AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #41 Skrevet 2. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Folk sier at de ikke vil habile klær fra h&m paga måten klær osv blir produsert da bør en slutte og spise kjøtt slutte og fly siden det ikke er bra det og. Anonymkode: c38b4...876 Altså, jeg er er helt for å kutte i flyreiser og spare miljøet, men mitt argument her har vært barnearbeid. Jeg skjønner ikke hvorfor du drar inn flyreiser i det. Men for all del, overforbruk er et stort problem for verden, og hvis vi vil ha en levelig jordklode for våre barn og barnebarn bør vi kutte ned på forbruk. Da kan man velge å kjøpe kvalitetsprodukter som varer og som andre kan ha nytte av etter deg. Eller kjøpe brukt selv. For eksempel. Men jeg forstår at du ikke er interessert i slike løsninger, da argumentet du bruker er alt eller ingenting. Det virker ikke som du ser verdien i å gjøre litt. Anonymkode: a1af0...ead 6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #42 Skrevet 2. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eneste jeg tenker et at skotøy som skal brukes og gå mye i burde være litt mer ergonomisk bra. HM sko er dårlige og har dårlig passform. Handler selv mye klær der. Anonymkode: b17f1...300 Ja det er jeg enig I men jeg er ikke enig at alle h&m sko er dårlig med dårlig plassform. Men alle er ikke like Anonymkode: c38b4...876 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #43 Skrevet 2. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Altså, jeg er er helt for å kutte i flyreiser og spare miljøet, men mitt argument her har vært barnearbeid. Jeg skjønner ikke hvorfor du drar inn flyreiser i det. Men for all del, overforbruk er et stort problem for verden, og hvis vi vil ha en levelig jordklode for våre barn og barnebarn bør vi kutte ned på forbruk. Da kan man velge å kjøpe kvalitetsprodukter som varer og som andre kan ha nytte av etter deg. Eller kjøpe brukt selv. For eksempel. Men jeg forstår at du ikke er interessert i slike løsninger, da argumentet du bruker er alt eller ingenting. Det virker ikke som du ser verdien i å gjøre litt. Anonymkode: a1af0...ead Du trenger ikke og komme med hersketeknikken du het ingenting om meg og mine så slutt og dømme andre Anonymkode: c38b4...876 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #44 Skrevet 2. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja det er jeg enig I men jeg er ikke enig at alle h&m sko er dårlig med dårlig plassform. Men alle er ikke like Anonymkode: c38b4...876 Jeg synes ikke skoene er gode nok til å kjøpe de om jeg hadde hatt en på 1,5 år (og jeg var en av de som skrev at jeg ikke anbefalte å kjøpe sandaler til et så lite barn der. Men jeg kjøper klær til hele familien på hm, og jeg har også kjøpt noen sko der. Men ikke sko som skal brukes mye, og ikke sko til veldig små barn. Men om andre velger å kjøpe sko der så blåser jeg jo i det. Tenker ikke over hvilke sko andre barn har. så selv om vi selv ikke anbefaler det i en tråd så betyr jo ikke at det «momshames». Anonymkode: 1b8fd...224 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #45 Skrevet 2. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du trenger ikke og komme med hersketeknikken du het ingenting om meg og mine så slutt og dømme andre Anonymkode: c38b4...876 Jeg viser bare til det du selv skriver. Jeg skrev at jeg forsøker å velge etisk produserte klesplagg, og du begynner å blande inn flyreiser og kjøttspising. Hva har det med etisk produksjon av klær å gjøre? Anonymkode: a1af0...ead 4
Nerine_ Skrevet 2. juni 2020 #46 Skrevet 2. juni 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eneste jeg tenker et at skotøy som skal brukes og gå mye i burde være litt mer ergonomisk bra. HM sko er dårlige og har dårlig passform. Handler selv mye klær der. Anonymkode: b17f1...300 Dårlig passform er ikke en bestemt passform, føtter kommer i mange ulike former. Ergo, noen syns sko fra H&M har god passform. 3
Trolltunge Skrevet 2. juni 2020 #47 Skrevet 2. juni 2020 Gjør vi det da? Min ene tenåring vil heller ha klær fra HM enn dyre merkeklær. Dyre merkeklær er "Skikkelig teit!" Dette er nok miljøavhengig. Jeg har aldri opplevd at folk som handler på HM stigmatiseres.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #48 Skrevet 2. juni 2020 3 minutter siden, Nerine_ skrev: Dårlig passform er ikke en bestemt passform, føtter kommer i mange ulike former. Ergo, noen syns sko fra H&M har god passform. Dette Anonymkode: c38b4...876 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #49 Skrevet 2. juni 2020 2 minutter siden, Trolltunge skrev: Gjør vi det da? Min ene tenåring vil heller ha klær fra HM enn dyre merkeklær. Dyre merkeklær er "Skikkelig teit!" Dette er nok miljøavhengig. Jeg har aldri opplevd at folk som handler på HM stigmatiseres. Her på KG blir folk stigmatisert for og handle på h&m tydeligvis Anonymkode: c38b4...876 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #50 Skrevet 2. juni 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg viser bare til det du selv skriver. Jeg skrev at jeg forsøker å velge etisk produserte klesplagg, og du begynner å blande inn flyreiser og kjøttspising. Hva har det med etisk produksjon av klær å gjøre? Anonymkode: a1af0...ead Handler du fra merket Nestlé da? Anonymkode: c38b4...876 3
