Gå til innhold

Hvorfor stigmatiserer dere folk som handler på h&m ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke sko fra kleskjeder er så gode generelt. Handler på obs stormarked når de har salg, veldig bra sko til god pris :)

Anonymkode: eaa64...7cc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville aldri handlet på H&M. Handler bare brukt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjøper klær på h&m, lindex og cubus til vår og sommer. Gensere, bukser, t skjorter og shorts. Helt grei kvalitet og mønstre, og klærne har kunne gått i arv til lillebror (bortsett fra de som ble tromlet og fikk høy slitasje pga det.) Uteklær synes jeg er for dårlig på nevnte butikker sammenlignet med feks reima, hh, pop. På høst og vinter går det mest i ull, og begge guttene her klødde av h&m og cubus ulla så den dropper vi. 

Anonymkode: c260c...7f7

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så veldig komplisert, egentlig. Det finnes mange gode ressurser på nett, slik som for eksempel Good on You. Og jeg skjønner ikke hvorfor du er så negativ til folk som forsøker å gjøre gode valg. Er det ikke bedre å være litt bevisst på hvordan varene du kjøper er produsert enn å ikke bry seg om det i det hele tatt? Jeg gjør gjerne et lite google-søk for å forsøke å finne ut om barneklærne jeg kjøper er laget av barn i fattige land. 

Anonymkode: a1af0...ead

Om barna i fattige land ikke får jobbe mer så sulter de ihjel... 

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har 2 snart 3 barn og vi pleier og kjøpe masse på h&m, vi synes de har mye fint dessuten til en rimelig pris. jeg skjønner ikke hva problemet til visse kjerringer/mammapolitiet, kan ikke folk få bestemme selv hva barna dems skal gå med? Uten at det ropes stakkars barn.  mine barn trives med sko,sandaler, klær som blir kjøpt der de har ikke noe problem med h&m, selfølgelig handler vi andre steder og men blir så provosert av og se at småbarnsforeldre blir dømmt fea toppen og ned paga at de liker og handle på h&m. Da synes jeg heller synd på barna til mammapolitiet som bedriver tiden sin på og rakke ned på andre foreldre Hilsen gravid og ung småbarnsmor.

Anonymkode: c38b4...876

Når det gjelder sko så bør man skaffe sko av god kvalitet, bortsett fra dette så ser jeg ikke problemet med å handle på H&M.

Anonymkode: eb3eb...5cb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjøpt gode sko på H&M for barna mine jeg, de finnes det også der. og jeg har kjøpt dårlige sko på eurosko/skoringen osv, du valgte nok feil sko da vettu. Dessuten har vi forskjellig smak selvom noen liker h&m så betyr ikke det at de er dårlige foreldre.

Anonymkode: 6bd6d...8ac

Og hvor står det at vedkommende mener det? Hun sier at hun ikke ville ha kjøpt skoene sine på h&m og begrunner svaret sitt. Det er jo ikke noe rart at dere blir fornærmet og dere føler dere stigmatisert om dere skal legge ord i munnen på andre på den måten. 

Anonymkode: 73f68...6ce

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gode føtter og god balanse får barn av å gå mest mulig barbeint. Vi har stort sett hatt bruktsko, men har fått kommentarer fra barnehagen om at ungen har svært god balanse for alderen. Vi har latt henne gå mest mulig barbeint siden hun ble født. 

Anonymkode: 5c4e4...c2c

Jepp. Vi har kun hatt barfotsko til barna våre, og de har gått mye barbeint også. Jeg ville hverken kjøpt sko på HM eller skobutikker i Norge, fordi skoene ikke er barfotsko. Går kun med barfotsko selv også, og har ikke vondt i ryggen lenger takket være det.

Anonymkode: ae4ec...959

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. Vi har kun hatt barfotsko til barna våre, og de har gått mye barbeint også. Jeg ville hverken kjøpt sko på HM eller skobutikker i Norge, fordi skoene ikke er barfotsko. Går kun med barfotsko selv også, og har ikke vondt i ryggen lenger takket være det.

Støtter dette. Barfot eller barfotsko er helt klart det beste for føttene. Hvor kjøper du dine? Jeg har kun kjøpt i Tyskland, og har ikke funnet til barn i Norge.

Anonymkode: 63f77...50e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Støtter dette. Barfot eller barfotsko er helt klart det beste for føttene. Hvor kjøper du dine? Jeg har kun kjøpt i Tyskland, og har ikke funnet til barn i Norge.

Anonymkode: 63f77...50e

Kjøper på nett, denne siden har jeg brukt mest, I tillegg til vivobarefoot:

https://www.happylittlesoles.co.uk/

Er desverre ikke noen fysiske utsalgssteder jeg vet om, mulig det finnes i Oslo?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri hørt om barfotsko - kan dere si litt om konseptet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 2.6.2020 den 11.34, AnonymBruker skrev:

Altså, jeg er er helt for å kutte i flyreiser og spare miljøet, men mitt argument her har vært barnearbeid. Jeg skjønner ikke hvorfor du drar inn flyreiser i det. 

Men for all del, overforbruk er et stort problem for verden, og hvis vi vil ha en levelig jordklode for våre barn og barnebarn bør vi kutte ned på forbruk. Da kan man velge å kjøpe kvalitetsprodukter som varer og som andre kan ha nytte av etter deg. Eller kjøpe brukt selv. For eksempel. Men jeg forstår at du ikke er interessert i slike løsninger, da argumentet du bruker er alt eller ingenting. Det virker ikke som du ser verdien i å gjøre litt. 

Men H&m har blitt en av de tryggeste å handle hos. 

Anonymkode: 93951...c9b

AnonymBruker
Skrevet
På 2.6.2020 den 11.12, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så veldig komplisert, egentlig. Det finnes mange gode ressurser på nett, slik som for eksempel Good on You. Og jeg skjønner ikke hvorfor du er så negativ til folk som forsøker å gjøre gode valg. Er det ikke bedre å være litt bevisst på hvordan varene du kjøper er produsert enn å ikke bry seg om det i det hele tatt? Jeg gjør gjerne et lite google-søk for å forsøke å finne ut om barneklærne jeg kjøper er laget av barn i fattige land. 

Jeg synes det er prisverdig å være opptatt av dette, og prøver selv, men det er ikke fullt så enkelt som du vil ha det til. Jeg søkte opp HM på Good on you-siden, og den kom ut med en "midt-på-treet"-rating. Ikke supert, men det gikk på dårlig lønn og få fagforeninger, ikke barnearbeid. Lindex fikk samme rating, men jeg fant ingen ratinger på andre barneklesmerker som selges i Norge (jeg kan ha oversett noen, selvfølgelig). Så hva gjør man da? Kjøper HM og lindex som er OK-ish eller noen uten vurdering i det hele tatt?

Å bestille dyrt fra utlandet eller alt brukt er nok uoppnåelig for de fleste.

Anonymkode: 02ce5...3e6

AnonymBruker
Skrevet

H&M har veldig ofte dårlig kvalitet på varene sine. Men jeg har nå og da funnet enkelte klær som funker bra, både til meg selv og barna, så helt på bærtur er de ikke. 

Men skjønner ikke hvorfor dømme folk som handler på «feil» sted, er mer synd i barna til mammapolitiet enn barna dine for å si det sånn. 

Anonymkode: 7f768...0f6

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det er prisverdig å være opptatt av dette, og prøver selv, men det er ikke fullt så enkelt som du vil ha det til. Jeg søkte opp HM på Good on you-siden, og den kom ut med en "midt-på-treet"-rating. Ikke supert, men det gikk på dårlig lønn og få fagforeninger, ikke barnearbeid. Lindex fikk samme rating, men jeg fant ingen ratinger på andre barneklesmerker som selges i Norge (jeg kan ha oversett noen, selvfølgelig). Så hva gjør man da? Kjøper HM og lindex som er OK-ish eller noen uten vurdering i det hele tatt?

Å bestille dyrt fra utlandet eller alt brukt er nok uoppnåelig for de fleste.

Hei! Jeg syns bare det er fint at folk vil prøve å handle mer etisk, og har ikke kommentert HM direkte i denne diskusjonen. Her tror jeg hver enkelt må finne ut hvor de vil sette sin grense, det er jo en balansegang å få hverdagen til å fungere og samtidig handle etisk. For min del ville jeg sett an hvordan hvert plagg er merket, noen har høyere sertifisering enn andre. I tillegg unngår jeg for mye syntetiske stoffer, men det er bare slik jeg har valgt å gjøre det. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og kjøpe vanlige bukser, gensere, undertøy etc på H&M er helt ok. Å kjøpe sko, turtøy, regntøy og generelt yttertøy på billige butikkene er bare NEI. En og annen gang hender det at billigkjedene klinker til med en best i test regndress eller vinterdress. MEN, i de alle fleste tilfeller så henger kvalitet sammen med pris og barn som har dårlig kvalitet på klærne sine får dårligere opplevelser når de er i lek.

I barnehagen ser vi at barna med billige klær blir fortere våte når det regner, de fryser ofterer når det er kaldt, blir mer varme og kaldsvetter når det er varmt fordi klærne ikke puster skikkelig, for ikke å snakke om at tøyet blir fortere ødelagt og slitt.

Når det kommer til føttene så trenger barn fottøy som støtter opp foten på riktig måte. Ikke for smal, ikke for hard, ikke for trang, ikke for myk, ikke for høy, ikke for tungt å gå med etc.. masse kriterier ned andre ord.

Barn som går med feil sko risikerer å få feil fotstilling og få problemer med føttene senere. Jeg er nok kanskje en av de som dømmer litt, men det er fordi jeg har jobbet mange år i barnehage, og derfor har stor erfaring og sammenligningsgrunnlag når det kommer til billig vs dyrt.

Anonymkode: ca0da...2a1

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg syns bare det er fint at folk vil prøve å handle mer etisk, og har ikke kommentert HM direkte i denne diskusjonen. Her tror jeg hver enkelt må finne ut hvor de vil sette sin grense, det er jo en balansegang å få hverdagen til å fungere og samtidig handle etisk. For min del ville jeg sett an hvordan hvert plagg er merket, noen har høyere sertifisering enn andre. I tillegg unngår jeg for mye syntetiske stoffer, men det er bare slik jeg har valgt å gjøre det. :)

Det er vel omtrent det jeg har gjort. HM er ikke så verst på naturmaterialer, de har mye 100 bomull (uten elastan). Til barn, vel å merke, til voksne (damer) går det mye i halvt gjennomsiktig polyester ser det ut til. Det er lenge siden jeg har sett noe der som jeg kunne tenkt meg å kjøpe til meg selv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg aldri opplevd. Men sko fra HM er dårlige. Er det deg fra den andre tråden om barnesko?

Anonymkode: 4d4ae...e3a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...