AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #1 Skrevet 1. juni 2020 Kort fortalt. Jeg har 60 prosent samvær og barnets far 40. Han hadde tidligere mye mindre samvær da han ikke brydde seg. Han er i mine øyne lite egnet som far og har nok barnet fordi det er forventet av han, ikke fordi han vil. Om jeg dør vil jeg ikke han skal ha full omsorg. Han greier ikke ivareta hennes behov på en god nok måte. Så lenge jeg lever har jeg jo kontroll. Jeg vil da at mine foreldre skal overta omsorgen for henne til hun blir voksen (hun er 11 år nå). Går omsorg direkte til den andre foreldren eller vil mitt ønske gjelde isåfall? Anonymkode: fa4e1...7f0
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #2 Skrevet 1. juni 2020 Du kan ikke bestemme hvem som skal overta datteren deres når hun har en far som er inne i bildet! Mulig du kan skrive en viljeserklæring men siden dere deler omsorgen vil jeg tro at han ender opp med å «få» henne på fulltid. Om han ikke er interessert i det hele tatt så kommer barnevernet inn i bildet og så blir hun kanskje plassert hos noen andre, ikke automatisk at dette er din foreldre! Anonymkode: 43e1a...a06 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #3 Skrevet 1. juni 2020 Det er far som får og når du får mye ansvar har du en tendens til å vokse med det. Alle gjør feil med sine barn, alle gjør ting riktig, og alt gjort uten tanke på å harme barnet. Jeg tror selv at jeg hadde blitt ordentlig lei meg hadde jeg hatt en mamma som så såpass ned på min far. Ville skapt problemer for meg når jeg selv skulle finne en partner senere i livet. Anonymkode: 4e4cb...91d 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #4 Skrevet 1. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er far som får og når du får mye ansvar har du en tendens til å vokse med det. Alle gjør feil med sine barn, alle gjør ting riktig, og alt gjort uten tanke på å harme barnet. Jeg tror selv at jeg hadde blitt ordentlig lei meg hadde jeg hatt en mamma som så såpass ned på min far. Ville skapt problemer for meg når jeg selv skulle finne en partner senere i livet. Anonymkode: 4e4cb...91d Barnet mitt belastes ikke med dette. Så bare slapp av. Anonymkode: fa4e1...7f0 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #5 Skrevet 1. juni 2020 Far får automatisk foreldreansvar alene når du dør, dersom han ikke før det er fradømt foreldreansvar. Anonymkode: 18b8c...53a 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #6 Skrevet 1. juni 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke bestemme hvem som skal overta datteren deres når hun har en far som er inne i bildet! Mulig du kan skrive en viljeserklæring men siden dere deler omsorgen vil jeg tro at han ender opp med å «få» henne på fulltid. Om han ikke er interessert i det hele tatt så kommer barnevernet inn i bildet og så blir hun kanskje plassert hos noen andre, ikke automatisk at dette er din foreldre! Anonymkode: 43e1a...a06 Kan ikke jeg som mamma mene hvem som er best egnet som hennes omsorgspersoner? Dette kunne like gjerne vært et tilfelle der noen deler foreldreansvar og far ikke velger å ha samvær mer enn det passer han. Da er det synd den som har barnet mest ikke skal få ha noe å si. Min største frykt er nok at barnevernet blir innkoblet om jeg går bort og faren må overta omsorgen. Anonymkode: fa4e1...7f0 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #7 Skrevet 2. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke jeg som mamma mene hvem som er best egnet som hennes omsorgspersoner? Dette kunne like gjerne vært et tilfelle der noen deler foreldreansvar og far ikke velger å ha samvær mer enn det passer han. Da er det synd den som har barnet mest ikke skal få ha noe å si. Min største frykt er nok at barnevernet blir innkoblet om jeg går bort og faren må overta omsorgen. Anonymkode: fa4e1...7f0 Barnevernet blir ikke koblet inn. Far får rett og slett automatisk fullt foreldreansvar alene. Så lenge dere begge har foreldreansvar har ikke du noe mer å si om hvem som skal ta seg av barnet enn det far har, enkelt og greit. Anonymkode: 18b8c...53a 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #8 Skrevet 2. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke bestemme hvem som skal overta datteren deres når hun har en far som er inne i bildet! Mulig du kan skrive en viljeserklæring men siden dere deler omsorgen vil jeg tro at han ender opp med å «få» henne på fulltid. Om han ikke er interessert i det hele tatt så kommer barnevernet inn i bildet og så blir hun kanskje plassert hos noen andre, ikke automatisk at dette er din foreldre! Anonymkode: 43e1a...a06 Hvis det er sånn at far ikke er interessert i å ha barnet så vil jeg tro det er ønskelig fra barnevernet sin side at barnet blir plassert hos nær familie. Anonymkode: 16659...b7b 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #10 Skrevet 2. juni 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke jeg som mamma mene hvem som er best egnet som hennes omsorgspersoner? Dette kunne like gjerne vært et tilfelle der noen deler foreldreansvar og far ikke velger å ha samvær mer enn det passer han. Da er det synd den som har barnet mest ikke skal få ha noe å si. Min største frykt er nok at barnevernet blir innkoblet om jeg går bort og faren må overta omsorgen. Anonymkode: fa4e1...7f0 Du valgte jo ham som donor/far da du valgte å bli gravid med ham / beholde...så du er tydeligvis ikke helt istand til å velge hva som er best for ungen. 😏 Anonymkode: 63a3e...4c7 6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #11 Skrevet 2. juni 2020 Du kan ønske hvem som får ansvaret Anonymkode: c0a1e...5d5
Snabeltann Skrevet 2. juni 2020 #12 Skrevet 2. juni 2020 Men hva om du snur på det? Far dør... Men har ønsket at du ikke skal få foreldreretten? Han vil heller barnet skal plasseres hos annen familie... Du skjønner at det er hull i hodet?! Han er faren, for God's sake... 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #13 Skrevet 2. juni 2020 Nei, du kan ikke bestemme at barnet plasseres hos noen andre enn far om du dør. Men det kan jo tenkes at far er mer samarbeidsvillig enn hva du fremstår som, og ønsker at barnet skal ha god kontakt med besteforeldrene sine. Så det kan jo tenkes at det blir jevnlige samvær med dem. Men tror det i så fall er viktig at du legger av deg de holdningene du har ovenfor far, og heller går inn for å lage et godt samarbeid med han. Anonymkode: ca633...5ec 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #14 Skrevet 2. juni 2020 Du må isåfall ta kontakt med barnevernet om dine bekymringer. Anonymkode: 86fbb...cce
minister-mio Skrevet 2. juni 2020 #15 Skrevet 2. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du kan ønske hvem som får ansvaret Anonymkode: c0a1e...5d5 Man kan jo ønske hva man vil, men ønsket vil ikke etterfølges. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #16 Skrevet 2. juni 2020 5 timer siden, Snabeltann skrev: Men hva om du snur på det? Far dør... Men har ønsket at du ikke skal få foreldreretten? Han vil heller barnet skal plasseres hos annen familie... Du skjønner at det er hull i hodet?! Han er faren, for God's sake... Det krever sperm for å bli biologisk forelder, men en mann til å bli pappa 🙂 Dessverre er mange fedre fraværende i barnas oppvekst. Og mødre selvsagt, i noen tilfeller. Han kan jo ønske hva han vil, men han har alltid ønsket seg lite samvær med barnet. Er ikke i tvil om hvor hun ville havnet om situasjonen ble motsatt. Anonymkode: fa4e1...7f0
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #17 Skrevet 2. juni 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Du valgte jo ham som donor/far da du valgte å bli gravid med ham / beholde...så du er tydeligvis ikke helt istand til å velge hva som er best for ungen. 😏 Anonymkode: 63a3e...4c7 Nei, det klarte jeg ikke i en alder av 19 år☺️ Dessverre. Burde vært oppfunnet en angrepille for tidligere forhold. Det eneste som kom godt ut av det var et velskapt barn. Og hun angrer jeg ikke på naturligvis, kun valget av hennes pappa. Hun har flinke besteforeldre, tante/onkler på farsiden. Far har et barn til han kun ser noen ggr i året, bosatt i en annen del av landet. Anonymkode: fa4e1...7f0 2
Lykkeligliten Skrevet 2. juni 2020 #18 Skrevet 2. juni 2020 Så lenge dere har felles foreldreansvar får barnefar hovedomsorgen om du dør. Hvis du har foreldreansvaret alene kan du skrive en viljeserklæring som skal bli vurdert om du går bort, om hvorvidt viljeserklæringen du har skrevet er det beste for barnet, eller om det er best for barnet å bo hos far fast 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #19 Skrevet 3. juni 2020 Det er klart at en far som har barnet 40% vil bli barnets forsørger om foreldrene som har 60 % dør - og det er barnets beste.. er direkte frekt av deg å si at far kun har samvær fordi det forventes.. hva vet du om det? stort sett når en far er slik du beskriver så er det fordi mor er vanskelig .. som noen andre skrev : snu situasjonen - skulle noen ta fra deg barnet om far dør - fordi han ønsker det? Anonymkode: a38a1...3d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå