monja Skrevet 29. juni 2005 #1 Skrevet 29. juni 2005 Hadde du satt pris på om barnehagen der barnet ditt går ble døgnåpen? Hører det skal åpne en døgnåpen barnehage i Nord Trøndelag (og det er snakk om å ha en sånn her jeg bor og). Hva med å la barnet sove i barnehagen framfor å sove hjemme? Hva synes du? God ide eller ikke?
Gjest Gjesta Skrevet 29. juni 2005 #2 Skrevet 29. juni 2005 Jeg er totalt imot døgnåpne barnehager. Enten får folk ha tid og anledning til å ha barn og ta seg av dem, eller så får de la være å få dem mener jeg. Greit nok at noen jobber er i situasjoner som tilsier at de trenger barnehageplass på natta, men jeg mener at man skaper et behov når man legger ting til rette på den måten. K
liv Skrevet 29. juni 2005 #3 Skrevet 29. juni 2005 Det vil det jo gjøre det lettere for aleneforeldre å komme seg ut på arbeidsmarkedet da, for ikke alle arbeidsteder har arbeidstider som passer med barnehagens åpningstider slik den er i dag.
Gjest gjesten Skrevet 29. juni 2005 #4 Skrevet 29. juni 2005 Hadde vært en livreddning!!! Jeg er alenemor og jobber skift. Slik jeg har det nå er det et evig slit på å få venner og familie til å være barnvakt når jeg har kveld og nattevakt..
Gjest Gjesta Skrevet 29. juni 2005 #5 Skrevet 29. juni 2005 Det er sant at det er ganske trangt på arbeidsmarkedet i dag, men man bør jo ha en jobb før man setter barn til verden. Om man blir arbeidsledig underveis er selvsagt det veldig trist og helt sikkert ikke enkelt, men jeg tror faktisk ikke at det kun er jobber med ugunstige arbeidstider tilgjengelig. Jeg syns det er en uting at samfunnet generelt blir "døgnåpent" - det er jo det som skaper sånne behov som døgnåpen barnehage, og den onde sirkelen er i gang... Spørsmålet er bare om denne trenden kan snus...Det tror jeg dessverre ikke.
Gjest gjesten Skrevet 29. juni 2005 #6 Skrevet 29. juni 2005 men jeg tror faktisk ikke at det kun er jobber med ugunstige arbeidstider tilgjengelig.. Det er i alle fall det eneste jeg har klart å få.. Søker og søker etter noe annet, men pr i dag (og det siste 1 1/2 året) har dette vært mitt eneste alternativ til arbeidsledighet! Kan ikke skjønne at det er verre for barnet mitt å bli passet av andre på kvelden enn på formiddagen. Tiden jeg har sammen med henne blir jo den samme uansett.. Jobber jeg kveld hygger vi oss sammen på formiddagen og jobber jeg formiddag har vi kvelden sammen.
Gjest Gjesta Skrevet 29. juni 2005 #7 Skrevet 29. juni 2005 Jeg kjenner tilfeller der begge foreldrene er sykepleiere, og selv om de koordinerer vakter så godt de kan, er det slik at det av og til kræsjer. Derfor er de AVHENGIGE av at familie og venner trår til. Mener du, Kverula, at de ikke burde fått barn?
Fakse Skrevet 29. juni 2005 #8 Skrevet 29. juni 2005 Så lenge barnet ikke er flere timer i barnehagen så ser jeg ikke hvorfor en døgnåpen barnehage skulle være et problem. Det er jo veldig vanlig at f.eks leger er gift med leger, og slik det er i dag er de avhengige av barnevakt når de jobber kvelder og netter. Vil tro det er bedre for barnet å være i den vante barnehagen enn å være hos tante den ene kvelden, bestemor den andre, mors veninne den tredje og nabojenta den fjerde. Jeg er GLAD for at noen orker å jobbe skift for å ta vare på meg og andre som kan bli syke om natta, og ser ikke noen vits i å gjøre hverdagen vanskeligere for dem.
jubajuba Skrevet 29. juni 2005 #9 Skrevet 29. juni 2005 En døgn åpen barnehage ville vært en kjempeide mener jeg. (Som for tiden utdanner meg nettopp for å jobbe i barnehage) Jeg har mange års arbeidserfaring bak meg, dog ikke i barnehage, og vet av egen erfaring at arbeidsgivere, og da i sær i stat og kommune kan være ganske lunefulle. Noe både enslige forsørgere og andre smertefullt har fått erfare. Man kan ha en jobb som passer godt i forhold til det å ha barn, og så kan man oppleve at man får en helt annen arbeidsstid etter at arbeidsgiver har omorganisert arbeidsplassen. Ikke bare de som jobber innenfor ulike omsorgsyrker opplever dette, men også mange innenfor servicenæringen, i sær med de stadig mer utvidede åpningstidene. Mange forretninger har åpent til klokken ti om kvelden, da er man oftest ikke ferdig med kassaoppgjør og diverse rydding før klokken nærmer seg elleve. I de store byene har man kanskje tilgang på studenter til å jobbe de mest ukurante arbeidstidene, på landsbygda er det få unge og studenter til å jobbe på kvelden. Og jeg har ikke hatt erfaring med at mine kollegaer har tilbudt seg å jobbe kvelds eller nattskiftet for å gjøre det lettere for meg som hadde barn.
