AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #1 Skrevet 2. juni 2020 Jeg har ofte lest på forskjellige forum om yrker med lite utdanning/generelt yrker som tjener godt. Det er som regel alltid «mannlige» yrker. Søppelkjører, forskjellige mekanikere, montører osv. så mitt spørsmål: hvordan kan man som kvinne tjene godt? Dårlige muligheter i helsevesnet f eks. Anonymkode: d05c9...d48 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #2 Skrevet 2. juni 2020 Generelt så er det ingen snarveier til god lønn. Advokater og leger tjener godt, men har lang utdanning. Fiskere og nordsjøarbeidere tjener godt, men jobber hardt på sjøen etc. Man får ikke bra lønn ved å sitte inne 8-4 og drikke kaffe, uten utdanning, smuss eller ansvar. Anonymkode: b4443...d32 6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #3 Skrevet 2. juni 2020 Jeg som kvinne utdannet meg til prosessoperatør. Tjener nok for å si det sånn. To år på videregående, to år i lære. Kvinnedominerte yrker tjener dårlig, for de er hovedsakelig innen omsorg. Omsorg får ikke penger inn i kassa, ergo dårlig lønn. Det er mange kvinner nå i prosessindustrien, anbefales. Men kan ikke være tykkhudet. Bør kunne si i fra når det er noe. Har opplevd en del seksuell trakassering, men biter god fra meg så det gjentar seg ikke. Anonymkode: dcecd...f1c 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #4 Skrevet 2. juni 2020 Uff, er vi fremdeles der altså, "kvinnelige yrker" - ja, verden går videre du. Hvorfor ikke bare spørre etter "yrker som gir godt betalt med lav utdanning"? Sukk. Noen kjemper hardt, og noen undergraver det andre kjemper for med noen få ord. Anonymkode: 29dcc...cbe 9
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #5 Skrevet 2. juni 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ofte lest på forskjellige forum om yrker med lite utdanning/generelt yrker som tjener godt. Det er som regel alltid «mannlige» yrker. Søppelkjører, forskjellige mekanikere, montører osv. så mitt spørsmål: hvordan kan man som kvinne tjene godt? Dårlige muligheter i helsevesnet f eks. Anonymkode: d05c9...d48 Tror det skal være mulig å jobbe som de yrkene du nevner, selv om du er kvinne. Du får Google det. Anonymkode: c6b6a...f98 9
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #6 Skrevet 2. juni 2020 Det er ikke sånn at noen yrker er forbeholdt menn, du kan fint bli elektriker og tjene godt på det om du ønsker. Eller så kan du ta hvilken som helst annen utdanning (på lik linje med menn) hvor du har gode utsikter på høy lønn, forutsatt at du kommer inn på studiet selvfølgelig. Anonymkode: db98d...523 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #7 Skrevet 2. juni 2020 Jeg forstår ikke helt spørsmålet. Ca 70% av alle leger er jo kvinner nå, og tjener godt. Selv er jeg konsulent i det private næringsliv, veldig godt betalt, og vi er ca 50% kvinner på avdelingen. Eller mener du egentlig yrker som ikke krever utdanning, der lønnen er god? Det har da ingenting med kvinner å gjøre lenger? Anonymkode: d88b1...c3f 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #8 Skrevet 2. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ikke helt spørsmålet. Ca 70% av alle leger er jo kvinner nå, og tjener godt. Selv er jeg konsulent i det private næringsliv, veldig godt betalt, og vi er ca 50% kvinner på avdelingen. Eller mener du egentlig yrker som ikke krever utdanning, der lønnen er god? Det har da ingenting med kvinner å gjøre lenger? Anonymkode: d88b1...c3f Der gikk det raskt. 70% av medisinstudenter. Om noen år vil de dominere yrket. Anonymkode: d88b1...c3f 1
Loff77 Skrevet 2. juni 2020 #9 Skrevet 2. juni 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ofte lest på forskjellige forum om yrker med lite utdanning/generelt yrker som tjener godt. Det er som regel alltid «mannlige» yrker. Søppelkjører, forskjellige mekanikere, montører osv. så mitt spørsmål: hvordan kan man som kvinne tjene godt? Dårlige muligheter i helsevesnet f eks. Anonymkode: d05c9...d48 De yrkene du nevner tror jeg egenlig ikke betegnes som ‘’tjener godt’’ 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #10 Skrevet 2. juni 2020 Hvis du er en dyktig selger så kan du tjene godt selv uten mye utdanning. Anonymkode: daab7...2ab 1
prt90 Skrevet 2. juni 2020 #11 Skrevet 2. juni 2020 Lege, Advokat, Farmasøyt og Arkitekt er jo typiske kvinneyrker der de tjener bra. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #12 Skrevet 2. juni 2020 6 minutter siden, Loff77 said: De yrkene du nevner tror jeg egenlig ikke betegnes som ‘’tjener godt’’ Jeg har matergrad og jeg tjener like mye som en elektriker. Jobber som ingeniør i det offentlige. Jeg har egentlig lyst til å komme tilbake til oljebransjen, men mannen min jobber der og da hadde det rammet oss veldig hardt dersom det ble krise i den bransjen igjen. Anonymkode: 356ee...132
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #13 Skrevet 2. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg har matergrad og jeg tjener like mye som en elektriker. Jobber som ingeniør i det offentlige. Jeg har egentlig lyst til å komme tilbake til oljebransjen, men mannen min jobber der og da hadde det rammet oss veldig hardt dersom det ble krise i den bransjen igjen. Anonymkode: 356ee...132 Det er ikke rart du tjener lite med en matergrad!! Du burde prøve høyere utdanning Anonymkode: 29dcc...cbe 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #14 Skrevet 2. juni 2020 Poenget mitt var at f eks en søppeltømmer tjener bedre enn en helsesekretær, som har utdannelse. Sier ikke at det skal være noen snarveier. Folk skal finne noe å ta hverandre på uansett. Ikke rart det blir krig i verden 😂😂 Anonymkode: d05c9...d48
Vhgj Skrevet 2. juni 2020 #15 Skrevet 2. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget mitt var at f eks en søppeltømmer tjener bedre enn en helsesekretær, som har utdannelse. De tjener like mye ifølge utdanning.no. Uansett, utdanning betyr ikke høyere lønn...
Knirke Skrevet 2. juni 2020 #16 Skrevet 2. juni 2020 20 minutter siden, AnonymBruker said: Poenget mitt var at f eks en søppeltømmer tjener bedre enn en helsesekretær, som har utdannelse. Sier ikke at det skal være noen snarveier. Folk skal finne noe å ta hverandre på uansett. Ikke rart det blir krig i verden 😂😂 Anonymkode: d05c9...d48 Søppeltømming er vel litt mer fysisk krevende enn helsesekretær? Man trenger ikke utdannelse for å bli fotballspiller, men noen av dem tjener flere millioner i året likevel. Lønn speiler ofte utdannelsesnivå, men ikke alltid. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå