AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #1 Skrevet 2. juni 2020 Jobber selv i kjeden. Har jobbet der i ca 6 år nå. For ca 2 år siden bare snudde alt. De flinke erfarne folka begynte å slutte, fikk seg andre jobber. Noen bare forsvant lydløst. Forstår jo nå at det er mer som skjer bak kulissene enn det vi på gulvet vet. Jeg trivdes så godt, nå er alt bare verre og verre for hver mnd som går. Alt er et jag, det har det alltid vært, men nå gjør vi dobbelt så mye på halvparten av bemanningen. Akkurat som vi ikke hadde nok fra før! Ledelsen er aggressiv i fremtoning, truer oss om vi snakker om sykemelding. Flere ledelses grupper er blitt gale og vi i butikkene har begynt å bli redd dem. Ingen, virkelig ingen utenfor kan skjønne den store arbeidsmengden vi har. Alt gjør vi selv, vasker, støvsuger, tar varemottak nesten daglig, utleverer til kundene. Er ikke slik at vi har vaskebyrå og faste på lageret. Hvert område i butikken bygges om to ganger i året. Alt skal telles ukentlig område for område. Som daglig leder ser jeg ikke familien min lengre. Jeg føler jeg har flyttet inn på jobb. Jeg må det, for å møte alle kravene jeg får. Jeg har ikke hjerte til å ta kontorarbeid når butikken er åpen, da må jeg hjelpe mine kolleger. Jeg sleper meg selv til jobb grytidlig for å prøve å ta unna. Helgene bruker jeg også. Samtidig må jeg som leder gå foran som et godt eksempel som de sier, å hjelpe til med ombygging og guden vet alt, i andre butikker. Uten ekstra betaling selvsagt. 140 ekstra timer hadde jeg i mai og mai er egentlig en rolig måned for oss. Føler for å grine nå som jeg vet vi snart går inn i ferieavvikling. Alle skal ta ferie i juli for vi har faktisk ikke lov å ha ferie i august! Håper denne koronaen er over snart, så det kommer ut flere ledige jobber. Nå knekker jeg snart. Måtte bare blåse ut! Om dere som har støttet nettavisen med informasjon leser her inne: Tusen tusen takk for at dere tørr å snakke høyt om hva vi opplever, jeg elsker dere! https://www.nettavisen.no/okonomi/mobelgiganten-fikk-ekstrem-kundevekst-nektet-a-hente-inn-permitterte-ansatte/3423976570.html Anonymkode: 6e363...1e1 10
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #2 Skrevet 2. juni 2020 Leser bare her inne. Måtte lage meg en profil så jeg fikk sagt deg noen ord; Jeg har vært der! Gå til lege å få deg langtidssykemelding, forklar at du er psykisk og fysisk nedbrutt! Du trenger tid til å lege og å finne deg en ny jobb. Forklar med det samme hvordan det vil være når du kommer tilbake: kjeft fordi du har vært borte, alt har hopet seg opp, du må ta igjen alt, alene. Vær så snill, ikke stå i det. Du ødelegger deg selv. Du vil se det etterpå, når du har sluttet: det var aldri verdt det. Klem fra ei som har brent alle de blå skjortene. Anonymkode: ae5e5...0e2 16
Gjest Lily_88 Skrevet 2. juni 2020 #3 Skrevet 2. juni 2020 (endret) Organiser dere nå! Hele gjengen! Snakk med Arbeidstilsynet! Jeg heier på dere! Endret 2. juni 2020 av Lily_88
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #4 Skrevet 2. juni 2020 Husk dette til neste valg folkens! Stem på den som vil ivareta dine rettigheter som arbeidstager. Anonymkode: a7d8d...85e 8
Djungelvrål Skrevet 2. juni 2020 #5 Skrevet 2. juni 2020 Du har jobbet mellom 12-13 timer HVER DAG I EN MÅNED!! Kontakt arbeidtilsynet! 8
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #6 Skrevet 2. juni 2020 8 minutter siden, Apocalypte said: Du har jobbet mellom 12-13 timer HVER DAG I EN MÅNED!! Kontakt arbeidtilsynet! Er dessverre helt vanlig. Arbeidstilsynet tar ikke slike saker når det gjelder butikksjefer pga. kontraktene. Da media gikk hardt ut mot gratisjobbing ble det slutt på det blant de ansatte, heldigvis. Men det førte til at vi sjefene jobbet enda mer. Vi har fastlønn og ikke mye å stille opp med. Kjeft om vi ikke gjør ALT, da jobber vi heller ekstra. Ingen ber oss om det, men de aller fleste føler de MÅ. Anonymkode: 6e363...1e1 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #7 Skrevet 2. juni 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk dette til neste valg folkens! Stem på den som vil ivareta dine rettigheter som arbeidstager. Anonymkode: a7d8d...85e Dette har med Jysk sin ledelse å gjøre ikke med Erna & co Anonymkode: 1990a...7b2 7
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #8 Skrevet 2. juni 2020 14 minutter siden, Apocalypte skrev: Du har jobbet mellom 12-13 timer HVER DAG I EN MÅNED!! Kontakt arbeidtilsynet! En DL er ikke en vanlig poletar Anonymkode: 1990a...7b2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #9 Skrevet 2. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Gå til lege å få deg langtidssykemelding, forklar at du er psykisk og fysisk nedbrutt! Anonymkode: ae5e5...0e2 Dette! Er umenneskelig å skal bli behandlet slik. Anonymkode: c2ac3...1c5 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #10 Skrevet 3. juni 2020 9 hours ago, AnonymBruker said: Dette! Er umenneskelig å skal bli behandlet slik. Anonymkode: c2ac3...1c5 Jeg vet ikke om jeg tørr rett og slett. Har hørt at HR er stygge mot de som har veldig legitime grunner som f.eks sykehusinnleggelser og brudd. Den personen fikk spørsmål om h*n hadde tenkt å sykemelde seg igjen snart. Jeg fatter ikke hvorfor det har blitt sånn, må være et enormt press for å spare penger. Utad ser det bare ut som ren ondskap, men kan ikke helt skjønne at de holder på slik for gøy. En annen fikk spørsmål om hun klarte å sitte på en stol, om hun klarte det fikk hun være så god å komme på jobb og makulere sykemeldingen. Anonymkode: ae5e5...0e2
Kenelz Skrevet 3. juni 2020 #11 Skrevet 3. juni 2020 samboeren var butikk sjef hos jysk, og har vært ansatt i 10 år. Skulle gå som dmt. Han sluttet av en god grunn. 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #12 Skrevet 3. juni 2020 Er ikke Jysk en kjedebutikk? Hvordan kan alle butikkene i hele Norge ha samme bestettning? Høres jo nesten som kult slik dere beskriver det Anonymkode: 7ed74...4fe
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #13 Skrevet 3. juni 2020 Jeg merker det på jysk her jeg bor, unge folk primært, virker slitne og overarbeidet, kunnskapen om varene sitter litt sånn løst, men ansvsret for alt har de. Liker ikke stemningen der inne, føler med de. For bare noen år siden var det en stab av ordentlig ansatte som hadde masse peiling, nå føles det som de bare forbruker ungdommer Anonymkode: b5a17...dd4 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #14 Skrevet 3. juni 2020 Sånn har jeg inntrykk av at det er i mange butikkjeder. Overlesser de ansatte for å tjene mest mulig penger. Jeg jobber i en av norges største dagligvare kjeder og det er mye av det samme der. På papiret skal man kunne jobbe normale arbeidsdager, men i praksis er det helt umulig. Anonymkode: 19767...0bd
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #15 Skrevet 3. juni 2020 Enda en kjede jeg ikke handler hos mer. Her syns jeg vi må bruke forbrukermakten vår og vær med å få slutt på slavearbeid hos Jysk. Anonymkode: ca71a...189 6
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #16 Skrevet 3. juni 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke om jeg tørr rett og slett. Har hørt at HR er stygge mot de som har veldig legitime grunner som f.eks sykehusinnleggelser og brudd. Den personen fikk spørsmål om h*n hadde tenkt å sykemelde seg igjen snart. Jeg fatter ikke hvorfor det har blitt sånn, må være et enormt press for å spare penger. Utad ser det bare ut som ren ondskap, men kan ikke helt skjønne at de holder på slik for gøy. En annen fikk spørsmål om hun klarte å sitte på en stol, om hun klarte det fikk hun være så god å komme på jobb og makulere sykemeldingen. Anonymkode: ae5e5...0e2 Hva har du å tape på det, mener du? Dette er jo ikke en jobb du ønsker å ha, så du må jo finne noe annet å leve av. I mellomtiden kan du være sykemeldt, arbeidssøkende eller annet. Alternativt kan du som sjef få deg litt ryggrad og gå foran som et godt eksempel og si "det kommer ikke på tale" på vegne av dine ansatte. Å jobbe seg ihjel er ikke et godt eksempel. Å si nei og ta støyten er det. Hadde alle daglige ledere gjort det ville ikke dette vært et problem. Det er fordi først en, så to, så tre så dere alle knakk ryggraden og underordnet dere at dette får skje. Anonymkode: 2ccba...2a7 4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #17 Skrevet 3. juni 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: Hva har du å tape på det, mener du? Dette er jo ikke en jobb du ønsker å ha, så du må jo finne noe annet å leve av. I mellomtiden kan du være sykemeldt, arbeidssøkende eller annet. Alternativt kan du som sjef få deg litt ryggrad og gå foran som et godt eksempel og si "det kommer ikke på tale" på vegne av dine ansatte. Å jobbe seg ihjel er ikke et godt eksempel. Å si nei og ta støyten er det. Hadde alle daglige ledere gjort det ville ikke dette vært et problem. Det er fordi først en, så to, så tre så dere alle knakk ryggraden og underordnet dere at dette får skje. Anonymkode: 2ccba...2a7 Når jeg vet jeg har ny jobb kan jeg gjøre det. Gjør jeg det før vil jeg bli presset ut. De som prøver å endre dette forsvinner. Derfor er det så viktig at media setter søkelys på det. jeg er redd for å ikke få sykemelding lenge nok, å bli innkalt til møte etter møte der de trykker meg lengre og lengre ned. Anonymkode: ae5e5...0e2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #18 Skrevet 3. juni 2020 Bra innspill, trådstarter. Mange arbeidsgivere som misbruker permitteringsordningen i en tid der vi trenger at folk er med i dugnaden. Ser det igjen og igjen, at det er noen som ikke spiller med på lag og i steden putter sugerøret sitt i felleskassa og utnytter situasjonen. Jysk er heretter en uaktuell sted for meg å handle, ettersom jeg ikke har samvittighet til å bidra til en så brutal organisering som ledelsen har satt opp til. Ser det samme på min arbeidsplass, de ansetter stadig flere unge folk uten sterke bånd til arbeidslivet, hovedsaklig studenter for de pleier som oftest å slutte etter studiene for å ta fatt på jobben de har studert til. Og jeg opplever gang på gang at når det er noe som ikke er bra, og ikke i tråd med spillereglene i arbeidslivet, da tør ingen av disse å varsle. Dette er blitt en ukultur blant enkelte arbeidsplasser. Jysk er ikke alene, dessverre. Anonymkode: a4698...f4c 5
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #19 Skrevet 3. juni 2020 Det er så mye ukultur i ulike sektorer ig skkurat nå er det fokus på varehandel. XXL var det nylig, og nå er det JYSK, og det var Lidl, de ble skvist ut av Norge pga dette. Rysnsir skulle vi ikke fly med, for deres ansatte ble bedten torturert og H&M var i hardt vær pga sikkerhet ved fabrikkene. Håper de får på plass gode arbeidsforhold igjen, ønsker deg lykke til i jobb bytte. Anonymkode: 7bad5...cca 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #20 Skrevet 3. juni 2020 vært butikksjef i jysk, sykmeldte meg og fikk en sluttpakke på 6 mnder. Distriktsjefen prøvde å presse meg ut og jeg tok da kontakt med en advokat. Dm mistet jobben sin og vi skrev under en skriftlig kontrakt der jeg skal få gode referanser av dm og rs. Anonymkode: fd20d...8f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå