Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å begynne å spare i fond, men er helt blank på området. Skal selvfølgelig høre med kunderådgiveren i banken, men er det noen her med gode råd om hva som er viktig å tenke på? Jeg har egentlig dårlig råd, men ønsker på denne måten prøve å bygge opp en litt bedre økonomisk trygghet til pensjonisttilværelsen.

Gode råd?

Anonymkode: a1541...70a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sbanken tilbyr mange fond og har lavere avgifter enn hvis du kjøper andre steder. Finn noen internasjonale indeksfond der, f.eks. fra KLP, og spar månedlig. Hvis du spør en rådgiver i en bank kommer de til å anbefale bankens egne fond. De er vanligvis dyrere og dårligere.

Anonymkode: e9df2...657

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke fond bør man kjøpe nå under korona, egentlig? Går ikke de fleste i minus?

Anonymkode: c5dd7...739

AnonymBruker
Skrevet

Ved fondsparing er det vanlig å si at en bør ha 3 -5 års spare horisont minst. Jeg sparer i de nordiske super fondene til Nordnet fordi jeg da ikke betaler at noen passer på dem.

Fond er en samling aksjer og vanligvis er det noen som får betalt for å kjøpe og selge fond på vegne av deg. Dette er prisen av å spare i fond.

Finnes mange gode artikler og podkaster om emne. Personlig synes jeg Hallgeir fra Luksusfellen forklarer det bra her - https://www.dinepenger.no/pengeradet/hvorforerfondbedreennbanksparing-/

Anonymkode: 389bc...cfd

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sbanken tilbyr mange fond og har lavere avgifter enn hvis du kjøper andre steder. Finn noen internasjonale indeksfond der, f.eks. fra KLP, og spar månedlig. Hvis du spør en rådgiver i en bank kommer de til å anbefale bankens egne fond. De er vanligvis dyrere og dårligere.

Enig med dette - Finn dine egne fond og kjøp fond som har lave gebyrer, for eksempel Sbankens KLP indeksfond. Da vil utviklingen mer eller mindre følge markedstrenden, og hvis du har noen års perspektiv så kan du regne med en Ok avkastning (10-11% årlig hvis man legger historiske data fra 1926 - 2018 til grunn). 

Et annet fond som ofte blir trukket frem som bra og relativt stabilt er DnB Teknologi. (Kan også kjøpes i Sbanken).

Du kan leke rundt med tall i denne kalkulatoren for å se hvordan fondene kan utvikle seg, f eks ved å sette årlig avkastning til 11% hvis du legger de historiske tallene til grunn: https://www.calculator.net/investment-calculator.html

Til kommentaren over om at fond går i minus nå i Corona tider: Det er nettopp det som gjør det attraktiv å begynne nå, så får man forhåpentlig med seg en god oppgang når ting har normalisert seg igjen. 

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har egentlig dårlig råd

Se etter banker/fond som har lavt minsteinnskudd, og som ikke krever fast månedlig sparing, men mulighet til at du kan sette inn penger når du har litt til overs.  

Anonymkode: 7b708...fbd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som utgangspunkt bør du spare i globale indeksfond. Du kan opprette spareavtaler helt ned i et par hundre kroner mener jeg. Det viktigste er å begynne. 

Aksjemarkedet fikk en kraftig dupp når koronaen eksploderte, men markedet er på god vei oppover. Historisk har det vært veldig lønnsomt å spare penger i aksjemarkedet etter slike krakk. Dette er absolutt et godt tidspunkt å starte en regelmessig spareavtale.

Anonymkode: 1dfb0...28e

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk til dere alle sammen for mange gode råd! Kan det være en idé å opprette en spareavtale i den ferdige gruppen indeksfond hos Sbanken? Bør jeg snakke med en rådgiver (ikke rådgiver i banken, men en uavhengig rådgiver) siden jeg er helt grønn på dette, eller burde jeg bare sette opp en spareavtale her: 

https://sbanken.no/indeksfond?gclid=EAIaIQobChMIosHg_-zj6QIVl8qyCh02uQJTEAAYASAAEgJMZ_D_BwE

Og et dumt spørsmål: Når aksjefondene går i minus, da mister man investeringen man har gjort, men man går ikke selv i minus sånn at man ender opp med å skylde penger? 

AnonymBruker
Skrevet

Velg et globalt indeksfond. Hos Sbanken er det KLP som er billigst. F.eks, KLP AksjeGlobal Indeks V eller KLP AksjeGlobal Mer Samfunnsansvar. Sistnevnte har en mer etisk tilnærming til selskapene de investerer i. 

Du vil aldri ende opp med å skylde penger. Fondsandelene kan bli mindre verdt, men i praksis vil du aldri miste alle pengene. Du har uansett ikke tapt noe før du selger, derfor anbefales det minimum 5 års tidshorisont. 

AnonymBruker
Skrevet

Tusen hjertelig takk😊 Jeg skal følge rådene dine😊

• Liker 1
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Hvilke fond bør man kjøpe nå under korona, egentlig? Går ikke de fleste i minus?

Anonymkode: c5dd7...739

Bransjefond for helse går ofte i pluss, f.eks DNB Health Care. Jeg sparer der, siden verden aldri kommer til å gå tom for eldre og pleietrengende mennesker. 

AnonymBruker
Skrevet

Siden du nevner at du har dårlig råd, så er det viktig å poengtere at å spare i fond, betyr at du har penger å avse til sparing i 5 - 10 år frem i tid. Du må også kunne ha ro i magen når det går nedover i markedet.

I Sbanken er minste sparebeløp kr 300,-. Om du ikke har penger til dette hver måned, er mitt råd å åpne en ASK (Aksjesparekonto) i Sbanken, og sette inn f eks 500 - 1000 kr nå i KLP Globalindeks V. Det er et bredt globalt fond som kommer godt ut. Evnt, hvis du vil inkludere fremvoksende markeder, KLP Global Verden indeks. Så setter du opp en spareavtale med kr 300 f eks 2. mnd. Ha trekket fra en konto som du kaller "Fondskonto". Overfør kr 150 til den hver mnd fra lønnskontoen din.

Så "glemmer" du hele sparingen. La det gå sin gang. Se innom kanskje et par ganger i året, men ha som hovedregel at dette er penger som er avsatt til langt frem i tid.

Du må gjerne snakke med rådgiver i banken, men fondssparing handler egentlig om langsiktighet, å velge et rimelig og bredt fond og å ha is i magen.

Anonymkode: 2beff...7f6

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden du nevner at du har dårlig råd, så er det viktig å poengtere at å spare i fond, betyr at du har penger å avse til sparing i 5 - 10 år frem i tid. Du må også kunne ha ro i magen når det går nedover i markedet.

Jeg tenker uansett langsiktig, og jeg ser at Ella lenger opp her skriver at man kan forvente god avlastning hvis man legger historiske data til grunn. Jeg har ikke så god inntekt, men på lang sikt føler jeg at jeg gjør lurt i å klare det månedlige, lille innskuddet. Jeg har også litt sparepenger avsatt på en bufferkonto, og vurderer å sette inn litt av dette også.

Tusen takk for alle gode råd, til alle sammen! Men dere, mange av dere snakker om KLP, og nå så jeg at KLP har kjøpt seg inn i vindkraft, har lite lyst å støtte det.. 

8 timer siden, Knirke skrev:

Bransjefond for helse går ofte i pluss, f.eks DNB Health Care. Jeg sparer der, siden verden aldri kommer til å gå tom for eldre og pleietrengende mennesker. 

- Kanskje dette er noe jeg bør satse på? Men DNB har kanskje kjøpt seg inn i vindkraft, de også? Dette blir jo selvsagt en helt annen diskusjon, men verdt å tenke på.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for alle gode råd, til alle sammen! Men dere, mange av dere snakker om KLP, og nå så jeg at KLP har kjøpt seg inn i vindkraft, har lite lyst å støtte det.. 

Husk på at KLP har over 50 forskjellige aksjefond. Skal informasjonen ha noe å si må du vite hvilke fond det faktisk er snakk om. Tror uansett ikke at det er indeksfondene som bar kjøpt seg inn i vindkraft. Det er ikke slik indeksfond fungerer.

også Dnb har titalls forskjellige fond.

AnonymBruker
Skrevet

Lag konto hos Nordnet.no, ta nordnet-skolen, og ellers alt nybegynner informasjonen de har. 

Der er du ikke begrenset til hva en bank velger å tilby av fond etc. 

Ellers enig med alle de som sier finn globale indexfond, KLP, DNB osv

Jeg har hatt konto der siden jeg var nybegynner for 5-6 år siden og er superfornøyd. 

Anonymkode: 1914d...b8d

Skrevet

Jeg har hatt diverse fond i en del år. Tror jeg har nærmere 25 % avkastning av hva jeg har kjøpt for.

Jeg kjøpte fond som en gal da de fleste aksjefondene hadde stupt en stund pga corona-krisa. Jeg kjøpte de fondene som hadde hatt størst nedgang hittil i år. Nå har de fleste økt ganske kraftig, og jeg har tjent noen tusen på det. Blant annet Eika Norge, DNB Navigator, Holberg Norden er de jeg satset på i coronatiden.

Sikre vinnere er globale fond, norske fond, nordiske fond. Dnb teknologi har gitt masse avkastning, det samme med Holberg global.

Men jeg er ikke noen ekspert, jeg bare prøver meg egentlig litt frem, og med godt hell frem til nå😀

Skrevet

Jeg har en liten forkjærlighet for DNB Teknologi A, det har vært veldig stabilt de siste 10 årene og gir i snitt over 20% avkastning årlig. Det kan selvsagt variere en del fra år til år, så man bør ha en 5-års horisont ihvertfall. Kjøpes enkelt i f.eks Sbanken. 

https://lt.morningstar.com/vnq5t3n66n/snapshot/snapshot.aspx?SecurityToken=F0GBR04NGU]2]1]FXALL$ALL_3935&ClientFund=1&LanguageId=nb-NO&CurrencyId=NOK

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

- Kanskje dette er noe jeg bør satse på? Men DNB har kanskje kjøpt seg inn i vindkraft, de også? Dette blir jo selvsagt en helt annen diskusjon, men verdt å tenke på.

Bransjefond investerer kun innenfor den gitte bransjen, så ingenting av det du investerer i DNB Health Care går til vindkraft, det går kun til helseprodukter. Men ja, de har andre fond som investerer i alt mulig annet. Jeg kan jo også anbefale Kron robotfond: https://www.kron.no/. De lar deg velge fond innenfor visse tema som teknologi, miljø, og likestilling. Nettsiden og appen deres er så brukervennlig at selv et barn kan forstå dem.

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, Knirke said:

Jeg kan jo også anbefale Kron robotfond: https://www.kron.no/. De lar deg velge fond innenfor visse tema som teknologi, miljø, og likestilling. Nettsiden og appen deres er så brukervennlig at selv et barn kan forstå dem.

Ulempen er at det blir mye mer avgifter enn å velge selv gjennom Sbanken.

AnonymBruker
Skrevet
På 2.6.2020 den 21.14, AnonymBruker skrev:

Som utgangspunkt bør du spare i globale indeksfond. Du kan opprette spareavtaler helt ned i et par hundre kroner mener jeg. Det viktigste er å begynne. 

Aksjemarkedet fikk en kraftig dupp når koronaen eksploderte, men markedet er på god vei oppover. Historisk har det vært veldig lønnsomt å spare penger i aksjemarkedet etter slike krakk. Dette er absolutt et godt tidspunkt å starte en regelmessig spareavtale.

Det gode tidspunktet ville vært da indeksene var på bunn, men nå har de jo vokst mye siden bunnen.

Anonymkode: 2443f...2ae

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...