Gjest gjesten Skrevet 29. juni 2005 #10 Skrevet 29. juni 2005 Så lenge barnet ikke er flere timer i barnehagen så ser jeg ikke hvorfor en døgnåpen barnehage skulle være et problem. . Nettopp...! Slik ser jeg det også.. Jeg får faktisk flere "leketimer" sammen med henne når jeg jobber kveld, siden vi står opp samtidig og hun legger seg mange timer før.. Kan ikke helt forstå at det er tidspunktet på døgnet som avgjør hvor bra det er for barnet å være i barnehage.
Gjest Mayamor Skrevet 29. juni 2005 #11 Skrevet 29. juni 2005 Synes døgnåpen barnehage er et supert tilbud. De som mener det ikke trengs er kanskje dem som jobber 8-4. Eller har en bedre halvdel som gjør det...? Selv hadde jeg problem med at barnehagen ikke åpnet tidlig nok. Jeg begyndte arbeidsdagen 07.00. Barnehagen åpnet 07.30. Løsning: sjefen min lot sønnen min være med på jobb den første halvtimen og så fulgte jeg ham rett overplassen og inn i barnehagen - i arbeidsklær. Super sjef, men dårlig åpningstid i barnehagen... Mayamor
Gjest Gjesta Skrevet 30. juni 2005 #12 Skrevet 30. juni 2005 Jeg ser jo at det er ganske mange ganske gode grunner for at man skal døgnåpen barnehage, men det er fortsatt ikke noen som har svart på om de vil la barnet være i barnehagen på natterstid. Lilith spør meg om jeg ikke syns at sykepleierparet ikke skulle fått barn, men du skriver jo at de kooridinerer vaktene så godt de kan, og de gangene det kræsjer så er de avhengige av familie og venner. Det er vel vanlig at man får hjelp til barnepass en gang i blant, det gjelder vel alle. Hvis de imidlertid lar jobben gå foran barnet, da syns jeg ikke de skulle fått barn. (Hvis situasjonen var den samme da de fikk barnet, selvsagt!) Som jeg skrev tidligere - vi er på vei inn i et døgnåpent samfunn. Og der er det snart ikke plass til barna... Det spiller kanskje ingen rolle om man er sammen med barnet sitt på dagtid eller kveldstid, eller om det ikke får sove i sin egen seng om natta. Barnehagen er faktisk et tilbud til barna - men sånn det er i dag virker det som om det er et tilbud til foreldrenen. Man klager på åpningstider, at det skal være ferie i barnehagen, at barna må være hjemme så og så mange uker i løpet av et år osv, osv. Det er utrolig mange folk i dag som egentlig ikke har tid og mulighet til å ha barn - fordi jobben er viktigst. Som sagt, jeg vet hvor tøft arbeidsmarkedet er i dag og alle trenger selvsagt å tjene penger - men det er jammen tøft å være barn i dag også. K
Pepita Skrevet 30. juni 2005 #13 Skrevet 30. juni 2005 Så du mener Kverula at enten bør man jobbe 8-16 (eller er det for lang tid i barnehagen?) eller man bør gå hjemme med barna eller ikke få barn hvis noen av disse ikke er alternativ??? Min kjære jobber skift; 1 uke dag, 1 uke kveld og 1 uke natt. Jeg jobber ofte på kveldene. Så sånn situasjonen er nå, kunne vi ikke hatt det hvis vi hadde fått barn. Og det kommer heller ikke til å skje. Men hvor mange arbeidssteder jobbes det skift pr i dag? Og hvor mange kommer det til å bli etterhvert? Fler og fler arbeidssteder kommer til å gå over på skift er jeg rimelig sikker på. Og da er det jo som flere andre her påstår, at om barnet er i barnehagen 8 timer på dagen eller 8 timer på kvelde/ettermiddag så blir jo det det samme?? Foreldrene tilbringer jo så mye som mulig av tid sammen med barna uansett. Akkurat å ha barna i barnehagen på natterstid ser jeg også på som verre; men hvorfor skal det være noe verre enn å bli "kastet" rundt til slekt og venner istede? Da blir det jo 2 faste sovesteder; hjemme og i barnehagen! Har ikke barn selv, så har ingen "rett" til å uttale med sånn sett; men å si at kun de som jobber 8-16 ,eller hva som nå er det "perfekte" for barn, bør få barn????
Gjest Gjesta Skrevet 30. juni 2005 #14 Skrevet 30. juni 2005 Folk må selvsagt selv bestemme om livssituasjonen deres tilsier at de skal få barn. Hvis begge jobber skift så vil jeg tro at man får til at man ikke jobber de samme skiftene, sånn at en av foreldrene kan være hjemme med barnet. Er man aleneforeldre blir det selvsagt verre, det har jeg forståelse for. Jeg tror du er inne på noe, MissS, at det nok kommer til å bli mye mer skift og enda tøffere på arbeidsmarkedet, så at behovet for døgnåpne barnehager det vil nok bli større. Og jeg ser at det kommer til å bli en nødvendighet, og det er vel kanskje det jeg er motstander av, kanskje ikke barnehagen i seg selv. Barnehagen er et godt sted for barnet å være, så det er ikke det som er problemet. Jeg ser at det er mange gode grunner til å ha utvidede åpningstider i barnehagen, og som jeg skrev litt lenger oppe her, jeg tror det er en trend som ikke kommer til å stoppe, så dere får nok deres døgnåpne barnehager etterhvert. Jeg vet selvsagt at det ikke er mulig for alle å ha en 8-16 jobb, og heller ikke det bør være positivt for barnet tror jeg, hvis foreldrene jobber hver dag. Foreldre som leverer barnet i barnehagen kl 06.30 og henter det igjen kl 16.57...Hvor mye tid får man sammen med barnet sitt da i løpet av ei uke? Ikke nok, i hvertfall. Jeg skal innrømme at selvom jeg er i mot at barnehagene skal være oppe om natta, så er det vel kanskje ikke akkurat det som jeg ser på som det største problemet. Jeg syns bare det er så utrolig mange eksempler på barn som må vike for foreldrenes arbeid i dag, og det er et usunnhetstegn ved samfunnet vårt. Men det er en annen diskusjon.
jubajuba Skrevet 30. juni 2005 #15 Skrevet 30. juni 2005 Jeg er enig med kverula i at det ikke er sunt slik vi nå ser samfunnet utvikle seg, med arbeidsgivere som nærmest krever at vi skal jobbe døgnet rundt. Slik sett hadde det vært ønskelig om alle med barn kunne hatt arbeidstiden fra 8-16. Slik er det dessverre ikke, og om det ikke blir en lovfestet ordning slik at arbeidsgiver blir pålagt å gi sine ansatte med barn den arbeidstiden tror jeg ikke det skjer heller. Boligprisene i de store byene, og etter hvert også i de mindre og ute på landsbygda er blitt av en slik art at man nærmest er tvunget til å jobbe seg ihjel. Og som forelder opplever man å måtte knegå sine nærmeste for å få hjelp til pass av barna. Jeg var så heldig at min eldste sønn kunne passe de yngste. Men føler jo at det ble en belastning for ham også. For meg ville det vært en god løsning med døgnåpen barnehage da jeg ofte begynte på jobb i to/tre tiden for så å være ferdig klokken ti. Jeg opplevde også at barnehagen krevde at barnet skulle være levert i barnehagen senest klokken 9. Så slik fikk ikke vi noen glede av det når jeg hadde formiddagene fri. Det er ikke enkelt å være foreldre i dag, samfunnet er lite tilrettelagt for små barn. Og forståelsen for at man ønsker å være tilstede for barna sine er desverre ofte liten både hos arbeidsgivere og kollegaer. Vi burde nok arbeide for et samfunn hvor barna ble satt i fokus og hvor det ble tilrettelagt en arbeidstid som gjorde det mulig for foreldre å være mest mulig sammen med barna sine. Om man jobber en våken nattevakt er man fortsatt ikke særlig opplagt på en dag sammen med små barn, og man kommer fort inn i en vond sirkel. Veldig mange ønsker seg barn, og ønsker å være sammen med dem. De er ikke bare noe vi får for så godvillig å plassere bort sammen med andre. For aleneforeldre og samværsforeldre blir arbeidstid kanskje enda viktigere enn for de fleste andre. Men i en verden der arbeidsgiver tenker mest mulig profitt blir ikke slike behov tatt hensyn til. Fortsetter denne utvikligen får vi kanskje en verden hvor det ikke er plass for barn.
Gjest Gjesta Skrevet 30. juni 2005 #16 Skrevet 30. juni 2005 Du fikk sagt det jeg mener på en mye bedre måte, jubajuba!
Gjest Emera Skrevet 30. juni 2005 #17 Skrevet 30. juni 2005 Skal barnehagene være åpne hele døgnet, så må vel SFO også være det da..? Eller er det plutselig greit at familie og venner må trå til som barnevakter så snart barna har begynt på skolen? Jeg skjønner godt at det er vanskelig å få ting til å gå opp for mange. Men jeg er også bekymret for hvordan vi skal klare å organisere det stadig mer døgnåpne samfunnet vårt. Mon om ikke familielivet blir det som først blir ofret på pengekarusellens alter. Nå mener jeg IKKE at folk som jobber skift ofrer sin egen familie, bare slik at det ikke blir misforståelser med påfølgende fornærmet pepring... Men vi blir virvlet med i denne karusellen enten vi vil eller ikke. For det er slik samfunnet utvikler seg. Det ser ikke ut til å la seg stoppe, dessverre.
Gjest Mayamor i.i. Skrevet 30. juni 2005 #18 Skrevet 30. juni 2005 Vel og bra med ideologiske tanker... Men hvem skal jobbe på akuttmottaket på kvelds/nattestid? Hvem skal sitte med døende på kvelden/natten? Hvem skal passe på barna i institusjon om kvelden/natten. Ofte er dette kvinner/mødre. Sjåførene som kjører varer ut til deg og meg, må kjøre ofte om natten. Hva om de trenger bensin og/eller mat/drikke... Politiet, brannmenn, bakere, avistrykkere, og mange flere! Hvem som sier at ikke enda en gruppe arbeidstakere kan jobbe om natten: barnehagearbeidere... Jeg kjenner flere som foretrekker å jobbe om natten da de jobber færre skift pr måned og lønnen er like god som ved fulllønn... Det bør være valgfrihet. Og da er døgnåpen barnehage et supert tilbud - til de som trenger det! Og barnet er jo ikke hver natt i barnehagen... Mayamor
Gjest Gjesta Skrevet 30. juni 2005 #19 Skrevet 30. juni 2005 Men mayamor, de arbeidsgruppene du nevner, de har da jobbet sånn i årevis og likevel klart seg uten døgnåpen barnehage? :klø: Og når man har barn i barnehage så må man jo kjøpe en plass - det er jo ikke bare å ha barnet der når det passer seg selv, den ene uka eller de par kveldene man jobber natt/kveldsskift? Da må det jo tilfelle bli en skiftordning for barna også da, at de er i barnehagen på dagtid ei uke, kveldstid ei uke osv...skulle ikke forundre meg om det kommer det også, det tvinger seg vel fram hvis det først blir en døgnåpen ordning. Når barnehagen skal være døgnåpen, så må vel ratt SFO bli det også da - men hva da? For barna må jo være på skolen på dagtid siden det er da undervisningen foregår - skal de være der hele døgnet da eller, de ukene mor og/eller far jobber kveld/natt? Eller skal man kanskje legge undervisningen på kveldstid også, sånn at barna kan være hjemme hos mamma/pappa på dagen fram til de går på jobb? Og hva med skoleferien? Den må vel avskaffes. Jeg setter ting selvsagt litt på spissen, men jeg tror faktisk at dette er noe dere som "ikke klarer dere uten" døgnåpen barnehage bør tenke igjennom. For barna er jo bare i barnehagen i noen år, så er de klare for skolen. Hva da, lurer jeg på. Jeg tror det er viktig med ideologiske tanker, jeg. Det er altfor få av dem i dag. Folk er så til de grader opptatt av å få dekket sine egne, personlige behov til enhver tid i dag at det er helt skremmende syns jeg.
Gjest MrsL Skrevet 30. juni 2005 #20 Skrevet 30. juni 2005 Jeg skjønner hva du sier;Kverula. En døgnåpen barnehage er ikke åpen for barnet når som helst og så lenge som helst. Når man får plass i en slik barnehage så må foreldrene levere inn en turnusliste (som regel for en hel måned), underskrevet som en bindende avtale. På denne listen står det når de har behov for å ha barnet i barnehagen. Barnet får ikke lov å være mer enn 9 timer i døgnet i barnehagen. Slik var det i den barnehagen i Sverige jeg hadde praksis i. Jeg har også jobbet i en barnehage som hadde utvidet åpningstid fra kl.07.00 - 21.00. Der kunne heller ikke barna være lenger enn 9 timer ad dagen. Når det gjelder den andre diskusjonen om det døgnåpne samfunn - ja, der er jeg enig me deg. Vi skaper ett behov.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå