Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Knoot skrev (1 time siden):

Noen ganger kan man skrive en kjempegod oppgave, men i stundens hete "glemmer" man å ta med seg kilder. Å ikke ha kilder særlig på høyere utdanning er 95-100% grunnlag til stryk uansett hvor god oppgaven er. Noen sensorer på VGS kan også være utrolig streng på dette selv om det er på lavere nivå. 

Hvordan kan man glemme det? 

Anonymkode: cd9f4...fde

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.6.2020 den 22.04):

Vårens brannfakkel... 

Hvordan er det mulig å stryke på eksamen? Det være seg privatisteksamen, vgs, bachelor eller master... Da må man jo ha skoftet en del av undervisningsopplegget? All den tid alt man studerer er eksamensrelatert... 

Har selv aldri strøket på hverken vgs eller bachelor, hvordan greier folk det kunststykket? For det skal vel være større sjans for å bestå?

Anonymkode: ec6ce...db6

Hvis man har en bachelor som er lett som du har så skal man klare seg fint med gode karakterer. ;)

Anonymkode: 67126...5ca

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.6.2020 den 22.04):

Vårens brannfakkel... 

Hvordan er det mulig å stryke på eksamen? Det være seg privatisteksamen, vgs, bachelor eller master... Da må man jo ha skoftet en del av undervisningsopplegget? All den tid alt man studerer er eksamensrelatert... 

Har selv aldri strøket på hverken vgs eller bachelor, hvordan greier folk det kunststykket? For det skal vel være større sjans for å bestå?

Anonymkode: ec6ce...db6

Nerver feks 

Anonymkode: aa54a...52b

• Liker 3
AnonymBruker skrev (På 7.1.2022 den 15.51):

Hvordan kan man glemme det? 

Glemmer å sjekke hvor mye tid man har igjen for eksempel og rekker ikke føre inn kilder i oppgaven(e) og fører kildeliste. Det er vel egentlig ikke en forglemmelse, men fort gjort hvis man ikke er klar over hvor viktig kildeliste er. 

Endret av Knoot

Jeg tok 4 eksamener i november, alle var helserelatert. Fikk 4 og 5 på alle eksamene, og klarte å stryke på den enkleste. Tror rett og slett det har noe med oppsettet å gjøre, for fagkunnskapen er jo der. Men mulig jeg brukte for mange uttrykk fra boken. Har ikke tatt en eksamen på "hundre år", så var ganske nytt for meg, så må ha noe med det å gjøre.

Anonymkode: fa863...590

Da jeg gikk på veterinærstudiet i utlandet hadde vi flere eksamener i ulike fag med få dagers mellomrom og pensum var svært og ikke helt definert. Det var derfor en god del som strøk på hver eksamen.

Anonymkode: a8ae6...770

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg tok 4 eksamener i november, alle var helserelatert. Fikk 4 og 5 på alle eksamene, og klarte å stryke på den enkleste. Tror rett og slett det har noe med oppsettet å gjøre, for fagkunnskapen er jo der. Men mulig jeg brukte for mange uttrykk fra boken. Har ikke tatt en eksamen på "hundre år", så var ganske nytt for meg, så må ha noe med det å gjøre.

Anonymkode: fa863...590

Har du tatt den på nytt? 

Knoot skrev (På 9.1.2022 den 15.30):

Glemmer å sjekke hvor mye tid man har igjen for eksempel og rekker ikke føre inn kilder i oppgaven(e) og fører kildeliste. Det er vel egentlig ikke en forglemmelse, men fort gjort hvis man ikke er klar over hvor viktig kildeliste er. 

Tror ikke at man stryker kun pga litteraturliste 

Jeg har lest sensorveiledninger hvor det står at dersom kandidaten skriver dette, må de få stryk. Eller om de ikke nevner en ting, må de få stryk. Det er gjerne bare i veiledningen til en enkelt av fem eller seks oppgaver, så man kan jo gjøre det kjempebra på flere oppgaver, men likevel stryke pga at man glemte noe sentralt i den ene

Anonymkode: b10cb...94d

• Liker 4

Jeg strøk 2 ggr på en og samme eksamen. Jeg kunne temaet, men brukte ikke terminologien. Dette ble ikke informert om da eksamenskarakteren ble utlevert, så jeg gjorde dessverre samme blemme en gang til. 3 gang brukte jeg terminologi og besto.

Anonymkode: f97f3...02b

• Liker 4
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror ikke at man stryker kun pga litteraturliste 

Kanskje ikke på VGS, men har du en dårlig oppgave i tillegg så vil nok en 2 er besvarelse og mangel på kilder tilnærmet automatisk føre til stryk

Knoot skrev (3 minutter siden):

Kanskje ikke på VGS, men har du en dårlig oppgave i tillegg så vil nok en 2 er besvarelse og mangel på kilder tilnærmet automatisk føre til stryk

Ja, hvis man har en dårlig oppgave, absolutt. Derfor skrev jeg «kun pga litteraturliste». Har man en god oppgave og glemmer litteraturlisten, stryker man nok ikke. 

On 6/1/2020 at 10:23 PM, AnonymBruker said:

Du går på medisinstudiet, men likevel føler du at du må sitere hele hovedinnlegget, selv om du er den første som svarer og det er helt åpenbart at det er det du svarer på.

Noen ganger tenker jeg at smarte folk er .... vel.. ikke så smarte.

Anonymkode: b8c32...196

Eller så bare har de, som meg, for vane å klikke på "quote" istedet for "svar" knappen og ser det ikke som noe stort poeng å bry seg om at sitatet dukker opp i svaret deres...

• Liker 1

Annonse

• 2 uker senere...
Knoot skrev (På 13.1.2022 den 18.47):

Nei ikke alene på VGS nivå, men du stryker tvert på Universitetet, derfor ser også man på videregående at de tar på alvor dette med kildeliste og henvisninger til andres verk. 

Samtidig skriver folk at kun 1,5% studenter stryker. Da får man en skikkelig selvtillit knekk hvis man er blant dem...

• Liker 1
Annonse

Det er nok veldig avhengig av fag. Jeg kan godt forstå at en eksempelvis kan stryke i mattefag om en bare har "vært litt med" underveis og egentlig aldri forstått mer av sammenhengen, rett og slett fordi du sjelden belønnes for å kunne litt bruddstykker og "drodle" rundt dette. I mer "synsete" fag tenker jeg litt at det bør være ganske greit å stå så lenge en har fått med seg litt og er i stand til å drodle litt basert på dette. Jeg kjenner de som har tatt grunnleggende "myke" fag på universitetet uten å delta i en eneste forelesning eller sette seg noe inn i pensum og likevel stå på eksamen ved å møte opp og skrive litt en synes passer en times tid, men en vil nok slite med det samme i en del "hardere" fag. 

herzeleid skrev (5 timer siden):

Det er nok veldig avhengig av fag. Jeg kan godt forstå at en eksempelvis kan stryke i mattefag om en bare har "vært litt med" underveis og egentlig aldri forstått mer av sammenhengen, rett og slett fordi du sjelden belønnes for å kunne litt bruddstykker og "drodle" rundt dette. I mer "synsete" fag tenker jeg litt at det bør være ganske greit å stå så lenge en har fått med seg litt og er i stand til å drodle litt basert på dette. Jeg kjenner de som har tatt grunnleggende "myke" fag på universitetet uten å delta i en eneste forelesning eller sette seg noe inn i pensum og likevel stå på eksamen ved å møte opp og skrive litt en synes passer en times tid, men en vil nok slite med det samme i en del "hardere" fag. 

Hvordan kan de stå uten å lese / bruke pensum i besvarelsen? 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan kan de stå uten å lese / bruke pensum i besvarelsen? 

Ved å skrive litt om sine tanker om et tema basert på den kunnskapen en har fra før. Er spørsmålet "hva er en stat" er det nok større sjanse for at en ved å skrive fra toppen av hodet slumper innom nok til å stå enn om en må løse en differensialligning. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...