Trolltunge Skrevet 2. juni 2020 #51 Skrevet 2. juni 2020 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her på KG blir folk stigmatisert for og handle på h&m tydeligvis Anonymkode: c38b4...876 Det har jeg ikke fått med meg, men så er det ikke så viktig for meg å leve etter det "KG sier" heller. Isåfall kunne jeg jo bare legge meg ned og dø, siden jeg er over alderen menn synes er mest attraktiv... og det er visst det viktigste i livet. 🤣🤣🤣 Endret 2. juni 2020 av Trolltunge 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #52 Skrevet 2. juni 2020 Enig med de fleste her. Synes ikke man stigmatiserer folk som handler på hm fordi man sier at skoene ikke er av den beste kvalitet og passform. Jeg handler også mye klær på hm, stort sett til barna. Men ikke sko. Vi har alle prøvd sko fra hm og lignende butikker og det går ikke. Vi få vondt i føtter og knær. De er rett og slett for flate og harde for våre føtter. Anonymkode: 6c3e1...1e3 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #53 Skrevet 2. juni 2020 19 minutter siden, AnonymBruker said: Handler du fra merket Nestlé da? Anonymkode: c38b4...876 Hva har det med etisk produksjon av klær å gjøre? Anonymkode: a1af0...ead 4
Cinnamondiva Skrevet 2. juni 2020 #54 Skrevet 2. juni 2020 Hennes og Mauritz er jo en kjempebra butikk med mye fine klær og veldig rimelig. Og andre har jo ikke noe med hvilken butikk folk kjøper klærne sine. Nei bare fortsett i din egen sti du😇 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #55 Skrevet 2. juni 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Regner med at du ikke flyr og? Siden det er dårlig for klima? Anonymkode: c38b4...876 Synes du dette er et reflektert utsagn? Selvfølgelig kan man velge hvilke etiske verdier man selv vil va, uten at man er pålagt å bry seg om og følge absolutt alle. Det er vanlig å begynne med et par stk, og når disse er inkorporert i ens daglige liv legger man til fler og fler, om dette er noe en ønsker. Ingen har kapasitet til å være en etisk superhelt, spesielt ikke fra et øyeblikk til det neste, og i følge din retorikk bør da ingen ha etiske prinsipper. Jeg nekter å tro at man blir shamet for å handle på h&m, i så fall er det en bitteliten gjeng som har disse holdningene. Så og si alle handler et eller annet på h&m, så det blir svært få igjen som kan sitte på en høy hest. Anonymkode: 5d052...147 6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #56 Skrevet 2. juni 2020 Akkurat i år har ungen mest sommerklær fra HM, fordi hun plutselig vokste ut av 2 størrelser og vi måtte kjapt ha barnehagevennlige klær. Men må innrømme jeg syns hun ser kjedelig ut, sammenlignet med når vi får tid/mulighet/råd til å kjøpe fra freshere merker. HM er helt ok for basic klær. Men noen ganger kan man ikke prioritere kulere klær pga mangel på tid og penger. Nokså first world problem! Anonymkode: 5c4e4...c2c
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #57 Skrevet 2. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tråden handler ikke om hvor ung jeg er jeg synes det er lavmål uansett og tråkke ned andre nødre/fedre fordi de ønsket og handle på h&m. Anonymkode: c38b4...876 Du som dro opp ung så da må du tåle at noen spør. Med snart tre barn så vil jeg anta at du MINST i midten av 20-årene. Og da tenker jeg at du må tåle at noen er uenig med deg om ting. Det er ikke krise om noen syns ditt og datt om det du kjøper. Du kjøper det til deg selv og ikke til andre. Anonymkode: 73f68...6ce 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #58 Skrevet 2. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Samme her. Men på KG er det altfor mye stigmatisering Anonymkode: c38b4...876 Bevis det. Anonymkode: 73f68...6ce
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #59 Skrevet 2. juni 2020 Jeg ville aldri kjøpt hverdagssko fra HM til barna mine. Vi kjøper noe fra HM, og meste fra Lindex, Kappahl og Polarn. Jeg synes klærne fra HM i hovedsak har dårligere kvalitet enn Lindex og Kappahl (som vel også er i lavprissegmentet), men tenker ikke over om klærne er fra HM eller et annet sted. For å være ærlig klarer jeg ikke se hvor barneklær er fra med mindre det står med veldig store bokstaver f.eks. på brystet. Jeg ser derimot ned på de som kjøper veldig mye klær til barn, mye mer enn det de trenger, og det er uavhengig av merke. Spiller ingen rolle om det er HM eller Baby Dior når det er snakk om overforbruk (forutsatt at arbeiderne har anstendige lønns- og arbeidsvilkår). Anonymkode: 63f77...50e 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #60 Skrevet 2. juni 2020 Tydelig at noen følte seg veldig truffet av den forrige tråden om sandaler fra H&M. Folk får handle hvor de vil, men å komme å påstå at billige sandaler/sko fra en kleskjede er like bra for små barneføtter, blir bare for dumt. De er ikke ergonomiske nok, for harde, gir gjerne ikke like mye støtte. Blir for dumt å si at «jamen her har alle brukt sko fra H&M alltid og ingen har problemer med føttene eller kroppen) Blir samme argumentet som: «jamen vi brukte ikke bilbelte da vi var små, det gikk jo bra med oss». Det er nok for de fleste neppe skadelig å bruke sko derfra, men å si at det beste for barneføtter er sko som er utviklet nettopp for det, det er søren meg ikke «shaming» av de som handler på H&M altså. Det er forskjell på skotøy og en genser liksom. Anonymkode: 86ad5...c44 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå