AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #1 Skrevet 2. juni 2020 Jeg er ateist, og prøver å forstå dette med bønn. Å be for å takke forstår jeg. Men å be for noe? For at noen skal bli friske, for eksempel? Tenker dere at denne guden sitter og vurderer om han skal gjøre tante Olga frisk, men vil ikke gjøre det hvis ingen ber om det? Sitter han med mulighet til å redde folks liv, men velger rett som det er å ikke redde dem? Folk dør uavhengig av bønn. Hvorfor ber man da? Kan man styre guden sin til å endre avgjørelse med å be? Eller er det hele meningsløst? Velger han ut noen mennesker han hører på? Hvordan føles det å be for noe som likevel skjer (noen dør, man mister jobben, kjæresten går fra deg osv)? Anonymkode: bec27...bd4 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #2 Skrevet 2. juni 2020 Man trygler om særbehandling. Anonymkode: a6854...1a8
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #3 Skrevet 2. juni 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man trygler om særbehandling. Anonymkode: a6854...1a8 Så man stoler ikke på at guden kan ta den beste avgjørelsen på egenhånd? Anonymkode: bec27...bd4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #4 Skrevet 2. juni 2020 Det har med at mennesker er skapt i Guds bilde og Gud ba om at det skulle bli lys, og mørke og skapte alt, og mennesker kan på en måte også be om ting, men det er Gud som bestemmer. Ofte sier man at Gud har en annen plan om det ikke skjer. Og av og til er det meninga at folk skal dø, vi skal jo ikke leve for alltid heller.. Anonymkode: 27a0e...dbc 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #5 Skrevet 2. juni 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ateist, og prøver å forstå dette med bønn. Å be for å takke forstår jeg. Men å be for noe? For at noen skal bli friske, for eksempel? Tenker dere at denne guden sitter og vurderer om han skal gjøre tante Olga frisk, men vil ikke gjøre det hvis ingen ber om det? Sitter han med mulighet til å redde folks liv, men velger rett som det er å ikke redde dem? Folk dør uavhengig av bønn. Hvorfor ber man da? Kan man styre guden sin til å endre avgjørelse med å be? Eller er det hele meningsløst? Velger han ut noen mennesker han hører på? Hvordan føles det å be for noe som likevel skjer (noen dør, man mister jobben, kjæresten går fra deg osv)? Anonymkode: bec27...bd4 Hva er galt med døden og sykdom? Anonymkode: fc132...e5e
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #6 Skrevet 3. juni 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er galt med døden og sykdom? Anonymkode: fc132...e5e Jeg forstår overhodet ikke hva du lurer på her? Anonymkode: bec27...bd4
Gjest Paramount Skrevet 3. juni 2020 #7 Skrevet 3. juni 2020 Bønn handler mest om å oppdra seg selv. Å definere hva en selv ønsker. Tror du nok, handler du etter dine ønsker, og det øker muligheten for at de realiseres.
sofiemyr Skrevet 3. juni 2020 #8 Skrevet 3. juni 2020 På 2.6.2020 den 9.20, AnonymBruker skrev: Jeg er ateist, og prøver å forstå dette med bønn. Å be for å takke forstår jeg. Men å be for noe? For at noen skal bli friske, for eksempel? Tenker dere at denne guden sitter og vurderer om han skal gjøre tante Olga frisk, men vil ikke gjøre det hvis ingen ber om det? Sitter han med mulighet til å redde folks liv, men velger rett som det er å ikke redde dem? Folk dør uavhengig av bønn. Hvorfor ber man da? Kan man styre guden sin til å endre avgjørelse med å be? Eller er det hele meningsløst? Velger han ut noen mennesker han hører på? Hvordan føles det å be for noe som likevel skjer (noen dør, man mister jobben, kjæresten går fra deg osv)? Anonymkode: bec27...bd4 Bibelen forklarer både hvordan bønner bør være og hva de bør inneholde (og ikke inneholde). Men sett fra et ateistisk ståsted skal jeg prøve å forklare hvordan jeg ser det (jeg var ateist frem til jeg var 35). Bønn fungerer som en selvransakelse, en slags selvterapi. Ofte kan ikke et problem fikses før man selv erkjenner at problemet eksisterer og hvis du har en tro om at noe større eksisterer enn deg selv vil en ydmyk holdning til dette være til hjelp for å kunne erkjenne overfor seg selv hva man kan gjøre, hvilke sider som kan styrkes og hvilke valg det kan være fornuftig å ta. Hvis man da igjen er et troende menneske og bruker Bibelen som rettesnor vil kombinasjonen av bibelsk veiledning og bønn være en god hjelp når ting er vanskelige 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #9 Skrevet 3. juni 2020 Jeg føler meg nærmere Gud gjennom bønn. Bønn symboliserer håp for meg hvis jeg f.eks ber for et sykt familiemedlem. Jeg tror at Gud hører meg. Noen ganger "får" jeg jo ikke det jeg ber om. Da har sannsynligvis Gud en plan som jeg ikke klarer å forstå akkurat nå. Takkebønner hjelper meg å se det gode i livet. Slik er det for meg. Anonymkode: 6f0ab...9e7 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #10 Skrevet 10. juni 2020 Synes det er litt morsomt hvordan religiøse mennesker feks ber om at en operasjon skal gå bra, at en person skal bli frisk osv. Og når personen blir frisk, så er det Gud som er god, ikke legene liksom. 😂 Anonymkode: 51502...90f 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #11 Skrevet 10. juni 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det er litt morsomt hvordan religiøse mennesker feks ber om at en operasjon skal gå bra, at en person skal bli frisk osv. Og når personen blir frisk, så er det Gud som er god, ikke legene liksom. 😂 Anonymkode: 51502...90f Man takker Gud for at det gikk bra, og at han ledet legene slik at det gikk bra. Ikke så vanskelig å skjønne det. Anonymkode: d8f41...4d1 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #12 Skrevet 10. juni 2020 Bønn er meningsløst og på kanten til blasfemisk. Gud gjør det Gud vil, uansett hva mennesker måtte ønske. Ingenting skjer uten at Gud vil det. Gud trenger heller ingen tilbedelse eller takk, Han er perfekt og har ingen behov. Anonymkode: 0915f...5f0
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #13 Skrevet 11. juni 2020 Er det mulig at andre ber om at et annet menneske, som meg blir grusom og får det fælt bare fordi de av en eller Annen grunn var sjalu på meg tidligere? Er man for pen og flink blir mange sjalu at da sender de vondt på en person fordi alt er om konkurranse. Anonymkode: 4a8dd...765
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #14 Skrevet 11. juni 2020 På 3.6.2020 den 19.19, sofiemyr skrev: Ofte kan ikke et problem fikses før man selv erkjenner at problemet eksisterer og hvis du har en tro om at noe større eksisterer enn deg selv vil en ydmyk holdning til dette være til hjelp for å kunne erkjenne overfor seg selv hva man kan gjøre, hvilke sider som kan styrkes og hvilke valg det kan være fornuftig å ta. Hvis man da igjen er et troende menneske og bruker Bibelen som rettesnor vil kombinasjonen av bibelsk veiledning og bønn være en god hjelp når ting er vanskelige Jeg forstod ikke helt? Holder det å tro at noe større eksisterer? Eller må man ha en dyp tro? Vil Gud bare høre din bønn hvis du bruker Bibelen? Fungerer bønn bare terapeutisk? Kan bønn kurere tante Olga hvis bønnen er bedt av rett person? Anonymkode: de110...839
Hasselnøtter Skrevet 11. juni 2020 #15 Skrevet 11. juni 2020 På 3.6.2020 den 19.23, AnonymBruker skrev: Jeg føler meg nærmere Gud gjennom bønn. Bønn symboliserer håp for meg hvis jeg f.eks ber for et sykt familiemedlem. Jeg tror at Gud hører meg. Noen ganger "får" jeg jo ikke det jeg ber om. Da har sannsynligvis Gud en plan som jeg ikke klarer å forstå akkurat nå. Takkebønner hjelper meg å se det gode i livet. Slik er det for meg. Anonymkode: 6f0ab...9e7 Hvis du "får" det du ber om, har du da påvirket guden til å gi deg det?
Mooria Skrevet 11. juni 2020 #16 Skrevet 11. juni 2020 Hvis Olga dør under operasjonen, så er det uansett alltid noen som vrir på alt og mener at Gud er god uansett, og at han henter folk til seg for at de skal få få "evig liv i himmelen" eller noe sånt, og det er visstnok MYE bedre enn livet her på jorda. Så hva med oss andre som må bli igjen her og dø en langsom og seigpina naturlig død. Bør vi være takknemlige eller hva?
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #17 Skrevet 11. juni 2020 Hver gang jeg hører om bønn, eller bønner, tenker jeg på den gamle tweeten til Ricky Gervais: @MTVNews : Beyoncé, Rihanna & Katy Perry send prayers to #Oklahoma #PrayForOklahoma” Ricky Gervais @rickygervais I feel like an idiot now...I only sent money Anonymkode: 084f5...a46 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #18 Skrevet 12. juni 2020 På 11.6.2020 den 10.03, Hasselnøtter skrev: Hvis du "får" det du ber om, har du da påvirket guden til å gi deg det? Nei, det tror jeg egentlig ikke. Anonymkode: 6f0ab...9e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå