AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #1 Skrevet 2. juni 2020 Hei! Jeg skal ha bursdagsfest neste helg og har invitert de nærmeste vennene mine og min nye kjæreste. Dette er første gang jeg introduserer kjæresten min, og han snakker ikke så mye norsk. Siden han ikke snakker så godt norsk går det mest i engelsk, og jeg vil at han skal føle seg inkludert når han møter vennene mine og ikke faller utenfor samtalen. Til nå har jeg planlagt å servere taco, og eventuelt tenker jeg noen festleker, spill eller lignende som alle kan være med på som ikke er så avhengig av språk. Noen tips? Anonymkode: fa7e0...587
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #2 Skrevet 2. juni 2020 Hvilket land er han fra? Noen land er det lett å finne samtelemner om og dermed inkludere. Andre land er det verre med. Anonymkode: 03284...ed6 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #3 Skrevet 2. juni 2020 Det er veldig lett å skifte til norsk, så jeg ville anbefalt deg å holde alle samtalene på engelsk, selv med vennene dine. Introduser han på engelsk og snakk bare på engelsk. Vennene dine bør være forståelsesfulle, men kan jo også forstå hvis de synes det er ubehagelig å snakke engelsk hele kvelden. Hvis du opplever at de er vanskelige så bør du holde deg nær han for å holde samtalen gående på engelsk. Anonymkode: 68328...8d1 11
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #4 Skrevet 2. juni 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilket land er han fra? Noen land er det lett å finne samtelemner om og dermed inkludere. Andre land er det verre med. Anonymkode: 03284...ed6 Han er fra Italia. Tenker ikke at samtaleemne blir noe problem, men mer språket og at det kan bli vanskelig å få de andre til å holde seg til engelsk. - TS Anonymkode: fa7e0...587
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #5 Skrevet 2. juni 2020 Det er urimelig at alle skal snakke engelsk til hverandre bare fordi en ikke forstår det. Vil tro at de fleste er inkluderende og høflige nok til å snakke engelsk sammen med kjæresten, men i samtaler hvor han ikke er med, kan man ikke forvente det. Når man flytter til et nytt land vil det dessverre være en overgansperiode før man har lært seg språket hvor det blir mye språk-klunder og man blir litt utenfor. Men så lenge alle er hyggelige mot vedkommende og snakker på et språk han forstår når han faktisk er med i samtalen, tenker jeg det er greit. Hvis han snakker litt norsk kan jo også dette være en mulighet for han til å lære mer. Eller at han går for en slags blanding av norsk og engelsk. Personlig er jeg i hvertfall mye mer vennlig innstilt overfor mennesker som faktisk prøver å lære språket framfor de som ikke gidder og forventer at alle skal legge om til engelsk hele tiden Anonymkode: bd43e...c4f 5 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #6 Skrevet 2. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er urimelig at alle skal snakke engelsk til hverandre bare fordi en ikke forstår det. Vil tro at de fleste er inkluderende og høflige nok til å snakke engelsk sammen med kjæresten, men i samtaler hvor han ikke er med, kan man ikke forvente det. Når man flytter til et nytt land vil det dessverre være en overgansperiode før man har lært seg språket hvor det blir mye språk-klunder og man blir litt utenfor. Men så lenge alle er hyggelige mot vedkommende og snakker på et språk han forstår når han faktisk er med i samtalen, tenker jeg det er greit. Hvis han snakker litt norsk kan jo også dette være en mulighet for han til å lære mer. Eller at han går for en slags blanding av norsk og engelsk. Personlig er jeg i hvertfall mye mer vennlig innstilt overfor mennesker som faktisk prøver å lære språket framfor de som ikke gidder og forventer at alle skal legge om til engelsk hele tiden Anonymkode: bd43e...c4f Nei, forventer ikke at alle skal snakke engelsk når han ikke er med i samtalen heller. Han prøver jo å lære seg så godt han kan, så forhåpentligvis skjønner han litt og kan øve seg på festen Tenkte derfor at noen party-spill hadde vært gøy sånn at det ikke bare blir samtaler hele tiden, men er ikke så kjent med hvilke spill som kunne passet 🤔 - TS Anonymkode: fa7e0...587 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #7 Skrevet 2. juni 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Det er veldig lett å skifte til norsk, så jeg ville anbefalt deg å holde alle samtalene på engelsk, selv med vennene dine. Introduser han på engelsk og snakk bare på engelsk. Vennene dine bør være forståelsesfulle, men kan jo også forstå hvis de synes det er ubehagelig å snakke engelsk hele kvelden. Hvis du opplever at de er vanskelige så bør du holde deg nær han for å holde samtalen gående på engelsk. Anonymkode: 68328...8d1 Dette resulterer ofte i at jo, men inkluderer den ene, men samtidig eksluderer man veldig mange av de andre. Mange føler seg utilpass med å snakke engelsk, og det ender med å amputere festen en smule er det jeg har erfart. Selv er det ikke noe problem, men jeg kan skjønne at det blir sånn for mange som vegrer seg for å snakke engelsk - rett og slett fordi de er dårlige til å formulere seg, det tar lang tid å finne de rette ordene osv. Så jeg synes ikke det er noe godt forslag, kanskje heller alliere seg med en god venn eller to som er komfortabel med engelsk, og avtale at vennen(e) skal ta seg litt ekstra av kjæresten på festen. Anonymkode: e26e6...e91 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #8 Skrevet 2. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Tenkte derfor at noen party-spill hadde vært gøy sånn at det ikke bare blir samtaler hele tiden, men er ikke så kjent med hvilke spill som kunne passet 🤔 Mange partyspill som ikke krever så mye språk, jeg kommer ikke på noe særlig annet enn twister akkurat nå, men det burde jo være rikelig å velge i om du tar en titt i en nettbutikk som driver med slikt. Søke frem til noe som har party-effekter, spill til fest eller noe slikt, og få inspirasjon Anonymkode: e26e6...e91 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #9 Skrevet 2. juni 2020 Ikke så unormal situasjon i vår omgangskrets, eller på jobb. Her er vi generelt omtenksomme. Det er alltid noen som snakker med, og inkluderer, den som ikke snakker Norsk. Mens resten av samtalen går på norsk. Så ville droppet spill og lignende, som mulig bare blir kleint. Men sikret at de du kjenner godt fikk en direkte oppfordring til å snakke med, og inkludere, kjæresten din. (jeg snakker godt engelsk da jeg jobber på engelsk - og har ingenting i mot å ta dem rollen i slike settinger. Det som gjør situasjonen lettere er om du legger opp til fingermat, mingling, og en setting som gjør at ikke alle sitter rundt et bord. Det gjør det både vanskeligere å inkludere han, samt lett for alle å gå over til norsk. Anonymkode: 18b01...4d7 3
Gjest ti10 Skrevet 2. juni 2020 #10 Skrevet 2. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke så unormal situasjon i vår omgangskrets, eller på jobb. Her er vi generelt omtenksomme. Det er alltid noen som snakker med, og inkluderer, den som ikke snakker Norsk. Mens resten av samtalen går på norsk. Så ville droppet spill og lignende, som mulig bare blir kleint. Men sikret at de du kjenner godt fikk en direkte oppfordring til å snakke med, og inkludere, kjæresten din. (jeg snakker godt engelsk da jeg jobber på engelsk - og har ingenting i mot å ta dem rollen i slike settinger. Det som gjør situasjonen lettere er om du legger opp til fingermat, mingling, og en setting som gjør at ikke alle sitter rundt et bord. Det gjør det både vanskeligere å inkludere han, samt lett for alle å gå over til norsk. Anonymkode: 18b01...4d7 Hvis det er bare de nærmeste vennene, er det kanskje ikke så mange at det er naturlig å legge opp til mingling, spesielt hvis folk ikke er så komfortable med å snakke engelsk. Ut fra det TS sa, ser jeg for meg at det ikke er så mange som gjerne snakker engelsk.. Og det kommer jo litt an på personligheten hans, men jeg ser bare for meg at stakkars han soser rundt og prøver å starte samtaler på engelsk, mens de andre gjestene forsvinner en etter en, for å slippe unna. Mingling hadde sikkert funket i en større forsamling, men her tror jeg det funker bedre å sitte rundt et bord. Da kan man også inkludere alle naturlig.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #11 Skrevet 2. juni 2020 Hvorfor har han ikke lært seg norsk? Anonymkode: 96150...63c 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #12 Skrevet 2. juni 2020 Kjæresten min har heller ikke lært seg norsk. Vi er bare i Norge 2-3 uker i året, så det er liksom ikke noe vits. Vi legger bare om til Engelsk alle sammen, så hun ikke blir utenfor. Om vennene mine synes det er dumt, så har de i hvert fall aldri gitt inntrykk for det. Trur de fleste Nordmenn bare synes det er kult å snakke engelsk. Anonymkode: 79f34...5b1 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #13 Skrevet 2. juni 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvorfor har han ikke lært seg norsk? Anonymkode: 96150...63c Han jobber sikkert med saken.. Anonymkode: 196f4...aac 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #14 Skrevet 2. juni 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg skal ha bursdagsfest neste helg og har invitert de nærmeste vennene mine og min nye kjæreste. Dette er første gang jeg introduserer kjæresten min, og han snakker ikke så mye norsk. Siden han ikke snakker så godt norsk går det mest i engelsk, og jeg vil at han skal føle seg inkludert når han møter vennene mine og ikke faller utenfor samtalen. Til nå har jeg planlagt å servere taco, og eventuelt tenker jeg noen festleker, spill eller lignende som alle kan være med på som ikke er så avhengig av språk. Noen tips? Anonymkode: fa7e0...587 Snakke engelsk og norsk? Han lærer jo ikke norsk på over natta og det kan ta litt tid. Anonymkode: f824c...477 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #15 Skrevet 2. juni 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig lett å skifte til norsk, så jeg ville anbefalt deg å holde alle samtalene på engelsk, selv med vennene dine. Introduser han på engelsk og snakk bare på engelsk. Vennene dine bør være forståelsesfulle, men kan jo også forstå hvis de synes det er ubehagelig å snakke engelsk hele kvelden. Hvis du opplever at de er vanskelige så bør du holde deg nær han for å holde samtalen gående på engelsk. Anonymkode: 68328...8d1 Dette. 👆 De aller fleste nordmenn klarer seg såppas bra på engelsk at det er uproblematisk å bare ta alt på engelsk. Vi har ofte venner fra utlandet boende hos oss i lengere perioder, og da snakker vi bare engelsk hjemme. Inkludert til hverandre og til ungene når vedkommende er i nærheten. Det er høflig og hyggelig å inkludere alle, og ukomfortabelt for vennene våre å ikke forstå samtalen. Når vi da får andre venner på besøk som omgås oss alle, snakker vi bare konsekvent engelsk med de også, og de fleste svarer på engelsk. En kompis av mannen har kraftig dysleksi og er selverklært elendig i engelsk, så han snakker norsk, mens vi svarer på engelsk. Da forstår "utlendingen" samtalen greit utifra kontekst, og i verste fall bare oversetter vi enkelte viktige poeng. 🤷♀️ Men han er også den eneste som har uttrykt ubehag ved å snakke engelsk. Anonymkode: ce5c0...ca2 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #16 Skrevet 2. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor har han ikke lært seg norsk? Anonymkode: 96150...63c Han gidder ikke å lære seg norsk. Det er forstålig, da språket kun er brukt i Norge. Anonymkode: f3e8b...3e4 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #17 Skrevet 2. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette. 👆 De aller fleste nordmenn klarer seg såppas bra på engelsk at det er uproblematisk å bare ta alt på engelsk. Vi har ofte venner fra utlandet boende hos oss i lengere perioder, og da snakker vi bare engelsk hjemme. Inkludert til hverandre og til ungene når vedkommende er i nærheten. Det er høflig og hyggelig å inkludere alle, og ukomfortabelt for vennene våre å ikke forstå samtalen. Når vi da får andre venner på besøk som omgås oss alle, snakker vi bare konsekvent engelsk med de også, og de fleste svarer på engelsk. En kompis av mannen har kraftig dysleksi og er selverklært elendig i engelsk, så han snakker norsk, mens vi svarer på engelsk. Da forstår "utlendingen" samtalen greit utifra kontekst, og i verste fall bare oversetter vi enkelte viktige poeng. 🤷♀️ Men han er også den eneste som har uttrykt ubehag ved å snakke engelsk. Anonymkode: ce5c0...ca2 Det er feil at de fleste nordmenn klarer engelsk uproblematisk. Det er mange nordmenn som ikke er komfortable med engelsken. Når stigmatiserer med å fortelle at alle kan engelsk, så kan det være at noen av vennene vil trekke seg tilbake eller ikke bidra så mye - da språket er på engelsk. Det beste hadde vært hvis all kommunikasjon var på norsk og TS oversatte alt nødvendige til engelsk. Anonymkode: f3e8b...3e4 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #18 Skrevet 2. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, forventer ikke at alle skal snakke engelsk når han ikke er med i samtalen heller. Han prøver jo å lære seg så godt han kan, så forhåpentligvis skjønner han litt og kan øve seg på festen Tenkte derfor at noen party-spill hadde vært gøy sånn at det ikke bare blir samtaler hele tiden, men er ikke så kjent med hvilke spill som kunne passet 🤔 - TS Anonymkode: fa7e0...587 Cards against humanity, What do you meme, never have I never, bussrute... Anonymkode: 35086...fe0 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #19 Skrevet 2. juni 2020 Mannen min er utenlandsk og har vært borti dette problemet selv. Noen foreslo å snakke med vennene sine på forhånd og det tror jeg er lurt. Er alltid veldig trist å se at noen sitter utenfor og bare ser ut i lufta, eller trykker på telefonen sin mens alle andre har det morsomt sammen. Forklar det du sier her, og at du er redd for at han skal bli utelatt. Spør om det er noen som kan passe på at han alltid har noen å snakke med, og om det er greit at de alle prøver å inkludere han ved å snakke engelsk med han. Et ekstra tips er å spille litt lav musikk i bakgrunnen. HVIS han likevel skulle oppleve å havne litt utenfor en liten stund, har han musikken å høre på. Og selv om alle prøver å inkludere han, kan jeg med erfaring si at det er veldig fort gjort å glemme det en liten stund. Anonymkode: 96df6...91d 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #20 Skrevet 2. juni 2020 Her i huset er det jeg som er utlending og kjæresten som er lokal. En veldig god venn av ham er ekstremt ukomfortabel med å snakke engelsk. Første gang jeg traff denne vennen, så presenterte jeg med på estisk, og beklaget at jeg ikke kunne bedre. Etterhvert som stemningen løsnet og han sa rett ut at han var ukomfortabel foreslo jeg at han kunne skrive tilfeldige ord på estisk som jeg kunne forsøke å forstå/uttale. Vi ble fort enige om at hans engelsk er ganske shit, men min estisk er even shittier 😂 Klart, man må klare å både by på og le av seg selv. Jeg tror det beste er å ikke stresse, TS. Forbered kjæresten din på hvem som kommer, fortell litt om hver av dem, og fortell litt om kjæresten din til vennene dine. Gi dem noen samtaleemner, og sørg for å introdusere med mer enn navn. og du - så hyggelig med ny kjæreste! Anonymkode: a4838...dc5 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå