Gå til innhold

Nett verk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor på ett litt sted ...der har vi bodde i to år nå, men jeg greir ikke å bli kjente med folk. kunne tenke meg å bli kjente med folk at de kommer til meg på en kaffe besøk eller noe sånt... Min mann er fra vestland og vi bor på østland, så han kjenner ikke mange her heller.

Hvordan greier dere å bygge an nett verk på nye steder

(Må nevne at jeg ikke er norsk, kanskje ikke lett å forstå hva jeg skriver???)

Hilsen :wink:

Videoannonse
Annonse
Gjest gjestekimmi
Skrevet

hei,

hvor bor dere da? jeg bor og på østlandet...

Skrevet

Da må du nok invitere på kaffe.

Gjest gjestekimmi
Skrevet

....eller sitte ute nå i solen. da ser du folk som er ute, går tur etc, så får du bare være litt frempå med small-talk`en!

Gjest gjest1
Skrevet

Vi har det også på samme måte, begge er tilflyttere, og kjenner ingen. Ikke lett å få et nettverk da. Vi håpet at dette skulle bedre seg når vesla begynte i barnehagen, men alle har det jo så travelt når de leverer og henter, og det er ikke så mange sosiale begivenheter der at man rekker å bli kjent med de andre foreldrene...

Ikke er det så lett å bli kjent med naboene heller... Joda vi prater med dem, men de er alle i foreldre eller besteforeldre-generasjonen vår....

Jeg fikk en del kontakt med noen av dem jeg var i barselgruppe med, men når vi alle begynte å jobbe igjen, så opphørte dette. Satser på at det skal bedre seg nå som jeg skal ut i ny permisjon, håper også at noen venner av oss snart kjøper bolig nærmere oss...

Om dere har barn, så ville jeg sjekket om det arrangeres åpen barnehage i nærområdet. Der må enten mor eller far følge barnet og være der hele tiden, og da har man mulighet å bli kjent med noen (forutsetter at du er hjemmerværende med barn....).

Ellers kan det være lurt å begynne med en fritidsaktivitet (dansing, svømming, trening osv. og se om du/dere treffer noen hyggelige mennesker der)

Lykke til med å skape deg et nettverk!

Skrevet

Nu er jeg jo ikke norsk jeg heller men kommer fra Danmark, jeg har boet i norge i 8 år og kan da ikke sige at jeg har bygget op et stort netverk af venner, men har nogle enkle venner som min samboer allerede hadde før jeg kom, nu bor jeg også på et lille bitte sted og jeg snakker da med naboer af og til men har ikke fundet nogen som jeg kan sige jeg har noget tilfelles med endnu, nu har jeg jo egen bedrift hvor der kommer mange mennesker hverdag og da koser jeg mig selvfølgelig men Nordmænd er nok lidt mere lukket et folkefær end Dansker er, har boet i 12 år på Island og da fik jeg venner på de arbejdspladser jeg var på.

Skrevet

Vi flyttet til ny plass, og det tok nesten tre år før jeg begynte å få venner... Ble kjent med naboer som var fa20-40år eldre enn meg, og hadde det veldig koselig, men noen på min egen alder var vanskelig å bli kjent med. Man må rett og slett BESTEMME SEG FOR å bli kjent med noen. Mot deg opp og vær i godt humør, og se etter positiv respons. Meld deg på en fritidsaktivitet og om du føler at de andre ikke tar initiativ til kontakt, så gjør du det sjøl! Prat med folk, si hei og prøvå slå av en liten prat hvis du treffer dem på butikken eller ute i gata. Etter hvert kan du foreslå at det hadde vært artig å treffes utenom aktiviteten dere er med på hvis det er noen du har pratet med som du liker og som virker som er positiv til deg. Stort sett blir man kjent hvis man bare går inn for det og ikke setter seg ned og venter på besøk.

Det er bare å være litt påtrengende og psyke seg opp litt. Det kan være vanskelig å bli den som tar initiativ, men det kan lønne seg stort!

Gjest Ms Chanandler Bong
Skrevet
Vi bor på ett litt sted ...der har vi bodde i to år nå, men jeg greir ikke å bli kjente med folk. kunne tenke meg å bli kjente med folk at de kommer til meg på en kaffe besøk eller noe sånt... Min mann er fra vestland og vi bor på østland, så han kjenner ikke mange her heller.

Hvordan greier dere å bygge an nett verk på nye steder

(Må nevne at jeg ikke er norsk, kanskje ikke lett å forstå hva jeg skriver???)

Hilsen  :wink:

Du skriver utmerket norsk, så det er ikke noe problem :-)

Slå av en prat med naboen når dere treffes. Helt trivielle ting som været kan ofte være nok til å starte en samtale.

Meld deg på kurs, klubber eller lign. Dersom dere har barn som er involvert i fritidsaktiviteter så kan du forsøke å engasjere deg der. Det arrangeres ofte dugnader, basarer og lignende hvor det trengs folk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...