AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #1 Skrevet 2. juni 2020 Fra jeg ble gravid og fram til uke 16 har jeg slitt mye med kvalme og gikk ned 0,5kg fra uke 3 når jeg hadde positiv test og fram til uke 16. Var på svangerskapskontroll for 2 uker siden i uke 16, og vekta var da akkurat det samme som den har vært på alle de 3 tidligere kontrollene. Jeg skal på første jordmortime i dag og veide meg tilfeldigvis nå og oppdager jeg har gått opp 3kg på 2 uker! Fikk sjokk! Jeg har de siste ukene merket etter at kvalmen har stabilisert seg litt mer at jeg klarer å drikke mye mer, men tisser lite, så har lurt på hvor all væsken blir av. Jeg kan klare å få i meg rundt 1,6-2l for dag, men når jeg tisser er det bare pittelitt tiss i gangen. Andre som opplevde i graviditeten å plutselig poppe opp i vekt? Jeg logger alt jeg spiser i myfitnesspal. jeg har ikke spist noe annerledes enn normalt de siste par ukene, annet enn jeg har spist 3 pinneis iløpet av de siste to ukene grunnet vi har vært mye ute i sola og jobbet. Og jeg spiste popcorn og drakk farris forrige lørdag. Anonymkode: 3e2ab...b88
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #2 Skrevet 2. juni 2020 Du er gravid. Vektoppgang er å forvente 👌 3 kg på 2 uker er ikke allverdens, gravid eller ikke. Anonymkode: 23e4a...db7 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #3 Skrevet 2. juni 2020 Du vet at blodårene sine utvider seg når du er gravid? Bare for å nevne et eksempel på hvorfor man går opp i vekt. 3 kg på 2 uker er ingenting. Slapp av og kos deg med å være gravid. Anonymkode: 03231...b98
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #4 Skrevet 2. juni 2020 Det var rundt den perioden jeg plutselig fikk opp 3 kg på kort tid. Hadde nesten ikke gått opp noe før det, på tross av normal BMI før graviditeten. Det skjer nok en del på innsiden av kroppen i den perioden, så det er nok ikke bare fett. Husk at blodvolumet øker, livmor, morkake og foster vokser og brystvevet øker også. For min del har det også vært litt av og på med noe vannvekt og ekstra vekt pga treg mage. Jeg kan fint variere med over én hel kilo fra dag til dag, selv om jeg veier meg under like omstendigheter. Anonymkode: e2c51...cd1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #5 Skrevet 2. juni 2020 Godt å høre det er flere 😅 Gikk opp 1 kg fra 0 til uke 16. Men hele 3 kg fra uke 16-20, fikk helt sjokk selv. Anonymkode: 7c30d...4a9 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #6 Skrevet 2. juni 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Godt å høre det er flere 😅 Gikk opp 1 kg fra 0 til uke 16. Men hele 3 kg fra uke 16-20, fikk helt sjokk selv. Anonymkode: 7c30d...4a9 Det er ganske likt som meg. Jeg spiste heller ikke mer rundt den tiden de 3 kiloene kom, heller mindre fordi kvalmen var borte. Anonymkode: e2c51...cd1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #7 Skrevet 2. juni 2020 Synes du virker i overkant opptatt av vekt og hva du spiser. Popcorn og farris forrige lørdag? Myfitnesspal? 3 pinneis på 2 uker? Og du er i uke 18? Du skal gå opp i vekt med mindre du er sterkt overvektig, type ekstrem fedme, og veldig mange skyter opp i vekt i 2.trimester. Jeg la på meg 17 kilo fra uke 15 til uke 42, 20 kg i alt, det hoppet noen uker og stagnerte noen uker. Alt er borte nå, ikke stress. Anonymkode: 6de03...a02 2
teknosilje Skrevet 2. juni 2020 #8 Skrevet 2. juni 2020 Hvorfor logger du alt du spiser? Dette høres ikke bra ut. Husk at kroppen din skal være klar for fødsel og tiden etter fødsel, derfor skal man legge på seg. Hadde det ikke vært normalt, hadde vi heller ikke gått opp i vekt 😊
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #9 Skrevet 2. juni 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes du virker i overkant opptatt av vekt og hva du spiser. Popcorn og farris forrige lørdag? Myfitnesspal? 3 pinneis på 2 uker? Og du er i uke 18? Du skal gå opp i vekt med mindre du er sterkt overvektig, type ekstrem fedme, og veldig mange skyter opp i vekt i 2.trimester. Jeg la på meg 17 kilo fra uke 15 til uke 42, 20 kg i alt, det hoppet noen uker og stagnerte noen uker. Alt er borte nå, ikke stress. Anonymkode: 6de03...a02 Jeg er opptatt av dette fordi jeg nå har BMI på 33 og ønsker ikke øke denne så mye. Hadde BMI på 41 før. Gikk ned 20kg før graviditeten. Anonymkode: 3e2ab...b88 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #10 Skrevet 2. juni 2020 5 minutter siden, teknosilje skrev: Hvorfor logger du alt du spiser? Dette høres ikke bra ut. Husk at kroppen din skal være klar for fødsel og tiden etter fødsel, derfor skal man legge på seg. Hadde det ikke vært normalt, hadde vi heller ikke gått opp i vekt 😊 Jeg hadde BMI på 41 før og klarte få denne ned før graviditeten. Har BMI på 33 nå og ønsker ikke gå opp igjen og få diabetes igjen som jeg nå har vært kvitt i 2 år, etter å ha hatt diabetes siden jeg var 12. Anonymkode: 3e2ab...b88 1
tussi84 Skrevet 3. juni 2020 #11 Skrevet 3. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde BMI på 41 før og klarte få denne ned før graviditeten. Har BMI på 33 nå og ønsker ikke gå opp igjen og få diabetes igjen som jeg nå har vært kvitt i 2 år, etter å ha hatt diabetes siden jeg var 12. Anonymkode: 3e2ab...b88 Jeg har også en bmi på 33, og har diabetes. Husk at selv om du sier du er kvitt diabetes (går ut i fra type 2) så ligger den latent til stede i kroppen all like vel. Det er ikke sånn at du kan spise deg frisk/gå ned i vekt masse så blir den borte, men symptomene på diabetes kan være mer eller mindre borte/ikke tilstede. Hvis du først har fått sykdommen så er den der, bare skjult. Nå som du er gravid kan disse symptomene fort komme fram igjen, da insulin nivået forandrer seg veldig under en graviditet. Selv om blodsukker nivåene er på et nivå som tilsvarer at du ikke skulle ha diabetes før svangerskapet, kan et svangerskap forandre det hele. Går ut i fra at legen vet at du har hatt diabetes/har diabetes? Da skal i så fall graviditeten følges opp nøye, og langtidsukker måles. Det kan bli nødvendig med behandling i form av tabletter +insulin om langtidsukkeret ditt blir over 7. Anbefalt vektoppgang for oss med en bmi på 33 er forresten 5 til 9 kg. Jeg er i uke 21 idag, og har lagt på meg en halv kg. 3 kg er egentlig ikke så mye, men bare fortsett å passe på hva du spiser, og unngå søtsaker mest mulig, så klarer du nok å unngå å legge på deg for mye. Spis 3 til 4 ganger om dagen, og spis normale mengde mat. Det å være gravid betyr ikke at enn trenger så mye ekstra. Det holder med en ekstra frukt om dagen feks nå i andre trimester.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå