AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #1 Skrevet 2. juni 2020 Er helt målløs. At det går annt å være så uansvarlig. Hun (25år) ble fratatt lappen pga hyppige epilepsianfall for noen år siden, og får fortsatt anfall 1-2 ganger i måneden. Hun fortalte meg at hun hadde vært på roadtrip med en venninne av henne, der de byttet på å kjøre fordi hun selv savnet det. Så hun satt altså og kjørte på landeveier i 90-100km/t. Er det bare jeg som overreagerer? Hun selv lo av det og sa det ikke var noe big deal, da det kan skje andre også at man svimer av mens man kjører. Hun kunne drept noen om hun mistet kontrollen over bilen i den farta. Synes hun fortjener å være uten sertifikat for resten av livet. Måtte få ut litt frustrasjon. Hva bør jeg si til henne eller gjøre? Anonymkode: e91d0...248
Gjest Tamsi Skrevet 2. juni 2020 #2 Skrevet 2. juni 2020 Tror jeg hadde fyrt opp en løgn om at søstera til en veninne (eller en annen fjern person "nær" deg) hadde dødd som følge av tilsvarende idioti. Bare for å tørke av henne gliset! Om jeg ikke hadde turt å konfrontere direkte selvsagt, her tror jeg egentlig jeg skulle greid å være ekstremt ærlig.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #3 Skrevet 2. juni 2020 For et naut av ei venninne du har. Anonymkode: 2e72d...34b 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #4 Skrevet 2. juni 2020 Hun er så god venninne at selvsagt ikke anmelder henne? Anonymkode: eeacc...115
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 2. juni 2020 #5 Skrevet 2. juni 2020 Du anmelder henne, hun er er fare for seg selv og andre,
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #6 Skrevet 2. juni 2020 TS her. Vi har hatt minimalt med kontakt etter det. Jeg blir flau av å kjenne slike personer. Spesielt siden hun ikke viser anger i det hele tatt og kun gjør alt hun vil fordi det er gøy. Har vært inne på tanken å anmelde det, men vet ikke mtp bevis. Med mindre hun som eide bilen vil vitne og si at hun lånte ut bilen sin til henne og satt på med henne. Hun er ikke akkurat noe bedre hun heller. Jeg aner rett og slett ikke. Bare angrer på at jeg ikke tok henne skikkelig når hun sa det. Ble for satt ut... Anonymkode: e91d0...248 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #7 Skrevet 2. juni 2020 «Ja det er høy helt til foreldrene dine må begrave deg i deler» Anonymkode: 5ba16...182 9
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #8 Skrevet 2. juni 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: «Ja det er høy helt til foreldrene dine må begrave deg i deler» Anonymkode: 5ba16...182 Om hun kjører seg selv ihjel er jo selvsagt trist. Men ville vel heller fokusert på alle de andre uskyldige hun utsetter for fare. Tenker at hun enten lo av det i ren renflau over å ha gjort noe så dumt, eller så mangler hun en del modenhet for å være 25 år. Om dette kun skjedde en gang, er det ikke så mye ts kan gjøre med det. Men om ts vet at dette skjer nå for tiden, er en bekymringsmelding til politiet riktig vei å gå. Så kan de evnt kalle inn til samtale. Det ville nok tørket fliret av ansiktet hennes... Anonymkode: bed64...bce 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #9 Skrevet 2. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Om hun kjører seg selv ihjel er jo selvsagt trist. Men ville vel heller fokusert på alle de andre uskyldige hun utsetter for fare. Tenker at hun enten lo av det i ren renflau over å ha gjort noe så dumt, eller så mangler hun en del modenhet for å være 25 år. Om dette kun skjedde en gang, er det ikke så mye ts kan gjøre med det. Men om ts vet at dette skjer nå for tiden, er en bekymringsmelding til politiet riktig vei å gå. Så kan de evnt kalle inn til samtale. Det ville nok tørket fliret av ansiktet hennes... Anonymkode: bed64...bce Takk for svar! Spurte henne om hun kunne leve med om hun drepte noen uskyldige i en annen bil, da svarte hun nei. Kan ikke fatte hvordan hun tørr å sette seg bak rattet. Tenker at om man blir tatt for å kjøre uten lappen når man har mistet den og i tillegg ikke er skikket til å kjøre bil, så kan hun vel bli straffet ganske hardt? Hun kan jo i teorien kjøre bil, men det er hennes ansvar å være i skikket stand til å kjøre forsvarlig. Og det er hun ikke. TS. Anonymkode: e91d0...248
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #10 Skrevet 2. juni 2020 Dette er ille i mine øyne. Anonymkode: c46bb...0ff 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #11 Skrevet 2. juni 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Med mindre hun som eide bilen vil vitne og si at hun lånte ut bilen sin til henne og satt på med henne. Hun er ikke akkurat noe bedre hun heller. Woot, kjører bileieren også rundt og er til fare for omgivelsene?!? Hva er dette for en gjeng, hallo. Det kan hende det er på plass med en tips til onkel ja, ikke nødvendigvis for å straffe for gamle hendelser, men for å forhindre nye overtredelser. Anonymkode: 2937a...4ff
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #12 Skrevet 2. juni 2020 49 minutter siden, AnonymBruker said: Tenker at om man blir tatt for å kjøre uten lappen når man har mistet den og i tillegg ikke er skikket til å kjøre bil, så kan hun vel bli straffet ganske hardt? Nei, dessverre er det ikke veldig hard straff for dette her - ikke så fremt det ikke fører til skjerpende omstendigheter, som å kjøre over noen. Anonymkode: 2937a...4ff
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #13 Skrevet 2. juni 2020 Du får fortelle henne at du ikke syntes noe om det. Men man politianmelder ikke en venninne for slikt. Anonymkode: e435f...ec7 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #14 Skrevet 2. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Woot, kjører bileieren også rundt og er til fare for omgivelsene?!? Hva er dette for en gjeng, hallo. Det kan hende det er på plass med en tips til onkel ja, ikke nødvendigvis for å straffe for gamle hendelser, men for å forhindre nye overtredelser. Anonymkode: 2937a...4ff Tenker bileieren er dum som lot hun låne bilen. Men det er fortsatt bilførerens ansvar å være skikket til å kjøre bilen. TS. Anonymkode: e91d0...248
petterm Skrevet 2. juni 2020 #15 Skrevet 2. juni 2020 Bileier risikerer bot for å ha overlatt bilen til person uten førerkort. Hvis veninna di hadde vært rusa kan bileier miste lappen. Siden veninna di har mista førerkortet av medisinske grunner kan det hende bileier straffes hardere enn bøter. https://www.avisa-st.no/nyheter/article10863034.ece 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #16 Skrevet 2. juni 2020 Nå er det slik at et epilespianfall ikke kommer helt ut av det blå. Man får føling som forvarsel først. Da rekker man å stanse bilen. Hun var jo ikke alene i bilen! Anonymkode: 87b22...d15
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #17 Skrevet 2. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nå er det slik at et epilespianfall ikke kommer helt ut av det blå. Man får føling som forvarsel først. Da rekker man å stanse bilen. Hun var jo ikke alene i bilen! Anonymkode: 87b22...d15 Hun får ikke det. Om dette hadde skjedd mens hun kjørte hadde hun hatt null sjans å stanse bilen før hun blacker ut. Har selv sett henne når hun får anfall pg hvor fort det går. Det finnes flere typer epilepsi anfall og forskjellig fra person til person. Anonymkode: e91d0...248 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #18 Skrevet 2. juni 2020 Selvfølger varsler du politiet om dette her. evt lege! Anonymkode: e3d6c...dba 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #19 Skrevet 2. juni 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er det slik at et epilespianfall ikke kommer helt ut av det blå. Man får føling som forvarsel først. Da rekker man å stanse bilen. Hun var jo ikke alene i bilen! Anonymkode: 87b22...d15 Ikke nødvendigvis. Jeg har epilepsi og får grand mal anfall og det skjer fort. Hadde aldri turt å sette meg bak rattet! Anonymkode: f961d...7b5 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #20 Skrevet 12. juni 2020 Jeg mistet en barndomsvenn på den måten. Forskjellen var at han nettopp hadde fått tilbake førerkortet etter å ha vært anfallsfri den påkrevde tiden. Jeg har tenkt en del på dette, og hadde jeg fått epilepsi nå, vet jeg ikke om jeg hadde våget å sette meg bak rattet igjen noengang, førerkort eller ei. Hva om jeg plutselig får et anfall etter lang tid uten noe som helst? På den annen side, hvis det er en stund siden forrige anfall, får man kanskje en falsk følelse av trygghet? Kombinert med savnet etter å være litt selvstendig igjen og slippe å være avhengig av andre for å komme seg noe sted? Jeg vet ikke, jeg leste meg aldri opp på sykdommen og den var aldri et tema vi tenkte på å snakke om da han levde. Anonymkode: 8f1f8...491
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå