Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ofte lest på forskjellige forum om yrker med lite utdanning/generelt yrker som tjener godt. Det er som regel alltid «mannlige» yrker. Søppelkjører, forskjellige mekanikere, montører osv. 

så mitt spørsmål:

hvordan kan man som kvinne tjene godt? Dårlige muligheter i helsevesnet f eks. 

Anonymkode: d05c9...d48

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Generelt så er det ingen snarveier til god lønn. Advokater og leger tjener godt, men har lang utdanning. Fiskere og nordsjøarbeidere tjener godt, men jobber hardt på sjøen etc.

Man får ikke bra lønn ved å sitte inne 8-4 og drikke kaffe, uten utdanning, smuss eller ansvar.

Anonymkode: b4443...d32

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg som kvinne utdannet meg til prosessoperatør. Tjener nok for å si det sånn. 

To år på videregående, to år i lære. 

Kvinnedominerte yrker tjener dårlig, for de er hovedsakelig innen omsorg. Omsorg får ikke penger inn i kassa, ergo dårlig lønn. 

Det er mange kvinner nå i prosessindustrien, anbefales. Men kan ikke være tykkhudet. Bør kunne si i fra når det er noe. Har opplevd en del seksuell trakassering, men biter god fra meg så det gjentar seg ikke. 

Anonymkode: dcecd...f1c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uff, er vi fremdeles der altså, "kvinnelige yrker" - ja, verden går videre du.

Hvorfor ikke bare spørre etter "yrker som gir godt betalt med lav utdanning"?

Sukk. Noen kjemper hardt, og noen undergraver det andre kjemper for med noen få ord.

Anonymkode: 29dcc...cbe

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ofte lest på forskjellige forum om yrker med lite utdanning/generelt yrker som tjener godt. Det er som regel alltid «mannlige» yrker. Søppelkjører, forskjellige mekanikere, montører osv. 

så mitt spørsmål:

Tror det skal være mulig å jobbe som de yrkene du nevner, selv om du er kvinne. Du får Google det. 

Anonymkode: c6b6a...f98

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sånn at noen yrker er forbeholdt menn, du kan fint bli elektriker og tjene godt på det om du ønsker. 

Eller så kan du ta hvilken som helst annen utdanning  (på lik linje med menn) hvor du har gode utsikter på høy lønn, forutsatt at du kommer inn på studiet selvfølgelig.

Anonymkode: db98d...523

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt spørsmålet.

Ca 70% av alle leger er jo kvinner nå, og tjener godt. 

Selv er jeg konsulent i det private næringsliv, veldig godt betalt, og vi er ca 50% kvinner på avdelingen. 

Eller mener du egentlig yrker som ikke krever utdanning, der lønnen er god? Det har da ingenting med kvinner å gjøre lenger? 

Anonymkode: d88b1...c3f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke helt spørsmålet.

Ca 70% av alle leger er jo kvinner nå, og tjener godt. 

Selv er jeg konsulent i det private næringsliv, veldig godt betalt, og vi er ca 50% kvinner på avdelingen. 

Eller mener du egentlig yrker som ikke krever utdanning, der lønnen er god? Det har da ingenting med kvinner å gjøre lenger? 

Der gikk det raskt. 70% av medisinstudenter. Om noen år vil de dominere yrket. 

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

så mitt spørsmål:

De yrkene du nevner tror jeg egenlig ikke betegnes som ‘’tjener godt’’

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er en dyktig selger så kan du tjene godt selv uten mye utdanning.

Anonymkode: daab7...2ab

• Liker 1
Skrevet

Lege, Advokat, Farmasøyt og Arkitekt er jo typiske kvinneyrker der de tjener bra.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Loff77 said:

De yrkene du nevner tror jeg egenlig ikke betegnes som ‘’tjener godt’’

Jeg har matergrad og jeg tjener like mye som en elektriker. Jobber som ingeniør i det offentlige. Jeg har egentlig lyst til å komme tilbake til oljebransjen, men mannen min jobber der og da hadde det rammet oss veldig hardt dersom det ble krise i den bransjen igjen. 

Anonymkode: 356ee...132

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har matergrad og jeg tjener like mye som en elektriker. Jobber som ingeniør i det offentlige. Jeg har egentlig lyst til å komme tilbake til oljebransjen, men mannen min jobber der og da hadde det rammet oss veldig hardt dersom det ble krise i den bransjen igjen. 

Anonymkode: 356ee...132

Det er ikke rart du tjener lite med en matergrad!! Du burde prøve høyere utdanning ;)

Anonymkode: 29dcc...cbe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Poenget mitt var at f eks en søppeltømmer tjener bedre enn en helsesekretær, som har utdannelse. Sier ikke at det skal være noen snarveier. Folk skal finne noe å ta hverandre på uansett. Ikke rart det blir krig i verden 😂😂

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget mitt var at f eks en søppeltømmer tjener bedre enn en helsesekretær, som har utdannelse.

De tjener like mye ifølge utdanning.no.

Uansett, utdanning betyr ikke høyere lønn...

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Poenget mitt var at f eks en søppeltømmer tjener bedre enn en helsesekretær, som har utdannelse. Sier ikke at det skal være noen snarveier. Folk skal finne noe å ta hverandre på uansett. Ikke rart det blir krig i verden 😂😂

Søppeltømming er vel litt mer fysisk krevende enn helsesekretær? Man trenger ikke utdannelse for å bli fotballspiller, men noen av dem tjener flere millioner i året likevel. Lønn speiler ofte utdannelsesnivå, men ikke alltid.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...