AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #1 Skrevet 2. juni 2020 Jeg har brukt 1% retinol nesten hver kveld i vinter/vår. Jeg leste at hvis huden ikke ble rød og flasset kunne man bruke det ofte, og siden jeg ikke flasset kjørte jeg på. Merket etter en mnd el to at huden ble tørrere. Brukte ikke så mye solfaktor på dagtid siden det ikke var så mye sol, og visste heller ikke at det var lurt. Sluttet for 3 uker siden og synes at jeg har blitt mer rynkete rundt munnen,og leste her inne at det kan man bli hvis man ikke bruker solfaktor. Hvor lenge virker retinol i huden? Jeg ble solbrent i vår da solen kom frem, selv om jeg brukte solfaktor 30/50 og det blir jeg nå også Anonymkode: 0a5ff...eb1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #2 Skrevet 2. juni 2020 Det er alt for ofte å bruke det hver kveld i flere mnd. 3 kvelder er vel det anbefalte, ikke rart du er tørr. Man skal ikke sole seg i det hele tatt når man bruker det, kan føre til masse pigmentflekker. Anonymkode: a48ec...408
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #3 Skrevet 2. juni 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har brukt 1% retinol nesten hver kveld i vinter/vår. Jeg leste at hvis huden ikke ble rød og flasset kunne man bruke det ofte, og siden jeg ikke flasset kjørte jeg på. Merket etter en mnd el to at huden ble tørrere. Brukte ikke så mye solfaktor på dagtid siden det ikke var så mye sol, og visste heller ikke at det var lurt. Sluttet for 3 uker siden og synes at jeg har blitt mer rynkete rundt munnen,og leste her inne at det kan man bli hvis man ikke bruker solfaktor. Hvor lenge virker retinol i huden? Jeg ble solbrent i vår da solen kom frem, selv om jeg brukte solfaktor 30/50 og det blir jeg nå også Anonymkode: 0a5ff...eb1 Har du solt deg litt, eller bare vandret fra A til B da du ble solbrent?☺ Bruker du caps og solbriller? Det kan være lurt. Blir huden tørr får man frem mer rynker. Ta en pause og sats på fuktighet i sommer😊 Anonymkode: 8ca9a...ef3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #4 Skrevet 2. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du solt deg litt, eller bare vandret fra A til B da du ble solbrent?☺ Bruker du caps og solbriller? Det kan være lurt. Blir huden tørr får man frem mer rynker. Ta en pause og sats på fuktighet i sommer😊 Anonymkode: 8ca9a...ef3 Jeg sluttet med retinol for ca 1 mnd siden og har solt meg uten caps men med solbriller og solkrem.. Ts Anonymkode: 0a5ff...eb1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #5 Skrevet 3. juni 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sluttet med retinol for ca 1 mnd siden og har solt meg uten caps men med solbriller og solkrem.. Ts Anonymkode: 0a5ff...eb1 1 mnd etter skal gå bra med soling. Anonymkode: 8ca9a...ef3
Blingblingtahei Skrevet 3. juni 2020 #6 Skrevet 3. juni 2020 Jeg begynte med retinol for å forebygge rynker, men huden ble veldig tørr ved behandling og har nå plutselig fått rynker jeg aldri har hatt i pannen.. Bruker bestandig spf 50 I ansiktet. Tenkte jeg skulle prøve med litt retinol noen dager i uka etterhvert som været ikke er så varmt, men hittil har jeg ikke hatt god erfaring med det 😬
Roci Skrevet 3. juni 2020 #7 Skrevet 3. juni 2020 (endret) Det er viktig å starte gradvis med retinol for å tilvenne huden, slik at man unngår irritasjon som tørrhet, rødhet og flassing. Hvis dette oppstår, har man som regel enten begynt med for sterk konsentrasjon, brukt retinol for hyppig eller ikke tilført huden nok fuktighet - eller en kombinasjon. 1,0 % høres mye ut, men er ofte for høy konsentrasjon å begynne med. Det er som regel tilstrekkelig å begynne med 0,3- 0,5 %. Retinol er ikke noe quick-fix, man kan ikke begynne med en sterk konsentrasjon daglig og forvente fantastiske resultater. Disse kommer over tid, og man vil ofte ikke se positiv effekt før etter minst 3 mnd med jevnlig bruk, men ofte mer. Selv om man opplever irritasjon av retinol, trenger man ikke nødvendigvis å slutte helt, men bytte til en lavere konsentrasjon og mindre hyppig bruk, og heller øke gradvis. Det er også svært viktig å tilføre huden tilstrekkelig fuktighet. I begynnelsen kan det også være greit å la huden ta en pause fra andre aktive ingredienser som C-vitaminserum og AHA/BHA, og heller introdusere/reintrodusere disse når huden er blitt vant til retinol. Når det gjelder solkrem, er det viktig å huske på at man må påføre denne i tilstrekkelig mengde (1/3 teskje til ansikt og hals) og tilstrekkelig ofte (hver annen time, spesielt hvis man oppholder seg i solen) for å oppnå den beskyttelsen som står på flasken/tuben. Det er også viktig å bruke en bredspektret (både UVA og UVB-beskyttelse) solkrem. Når man bruker retinol, må man bruke solbeskyttelse også på gråværsdager. UVA-stråler trenger gjennom både skydekke, vinduer og bilruter. Retinol bør dessuten brukes om kvelden, nettopp fordi den gjør huden mer solsensitiv. Endret 3. juni 2020 av Roci 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #8 Skrevet 3. juni 2020 20 minutter siden, Roci skrev: Det er viktig å starte gradvis med retinol for å tilvenne huden, slik at man unngår irritasjon som tørrhet, rødhet og flassing. Hvis dette oppstår, har man som regel enten begynt med for sterk konsentrasjon, brukt retinol for hyppig eller ikke tilført huden nok fuktighet - eller en kombinasjon. 1,0 % høres mye ut, men er ofte for høy konsentrasjon å begynne med. Det er som regel tilstrekkelig å begynne med 0,3- 0,5 %. Retinol er ikke noe quick-fix, man kan ikke begynne med en sterk konsentrasjon daglig og forvente fantastiske resultater. Disse kommer over tid, og man vil ofte ikke se positiv effekt før etter minst 3 mnd med jevnlig bruk, men ofte mer. Selv om man opplever irritasjon av retinol, trenger man ikke nødvendigvis å slutte helt, men bytte til en lavere konsentrasjon og mindre hyppig bruk, og heller øke gradvis. Det er også svært viktig å tilføre huden tilstrekkelig fuktighet. I begynnelsen kan det også være greit å la huden ta en pause fra andre aktive ingredienser som C-vitaminserum og AHA/BHA, og heller introdusere/reintrodusere disse når huden er blitt vant til retinol. Når det gjelder solkrem, er det viktig å huske på at man må påføre denne i tilstrekkelig mengde (1/3 teskje til ansikt og hals) og tilstrekkelig ofte (hver annen time, spesielt hvis man oppholder seg i solen) for å oppnå den beskyttelsen som står på flasken/tuben. Det er også viktig å bruke en bredspektret (både UVA og UVB-beskyttelse) solkrem. Når man bruker retinol, må man bruke solbeskyttelse også på gråværsdager. UVA-stråler trenger gjennom både skydekke, vinduer og bilruter. Retinol bør dessuten brukes om kvelden, nettopp fordi den gjør huden mer solsensitiv. De fleste solkremer i norge kommer vel med både uva og uvb beskyttelse? Jeg har virkelig prøvd å se etter en med bare uvb men finner ikke det. Bare sånn for å sjekke ettersom alle sider det er så viktig med uva beskyttelse også, men de uten finnes vel knapt her til lands. Anonymkode: 8ca9a...ef3
Roci Skrevet 3. juni 2020 #9 Skrevet 3. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De fleste solkremer i norge kommer vel med både uva og uvb beskyttelse? Jeg har virkelig prøvd å se etter en med bare uvb men finner ikke det. Bare sånn for å sjekke ettersom alle sider det er så viktig med uva beskyttelse også, men de uten finnes vel knapt her til lands. Anonymkode: 8ca9a...ef3 Ja, det skal de gjøre, men det er likevel viktig å være obs på at solproduktet man bruker er merket med både UVA og UVB-beskyttelse. SPF angir kun beskyttelse mot UVB, og det er nok mange som ikke er klar over dette. Har selv sett solkrem uten (angitt) UVA-beskyttelse i utlandet.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #10 Skrevet 4. juni 2020 Jeg begynte med Airol pga. kviser, og fikk voldsomt tørr hud, som faktisk ikke ble noe mindre tørr etter at jeg sluttet med Airol. Har ikke klart å finne en fuktighetskrem som gir nok fukt, for linjene jeg plutselig fikk da jeg brukte Airol går ikke bort. Mulig de er blitt permanente? Var overhodet ikke i solen under behandlingen. Anonymkode: 1f654...179
Roci Skrevet 5. juni 2020 #11 Skrevet 5. juni 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg begynte med Airol pga. kviser, og fikk voldsomt tørr hud, som faktisk ikke ble noe mindre tørr etter at jeg sluttet med Airol. Har ikke klart å finne en fuktighetskrem som gir nok fukt, for linjene jeg plutselig fikk da jeg brukte Airol går ikke bort. Mulig de er blitt permanente? Var overhodet ikke i solen under behandlingen. Anonymkode: 1f654...179 Kan hende du må satse på en kombinasjon av flere produkter for å få gjenopprettet fuktbalansen i huden din. Hvordan ser hudpleierutinen din ut pr i dag, og hvilke produkter bruker du?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå