AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #1 Skrevet 1. juni 2020 Ble plutselig permisjon på meg her forrige måned. Vil jeg få utbetalt både foreldrepenger fra nav og feriepenger fra arbeidsgiver nå i juni? K3n jeg kose meg med dobbelt opp? Anonymkode: 90378...093
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #2 Skrevet 1. juni 2020 Spør arbeidsgiveren din, det praktiseres forskjellig. Dvs det praktiseres ikke alltid riktig. Husk at du uansett må avvikle ferien din en eller annen gang, og hvis du da har brukt opp feriepengene står du uten penger en periode. Anonymkode: 36fa1...527
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #3 Skrevet 1. juni 2020 Får du utbetalt feriepenger i juni blir du trukket når du faktisk tar ut ferie senere. Så du får ikke totalt mer penger å kose deg med enn du hadde tenkt nei Anonymkode: 699e1...c53
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #4 Skrevet 1. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Spør arbeidsgiveren din, det praktiseres forskjellig. Dvs det praktiseres ikke alltid riktig. Husk at du uansett må avvikle ferien din en eller annen gang, og hvis du da har brukt opp feriepengene står du uten penger en periode. Anonymkode: 36fa1...527 Kommer nok til å bli permisjon ut dette året, så når skal jeg da avvikle ferie? Regner med arbeidsgiver ikke ønsker å overføre 4 uker ferie til neste år. Anonymkode: 90378...093
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #5 Skrevet 1. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Får du utbetalt feriepenger i juni blir du trukket når du faktisk tar ut ferie senere. Så du får ikke totalt mer penger å kose deg med enn du hadde tenkt nei Anonymkode: 699e1...c53 Skal ikke ta ut noe ferie, skal heller være i permisjon. Anonymkode: 90378...093
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #6 Skrevet 1. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Skal ikke ta ut noe ferie, skal heller være i permisjon. Anonymkode: 90378...093 De fleste tar ut ferie for å forlenge permisjonen. Arbeidsgiver kan (må) kreve at du tar ut ferie jf § 5 i Ferieloven. Anonymkode: 699e1...c53
Rosa Sitron Skrevet 1. juni 2020 #7 Skrevet 1. juni 2020 Just now, AnonymBruker said: De fleste tar ut ferie for å forlenge permisjonen. Arbeidsgiver kan (må) kreve at du tar ut ferie jf § 5 i Ferieloven. Anonymkode: 699e1...c53 Men de kan du ta sammen permisjon (altså uten å forlenge permisjon). TS, du må planlegge dette med arbeidsgiver.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #8 Skrevet 1. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste tar ut ferie for å forlenge permisjonen. Arbeidsgiver kan (må) kreve at du tar ut ferie jf § 5 i Ferieloven. Anonymkode: 699e1...c53 Skal ikke forlenge permisjonen. Skulle ikke ha mer enn 15 uker, men fikk plutselig 40 uker kastet etter meg. Når kan det kreves at jeg tar den ferien, neste år? Anonymkode: 90378...093
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #9 Skrevet 1. juni 2020 2 minutter siden, Rosa Sitron skrev: Men de kan du ta sammen permisjon (altså uten å forlenge permisjon). TS, du må planlegge dette med arbeidsgiver. Om jeg stopper permisjon for å ta ferie, ser det ut til at jeg taper på det økonomisk. Slik jeg ser det vil jeg få dobbelt opp. Vil selvfølgelig få mindre feriepenger neste år. Men ellers vil nok neste år gå som vanlig. Anonymkode: 90378...093
Rosa Sitron Skrevet 1. juni 2020 #10 Skrevet 1. juni 2020 Just now, AnonymBruker said: Om jeg stopper permisjon for å ta ferie, ser det ut til at jeg taper på det økonomisk. Slik jeg ser det vil jeg få dobbelt opp. Vil selvfølgelig få mindre feriepenger neste år. Men ellers vil nok neste år gå som vanlig. Anonymkode: 90378...093 Jeg sier jo at du ikke trenger å stoppe permisjonen med ferie, men ta de sammen. Det er typisk at fedre som ikke føler de kan ta fri fra jobb tar permisjon sammen med ferie for å få tatt ut permisjon.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #11 Skrevet 1. juni 2020 Akkurat nå, Rosa Sitron skrev: Jeg sier jo at du ikke trenger å stoppe permisjonen med ferie, men ta de sammen. Det er typisk at fedre som ikke føler de kan ta fri fra jobb tar permisjon sammen med ferie for å få tatt ut permisjon. Men det vil jo være direkte økonomisk tap? Anonymkode: 90378...093
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #12 Skrevet 1. juni 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste tar ut ferie for å forlenge permisjonen. Arbeidsgiver kan (må) kreve at du tar ut ferie jf § 5 i Ferieloven. Anonymkode: 699e1...c53 Ikke ved fødselsperm, sykdom etc. jf ferieloven §9(2) Anonymkode: 21f34...ea0
Rosa Sitron Skrevet 1. juni 2020 #13 Skrevet 1. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men det vil jo være direkte økonomisk tap? Anonymkode: 90378...093 Nei, det er økonomisk vinn. Nav utbetaler pernisjon, og du får ferie. Hvorfor skulle det være tap? Nav bryr seg ikke om du tar ferie under permisjon, de bryr seg bare om du utsetter med permisjon.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #14 Skrevet 1. juni 2020 25 minutter siden, Rosa Sitron skrev: Nei, det er økonomisk vinn. Nav utbetaler pernisjon, og du får ferie. Hvorfor skulle det være tap? Nav bryr seg ikke om du tar ferie under permisjon, de bryr seg bare om du utsetter med permisjon. Trodde foreldrepenger stoppet opp om man tok ut ferie i permisjonen. Men det gjør de altså ikke? Anonymkode: 90378...093
*Sparkling* Skrevet 1. juni 2020 #15 Skrevet 1. juni 2020 Eg tok ut ferie midt i permisjonen. Då fekk eg feriepengar (og ikkje lønn) den mnd eg tok ut ferie, og fortsatte med vanlig lønn/permisjon etter ferien. Permisjonen blir då forlenga tilsvarande 1 mnd med ferie. Eg kunne og valgt å få både lønn og feriepengar den mnd eg tok ut ferie (altså ikkje ta ut ferie), men kanskje reglane er endra no (nokre år sidan eg tok ut permisjon).
Rosa Sitron Skrevet 1. juni 2020 #16 Skrevet 1. juni 2020 42 minutter siden, AnonymBruker said: Trodde foreldrepenger stoppet opp om man tok ut ferie i permisjonen. Men det gjør de altså ikke? Anonymkode: 90378...093 Du kan velge mellom å ta ferie sammen permisjonen, eller å utsette med lovbestemt ferie. Med mindre nav har endret sidene sine det siste året står det fint forklart der. Dette med Permisjon i ferieperioder har de også skrevet om flere ganger på Facebook.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #17 Skrevet 1. juni 2020 11 minutter siden, Rosa Sitron skrev: Du kan velge mellom å ta ferie sammen permisjonen, eller å utsette med lovbestemt ferie. Med mindre nav har endret sidene sine det siste året står det fint forklart der. Dette med Permisjon i ferieperioder har de også skrevet om flere ganger på Facebook. Tusen takk for svar. Anonymkode: 90378...093
Rosa Sitron Skrevet 5. juni 2020 #18 Skrevet 5. juni 2020 Får ikke linket i dag, men Nav på face skriver om feriebm og permisjon i dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå