AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #1 Del Skrevet 2. juni 2020 Har søkt på en liten stillingsom bpa. Ble oppringt idag med spm om intervju, og fikk vite at personen er rimelig «oppegående» og trenger ikke hjelp til personlig hygiene. Hjelp til praktiske ting i og utenfor hjemmet. Er det noen som har vært bpa for personer som mestrer egenomsorg selv? Fikk ikke vite diagnose men regner med ME, andre lidelser etc. Erfaringer? Burde jeg dra på intervju? Anonymkode: e2f2b...2da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #2 Del Skrevet 2. juni 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Har søkt på en liten stillingsom bpa. Ble oppringt idag med spm om intervju, og fikk vite at personen er rimelig «oppegående» og trenger ikke hjelp til personlig hygiene. Hjelp til praktiske ting i og utenfor hjemmet. Er det noen som har vært bpa for personer som mestrer egenomsorg selv? Fikk ikke vite diagnose men regner med ME, andre lidelser etc. Erfaringer? Burde jeg dra på intervju? Anonymkode: e2f2b...2da Ja, gjør det. Det er hyggelig å jobbe som BPA hvis personen er oppegående. Anonymkode: 73e2e...121 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #3 Del Skrevet 2. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, gjør det. Det er hyggelig å jobbe som BPA hvis personen er oppegående. Anonymkode: 73e2e...121 Men sørg nå for at du ikke blir utnyttet. Anonymkode: d6b40...008 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #4 Del Skrevet 3. juni 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Men sørg nå for at du ikke blir utnyttet. Anonymkode: d6b40...008 Nettopp!! Jeg ble det......behandlet meg som en SLAVE!! Snakket nedlatende til meg heletiden. Anonymkode: bad46...144 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #5 Del Skrevet 3. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nettopp!! Jeg ble det......behandlet meg som en SLAVE!! Snakket nedlatende til meg heletiden. Anonymkode: bad46...144 Hele ordninger minner om moderne slaveri!! Det er veldig lite kontroll på hva som faktisk foregår. Du kan se en arbeidsliste som er godkjent av leverandør , men en helt annen som arbeidsleder trekker frem. Jeg har ikke sett at man har krav på pauser noe sted??? Det kan være veldig lite forutsigbart, noe som kan gjøre det vanskelig hvis du blir gravid og får problemer med løfting Hvis du skulle oppleve et problem på jobben, hvem henvender du deg til da? Det blir vanskelig når bruker har så mange roller. Mange brukere har til og med jobb hos leverandøren. Da blir det svært vanskelig for assistenten å komme noen veier. Selve leverandøren av tjenester trenger heller ikke ha god peiling på BPA, var det noen som skrev Og når bruker har funksjonsfriske familiemedlemmer så er det lett for at man blir hele familiens hushjelp, kokk, rengjøringsbetjent osv. Da er det unødvendig bruk av ressurser. Da bør noen som bor alene heller fått noen av de timene. Det jeg vil frem til er at det er dårlig regulert. Assistenten kan være redd for å ta ting opp med arbeidsgiver i frykt for å bli sagt opp. Det kan bruker gjøre hvis kjemien er dårlig Anonymkode: d6b40...008 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #6 Del Skrevet 3. juni 2020 Dra på intervjuet og be om meir info? Kan være person har fysisk begrensinger men prioritert å lære seg å stelle seg selv. Eventuelt at person har pårørende som tar seg av det mest intime. Anonymkode: a096c...28c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vesla1985 Skrevet 8. juni 2020 #7 Del Skrevet 8. juni 2020 På 2.6.2020 den 10.49, AnonymBruker skrev: Har søkt på en liten stillingsom bpa. Ble oppringt idag med spm om intervju, og fikk vite at personen er rimelig «oppegående» og trenger ikke hjelp til personlig hygiene. Hjelp til praktiske ting i og utenfor hjemmet. Er det noen som har vært bpa for personer som mestrer egenomsorg selv? Fikk ikke vite diagnose men regner med ME, andre lidelser etc. Erfaringer? Burde jeg dra på intervju? Anonymkode: e2f2b...2da Hei. Jeg har vært bpa for en meget oppegående dame i rullestol. Stell fikset damen fint. Hadde også førerkort. Det hun trengte hjelp til var trening tøying. Matlaging. Gjerne også hjelp på trening og bæring av utstyr. Vi er personens armer og bein 😊 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #8 Del Skrevet 8. juni 2020 Noen ganger fungerer det strålende og jobben er noe man trives med. Andre ganger ikke. Eksen min hadde en slik jobb og brukeren var helt ok, kona hans var absolutt ikke. Gå på intervju, men still spørsmål selv også! Om du er arbeidsledig så skader det uansett ikke å prøve. Men ville vært forsiktig med å si opp en annen brukbar jobb for dette. Anonymkode: d282c...7bc 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #9 Del Skrevet 8. juni 2020 Styr unna! Å være BPA for personer som trenger hjelp til alt annet enn personlig hygiene gjør deg i praksis til en hushjelp/tjener. Har selv vært bpa for en slik person, og det skjer aldri igjen. Jeg ble grovt utnyttet. Ble satt til å være alene i huset for å vaske mens brukeren var ute på shopping/kino/var med venner. Barnet kalte meg for vaskehjelpa og mannen hennes var et svin av en gris som forventet at jeg skulle gå rundt og plukke opp og rydde hans rot mens jeg var der. Det så bombet ut hver gang jeg kom, de ryddet aldri opp etter seg. Jeg var der 7 timer i uka og vasket og ryddet fra jeg kom til jeg dro. En gang måtte jeg rake hagen mens brukeren satt sammen med venner på terassen like ved. Etter det sa jeg opp. Orket ikke mer. Var student på deltid og det var en grei ekstra inntekt, men det var ingen jobb, det var slaveri. Tipset også selskapet jeg jobbet for, samt kommunen om at personen etter mitt skjønn ikke trengte alle timene da 50% av tiden gikk med til å rydde etter mannen. Ble da oppringt av bruker og utskjelt for å ha «stjålet» timene... Aldri opplevd verre. Så, styr unna. Anonymkode: 39781...c79 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #10 Del Skrevet 9. juni 2020 Styr unna,sier jeg og. Høyst problematisk med blanding av roller som bruker/arbeidsleder/sjef. Du kan bli brukt som vaskehjelp. Her er en masteroppgave om BPA https://brage.inn.no/inn-xmlui/bitstream/handle/11250/2612622/Masteroppgave%20MPA%2012%20SkurdalEnger27.feb.pdf?sequence=1&isAllowed=y Anonymkode: bf2d1...5c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 9. juni 2020 #11 Del Skrevet 9. juni 2020 På 2.6.2020 den 10.49, AnonymBruker skrev: Har søkt på en liten stillingsom bpa. Ble oppringt idag med spm om intervju, og fikk vite at personen er rimelig «oppegående» og trenger ikke hjelp til personlig hygiene. Hjelp til praktiske ting i og utenfor hjemmet. Er det noen som har vært bpa for personer som mestrer egenomsorg selv? Fikk ikke vite diagnose men regner med ME, andre lidelser etc. Erfaringer? Burde jeg dra på intervju? Anonymkode: e2f2b...2da Ja. Du får jo mest kjekke oppgaver når vedkommende ikke trenger hjelp i Stell. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #12 Del Skrevet 9. juni 2020 Er det ikke innafor å bruke BPA som hushjelp altså? Jeg har ME og klarer det meste selv, men ikke husarbeid. Hadde tenkt å søke om BPA for å få hjelp til dette, men da dropper jeg det... Anonymkode: 50b0d...d52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #13 Del Skrevet 9. juni 2020 På 2.6.2020 den 23.17, AnonymBruker skrev: Men sørg nå for at du ikke blir utnyttet. Anonymkode: d6b40...008 Enig der. Var selv assistent for en bruker som trengte hjelp til mye men resten av familien utnyttet meg. Jeg ble satt til å skrelle poteter til julemiddag for hele slekta, måtte stadig sitte barnevakt for nieser og nevøer til brukeren mens hun var ute med venner o.l. Men ja jeg gikk rundt med følelsen av å skulle være en usynlig slave. Skulle ikke høres eller synes. Skikkelig utakknemlig jobb. Anonymkode: 628a5...754 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 9. juni 2020 #14 Del Skrevet 9. juni 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig der. Var selv assistent for en bruker som trengte hjelp til mye men resten av familien utnyttet meg. Jeg ble satt til å skrelle poteter til julemiddag for hele slekta, måtte stadig sitte barnevakt for nieser og nevøer til brukeren mens hun var ute med venner o.l. Men ja jeg gikk rundt med følelsen av å skulle være en usynlig slave. Skulle ikke høres eller synes. Skikkelig utakknemlig jobb. Anonymkode: 628a5...754 Hvorfor trengte hun personlig assistent da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #15 Del Skrevet 9. juni 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke innafor å bruke BPA som hushjelp altså? Jeg har ME og klarer det meste selv, men ikke husarbeid. Hadde tenkt å søke om BPA for å få hjelp til dette, men da dropper jeg det... Anonymkode: 50b0d...d52 Det kommer vel an på. Problemet med BPA er jo at det fort rett og slett blir moderne slaveri. Normalt husarbeid er vel ok, men å outsource slaven din for å vaske naboens vinduer ( jada, det har skjedd) er ikke akkurat innafor Anonymkode: 56c7a...0c1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #16 Del Skrevet 9. juni 2020 5 timer siden, Maleficenta skrev: Hvorfor trengte hun personlig assistent da? Hun satt jo i rullestol og trengte hjelp til mye. Men hun "lånte" meg ut til familien fordi de maste om det hele tiden. Jeg gjorde det uten å lage problemer fordi jeg fikk jo lønn men å stå en hel arbeidsdag å skrelle poteter til en julemiddag er ikke helt innafor. De var godt bemidlet så kunne heller leid inn hjelp(Rik familie). Anonymkode: 628a5...754 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humas Skrevet 9. juni 2020 #17 Del Skrevet 9. juni 2020 (endret) Jeg har tenkt på å prøve meg som bpa, men har skjønt at det absolutt ikke er noe for meg. Har sett blogger, sett på tv og hørt historier som ikke gjør at jeg vil vurdere det. Synes også at noen brukere kritiserer bpa også, at de forventer nærmest at nye assistenter skal vite hva de skal gjøre uten opplæring f.eks. Videre også å bli kritisert om de må spørre flere ganger, ikke rart det tærer på og blir usikre. Har sett at de har malt hus f eks, så kan bare tenke meg at det er mye de gjør som overhodet ikke er i noen stillingsinstruks. Synd det er sånn, sikkert ok for mange, meb ikke for meg. Så også en utlysning i avisen, der sto det svart på hvitt at man måtte tåle å bli kritisert og irettesatt.. Huff. Endret 9. juni 2020 av Humas Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #18 Del Skrevet 10. juni 2020 Du er uansett egentlig bare en greit nok (iallfall noen ganger) betalt, greit nok beskyttet (på papiret) robot/husmor/slave/"armer og ben." Men det kan være virkelig veldig hyggelig og greit. Holder på å vikle meg ut av det selv, etter å ha gått fra å jobbe mye og nesten konstant som vikar til å ha "nesten heltid" fast pluss eventuelt ekstra i 1.5 år. Anonymkode: ffd6a...181 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #19 Del Skrevet 10. juni 2020 20 hours ago, AnonymBruker said: Er det ikke innafor å bruke BPA som hushjelp altså? Jeg har ME og klarer det meste selv, men ikke husarbeid. Hadde tenkt å søke om BPA for å få hjelp til dette, men da dropper jeg det... Anonymkode: 50b0d...d52 Joda, men hvorfor i alle dager kan ikke heller bare kommunen hjelpe til med å betale hushjelp med den tittelen om det er sånn at du er så syk at det trengs? For det er jo bare tull å kalle det noe annet, og det er ikke noe hyggelig å egentlig være den annerledesbetalte hushjelpen, heller, selv når det også samtidig er kjempehyggelig fordi kjemien er så god. Anonymkode: ffd6a...181 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #20 Del Skrevet 10. juni 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke innafor å bruke BPA som hushjelp altså? Jeg har ME og klarer det meste selv, men ikke husarbeid. Hadde tenkt å søke om BPA for å få hjelp til dette, men da dropper jeg det... Anonymkode: 50b0d...d52 Jo det kan du. Jeg har BPA vedtak der det blandt annet inngår vasking av gulv hver uke,. Min BPA er også med og handler mat, Handler klær, gaver, medisiner. ting til hus og hjem. bærer varer siden jeg ikke kan det selv, hjelper meg på butikken med å rekke det jeg ikke når, er jeg sliten og har behov for rullestol hjelper hun til med den. Hjelper til i Hagen, henger opp bilder, bytter gardiner. Vasker der jeg ikke når. Er med på shopping der vi bare koser oss og ser. Går på butikken for meg om jeg ikke har nok energi. Hun er rett og slett mine forlengede armer og bein. Og er gull verdt ! Her prøvde jeg med hushjelp fra kommunen - men fordi jeg selv er i jobb og behovet strakte seg lengre enn kun vasking ble det bedre med BPA for meg. Jeg er evig takknemlig. Det er en helt ny hverdag å ha hjelp til det jeg trenger hjelp til, og jeg kan bruke overskuddet som ble tappet av husvask, handleturer og annet på å kunne møte venner og ha et liv. Nå er jeg veldig heldig og har en asssisent som jobber i hjemmetjenesten i tillegg til å være BPA, så å bidra med husvask - var ikke så forferdelig som jeg leser at det er for enkelte andre her. Vi har en kjempe god tone, og jeg tror hun syns timene er helt allright. Anonymkode: c2821...1a0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå