt mindre å gjøre i coronatid enn til vanlig. Jeg vil tro at det er den samme mengde oppgaver som det er til vanlig, og da alle rengjøringsrutiner og smittevern i tillegg. Om de ikke vet bedre eller bare forsøker å legge lokk på ting vet jeg ikke, men vil tro at flere ansatte føler frustrasjon og irritasjon eller kanskje også sinne pga den type uttalelser. Takk for meg! 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #30 Skrevet 3. juni 2020 3 minutter siden, Linselus77 said: Jeg er en av de som bare leser og ikke kommenterer, til vanlig. Nå må jeg bare lette på trykket. Jeg jobbet som butikksjef i jysk i noen år (kom meg heldigvis til noe annet). Kjenner godt igjen det som blir beskrevet her, enormt arbeidspress og skyhøye forventninger fra ledelsen, alt for høye! Det er en klar forventning om at butikksjefene i jysk skal jobbe mye mer enn de timene som er påkrevd. Lønnen (som vi har taushetsplikt på, mest sannsynlig pga lønnsforskjeller) er forholdsvis lik lønnen til assisterende butikksjef, så vi fikk beskjed om at bonusen vi kunne få basert på innsats og hardt arbeid var en gulrot og veide opp for "lav" månedslønn. Jeg hadde måneder der jeg jobbet over 250 timer (vet det ikke er lov, men følte jeg ikke hadde noe valg), tar man månedslønn og deler på antall timer var den sjokkerende lav! Jeg har gått glipp av utrolig mye fritid og sosialt liv, tid jeg aldri får igjen. Så noen hadde skrevet i tråden at det virker som en kult, det vil jeg også kalle det. Man blir sugd inn i det, og for de fleste får man så "jyskblått blod" at man ikke ser noe annet! Jeg har vært der selv, men glad jeg fikk en "awakening". I forhold til organisering fikk jeg og mine kolleger inntrykk av at jysk egentlig ikke ønsker at ansatte skal organiseres (blir aldri sagt høyt), mange er organisert, pga dette har jysk bare bestemt at alle, organisert eller ikke, får samme fordeler (ferieuker, feriepenger etc). Med å gjør dette er det mange som føler de får alle fordelene, men slipper å betale kontingent. Problemet der kommer når du kommer i konflikt med arbeidsgiver, da stå du uten en organisasjon i ryggen, noe en kollega en annen plass i landet fikk kjenne på både lommebok og helse for et par år siden. I tillegg har det vært vanlig med "dugnad" der ansatte, til og med de som har praksis fra nav, har stått på å jobbet etter stengetid eller i forbindelse med nye butikker. De har blitt betalt i mat og drikke, ingen lønn, ingen overtid. Jeg tenker tilbake og blir fysisk kvalm over det jeg har vært med å bidra til! Selv om "alle andre" gjorde det, så burde jeg ikke kjørt dugnad for de ansatte selv. Når bemanningen er lav, om det er pga størrelse på butikk, sykdom eller ferieavvikling, så er det så ufattelig mye som hele tiden skal gjennomføres at det er ikke mulig å rekke over alt innenfor den tiden det er forventet. Man blir pålagt akkurat like mange oppgaver i en butikk med 4-5 ansatte som i en med 15-20 ansatte, det er ikke overkommelig for de mindre butikkene. Det er vel en generell mening fra ledelsen (butikksjef og oppover) at de som ønsker å ha en karriere, de må stå på! Dugnadsånden i Norge er stor og lett å utnytte. Tenkte på det når det var saker hos XXL angående dugnad, at det var bare barnemat i forhold til hva jysk driver med! Var heller ikke greit/lov å sette opp ansatte med overtid i timeplanen, da fikk vi beskjed om å flytte overskytende timer på andre dager/uker for å unngå overtidsbetaling. Så om en ansatt jobbet 37.5 timer en uke og måtte settes inn 5 timer ekstra den uken fikk vi beskjed om å flytte det til uken før eller etter så de ikke stod med for mange timer en uke. Tydelig at det er basert på lønnsbesparelser. Det er også en vanvittig konkurranse/vinnerkultur! Noe som igjen bidrog til ekstremt press å mer dugnad. Ufattelig trist, jysk har et enormt potensial, men de må nok skifte ut en del av sine "vonde epler" før det kan gå. Som tidligere sekt/kult medlem synes jeg det er utrolig bra at noen tar det opp! Forstår veldig godt at ingen tørr stå frem med navn, det er jo en fryktbasert ledelseskultur, og du får fort en vanskelig hverdag om du går ut mot dem... I forhold til sakene nettavisen har publisert og kommentarene fra jysk er jeg overrasket over at det fremstår som butikkene har hatt mindre å gjøre i coronatid enn til vanlig. Jeg vil tro at det er den samme mengde oppgaver som det er til vanlig, og da alle rengjøringsrutiner og smittevern i tillegg. Om de ikke vet bedre eller bare forsøker å legge lokk på ting vet jeg ikke, men vil tro at flere ansatte føler frustrasjon og irritasjon eller kanskje også sinne pga den type uttalelser. Takk for meg! Dette! Vi kunne seriøst ha vært den samme person. Og det med jysk virker som en kult er fordi det nettopp er det. Ble tvunget av dm å få folk jobbe overtid gratis og godtgjøre det med pizza eller baguetter fra bigbite. Ble sendt over til andre butikker for å hjelpe til med ombygging sammen med kollegaer. Var en uke der vi jobbet opp til 18 timer om dagen uten noe som helst av overbetaling. I Jysk kan man gi alt man har uten å få noe som helst tilbake for det. Mottoen til Jysk er at det er noen andre som vil det mer: Man blir fortalt at man lett kan erstattes med noen som vil det mer enn deg. Anonymkode: fd20d...8f9 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #31 Skrevet 6. juni 2020 https://www.nettavisen.no/okonomi/rekordbonus-i-mobelkjempen-etter-koronasuksess/3423977666.html Atter en gang prøvde JYSK seg på en spansk en, ved å prøve å avlyse bonusutbetalinger til butikksjefer (hvorav en av betingelsene er å holde lønnskostnader nede, noe de har klart ved å permittere på falskt grunnlag) som i praksis har vært alene om å betjene voldsomt arbeidsmengde (at JYSK allikevel velger å permittere trass i økt omsetning er i mine grovt misbruk av permitteringsordningene) og har nedlagt voldsomme overtidstimer i denne perioden. Etter at Nettavisen lagde en sak om dette samt et voldsomt sinne fra butikksjefer rundt omkring, så er dette nå endret. Og de vil ikke kommentere saken annet enn at dette er en intern sak. Vel, dette er ikke en intern sak som JYSK påstår, det er VÅR sak når JYSK misbruker rause permitteringsordninger og på den måten får en sugerør inn i felleskassa vår. Det er ikke for at sånne som JYSK skal få voldsomme overskudd etter å ha spart inn på lønnskostnader etc. Som jeg skrev tidligere i tråden, JYSK har mistet meg som kunde. Ikke greit å misbruke felleskassa! Og snyte ansatte! Anonymkode: a4698...f4c
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #32 Skrevet 6. juni 2020 22 minutter siden, AnonymBruker said: https://www.nettavisen.no/okonomi/rekordbonus-i-mobelkjempen-etter-koronasuksess/3423977666.html Atter en gang prøvde JYSK seg på en spansk en, ved å prøve å avlyse bonusutbetalinger til butikksjefer (hvorav en av betingelsene er å holde lønnskostnader nede, noe de har klart ved å permittere på falskt grunnlag) som i praksis har vært alene om å betjene voldsomt arbeidsmengde (at JYSK allikevel velger å permittere trass i økt omsetning er i mine grovt misbruk av permitteringsordningene) og har nedlagt voldsomme overtidstimer i denne perioden. Etter at Nettavisen lagde en sak om dette samt et voldsomt sinne fra butikksjefer rundt omkring, så er dette nå endret. Og de vil ikke kommentere saken annet enn at dette er en intern sak. Vel, dette er ikke en intern sak som JYSK påstår, det er VÅR sak når JYSK misbruker rause permitteringsordninger og på den måten får en sugerør inn i felleskassa vår. Det er ikke for at sånne som JYSK skal få voldsomme overskudd etter å ha spart inn på lønnskostnader etc. Som jeg skrev tidligere i tråden, JYSK har mistet meg som kunde. Ikke greit å misbruke felleskassa! Og snyte ansatte! Anonymkode: a4698...f4c Ja de snor seg utad. Og husk; dette er bare toppen av isfjellet. Men folk har heldigvis begynt å prate nå. Er så stolt over at de trosser frykten. Det er svært viktig at det kommer ut, for ingen klarer å snu det innad. Noen må ha en vekker! Anonymkode: 6e363...1e1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå