AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #1 Skrevet 2. juni 2020 Vi har en ganske kresen 2-åring, og det er lite han liker av middag. Han smaker som regel, men gir det fra seg like fort når det «ikke var noe han likte.» Har derfor blitt til at vi lager det lille av middag som han faktisk liker litt. Men dette blir veldig kjedelig i lengda, da det er snakk om 3-4 forskjellige retter. Har derfor lyst til å gå tilbake til å lage mer variert mat, også får han bare spise det vi har om han er sulten. Hvis ikke blir det brødskive en time etterpå, selv om jeg synes det er ufattelig kjedelig å servere brød 3-4 ganger om dagen. Men det jeg lurer på, hvordan er det best å servere middagen til en 2-åring? Mose alt sammen, servere det i oppskjærte biter i hver sin haug, skjære alt i biter og blande sammen? Hva opplever dere blir best tatt i mot? Moste maten frem til han var ca 1,5 år, da han ikke likte store biter. Men har sluttet med dette, da jeg tenker at om alt ligger hver for seg, kan han hvertfall plukke seg ut det han liker - selv om grønnsakene absolutt ikke blir rørt. Huff, føler meg dum som spør om dette, er bare redd vi gjør noe «feil» siden dette med middag er så vanskelig. Anonymkode: f3b69...fe9
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #2 Skrevet 2. juni 2020 Vår spiser mer om maten ligger «hver for seg» så vi bruker tallerkenen med «avdeler». Han er også litt vrang når det kommer til middag, men kan smake en del. Vi tilbyr som regel noe han liker sammen med noe nytt/ting han ikke har likt tidligere og håper der går seg til. Spiser han ikke får han kveldsmat litt senere Anonymkode: 70ed7...d15 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #3 Skrevet 2. juni 2020 Alltid servert middagen mest mulig likt som til meg selv, bare oppkuttet i biter. Om jeg ser at en eller begge ungene ikke har likt/spist lite av middagene flere dager på rad tar jeg og lager noe jeg vet de liker neste dag så det ikke går alt for mange dager mellom retter de garantert liker. Anonymkode: adf35...09d 2
Ulrikke Skrevet 2. juni 2020 #4 Skrevet 2. juni 2020 Alle ungene her likte best om maten var gjenkjennelig og "hver for seg". Gryter var de mer skeptiske til alle fire. Samme mat som til oss voksne, "dandert" i separate hauger og i biter, og alltid EN ting jeg visste de syntes var greit (om det så var agurkbiter, mais, gulrotstaver, ris, et eller annet man kunne ha til måltidet uten mye jobb liksom...) Null stress og mas, bare server med selvfølge på tallerkenen, ignorer klaging og mangelfull spising, ha det hyggelig ved bordet og ta bort maten etter en viss tid (når måltidet er over) uten å kommentere eller registrere åpenlyst hva som er spist og ikke spist. Altså, oppfør deg som om du bryr deg null om at ungen er kresen i matveien, og pass på å innimellom servere noe du vet er innafor (uten å kommentere det heller) - og vis at du selv koser deg med maten, uten å overdrive selvsagt. Helt normalt at de er kresne i 2-årsalderen, det beste er minst mulig fokus, fortsatt variert mat, men alltid et eller annet barnet synes er greit til måltidet (som ikke er egen rett på noen måte!) Noen er mer selektive i matveien som voksne enn andre, men da har man ihvertfall lagt et ok grunnlag! Sannsynligvis går det over! 3
Gjest Trynefaktor Skrevet 2. juni 2020 #5 Skrevet 2. juni 2020 32 minutter siden, Ulrikke skrev: Alle ungene her likte best om maten var gjenkjennelig og "hver for seg". Gryter var de mer skeptiske til alle fire. Samme mat som til oss voksne, "dandert" i separate hauger og i biter, og alltid EN ting jeg visste de syntes var greit (om det så var agurkbiter, mais, gulrotstaver, ris, et eller annet man kunne ha til måltidet uten mye jobb liksom...) Null stress og mas, bare server med selvfølge på tallerkenen, ignorer klaging og mangelfull spising, ha det hyggelig ved bordet og ta bort maten etter en viss tid (når måltidet er over) uten å kommentere eller registrere åpenlyst hva som er spist og ikke spist. Altså, oppfør deg som om du bryr deg null om at ungen er kresen i matveien, og pass på å innimellom servere noe du vet er innafor (uten å kommentere det heller) - og vis at du selv koser deg med maten, uten å overdrive selvsagt. Helt normalt at de er kresne i 2-årsalderen, det beste er minst mulig fokus, fortsatt variert mat, men alltid et eller annet barnet synes er greit til måltidet (som ikke er egen rett på noen måte!) Noen er mer selektive i matveien som voksne enn andre, men da har man ihvertfall lagt et ok grunnlag! Sannsynligvis går det over! Har gjort det samme med mine 4. Yngste er 3 og kan være litt kresen på noen ting. Vet det går over. 😊
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #6 Skrevet 2. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har en ganske kresen 2-åring, og det er lite han liker av middag. Han smaker som regel, men gir det fra seg like fort når det «ikke var noe han likte.» Har derfor blitt til at vi lager det lille av middag som han faktisk liker litt. Men dette blir veldig kjedelig i lengda, da det er snakk om 3-4 forskjellige retter. Har derfor lyst til å gå tilbake til å lage mer variert mat, også får han bare spise det vi har om han er sulten. Hvis ikke blir det brødskive en time etterpå, selv om jeg synes det er ufattelig kjedelig å servere brød 3-4 ganger om dagen. Men det jeg lurer på, hvordan er det best å servere middagen til en 2-åring? Mose alt sammen, servere det i oppskjærte biter i hver sin haug, skjære alt i biter og blande sammen? Hva opplever dere blir best tatt i mot? Moste maten frem til han var ca 1,5 år, da han ikke likte store biter. Men har sluttet med dette, da jeg tenker at om alt ligger hver for seg, kan han hvertfall plukke seg ut det han liker - selv om grønnsakene absolutt ikke blir rørt. Huff, føler meg dum som spør om dette, er bare redd vi gjør noe «feil» siden dette med middag er så vanskelig. Anonymkode: f3b69...fe9 Har i blant laget flere middager eller alltid noe han liker til retten vi spiser. Anonymkode: 5496d...988
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #7 Skrevet 2. juni 2020 Her fungerer det best at toåringens tallerken ligner mest mulig på vår tallerken. Det er nok en fase hun er i akkurat nå da, at det er litt stas. Vi har pleid å dele opp i biter, men nå spiser hun mer om hun f.eks. får hele laksefileten og så prøver å delen den opp/få den i seg selv. Med mat som hun ikke vil klare å dele opp, passer jeg på å dele opp mitt på samme måte som hennes 😝 Ellers hjelper det at hun "hjelper" meg å lage middag, og får smake på de ulike ingrediensene underveis. Da spiser hun ALT (f.eks. sitronbåter og rå løk), mens når det har havnet på tallerkenen på middagsbordet blir hun mer selektiv (ikke snakk om at hun kunne komme til å røre den rå løken der, men kanskje den stekte hvis hun er i det hjørnet). Anonymkode: 7c483...7ed
Arkana Skrevet 2. juni 2020 #8 Skrevet 2. juni 2020 Min superkresne gutt har alltid ønsket hver ingredienser servert hver for seg, og han vil absolutt ikke ha noe som helst som ligner saus.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #9 Skrevet 3. juni 2020 De fleste liker ikke om ting blir blandet. Vi deler opp, og legger alt separat. Saus legges også en liten klatt av uten å berøre maten.. Han liker ofte ting delt i staver best. Vi lager noe vi vet han liker annenhver dag, så lager vi hva vi vil de andre dagene. Lager gjerne ett element han liker, da, ofte. Så snakker vi positivt om maten, oppfordrer (uten å presse) til å smake, og roser om han smaker (selv om han såvidt har tungen borti). Spiser han ikke, gjøres ikke det noe nummer av. Han får ikke noe annet, og neste måltid er kveldsmaten. Det er ikke så lang tid mellom middag og kvelds, da, og om han er kjempesulten tar vi kanskje kveldsen et kvarter eller så tidligere. Anonymkode: 9f2ce...e76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå