Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sådd redikker for en stund siden, og nå lurer jeg på hvordan jeg vet når de er ferdige. Husker ikke når jeg sådde, men tror det var i månedsskiftet mars/april. 

De ser ut som på bildet. 

B21814E6-2DAF-4AB9-8A1A-8FCC7F34A776.jpeg

701AD5C7-D6F0-474B-9FCD-8CBAFC38B10D.jpeg

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke om det blir det samme i potter, men når jeg har hatt reddik i bed, har de ofte blitt dyttet litt opp sånn at selve reddiken stikker opp av bakken.

Du kan uansett ta opp en og se om den er moden. Hvis den ikke er det, kan du sette den ned i jorda igjen :)

Skrevet
2 minutter siden, semperflorens skrev:

Jeg vet ikke om det blir det samme i potter, men når jeg har hatt reddik i bed, har de ofte blitt dyttet litt opp sånn at selve reddiken stikker opp av bakken.

Du kan uansett ta opp en og se om den er moden. Hvis den ikke er det, kan du sette den ned i jorda igjen :)

Åh, kan jeg det. Trodde kanskje den ble ødelagt da, så har ikke turt. Har bare balkong, så har bare 6 reddiker i en potte 😂 miniatyr kjøkkenhage! 

Skrevet (endret)
2 timer siden, Mynona skrev:

@Rumle

Hei! 😊 er dessverre ikke mye hjelp i meg når det kommer til redikker, for jeg får de aldri til selv! 🙈 Mine blir typisk sånn som den som er nederst til høyre på det siste bildet ditt, hvor du kan se en tynn rosa "stamme" og det da dessverre ikke er særlig mer under jorden :dry: Men, mener at man pleier å kunne se litt av den øverste delen av selve redikken når jeg har høstet de få jeg har fått til :jepp:

Endret av Rumle
Skrevet
1 time siden, Rumle skrev:

Hei! 😊 er dessverre ikke mye hjelp i meg når det kommer til redikker, for jeg får de aldri til selv! 🙈 Mine blir typisk sånn som den som er nederst til høyre på det siste bildet ditt, hvor du kan se en tynn rosa "stamme" og det da dessverre ikke er særlig mer under jorden :dry: Men, mener at man pleier å kunne se litt av den øverste delen av selve redikken når jeg har høstet de få jeg har fått til :jepp:

Ja, den stammen der bør jeg sikkert dekke igjen ja. Var en 2 åring som falt oppi potta så jorda ble litt dyttet rundt :P  Jeg skal driste meg til å prøve å ta opp en i morgen når jorda ikke er så våt. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Mynona skrev:

Ja, den stammen der bør jeg sikkert dekke igjen ja. Var en 2 åring som falt oppi potta så jorda ble litt dyttet rundt :P  Jeg skal driste meg til å prøve å ta opp en i morgen når jorda ikke er så våt. 

😊 Lykke til! 

Skrevet
På 2.6.2020 den 19.44, Mynona skrev:

Hvordan gikk det? 🙂

Skrevet
43 minutter siden, Rumle skrev:

Hvordan gikk det? 🙂

Jeg gravde meg nedover og fant bare rot, men jeg turte ikke grave for langt, for jeg var redd for å ryke den i tilfelle det var en reddik nedi der :ler:  

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Mynona skrev:

Jeg gravde meg nedover og fant bare rot, men jeg turte ikke grave for langt, for jeg var redd for å ryke den i tilfelle det var en reddik nedi der :ler:  

😅👍

AnonymBruker
Skrevet

Du kan spise bladene også, i alle fall de unge. Men ikke ta bladene før du skal høste roten, selvfølgelig.

Anonymkode: 5d33c...58b

AnonymBruker
Skrevet

Etter min erfaring så er de "tynne" en stund før de eser ut. De må også ha dyp nok jord. 

Anonymkode: f81fe...1e0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg dyrker bare i potter på balkong.

Anonymkode: f81fe...1e0

AnonymBruker
Skrevet

Eg lurer på det samme. Eg får ikkje til reddik. Der blir masse blad, men inga rot. Har kutta ut alt av gjødsel, men det hjelper ikkje. Lurer på om eg må blande i sand i jorda neste gang. 

Anonymkode: 240c9...e65

AnonymBruker
Skrevet

Gi de god tid. De tyter opp etter hvert!

Anonymkode: 2a770...9ab

Skrevet

Mine har blitt veldig høye nå. Bladene hvertfall. Og røttene ser tykkere ut. Har gitt biobact innimellom 

50EC7F00-1BF4-401E-A3FB-D152FECA6DD2.jpeg

• 2 uker senere...
Skrevet

To av redikkene har blitt 1 meter lange 😳 Og hadde en pitteliten redikk i enden. Stengelen har blitt tykk som fingeren min og den fikk blomster på seg. 

AnonymBruker
Skrevet

Fraglene vet når de er klare til høsting, de elsker reddiker :)

Anonymkode: 43475...9f1

AnonymBruker
Skrevet

Reddiker som har blitt en meter lange og fått blomster skulle vært høstet for lenge siden. Reddiker er noe av det raskeste man kan dyrke. Det tar ca 5 uker fra såing til høsting. 

Anonymkode: 0b317...da7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...